ANИA alebo Dobrodružstvá Anny zo Zeleného domu priamo na scéne!

externýDivadlo VetešAnnaViktória Anna Lesayová

Pre deti od 10 do 99 rokov. Divadlo Veteš nám ukázalo, ako sa divák môže pomyselne premeniť na postavu priamo počas predstavenia. Keď človek dostatočne vníma Anninu výpoveď, na mieste si uvedomí, že dieťaťom je skrátka stále.  Inscenácia ANИA vznikla na motívy svetoznámeho diela kanadskej spisovateľky Lucy Maud Montgomery – Anna zo Zeleného Domu. Jej jadrom sú príhody, v ktorých sa dospievajúce dieťa konfrontuje so základnými spoločenskými princípmi. Životné príbehy sú podávané s humorom, na ktorom sa nesmejú len deti, ale aj ich dospelí rodičia, učitelia, babičky a dedkovia. Miesto pre predstavivosť ponúka nielen interaktívna a pre bábkové prevedenie funkčná scénografia, ale aj hudba Zuzany Strnátovej a Michala Kinika. Tá potvrdzuje „průpovídku“ Divadla Veteš o tom, že „Punk není mrkev“. Ich divadlo je čistou a šantivou hrou.   Do deja nás vtiahne motív písacieho stroja, teda knižného príbehu. Anna na ňom píše o svojom vnútornom svete a...» pokračovať v čítaní

Na čom momentálne pracuješ

anketaštudentiMiroslava KošťálováMichaela GrlickáTomáš Baňacký

Po návrate z pracovnej stáže v pražskom Inštitúte umení – Divadelnom ústave som sa opäť ponorila do školských povinností. Vďaka semináru Súčasná francúzska dramatika som sa začala učiť francúzštinu, takže objavujem čaro tohto mimoriadne krásneho, ale aj náročného jazyka. Počas samoštúdia mi robí spoločnosť môj weimarský stavač Axel, ktorý mi svojou prítomnosťou pripomína, aby som sa nebála nadýchať čerstvého vzduchu. Nezanedbávam ani svoju bakalársku prácu – venujem sa dramatizáciám slovenských románov na javiskách SND po roku 1989 (Dom v stráni, Nevesta hôľ, Rivers of Babylon, Stalo sa prvého septembra). Dobrovoľné „túlanie sa“ po stránkach románov a dramatizácií striedam s písaním poviedok a básní, vďaka čomu nachádzam ideálnu rovnováhu medzi dvoma umeleckými svetmi –  divadlom a literatúrou.  Miroslava Košťálová, 3. bc KDŠ V týchto dňoch najviac času venujem absolventskej inscenácii bábkarskej katedry – The Pear, na ktorej produkčne...» pokračovať v čítaní

Absolventi v praxi

anketaabsolventiMichal KolejákTomáš BakytaTatiana KubáňováNikola Gažová

Tomáš Bakyta tanečný pedagóg Spomienky na školu Moje spomienky na školu sú naozaj úžasné. Nie len na prednášky a semináre, ale aj na chvíle mimo nich. Môj ročník nebol „celkom normálny“ (smiech). V ročníku nás bolo asi 24, z toho na didaktike ľudového tanca sme študovali štyria chalani a jedno dievča. Boli sme aktívny ročník, ktorý chcel byť všade, robiť všetko a všetko vidieť. Naša katedra na Zochovej ulici nás pripravila na dráhu profi umelcov. Moje štúdium bolo trošku zdĺhavejšie, s malými prestávkami. Po bakalárskej štátnej skúške som v ňom nepokračoval, vrátil som sa až o dva roky a dokončil som druhý stupeň s iným ročníkom. Ako sa hovorí, viac rokov viac ľudí, ktorých môžeš spoznať. Najlepší čas môjho života, kde som sa naučil, ako sa o seba postarať.     Škola vs. Prax To bolo, a aj je, veľmi prepojené. Po bakalárskom ročníku som začal učiť na súkromnom konzervatóriu Dezidera Kardoša...» pokračovať v čítaní

