„ Isn´t she lovely...”

Knižné tipyfeminizmusLucia ŠpircováDominika DudášováFilip SojkaDominika Horváthová

Pri tipoch pre tento týždeň mi z počítača hrá skladba Stevieho Wondera. Knihy, ktoré čítame alebo sme prečítali, spája slovo žena. My sme pri nich strávili niekoľko veľmi príjemných hodín a bez mučenia priznávame, že by sme zniesli aj viac. Veríme, že aj vás niektoré z titulov oslovia a skôr či neskôr po nich siahnete. Značka: na pohlaví nezáleží.

Spoznaj svoju psyché — svoje ja!

Výtlačok knihy Ženy, ktoré behali s vlkmi som dostala ako dar od osoby, ktorá ma až tak dobre nepozná, avšak, paradoxne, trafila klinček po hlavičke. „Toto potrebuješ!“ povedala mi. Keď som nedávno z poličky vytiahla túto vyše päťstostranovú knihu a začítala sa, zistila som, že tá osoba má pravdu. Autorka Clarissa Pinkola Estés je uznávaná jungiánska analytička, poetka a uchovávateľka starých príbehov latinsko-americkej tradície. V knihe čitateľom predkladá niekoľko fascinujúcich príbehov s feministicky orientovanými analýzami, ktoré osvietia a posilnia ženu hľadajúcu vlastného vnútorného ducha. Je to skutočne kniha plná duševného porozumenia, inšpirácie a mala by byť  ,,must have ” kúsok každej ženy.

Lucia Špircová, 2. bc. KDŠ

Rýchlokurz o feminizme v divadle

Útle knihy série Theatre and … sľubujú čítanie na posedenie. Nie je to inak ani v prípade titulu Theatre and Feminism, ktorý napísala Kim Solga. Vychádza v nej z hypotézy, ktorá hovorí, že hoci sa k feminizmu hlási čoraz viac slávnych osobností, stále to nestačí, čo sa odráža aj v divadelnej tvorbe. Pomáha si slávnou publikáciou od Judith Butler Gender Troubles, ale aj Brechtovou koncepciou divadla, ktorej cieľom je, aby diváci či diváčky vychádzali z divadla poučení. Autorka na pomerne malom priestore analyzuje diela, v ktorých je žena ústrednou postavou, ale aj inscenácie, ktoré môžu vzbudiť pobúrenie či rozpaky.

Všetky knihy z tejto série odporúčam čítať ako sprievodcov k ďalším publikáciám z oblastí, o ktoré sa zaujímate.

Dominika Dudášová, 2. bc. KDŠ

POZOROVATEĽKA V BIELYCH ŠATÁCH

Od úmrtia slávnej americkej spisovateľky a poetky Sylvie Plathovej uplynulo 11. februára 58 rokov.  Hoci to nie je jubileum a nie je to ani sviatok, ktorý by sme mali oslavovať, aj tak by sme si mali pripomínať autorov a autorky, ktorí aj počas svojho krátkeho života stihli vyprodukovať diela, ktoré zanechali nadčasové stopy. 

Plathovú zaraďujeme medzi výrazné literárne a feministické hlasy 20. storočia – či už  vďaka svojim básnickým zbierkami ako Ariel alebo jej jedinému poloautobiografickému románu Sklenený zvon. Jej  poézia spovede alebo „confessional poetry” v sebe nesie autobiografické črty, ale je to zároveň umelecká a štylizovaná výpoveď, ktorá odkrýva jej súkromný svet. Sylvia Plath už od svojich vysokoškolských čias trpela psychickými problémami, ktoré neraz vyústili do pokusov o samovraždu. Jej jediné manželstvo s anglickým básnikom Tedom Hughesom tiež nebolo ružové, ako sa na prvý pohľad zdá zo spoločných fotografií. Plath a Hughes tvorili charizmatický a intelektuálny pár, ktorý si za šesť spoločne strávených rokov prešiel mnohými turbulentnými fázami. 

O jej živote by sa dalo napísať niekoľko strán – odporúčam knihu z roku 2000 The Unabridged Journals of Sylvia Plath, ktorá denníkovou formou zachytáva jej život v období 1950 až 1962 alebo film Sylvia z roku 2003 v hviezdnom obsadení s Gwyneth Paltrow a Danielom Craigom.  

Sklenený zvon, ktorý pôvodne vydala pod pseudonymom, prešiel mnohými zaujímavými cestami. Kniha vyšla mesiac pred jej samovraždou a nebola do roku 1971 v Amerike publikované na želanie jej bývalého manžela a matky.

