Dni architektúry a filmu v Pistoryho paláci

Dni architektúry a filmufestivalVeronika Chovancová

V dňoch od 21.-24. novembra sa bude konať druhý ročník dní architektúry a filmu, ktorý je zameraný na prezentáciu medzinárodných filmov o architektúre, urbanizme, dizajne a umení.Festival bude prebiehať v priestoroch Pistoryho paláca. Témou aktuálneho ročníku je sloboda, nielen v súvislosti s 30. výročím Nežnej revolúcie, ale pripomenieme si aj 100. výročie založenia Bauhausu. Festival je jedinečnou príležitosťou ako si rozšíriť vedomosti o súčastnej architektúre a architektoch. Viac info nájdete tu: http://www.inba.sk/vismo/dokumenty2.asp?id_org=600185&id=4391» pokračovať v čítaní

Ocenená Soňa Šimková prezentuje novú knihu

prezentáciaknihaSoňa ŠimkováDominika Dudášová

Pani profesorka Soňa Šimková iba nedávno získala cenu Slovenského centra AICT vrámci cien DOSKY. Teraz vás Divadelný ústav a Francúzsky inštitút na Slovensku pozývajú v stredu 20.11 o 17.00 na prezentáciu jej knihy Divadlo prekračuje hranice Patrice Chéreau, Ariane Mnouchkine, Robert Wilson, ktorá sa bude konať vo Francúzskom inštitúte na Slovensku na Sedlárskej ulici. Hosťami prezentácie budú prof. Ľubomír Vajdička a prof. Jana Wild. Moderátorkou podujatia bude Lucia Hurajová.» pokračovať v čítaní

Prekonaj nervozitu a stres

workshopstresnervozitaDominika Dudášová

Zdravie máme len jedno. A špeciálne to duševné. Stres a nervozita sú bežnou súčasťou našich životov, ale vedia im aj uškodiť. Všetci študenti, študentky, pedagógovia a pedagogičky sú pozvaní na workshop Umelec v praxi: Zvládanie stresu a nervozity, ktorý sa uskutoční 20.11 o 11:00 v priestoroch Divadelnej fakulty na Svoradovej ulici.» pokračovať v čítaní

@hilma.

@hilma.performanceViktória Lesayová

Žena, ktorá bola prvou autorkou abstraktných malieb, no naša spoločnosť sa o nej dozvedá ako o jednej z posledných. 19.11. 2019 o 19:00 v Štúdiu 12 budete mať možnosť nazrieť do tajného trezoru umeleckého sveta švédskej maliarky Hilmy af Klint, ktorý nám bolo umožnené na jej prianie „otvoriť“ až dvadsať rokov po jej smrti. S príbehom kontroverznej osobnosti sa divadelne konfrontoval umelecký kolektív v réžii Romana Poliaka, performerky Moniky Štolcovej a výtvarníčky Sarah Pekarčíkovej.» pokračovať v čítaní

„Malými krokmi sa dajú začať aj veľké zmeny“

dramátorv skratke s KatkourozhovorNikoleta TužinskáKatarína Krokošová

Nikoleta Tužinská je študentka druhého magisterského ročníka odboru divadelná dramaturgia a dramatická tvorba. Rozprávali sme sa o škole, budúcnosti, o autorskom písaní aj o potrebe divadelnej kritiky. Na ktorých inscenáciách si sa počas svojho štúdia už podieľala? Inscenácie boli v podstate tri – Kazimír a Karolína, na ktorej spolupracoval celý náš ročník, potom Belehradská trilógia, kam ma oslovili najprv ako prekladateľku a neskôr som sa pridala aj k dramaturgii. No a potom minuloročná inscenácia R.U.R. Momentálne pracuješ na autorskom texte. Prečo si sa rozhodla pre takúto formu vyjadrenia? Napísanie autorského textu na pôde školy bol už dlhšie môj cieľ, keďže je to jedinečná príležitosť vyskúšať si, ako to celé funguje. Okrem toho to bola pre mňa najschodnejšia cesta, ako sa venovať téme vojny v Bosne. Prečo si sa chcela venovať práve tejto téme? Už dlhodobo sa zaujímam o krajiny bývalej Juhoslávie a s tým sa spája aj ich história a nedávna vojna. Je to niečo, o čom všetci...» pokračovať v čítaní

Nikoleta Tužinská: Sabur - to je viac než trpezlivosť, skôr zaťatá viera, že bude lepšie (ukážka)

dramátorv skratke s Katkouautorský textNikoleta Tužinská

výstup Zima. Interiér kedysi prosperujúcej domácnosti, dnes poznačenej vojnou. Bez elektriny. Na dvere klope Inžinier. Pozerá cez okno. Po chvíli vchádza. INŽINIER:    Dobrý deň... Haló! Obzerá si interiér. Pozerá von oknom. Z pivnice vchádza Stolár. STOLÁR:    Hľadáte niekoho? Navzájom si neisto premeriavajú jeden druhého. Inžinier si stále prezerá interiér. INŽINIER:    Vy ste tu domáci? STOLÁR:    A vy ste? INŽINIER:    Inžinier, teší ma. Bývate tu s pani manželkou? STOLÁR:    Áno. INŽINIER:    A je doma? STOLÁR:    Nie, je v práci. INŽINIER:    Blahoželám. STOLÁR:    Ako vám môžem pomôcť? INŽINIER:    Mohol by som sa pozrieť do pivnice? STOLÁR:    Prosím? INŽINIER:    Či by som mohol... STOLÁR:    Ja som rozumel, ale nerozumiem,...» pokračovať v čítaní

