Čo rieka to potok a čo Slovák?

recenzorexternýLaura BarancováHey! SlováciMestské divadlo Žilina

Inscenácia Hey! Slováci v Mestskom divadle Žilina, bola poslednou, ktorú sa mi podarilo vidieť pred decembrovým uzatvorením divadiel. Autorský projekt divadla spojil hneď niekoľkých režisérov, ktorí vytvorili tri tvorivé tandemy. Predstavenie sa skladá z troch príbehov, ktoré však sledujú rovnakú tému. Tematika inakosti je na Slovensku aktuálna už dlhší čas, minimálne v spojitosti s jej prijímaním či neprijímaním.  A ako sa v inscenácií ukázalo, v našej spoločnosti táto téma  ešte stále  nie je celkom vyriešená. Anna Šoltýsová, Pavol Viecha a Tomáš Procházka so svojimi tvorivými tímami spracovali každý vlastnú mini ,,inscenáciu“. V nich sa zaoberajú vždy iným druhom rozmanitosti, ktorá je spojená s bežnými stereotypmi Slovákov. Často máme pocit, že správny spôsob života je len ten tradičný, povedzme - ,,dedinský“, ktorý nám bol vsugerovaný od staršej generácie, ktorá v ňom žila. Taktiež máme tendenciu myslieť si, že by...» pokračovať v čítaní

„ Isn´t she lovely...”

Knižné tipyfeminizmusLucia ŠpircováDominika DudášováFilip SojkaDominika Horváthová

Pri tipoch pre tento týždeň mi z počítača hrá skladba Stevieho Wondera. Knihy, ktoré čítame alebo sme prečítali, spája slovo žena. My sme pri nich strávili niekoľko veľmi príjemných hodín a bez mučenia priznávame, že by sme zniesli aj viac. Veríme, že aj vás niektoré z titulov oslovia a skôr či neskôr po nich siahnete. Značka: na pohlaví nezáleží. » pokračovať v čítaní

Sme o krok bližšie k tomu, aby bola dráma mladým ľuďom sympatická!

rozhovorprojekt SMARTheatreZuzana UličianskaZuzana SpodniakováKatarína Krokošová

Aj vy ste mali počas štúdia na strednej škole pocit, že dráma je v porovnaní s lyrikou a epikou marginalizovaný literárny druh? Ak áno, tak práve preto vznikol nový projekt Slovenského centra AICT s názvom SMARTheatre. V rámci neho si účastníci mohli počas niekoľkých mesiacov pozrieť inscenácie v bezpečnom online priestore, absolvovať diskusie so svojimi lektormi, ale aj so zaujímavými hosťami a napokon pretaviť svoje pocity do ľubovoľného kreatívneho výstupu. Projekt ponúkol päť dielní. Bolo možné vybrať si činoherné, bábkové, operné, muzikálové alebo alternatívne divadlo. O tom prečo projekt vznikol, pre koho je určený a aké sú jeho ciele, sme sa porozprávali s iniciátorkou projektu Zuzanou Uličianskou a koordinátorkou projektu a lektorkou dielne Činohra Zuzanou Spodniakovou. Prečo vznikol projekt SMARTheatre?  Zuzana Uličianska: Jednou z motivácií bola výzva Fondu na podporu umenia. Bola to vlastne taká prvá online výzva na projekty,...» pokračovať v čítaní

POÉZIA rinčiaca z vysokoškolských brán

poéziabásneKarolína KolcúnováBarbora Suchanová

VOJNA A MIER Živočíšne pudy Strachy Kde si? Rozliata krv, núti nás sa zamyslieť Kto je vlastne vinníkom? A chuť vlastných roztrieštených zubov v hrdle je len predzvesť niečoho zlého Výbuchy Paľba Slová tvrdé ako črepiny sa zaboria do srdca Nepotrebujeme vojnu, aby sme sa zabíjali A nepotrebujeme mier, aby sme sa vedeli vzájomne milovať City prehadzované na vojnovom poli Končia v zabudnutí A na príbuzných si spomíname len na sviatky Je to naša občianska povinnosť A na vojne je najodpornejšia tá strata citov Bojíme sa spomínať Bojíme sa zabúdať a bojíme sa pocitov, ktoré s tým prichádzajú Ak sú slová zbrane a srdci sú vojaci tak potom krv sú len obyčajné slzy a plakať je predsa ľudské... » pokračovať v čítaní

Tipy pre kreatívne duše a pre všetkých súťaží chtivých

sebarozvojLaura BarancováDominika DudášováPetronela Brotková

Tento týždeň vám prinášame tri tipy. Všetky spája kreativita a dva z nich finančná odmena. Nenechajte si ujsť šancu na uvedenie svojho autorského projektu! Zároveň vám odporúčame nezanedbávať starostlivosť o duševné zdravie, ak viete, že písanie vám pomáha cítiť sa lepšie v týchto náročných dňoch. » pokračovať v čítaní