Akú podobnosť môžeme vidieť v hlavnej protagonistke Esther Greenwoodovej a jej autorke Sylvii Plathovej? V oboch prípadoch je to ,,talent na všetko”, ambícia byť vo všetkom najlepšia, nespracovaná trauma z detstva a psychické problémy, ktorými Plath v skutočnosti trpela. Ale príbeh tohto románu nie je iba o vzostupoch a pádoch, o zaujímavých citátoch a miestami vtipných príhodách, ale o hlbokej, úprimnej a intímnej reflexii, ktorá opisuje autorkinu krehkú, sebadeštruktívnu osobu. Esther, podobne ako Plath, nechce patriť ľuďom, ale najmä sebe samej.   

Filip Sojka, 1. bc. KDŠ

„SOM NARCIS?

NEVIEM, AK SI MÁM VYBRAŤ, TAK RADŠEJ PIVÓNIA.“

Poeticko-esejistickú knihu som „zhltla“ za necelé tri dni, i keď je pomerne kratučká a tých ľúbezných 117 strán som mohla mať lusknutím prsta za deň prečítaných, no nechcela som. Nechcela som tak rýchlo skoncovať s týmto ženským manifestom s veľkým „M“, pri ktorom mi schádzalo na um toľko rôznych a zapletených myšlienok. Preto som mu venovala vždy zopár hodín zo dňa, aby som sa vedela naplno „odovzdať“ tej či onej kapitole (postupne všetkým deviatim).

MANIFEST MLADEJ ŽENY (veľmi pekne ti ďakujem, Žaneta Morovská) je kniha, pri ktorej som si povedala, že naozaj málo ľúbim svoje „JA“ a mala by som viac (!). Nielen ľúbiť, ale pokúsiť sa samu seba si viac všímať, vážiť si, snažiť sa porozumieť si a darovať si presne to, čo aktuálne potrebujem alebo potrebovať budem. Vlastne, všetky by sme mali. My ženy sme často nepochopené, no pozoruhodné ľudské bytosti a mohli by sme si to zapisovať všade, kam sa len dá – do diára, zápisníka, telefónu a iných elektronických zariadení či papierových predmetov. Popravde, už dlho som si v žiadnej knihe nepodčiarkla tak veľa slov, viet, či celých odstavcov. Myslím si, že som si nikdy nezapísala ceruzkou toľko rozmanitých poznámok, nezakreslila toľko bublín a výkričníkov do jednej jedinej knihy, ale čo je pre mňa najdôležitejšie, nikdy som si nemyslela, že moja myseľ dokáže vyprodukovať naraz toľko odlišných myšlienkových pochodov. Ale stalo sa.

Keď som si prečítala, že ide o poeticko-esejistickú publikáciu, nevedela som si predstaviť, čo za dobrodružstvo ma čaká. Zariskovala som (čo sa mi nestáva často, ale pracujem na tom) a presne 17. decembra som si bola túto krásku v oranžovo-bielom šate (ďakujem ti, Laura Morovská) kúpiť v „mojom“ Artfore. Touto kúpou som spravila výbornú vec – pre seba a svoje ženské „JA“. Jednotlivé texty (eseje) sa čítajú ľahko a zrozumiteľne. Autorka je poetická duša, čo sa značne prejavuje na každej stránke. Cituje i iných znamenitých autorov ako Erich Fromm, Yuval Noah Harari, Miranda Gray, Jessa Crispin a mnoho ďalších. Týmito citátmi podčiarkuje svoje myšlienky, názory, spomienky a poznatky, ktoré sú sem-tam doplnené aj o krásne minimalistické ilustrácie.

Na jednej z prvých stránok Žaneta Morovská píše: „Nech je pre teba táto kniha majákom v mori otázok.“ A veru bola! Objasnila mi veľa otázok, ktoré sa pýtam seba samej, ale i takých, ktoré mi kladú moja rodina, moji blízki i nie až tak blízki priatelia. Objasnila mi najmä to, že ak nie som tá „pravá“ sama pre seba, ako môžem chcieť, aby ten či onen muž (alebo žena, samozrejme) bol „pravý“ pre mňa. Alebo to, že milovať znamená dať slobodu, znamená nevlastniť niekoho, nelipnúť na ňom, ale milovať spolu s ním i seba.   

MANIFEST MLADEJ ŽENY od Žanety Morovskej je vynikajúca kniha, ktorá je napísaná pre ženy a dovolím si tvrdiť, že aj pre mužov, pokiaľ sa chcú dozvedieť niečo viac o opačnom pohlaví a pokiaľ chcú a sú ochotní mu porozumieť. Preto by nemala chýbať v žiadnej knižnici a v tej mojej dostala už čestné miesto na poličke obľúbencov medzi Normálnymi ľuďmi, Pýchou a predsudkom, Janou Eyrovou, Annou zo Zeleného domu a ďalšími. Veľmi rada by som ešte pokračovala v písaní o svojich pocitoch a dojmoch, ale myslím si, že je už čas skončiť a neprezradiť Vám, milým budúcim čitateľom/kám všetko. Najdôležitejšie je zostať „sama sebe verná“ (!).

Dominika Horváthová, 3. bc., KDŠ

iniciátor
  01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com