post prúd

poetickýIvana Topitkalová

prečo pijem brandy whiskey naliate do mačacej misky a nemám ani jeden dolár čo by som v kasíne podal žil som v Paríži poznal som bohémov život pri kríži nemenej problémov mal som, keď žil som  keď pil som kým dýcham stále tie problémy  stále ich mám keď nevieš, čo ďalej ideš do baru vidíš ženu peknú, no primalú kúpiš jej drink a pochváliš vlasy spolu už objavujete tie sveta krásy ktoré sa skrývajú v dotykoch vo vzdychoch ráno je každému trápne za obidvoch a keď nevieš ako ďalej ani po tej noci stále môžeš siahnuť po inej pomoci ktorou je fľaša tentokrát ginu vyskúšaš slobodu len trochu inú omámiš zmysly opojíš dušu  problémy nezmizli už len trochu kušú prechádzaš mestom a vnímaš ho inak Paríž je niečo čo dá sa len vnímať nie je to Miláno a ani Rím nepovieš ti amo a nejdeš s hocikým tam piješ alkohol a máš svoje dievčatá maľuješ obrazy no nikdy ich tvár nemaľuješ im oči pokiaľ im neveríš Modigliani to vedel a už to...» pokračovať v čítaní

Adventy

poviedkyAgáta Brozová

Eva nemala rada adventy, pretože boli ako pivnica. Tmavé a studené. A navyše páchli ako zhasnutá sviečka, doma aj v kostole.   Prvú nedeľu sa cez kázeň ošívala, babička sa k nej naklonila a zašepkala, že dlhá klobása, krátka kázeň, to miluje každý blázen. Eva sa večer zakradla k vencu na kuchynskom stole a sfúkla jedinú horiacu sviečku. Knôt vypustil pokrčený prúžok čierneho dymu a naplnil jej pľúca. Mstil sa, potvora. Vosk stiekol na pogumovaný obrus a vytvoril fľak v tvare srdca. Jediné, čo Eve na advente neprekážalo, boli pomaranče, ktoré vždy v pondelok a štvrtok kupovala babička.  S hrubou kôrou a mäkkým sladkým vnútrom. Eva si prikladala kôru k nosu a zhlboka dýchala. Potom zhrnula šupky do koša a utrela obrus handrou, aby sa oň nelepili poháre. Babička ho potom vždy utrela ešte raz. Potom obe pozerali telenovelu a navzájom si ukazovali, aké majú žlté nechty. Babička chcela, aby sa Maria vydala za Miguela a Eva chcela, aby babička prepla program.  Babička...» pokračovať v čítaní

Prvky dramtizácie v terapii, ktorá rozvíja reč

vedátorStorytelling – Story ActingDominika Dudášová

Predstavte si, že dieťaťu dáte možnosť stať sa autorom dramatického textu, režisérom alebo hercom. V logopedickej praxi sa stretávame s terapiou, ktorá presne toto deťom umožňuje! Kvôli ochrane osobných údajov pravdepodobne nikdy neuvidíte výsledok detského tvorivého procesu, ale môžete si o ňom prečítať v nasledujúcom článku.      O tom, že divadlo nie je určené len pre úzku skupinu vyvolených, hovoril Darko Lukić na svojej prednáške o aplikovanom divadle. Okrem estetickej funkcie dokáže divadlo poukazovať na spoločenské problémy, ale aj pomáhať znevýhodneným ľuďom. Prvky divadla využíva skupinová terapia pre deti so špecificky narušeným vývinom reči (ŠNVR) – Storytelling – Story Acting.      Podľa slovenskej  psycholingvistky Maríny Mikulajovej (2009) je narušený vývin reči štrukturálnym a systémovým narušením jednej, viacerých alebo aj všetkých oblastí vývinu reči (oblasť pragmatizácie, sémantizácie,...» pokračovať v čítaní

S tvorcami (nielen) o Margite a Besnej alebo Bola to kauza jak hrom!

rozhovorMargita a BesnáĽuboš BernáthTomáš SurýKlára Madunická

Študenti Hudobnej a tanečnej fakulty VŠMU každoročne prezentujú svoju tvorbu v rámci Operného štúdia VŠMU. Tento rok sa skladateľ Ľuboš Bernáth a režisér Tomáš Surý rozhodli skomponovať a vytvoriť autorskú operu na motívy známej Bottovej balady Margita a Besná ako príspevok k 70. výročiu založenia VŠMU. Premiéra sa konala 8. a 9. mája 2019 v DPOH.  Prečo ste si zvolili autorskú operu? Bolo dôvodom 70. výročie založenia VŠMU, ktorej ste toto dielo venovali, alebo to bol už predtým váš zámer, že chcete urobiť vyslovene autorské dielo?  ĽB: No, napísať operu sme chceli tak či tak.  TS: My sme napísali balet na námet slovenskej rozprávky Berona. Aj sme to ponúkli Katedre tanečnej tvorby. Ale jedného dňa to niekde byrokraticky zastalo a ďalej sa nič nepohlo. ĽB: Takže sme balet odložili. Je kompletne napísaný a jedného dňa sa snáď aj podarí realizovať ho. Potom nám ale napadlo, že by sme mohli napísať operu pre...» pokračovať v čítaní

