Stopy a postoje slovenského divadelníctva

100 rokov SNDvernisážDominika Badžová

Divadelný ústav v spolupráci so Slovenským národným múzeom pripravil v rámci stého výročia profesionálneho divadelníctva na Slovensku výstavu pod názvom Divadelné storočie: stopy a postoje. Výstava odhaľuje hlavné smery, udalosti a osobnosti slovenského divadla od jeho začiatkov až po súčasnosť. Výstava sa rozkladá na ploche 1 500 m2, prináša viac než tisíc exponátov zo Slovenska a zahraničia a jej kurátorský tím tvorí trinásť renomovaných teatrológov a divadelných historikov. Výtvarné a architektonické riešenie navrhol významný slovenský scénograf pôsobiaci v zahraničí Boris Kudlička. Výstavu možno navštíviť počas otváracích hodín Historického múzea SNM na Bratislavskom hrade každý týždeň od utorka do nedele. Výstava bude otvorená širokej verejnosti od 28. februára a potrvá 5. októbra 2020» pokračovať v čítaní

Žilinskí iní Slováci

divadloŽilinaŠimon Frolo

V Mestskom divadle Žilina sa dňa 07. 02. 2020 konala premiéra hry HEY SLOVÁCI! Hra rozoberá otázky, ktoré sa dotýkajú inakosti. Je inakosť v poriadku? Prečo nám vlastne naháňa strach? Viac o predstavení nájdeš na http://www.divadlozilina.eu/hey-slovaci/» pokračovať v čítaní

Čierne diery, ktoré Vás pohltia

výstavaSOGAViktória Anna Lesayová

Využi posledné dni a navštív výstavné priestory aukčnej spoločnosti Soga. Do 28.2.2020 potrvá prvá verejná prezentácia 189 grafík, ktoré vytvorilo združenie Čierne diery na pomoc pamiatkam. Za 5 rokov sa do tvorby grafík zapojilo takmer 50 autorov. Diela vznikajú v limitovaných edíciách na japonskej risografickej tlačiarni Risomat. Zámerne „nedokonalé“ grafiky svojím vzhľadom vyzdvihujú koncept združenia Čierne diery, teda obnoviť povedomie o zabudnutých, či schátraných pamiatkach, ktoré sa rôznymi spôsobmi vpísali do našich každodenných životov. Hravé grafiky svojou autenticitou vyvolávajú v „divákovi“ najosobnejšie spomienky a citové väzby, ktoré sa mu spájajú s danými objektami pretlačenými na papier. V rámci výstavy sa uskutočnili dve benefičné aukcie, z ktorých celý výťažok je určený na pomoc kaštieľu v Jelšave.» pokračovať v čítaní

ANИA alebo Dobrodružstvá Anny zo Zeleného domu priamo na scéne!

externýDivadlo VetešAnnaViktória Anna Lesayová

Pre deti od 10 do 99 rokov. Divadlo Veteš nám ukázalo, ako sa divák môže pomyselne premeniť na postavu priamo počas predstavenia. Keď človek dostatočne vníma Anninu výpoveď, na mieste si uvedomí, že dieťaťom je skrátka stále.  Inscenácia ANИA vznikla na motívy svetoznámeho diela kanadskej spisovateľky Lucy Maud Montgomery – Anna zo Zeleného Domu. Jej jadrom sú príhody, v ktorých sa dospievajúce dieťa konfrontuje so základnými spoločenskými princípmi. Životné príbehy sú podávané s humorom, na ktorom sa nesmejú len deti, ale aj ich dospelí rodičia, učitelia, babičky a dedkovia. Miesto pre predstavivosť ponúka nielen interaktívna a pre bábkové prevedenie funkčná scénografia, ale aj hudba Zuzany Strnátovej a Michala Kinika. Tá potvrdzuje „průpovídku“ Divadla Veteš o tom, že „Punk není mrkev“. Ich divadlo je čistou a šantivou hrou.   Do deja nás vtiahne motív písacieho stroja, teda knižného príbehu. Anna na ňom píše o svojom vnútornom svete a...» pokračovať v čítaní