„Písanie prináša do môjho života umeleckú slobodu.“

rozhovorOdpovedeRichard AutnerŠimon FroloTamara Vajdíková

My sme kládli otázky a on dával odpovede. Tak to už obvykle v rozhovoroch chodí, však? Tento ale nebol iba o hocijakých odpovediach, bol totiž o Odpovediach. Tak znie názov nového albumu Richarda Autnera: Odpovede. Práve s ním sme sa rozprávali a prezradil nám nielen zaujímavé informácie, ale hlavne  niekoľko krásnych myšlienok hodných zamyslenia. Album vychádza po náročnom období, v ktorom mnohí z nás hľadali odpovede. Vy ste svoje odpovede už našli. Ako prebiehal proces ich hľadania? Predpokladáme, že išlo o náročný proces.  Odpovede na mnohé otázky som stále ešte nenašiel. Myslím si, že proces hľadania odpovedí na skutočne dôležité otázky v živote je vždy náročný a častokrát veľmi bolestivý. Ani v mojom prípade to nebolo inak :) A pritom si myslím, že je v moci človeka prísť k týmto odpovediam veľmi jednoducho. Len myšlienkou. Pochopením. Otvorením očí. A to je zrejme to najťažšie.  Ako vaši fanúšikovia sme zaregistrovali Vašu pauzu od sociálnych...» pokračovať v čítaní

AKO PREŽIŤ OPERU A NEZBLÁZNIŤ SA?

operátorAko prežiť operuKlára Madunická

Keď sa ľudia spýtajú, čo študujem, nasledujú tri fázy reakcií. Po slabikách „VŠMU“ sa väčšina poslucháčov rozžiari ako vianočný stromček. Následne im pri slove „kritika“ zmrzne úsmev na tvári a keď sa tam pripletie ešte slovo „opera“, pohroma je na svete! Umelecká duša pri honbe za divadelnými perlami znesie naozaj mnoho – lacnú komédiu, pôvodný slovenský muzikál na Novej scéne či pohybovú performance, v ktorej je viac nahoty ako v priemernom filme pre dospelých. Opera – to je však iná káva. Pre niekoho až príliš silná. V podstate by sa dalo povedať, že existujú len dva typy ľudí – tí, čo operu milujú a tí, čo ju neznášajú. Tí, čo by dali aj posledné euro za to vidieť naživo Plácida Dominga, Jonasa Kaufmanna či René Fleming a tí, pre ktorých sú tieto mená len náhodným zhlukom písmen. Pre mnohých ľudí je opera „snobskou, predraženou zábavou“, pre iných dávno zašlou slávou niekdajšieho umenia... a niektorí skrátka len nevedia, ako jej porozumieť. Pre...» pokračovať v čítaní

Tipy pre fanúšikov podcastov a divadla!

tipypodcastyBarbora SuchanováMichaela GádošiováDominika Dudášová

Divadlá sú síce zatvorené, ale múzy v tomto prípade nespia. V nasledujúcom článku nájdete päť tipov, na ktoré sme nedávno narazili. Zapnime teda potrebné aplikácie, nastražme uši a nechajme sa unášať, zabaviť či inšpirovať: » pokračovať v čítaní

VLADIMÍR SUCHÁNEK: Scénograf rôznorodých rukopisov

externýriportrozhovorVladimír SuchánekMiroslav DaubravaDominika Horváthová

Scénický priestor je ohraničený špecifický priestor slúžiaci potrebám divadelného predstavenia. Avšak nie je to len akýsi „priestor“. V dejinách divadla má svoje miesto od samého začiatku (rituálov), je jeho neoddeliteľnou a významnou súčasťou. Už v stredoveku existovali počiatoční „scénografi“, ktorí dozerali na celkovú výpravu. Z histórie vieme, že postavenie scénického výtvarníka prešlo dlhodobým a zložitým vývinom, než sa dostalo do súčasnej, nám známej podoby. Na Slovensku pôsobili a ešte stále pôsobia desiatky vedúcich osobností v oblasti divadelnej scénografie — Vladimír Suchánek nie je žiadnou výnimkou, naopak, patrí k tým najvýraznejším z nich. Absolvoval štúdium na Divadelnej fakulte VŠMU, odbor scénografie v 60. rokoch minulého storočia, ale ešte predtým sa na VŠVU venoval maľbe v ateliéroch dvoch umelcov — Jána Mudrocha a Ladislava Čemického. Po skončení štúdia nastúpil ako interný scénograf do tvorivého ansámblu SND, kde spolupracoval s rôznymi režisérmi a výtvarníkmi....» pokračovať v čítaní

Spálenie. Znovuzrodenie. Morenizovanie.

rozhovorMorenaSNDDominika KavaschováAndrea BučkováEster Horváthová Čuříková

Inscenácia Morena je súčasťou repertoáru SND od konca roka 2018, kedy mala decembrovú premiéru. Sú to už dva roky od jej uvedenia a ja som ju odvtedy videla niekoľkokrát, pričom mám pocit, že sa teší čoraz väčšej obľube. Jej čaro vnímam okrem iného v tom, ako dokáže medzigeneračne fungovať. Novinkou je však album s rovnomenným názvom, Morena. Autorky a predstaviteľky inscenácie i hudobného albumu Dominika Kavaschová a Andrea Bučková sú bývalými študentkami VŠMU, Dominika vyštudovala herectvo, Andrea divadelnú réžiu. Pri príležitosti vydania ich nového CD som sa teda pýtala nielen naň, ale aj na študentské spomienky späté s VŠMU, ich kamarátstvo, vznik inscenácie, ich prepojenie s Orchestrom Jeana Valjeana a na to, čo vlastne znamená proces morenizovania v našich životoch. Bol medzi vami úprimný priateľský vzťah už počas štúdia, hneď od začiatku? Ako si spomínate na školské časy? Dominika: Od prvého ročníka sme sa navzájom vnímali a...» pokračovať v čítaní

iniciátor
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 28
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com