Desať slovenských talentov dostalo obrovskú príležitosť

operátorrozhovorOperné štúdio SNDMarek MokošKlára Madunická

Nad stavom slovenskej opery lamentuje verejnosť (laická i kritická) už celé roky. Divadelné sály sú poloprázdne, dokonca ani premiéry vo viacerých prípadoch nie sú vypredané. Mnohé inscenácie už zub času poriadne ohlodal, takže v tom, čo zostalo, už len ťažko rozoznať pôvodný zámer tvorcov. Po turbulentných zmenách vo vedení divadla a po tom, čo pred vyše rokom do funkcie riaditeľa Opery SND nastúpil šéfdirigent Rastislav Štúr, je ešte priskoro na akési sumarizovanie či hodnotenie aktuálneho stavu. Isté však je, že sa v útrobách SND čosi hýbe. Prebúdza sa niečo, čo dlhé roky spalo alebo driemalo. Štúrova koncepcia vedenia prvej slovenskej opernej scény je opatrná, kalkulujúca, predvídavá, nesnaží sa riskovať. Po fiasku, akým boli v poslednom období inscenácie zahraničných režisérov (za všetky spomeňme aspoň Sadka v réžii Američana Daniela Kramera z roku 2018 či nerealizovanú koprodukciu s Akademickým divadlom opery a baletu v ukrajinskom Ľvove...» pokračovať v čítaní

Nová energia z vyčerpania

priestorworkshopovýSuzuki Method WorkshopMichelle Dzamková

Predstavte si, že dostanete svoje telo do stavu takého fyzického vyčerpania, až naberiete novú silu. Ako vravel na prvej hodine lektor Suzuki Method Gábor Viktor Kozma: „Za tento týždeň vás zničím pre vaše dobro.“ A svoje slovo dodržal.  Suzuki metóda totiž pozostáva zo série niekoľkých cvičení sústredených na koncentráciu a na moment prítomnosti na javisku. Herec, tanečník, performer sa dostáva do fyzicky nepríjemných polôh a musí v nich zotrvať, pozície striedať a s využitím ich energie na javisku projektovať hlas. Každým dňom pribúdali ďalšie a ďalšie cvičenia, ktoré nadväzovali na seba a akonáhle ste sa v niečom začali cítiť sebaistejšie, Gábor zautomatizované zamenil za nové. Základným prvkom Suzukiho metódy je kontakt so zemou, princíp uzemnenia, ktorý sa dosahuje  trojminútovým cvičením zameraným na intenzívne dupanie do zeme.  Ďalším typom cvičenia bola špecifická japonská chôdza v priestore za sprevádzania perkusií. Musím podotknúť, že...» pokračovať v čítaní

Výlety za umením môžu byť viac ako turizmus!

riportzahraničnýMezinárodní festival poezieValmezValašské MeziříčíNahlíženíViktória Anna Lesayová

Je nedeľa, trištvrte na dvanásť, sedím v kaviarni uprostred Bratislavy. Zvyšok študentov asi práve sedí doma za kuchynským stolom a obeduje slepačí vývar od mamy. A ja rozmýšľam, ako čo najvýstižnejšie zachytiť umelecké zážitky tohtoročnej jesene. V októbri som mala možnosť zúčastniť sa dvoch českých festivalov, ktoré sa od seba síce žánrovo líšia, no zároveň oba pomerne nápadne vybočujú z tradičného divadelného sveta. To, čo ich ešte spája, je priestor pre kreativitu napríklad študenta divadelnej kritiky, akým som aj ja. Na výlet som sa vybrala na pár dní do Valašského Meziříčí a neskôr na ani nie dvadsaťštyri hodín do Bechyně. Na prvý pohľad nenápadné mestečká ponúkajú omnoho viac, ako by bol človek povedal. Mezinárodní festival poezie aneb pre väčšinu účastníkov – Valmez1. Do prostredia československého prednesu prináša pomerne netradičnú formu organizácie. Účastníci prichádzajú na festival až s dvoma prednesmi, z ktorých musí byť...» pokračovať v čítaní

iniciátor
November - 2019
  01 02 03
04 05 06 07 08 09
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
22 23 24
25 26 27 28 29 30  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com