CIRKUS (nielen) plný absurdity: Divadlo bez domova vytvorilo ďalšiu výpovednú inscenáciu

externýpremiéraDivadlo bez domovaDominika Horváthová

Bohužiaľ, stále sme v období, keď sú prevádzky divadiel a iných kultúrnych inštitúcií obmedzené alebo naopak úplne pozastavené. Kultúra viac-menej ešte stále funguje v online svete. Divadlo bez domova nie je žiadnou výnimkou. Počas druhej novembrovej stredy nám predstavili svoj najnovší divadelný počin s názvom CIRKUS MADRAŠ. Bratislavské Divadlo bez domova sa tentoraz rozhodlo inscenovať krátku divadelnú hru od známeho petrohradského surrealistického literáta menom Daniil Charms. Recepcia Charmsových dramatických textov v slovenských divadlách nemá priveľkú tradíciu, o čom svedčí aj to, že doteraz bola uvedená len jeho jediná hra - Cirkus Šardam, na troch rôznych javiskách (VŠMU, Teatro Tatro, Divadlo bez domova). Charmsov fiktívny svet by sme mohli nazvať ako chaotický či priam nelogický, no práve v tom tkvie čaro - aspoň pre mňa. V jeho dielach, prozaických i dramatických, sa vyskytujú nevysvetliteľné katastrofy rôzneho druhu, snové udalosti, zvláštne charaktery postáv alebo aj...» pokračovať v čítaní

Reflektorácke knižné tipy II.

knižné tipyFilip SojkaDominika Horváthová

V minulom roku, ktorý by sme v súčasnosti mohli označiť za pomerne pokojný, vydavateľstvo OZ BRAK vydalo historicky prvý slovenský preklad románu Johna Fanteho Opýtaj sa prachu. Pokiaľ vám meno autora nič nehovorí, nemusíte sa obávať. Cieľom prekladateľa Tomáša Hučka  bolo práve predstaviť kultového Johna Fanteho, ktorý chcel, ako uviedol v rozhovore pre literárny časopis Rozum (október/november 2019), aby ho konečne spoznali aj slovenskí čitatelia.  Mladý spisovateľ zo zapadákova prichádza do pochmúrneho prístavu los angeleskej metropoly počas veľkej hospodárskej krízy. Okrem vykreslenia ťažkých životných podmienok postihnutého mesta nám autor ponúka exkluzívnu vstupenku do zákulisia protagonistovho podvedomia  do úprimného, odvážneho, surového, vnútorného monológu. Otvára tak otázku, aký je Arturo Bandini v skutočnosti? Je to neskrotný sebecký megaloman, ktorý sa vo svojej vyfabulovanej realite korunuje za talentovaného nádejného spisovateľa a svoje meno opakuje ako...» pokračovať v čítaní

FÍNSKY CHAOS NA SLOVENSKÝCH DIVADELNÝCH DOSKÁCH

SNDpremiéraChaosFilip Sojka

Nová premiéra klope na opony Slovenského národného divadla! Dnes sa v Štúdiu koná predpremiéra komédie Chaos od fínskeho režiséra Mika Myllyaho, ktorý patrí k najpopulárnejším fínskym režisérom a dramatikom súčasnosti. Komédia Chaos sa dočkala mnohých jazykových prekladov a inscenácií — v tomto prípade sa aj slovenský preklad dočkal svojej prvej premiéry.             Herecké obsadenie tria Diany Mórovej, Moniky Hilmerovej a Táne Pauhofovej v réžii Enikö Eszenyi, nám predstavia príbeh troch žien venujúcim sa rôznym pracovným povolaniam, ktoré kvôli osobným problémom strácajú kontrolu nad svojim životom. Aj napriek prostrediu ,,chaosu”, v ktorom sa hlavné protagonistky ocitnú, sa vďaka silnému putu priateľstva navzájom dokážu povzniesť nad strasťami, ktoré im život pripravil a v ktorých dokážu nájsť aj humor.           Premiéra sa bude konať 4.decembra 2020, ale už teraz sa...» pokračovať v čítaní

ANNA FRANKOVÁ V OPERNOM ŠATE

Operné štúdio SNDDenník Anny FrankovejKlára Madunická

V sobotu 28. 11. sa v Opernom štúdiu Slovenského národného divadla konala premiéra opery Denník Anny Frankovej pre soprán a komorný orchester od ruského skladateľa 20. storočia, Grigorija Frida. Inscenácia si pripísala mnohé prvenstvá. Ide o prvé uvedenie diela na Slovensku. Zároveň ide o prvý livestream opernej inscenácie Slovenského národného divadla v histórii. A v neposlednom rade je to prvá premiéra Operného štúdia Slovenského národného divadla od jeho otvorenia v roku 2019 (prvé dve plánované premiéry – Greššákova Zuzanka Hraškovie a Händlov Dido a Aeneas sa pre pandémiu koronavírusu neuskutočnili). Fridovu monooperu od jej vzniku v roku 1968 sprevádza množstvo paradoxov a zaujímavostí. Svetová premiéra Denníka Anny Frankovej i napriek autorovým opakovaným žiadostiam prebehla až v roku 1972 v úzkom diváckom kruhu  moskovského Domu skladateľov v koncertnej verzii, len so sprievodným...» pokračovať v čítaní

Sprechen Sie Deutsch?