Revolucionár Bednárik alebo 30. výročie (česko)slovenského operného prevratu

operátoroperaFaustvýročieJozef BednárikKlára Madunická

Pre slovenskú operu bol 28. jún 2019 významný dátum. Pred tridsiatimi rokmi v tento deň totiž uzrela svetlo sveta inscenácia, ktorá bola míľnikom v našej opernej tradícii - Faust aPre slovenskú operu bol 28. jún 2019 významný dátum. Pred tridsiatimi rokmi v tento deň totiž uzrela svetlo sveta inscenácia, ktorá bola míľnikom v našej opernej tradícii – Faust a Margaréta v réžii Jozefa Bednárika. Prvé tvorivé stretnutie s hudobným divadlom režisér absolvoval v roku 1987 v bratislavskej Komornej opere Slovenskej filharmónie. Tu pod názvom Maniere teatrali zinscenoval Donizettiho buffu Viva la mamma a následne pripravil dvojvečer zložený z komickej opery Christopha Willibalda Glucka Číňanky a jednoaktovky Bábky majstra Pedra od Manuela de Fallu. Tento jeho počin vzbudil veľký ohlas divadelnej kritiky. Začalo sa hovoriť o operných experimentoch a extravaganciách, aké boli na československé pomery nevídané. V roku 1989 opera SND oslovila Jozefa Bednárika po štvrtý – a...» pokračovať v čítaní

Na čom momentálne pracuješ

V škole sme začali skúšať našu prvú bakalársku inscenáciu Lebensraum od amerického autora Israela Horovitza, ktorú režíruje Katy Quisová. Táto inscenácia bude mať premiéru už 11. novembra v Kaplnke. Po nej ma čakajú ďalšie školské inscenácie – autorský projekt Veroniky Frtúsovej a dramatizácia knihy Tovar v réžii Michaely Hriňovej. V rámci VŠMU spolupracujem aj so študentami Filmovej a televíznej fakulty na ich projektoch. Nedávno sa skončil štvormesačný skúšobný proces muzikálu West Side Story, kde som mal možnosť účinkovať. Vďaka tejto spolupráci som mohol získať nové skúsenosti aj z inej oblasti ako je činohra. Okrem toho som v tomto projekte spoznal veľa skvelých ľudí nabitých výnimočnou energiou. Súčasťou muzikálu je aj turné, ktoré nás čaká v marci a máji budúceho roka po celom Slovensku. V januári budúceho roku začínam skúšať ďalší muzikál v Nitre – Hair. JAKUB JANOTÍK, 3. BC KH V aktuálnej sezóne pracujem na troch...» pokračovať v čítaní

Hľadám odpoveď

glosaDotyky a spojeniafestivalKatarína Krokošová

Martinský divadelný festival Dotyky a spojenia ponúka každoročne prierez slovenskou divadelnou sezónou. Súčasťou festivalu je aj Kritická platforma, na ktorej odborníci diskutujú o videných inscenáciách. Práve dôležitosť a potreba diskusie je podstatnou súčasťou divadla. A ja v Martine každoročne hľadám odpoveď na najdôležitejšiu otázku: Ako sa stať dobrým divadelným kritikom? Ale aký je to dobrý divadelný kritik? Čo predurčuje a čo určuje jeho kvality? Myslím si, že jedným z podstatných ukazovateľov kvality divadelného kritika sú postoje tvorcov. Pokiaľ oni majú potrebu diskutovať, pokiaľ chcú s nami viesť dialóg, tak to svedčí o našich kvalitách. Diskusii predsa musí predchádzať otázka. No čo robiť vtedy, keď sa nikto nepýta?  Subjektivitu divadelného kritika by mala prekonať väčšia miera objektivity. Kritik musí byť aj psychológ, ktorý pozná vyhranené charaktery divadelných tvorcov. Veď práve  toto poznanie môže vo viacerých prípadoch zachrániť diskusiu.  Tento...» pokračovať v čítaní

Prečo sa učiť na skúšky, keď môžeme ísť na festival!

riportDivadelní FloraOlomoucfestivalTamara Vajdíková

„Odešel na chodbu, já šla za ním a vrazila jsem mu tužku do břicha. A otáčela s ní. Pak jsem šla zpátky do ložnice, on přišel za mnou a beze slova mi ukazoval tu díru v břiše...“ Každý, kto bol aspoň na jeden deň účastníkom 23. Divadelnej Flory v Olomouci, si tieto vety v podaní herečky Lucie Trmíkovej, spolu s tajomným a temným spotom, určite dobre pamätá. A ten, kto nebol, si ho ľahko môže na internete vyhľadať. Iste veľmi rýchlo pochopí, o čom hovorím, keď poviem, že viacerí z nás z neho mali nočné mory počas celého festivalu. A desivé nebolo iba to, že sa festival konal tesne pred skúškovým obdobím.     Program Divadelnej Flory 2019 bol dramaturgicky rozdelený na tri časti. A to: Schreie und Flüstern (Šepoty a výkriky), ktorá sa orientovala na nemecké a divadlo nemecky hovoriacich krajín. Fokus: Korea priniesla ukážku kórejského súčasného tanca a treťou bola línia českého divadla,...» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03
04
05 06
07 08 09 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com