Na čom momentálne pracuješ

anketaštudentiMiroslava KošťálováMichaela GrlickáTomáš Baňacký

Po návrate z pracovnej stáže v pražskom Inštitúte umení – Divadelnom ústave som sa opäť ponorila do školských povinností. Vďaka semináru Súčasná francúzska dramatika som sa začala učiť francúzštinu, takže objavujem čaro tohto mimoriadne krásneho, ale aj náročného jazyka. Počas samoštúdia mi robí spoločnosť môj weimarský stavač Axel, ktorý mi svojou prítomnosťou pripomína, aby som sa nebála nadýchať čerstvého vzduchu. Nezanedbávam ani svoju bakalársku prácu – venujem sa dramatizáciám slovenských románov na javiskách SND po roku 1989 (Dom v stráni, Nevesta hôľ, Rivers of Babylon, Stalo sa prvého septembra). Dobrovoľné „túlanie sa“ po stránkach románov a dramatizácií striedam s písaním poviedok a básní, vďaka čomu nachádzam ideálnu rovnováhu medzi dvoma umeleckými svetmi –  divadlom a literatúrou.  Miroslava Košťálová, 3. bc KDŠ V týchto dňoch najviac času venujem absolventskej inscenácii bábkarskej katedry – The Pear, na ktorej produkčne...» pokračovať v čítaní

Absolventi v praxi

anketaabsolventiMichal KolejákTomáš BakytaTatiana KubáňováNikola Gažová

Tomáš Bakyta tanečný pedagóg Spomienky na školu Moje spomienky na školu sú naozaj úžasné. Nie len na prednášky a semináre, ale aj na chvíle mimo nich. Môj ročník nebol „celkom normálny“ (smiech). V ročníku nás bolo asi 24, z toho na didaktike ľudového tanca sme študovali štyria chalani a jedno dievča. Boli sme aktívny ročník, ktorý chcel byť všade, robiť všetko a všetko vidieť. Naša katedra na Zochovej ulici nás pripravila na dráhu profi umelcov. Moje štúdium bolo trošku zdĺhavejšie, s malými prestávkami. Po bakalárskej štátnej skúške som v ňom nepokračoval, vrátil som sa až o dva roky a dokončil som druhý stupeň s iným ročníkom. Ako sa hovorí, viac rokov viac ľudí, ktorých môžeš spoznať. Najlepší čas môjho života, kde som sa naučil, ako sa o seba postarať.     Škola vs. Prax To bolo, a aj je, veľmi prepojené. Po bakalárskom ročníku som začal učiť na súkromnom konzervatóriu Dezidera Kardoša...» pokračovať v čítaní

post prúd

poetickýIvana Topitkalová

prečo pijem brandy whiskey naliate do mačacej misky a nemám ani jeden dolár čo by som v kasíne podal žil som v Paríži poznal som bohémov život pri kríži nemenej problémov mal som, keď žil som  keď pil som kým dýcham stále tie problémy  stále ich mám keď nevieš, čo ďalej ideš do baru vidíš ženu peknú, no primalú kúpiš jej drink a pochváliš vlasy spolu už objavujete tie sveta krásy ktoré sa skrývajú v dotykoch vo vzdychoch ráno je každému trápne za obidvoch a keď nevieš ako ďalej ani po tej noci stále môžeš siahnuť po inej pomoci ktorou je fľaša tentokrát ginu vyskúšaš slobodu len trochu inú omámiš zmysly opojíš dušu  problémy nezmizli už len trochu kušú prechádzaš mestom a vnímaš ho inak Paríž je niečo čo dá sa len vnímať nie je to Miláno a ani Rím nepovieš ti amo a nejdeš s hocikým tam piješ alkohol a máš svoje dievčatá maľuješ obrazy no nikdy ich tvár nemaľuješ im oči pokiaľ im neveríš Modigliani to vedel a už to...» pokračovať v čítaní