divadloonlinePražský festival divadelného umeniaMichaela Gádošiová

Aj tento rok sa už tradične koná Pražský divadelný festival nemeckého jazyka. Tentoraz však festival oslávi svoj 25. ročník  netradične, a to online formou.  Prestížny medzinárodný festival je prehliadkou činoherných inscenácii a divadelných projektov z celej nemecko-jazykovej oblasti, teda Nemecka, Rakúska, Švajčiarska, Luxemburska a Lichtenštajnska. V tomto roku sa bude konať hneď na začiatku decembra, konkrétne od 1. do 9. 12. 2020. Na programe je celkom 7 inscenácii, ktoré sa uskutočnia opakovane vo viacerých dňoch počas trvania festivalu. Rovnako sa môžete tešiť aj na sprievodné online diskusie so zaujímavými hosťami.  Program je zostavený naozaj zaujímavo, všetky predstavenia sú naplánované v čase od 20:00 hod. V utorok, 1. 12., festival otvára jediné predstavenie s názvom Marie Stuartovna. V stredu sú na programe dve, od štvrtka už tri predstavenia, pričom každé jedno sa...» pokračovať v čítaní

Výnimky sa opäť našli

festivaltanečné divadloNuDanceFestAdam Nagy

NuDanceFest počas svojho 15. ročníka nastolil veľmi dôležitú otázku ohľadom dodržiavania rovnováhy medzi obsahom a formou diela. Problém, ktorý začal kryštalizovať už po prvých predstaveniach, sa konštantne objavoval aj počas trvania celého festivalu. Pri dielach uvedených na festivale prevyšovala forma nad významom. Hoci performancie mali potenciál tematicky zaujať aj šokovať, nadužívanie formálnych prostriedkov tento zámer úplne pohltilo.             Rovnaký jav sa neobjavuje len pri tanečnom a pohybovom umení, ale vo všetkých divadelných žánroch. Akoby umelcom už nešlo  o vyjadrenie myšlienky či zdieľanie svojho názoru na svet, ale iba o snahu zaujať silným vizuálom a atakovať zmysly. Samozrejme, to sa nevzťahuje na všetky videné festivalové diela.             Najvýraznejšie inscenácie a performancie z festivalového programu, kde obsah a forma išli „ruka...» pokračovať v čítaní

Bratislavský kaviár – Musí byť medzi nami kolegialita a láska

Jakub LužinaMatej MoškoBratislavský kaviárPetra Veltyová

Humoru nie je nikdy dosť, čo poviete? Čo tak si zopakovať čo všetko sa udialo vo svete v poslednom období v  a k tomu všetkému zábavnou formou? Tak presne túto možnosť vám prináša glosátorská show Bratislavský kaviár za ktorej vznikom spoločne stoja bývalí študenti VŠMU Jakub Lužina a Matej Moško. Odohráva sa, ako už názov naznačuje, v Bratislavských podnikoch. Stretnú sa tam títo dvaja tvorcovia, ďalší traja komici a... v podstate nikto netuší čo sa stane. Ako píšu aj na stránke tejto show: „Pravidlá nejasné, zábava zaručená“. Čo sa ale skrýva v backstage tohto projektu sme sa rozhodli opýtať priamo pri zdroji. Čo vás viedlo k tomu vytvoriť takúto show? Matej Moško: No, my s Kubom sme už asi od roku 2014 robili vedomostný kvíz v krčme a už keď sme ho vtedy vymýšľali, tak sme rozmýšľali nad tým, že by sme chceli robiť niečo aj takéto väčšie. A tak postupne sme sa dopracovali k tomu, že sme to aj urobili. Jakub Lužina:...» pokračovať v čítaní

Novinky o premiérach

premiéryTereza ŤaptíkováKarolína KolcúnováViktória Vančová

Dlho očakávaná správa pre všetkých divadelných nadšencov! Divadlá opäť otvárajú svoje brány a pri tejto príležitosti, si pre nás niektoré pripravili aj „darček“ formou premiéry. My vám ukážeme, kde sa už v najbližších dňoch rozsvietia reflektory a prinesú na slovenskú scénu nové ochutnávky. » pokračovať v čítaní

Hľadanie pozitívneho v mori negatívneho

reflexiaJeden svetdokumentárne filmyTamara Vajdíková

Akokoľvek zvláštne znie prítomnosť študentky divadelnej vedy na filmovom festivale, stala sa táto myšlienka realitou a ja som sa v dňoch 6. – 11. novembra 2020 zúčastnila Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Jeden svet. Konal sa v online podobe,  a tak som aspoň na týždeň mala o program na dlhé a tmavé večery postarané. Z bohatých možností festivalového menu som si po uvážení svojich časových možností vybrala sedem filmov. Výber, ktorý som si vytvorila, nebol nijako špecificky daný, vyberala som si intuitívne, srdcom. Jediné, čomu som sa snažila vyhýbať, boli príliš kruté filmy, ktoré by moja citlivá povaha nemusela niesť najlepšie. Jeden svet, ten, ktorý máme my všetci spoločný a ktorý sa snažil v realistickom svetle ukázať aj rovnomenný festival, ma priviedol na množstvo myšlienok, o ktoré by som sa rada podelila v tejto reflexii. Prečo je všetko online? Odpoveď na túto otázku poznáme všetci: COVID-19, alebo ako...» pokračovať v čítaní

ERROR opäť v Bratislave, už 14násty raz!

externýdivadelný festivalDivadlo bez domovaDominika Horváthová

Medzinárodný festival bezdomoveckých divadiel s názvom ERROR sa opäť tradične uskutoční v Bratislave, na konci novembra, ešte počas doznievajúcej chladnej jesennej atmosféry.   Nezabúdajte, festival sa tento rok bude konať iba prostredníctvom online streamu. Určite si nenechajte ujsť príležitosť vidieť (aj keď iba skrz monitory) pestrý program, už 14. ročníka festivalu, pretože ERROR je jediný v Európe, ktorý je zameraný na bezdomovecké a marginalizované divadelné skupiny.    Tak príďte a podporte ich! Zaslúžia si to.   Dominika Horváthová, 3.bc, KDŠ » pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com