Témy, ktoré by sme nemali tabuizovať

Filmové tipyV sítiĎábel (The devil all the time)Petra VeltyováAdam Nagy

Možno tento týždeň neprinášame veľa tipov. Vzhľadom na témy filmov, ktoré videli Petra s Adamom, si dovolíme tvrdiť, že viac ich nepotrebujeme. Sexuálne násilie, škandály cirkevných hodnostárov, nebezpečné prostredie sociálnych sietí číhajúce na zraniteľné obete. To všetko nájdete v našich tipoch na tento týždeň. Prajeme si, aby sa v nich nikto nenašiel. A ak sa predsa niekto nájde, máte našu podporu.

Veci môžu byť horšie ako sa na prvý pohľad zdajú...

Kedy ste si naposledy pozreli film, z ktorého vám nabiehala husia koža, chceli ste ho vypnúť, ale jednoducho ste nemohli? Jedným z takýchto kúskov je český dokumentárny film V síti. Nenechajte sa zastrašiť pojmom dokument - to nie je ten dôvod, prečo by ste museli bojovať s nutkaním ho vypnúť. Dôvodom je zvrátenosť sveta, ktorá sa v ňom ukazuje. Zvrátenosť reálneho sveta. Zvrátenosť sveta okolo nás...

To, že rodičia často nemajú pod kontrolou, čo ich deti robia na internete a sociálnych sieťach, je fakt. Vít Klusák v takmer dvojhodinovej snímke ukázal, že to môže byť ešte oveľa horšie, ako sa na prvý pohľad zdá. Internet totiž okrem užitočných a nápomocných funkcií ukrýva aj temné miesta. Číhajú tam „sexuálni predátori“, ktorí len čakajú na svoju slabú bezbrannú obeť. A čo je ľahším terčom ako mladé neskúsené dievčatá?

Úlohu dievčat v dokumente reprezentujú tri mladistvo vyzerajúce herečky – Tereza Těžká, Anežka Pithartová a Sabina Dlouhá. Na internete sa vydávajú za neplnoleté, aby prilákali predátorov na ich nevinne, ba priam detsky vyzerajúce profily. Pod zámienkou kamarátstva ich muži kontaktujú prostredníctvom rôznych portálov. Z nevinnej konverzácie sa neskôr začnú vynárať podozrivé otázky, žiadosti o nahé fotky či dokonca ponuky na osobné stretnutie.

Názov dokumentu prezentuje viacero významov – nielenže sa odvoláva na pojem sociálna sieť (na ktorej princípoch je celý príbeh založený), ale zároveň ho môžeme vnímať ako metaforu pre pascu, ktorú tvorcovia nebezpečným mužom nastavili. Celý dokument sa totiž odohráva v špeciálne upravenom štúdiu, ktoré vytvára absolútne autentický pocit domova dievčat. Útočníci teda nemajú ani poňatia, že sa stali „obeťami“. Myslím, že netreba prízvukovať, že nejde o žiadny filmový konštrukt, ale o reálny svet, skutočných ľudí a situácie, ktoré sa naozaj dejú.

V obrovskom množstve dych vyrážajúcich momentov sa objavujú aj svetlé miesta, ktoré nám dokážu vrátiť nádej v ľudstvo. Nádej, že nie každý človek ktorého stretneme na internete, musí predstavovať nutné zlo. Veď posúďte sami! Pohodlne sa usaďte. Neodporúčam si však ku filmu vziať popcorn (predsa len budete potrebovať silný a pravdepodobne aj prázdny žalúdok). Práve v tejto dobe, kedy sme absolútne odkázaní na online svet, nám tento film ponúka pohľad na udalosti, pred ktorými si človek obvykle zatvára oči. To už však naďalej nemôžme ignorovať. Skryté zlo je k nám totiž bližšie ako kedykoľvek predtým...

Petra Veltyová, 2. bc. KDŠ

Ďábel vyvoláva otázky

Hollywood bol dlhodobo najväčším a najúspešnejším výrobcom diel veľkého plátna, ale posledné roky priniesli zmeny aj vo svetovej kinematografii. Ich centrum má čoraz väčšiu konkurenciu v streamovacích službách, ktoré tvoria aj vlastnú produkciu. Okrem seriálovej tvorby sa začali venovať už aj filmom. Môj nový objav pochádza práve z takejto dielne. Na Netflixe mala minulý rok premiéru snímka režiséra Antonia Camposa Ďábel (The devil all the time).

Tento film vo mne vzbudil viacero otázok. Už dlho sa zamýšľam nad výhovorkou na diabla. Prečo sa ľudia vyhovárajú na diabla, keď spáchajú nijaký otrasný čin? Vo filme sa objavuje aj viac druhov fetišov, ktoré končia úmyselnou vraždou alebo v ich dôsledku nastane skrat psychiky. Mladý kňaz si sexuálne uľaví, keď sa dievčatá modlia. Sériový vrah si fotí svoje obete ako erotické akty. Hlboko veriaci zavraždí svoju ženu, lebo si myslí, že je Bohom. Môžeme tieto skutky vnímať ako následky posadnutia diablom? Ako sa dá spoznať fanatik? Tieto otázky sa vo mne prebudili počas sledovania filmu.

Zároveň sa mi veľmi páčila jeho štruktúra. Prvých päť minút som si musel zvykať na nezvyčajnú kompozíciu. Paralelne sa rozbiehajú tri-štyri dejové línie, ktoré prepája rozprávač a iba na konci sa všetky spoja do spoločného vyvrcholenia.

Ďalším pozitívom filmu je mnoho vynikajúcich hereckých výkonov. Pre mňa najzaujímavejším boli Tom Holland a Robert Pattinson. Spomínam ich preto, lebo ma obaja dokázali presvedčiť, že sú schopní vykročiť zo svojho komfortu. Toma Hollanda som doteraz vnímal ako Spidermana v Marvelovom univerze. V tejto snímke, kde stvárnil postavu Arvina Russella, ukázal, že má dramatický potenciál. Ide o mladého chalana, ktorý má obrovský zmysel pre spravodlivosť, a preto prišiel o všetko. Roberta Pattinsona som tiež vnímal iba ako Edwarda Cullena z Twilightu alebo Cedrica Diggoryho z filmu Harry Potter a Ohnivá čaša. Aj on ukázal, že okrem toho, že má krásnu tvár, vie aj podať premyslený, vypracovaný dramatický herecký výkon. On stvárnil reverenda Prestona Teagardina, ktorý sexuálne zneužíva maloleté dievčatá. Spoločný obraz týchto postáv je potvrdením o ich kvalitách. Pre mňa asi jeden z najsilnejších a pre film najdôležitejší. 

Film odporúčam každému, kto má rád drámu prešpikovanú prvkami trileru. Upozorňujem, že niektoré obrazy nie sú pre slabé povahy, ale dá sa to vydržať. Je to snímka, ktorá ponúka témy a možnosť sa zamyslieť.

Adam Nagy, 3. bc. KDŠ

iniciátor
  01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com