Adventy

poviedkyAgáta Brozová

Eva nemala rada adventy, pretože boli ako pivnica. Tmavé a studené. A navyše páchli ako zhasnutá sviečka, doma aj v kostole.   Prvú nedeľu sa cez kázeň ošívala, babička sa k nej naklonila a zašepkala, že dlhá klobása, krátka kázeň, to miluje každý blázen. Eva sa večer zakradla k vencu na kuchynskom stole a sfúkla jedinú horiacu sviečku. Knôt vypustil pokrčený prúžok čierneho dymu a naplnil jej pľúca. Mstil sa, potvora. Vosk stiekol na pogumovaný obrus a vytvoril fľak v tvare srdca. Jediné, čo Eve na advente neprekážalo, boli pomaranče, ktoré vždy v pondelok a štvrtok kupovala babička.  S hrubou kôrou a mäkkým sladkým vnútrom. Eva si prikladala kôru k nosu a zhlboka dýchala. Potom zhrnula šupky do koša a utrela obrus handrou, aby sa oň nelepili poháre. Babička ho potom vždy utrela ešte raz. Potom obe pozerali telenovelu a navzájom si ukazovali, aké majú žlté nechty. Babička chcela, aby sa Maria vydala za Miguela a Eva chcela, aby babička prepla program.  Babička...» pokračovať v čítaní

Prvky dramtizácie v terapii, ktorá rozvíja reč

vedátorStorytelling – Story ActingDominika Dudášová

Predstavte si, že dieťaťu dáte možnosť stať sa autorom dramatického textu, režisérom alebo hercom. V logopedickej praxi sa stretávame s terapiou, ktorá presne toto deťom umožňuje! Kvôli ochrane osobných údajov pravdepodobne nikdy neuvidíte výsledok detského tvorivého procesu, ale môžete si o ňom prečítať v nasledujúcom článku.      O tom, že divadlo nie je určené len pre úzku skupinu vyvolených, hovoril Darko Lukić na svojej prednáške o aplikovanom divadle. Okrem estetickej funkcie dokáže divadlo poukazovať na spoločenské problémy, ale aj pomáhať znevýhodneným ľuďom. Prvky divadla využíva skupinová terapia pre deti so špecificky narušeným vývinom reči (ŠNVR) – Storytelling – Story Acting.      Podľa slovenskej  psycholingvistky Maríny Mikulajovej (2009) je narušený vývin reči štrukturálnym a systémovým narušením jednej, viacerých alebo aj všetkých oblastí vývinu reči (oblasť pragmatizácie, sémantizácie,...» pokračovať v čítaní

S tvorcami (nielen) o Margite a Besnej alebo Bola to kauza jak hrom!

rozhovorMargita a BesnáĽuboš BernáthTomáš SurýKlára Madunická

Študenti Hudobnej a tanečnej fakulty VŠMU každoročne prezentujú svoju tvorbu v rámci Operného štúdia VŠMU. Tento rok sa skladateľ Ľuboš Bernáth a režisér Tomáš Surý rozhodli skomponovať a vytvoriť autorskú operu na motívy známej Bottovej balady Margita a Besná ako príspevok k 70. výročiu založenia VŠMU. Premiéra sa konala 8. a 9. mája 2019 v DPOH.  Prečo ste si zvolili autorskú operu? Bolo dôvodom 70. výročie založenia VŠMU, ktorej ste toto dielo venovali, alebo to bol už predtým váš zámer, že chcete urobiť vyslovene autorské dielo?  ĽB: No, napísať operu sme chceli tak či tak.  TS: My sme napísali balet na námet slovenskej rozprávky Berona. Aj sme to ponúkli Katedre tanečnej tvorby. Ale jedného dňa to niekde byrokraticky zastalo a ďalej sa nič nepohlo. ĽB: Takže sme balet odložili. Je kompletne napísaný a jedného dňa sa snáď aj podarí realizovať ho. Potom nám ale napadlo, že by sme mohli napísať operu pre...» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com