Keď ma očarí žlté kura

riportfestivalčeskýMalá inventuraMiroslava Košťálová

Malá inventúra (resp. Malá inventura) je divadelný festival, ktorý už šestnásť rokov reflektuje postavenie nového divadla v Českej republike nielen pred odbornou, ale aj laickou verejnosťou. Malá inventúra nie je len prehliadkou ,,nového zboží“, ale aj kultúrny networking, prezentácie, workshopy a diskusie. Na festival každoročne prichádzajú hostia z celého sveta – tento rok sa ich počet vyšplhal až na 100. Sú však ešte dve veci, ktoré tento festival charakterizujú: jedna je festivalové centrum STUDIO ALTA, kde si môžete dať kávu, písať články, rozprávať sa s ľuďmi, alebo len tak sedieť na gauči a hladkať mačku. Druhá je logo festivalu. Je ním žlté kura, bez ktorého by som si tento festival iba veľmi ťažko predstavila. Každý rok sprevádza festivalových hostí na plagátoch, čiapkach, taškách a nálepkách. Patria k nemu aj rôzne slogany – k mojim obľúbeným patrilo Divadlo je dneska hlavne o krvi!, tento rok mi kura sprostredkovalo informáciu,...» pokračovať v čítaní

Minulosť, prítomnosť a budúcnosť Európskej ceny za divadlo

riportEurópska cenaexterný príspevokLucia Mihálová

European Theatre Prize vznikla v roku 1987. Je to najvýznamnejšie podujatie v oblasti divadla, na ktorom sa udeľujú ceny za celoživotný prínos pre divadlo. Ocenení boli poprední divadelní režiséri, herci, choreografi a dramatici (Ariane Mnouchkine, Peter Brook, Giorgio Strehler, Heiner Müller, Robert Wilson, Harold Pinter, Peter Zadek, Krystian Lupa, Peter Stein a i.) Od roku 1990 sa popri hlavnej cene udeľuje aj Europe Prize Theatrical Realities pre mladšiu generáciu. Cena je určená pre výnimočne talentovaných umelcov, ale aj pre divadlá, ktoré preukázali invenčnosť v inscenačných postupoch, či samotnom spôsobe fungovania. Túto cenu získal v Petrohrade v roku 2011 aj Slovák Viliam Dočolomanský, zakladateľ medzinárodného divadelného laboratória Farma v jeskyni.     Cena sa neudeľuje každoročne. Niekedy sa podarilo dodržať pravidelnejšiu periodicitu, inokedy prešlo od jedného podujatia po druhé aj viac rokov. Dôvod bol zakaždým...» pokračovať v čítaní

Spojíme sa, až keď príde katastrofa (?) alebo Svetový deň bábkového divadla

#Niejenamtojednoreportperformanciaangažované divadloSpoluJakub Molnár

Salón angažovaný i poetický

#NiejenamtojednoreportBrnoSalon JamuDiana Pavlačková

Salón pôvodnej tvorby vznikol na JAMU v Brne zo študentskej iniciatívy ako platforma pre prezentáciu autorských textov. Dvojdňový festival sa preto nesie vo veľmi neformálnej atmosfére a celá divadelná fakulta dva dni dýcha nenúteným entuziazmom tvoriť. Tohtoročná téma bola zameraná na prezentáciu divadla ako konzumného produktu, no zároveň organizátori načrtli problematiku vnímania divadla ako elitárskej záležitosti, kedy umelci tvoria iba pre seba samých a zabúdajú na „bežného“ diváka. Otvárací ceremoniál bol preto vystavaný ako akési stretnutie v kultúrnom dome, kde pozvaní hostia boli práve ľudia z bežných profesií, ako napr. chovateľka králikov či vodič autobusu. Humorná skeč show však paradoxne pôsobila opačným dojmom, keď očakávania týchto divákov (pekné kostýmy a príťažlivé herečky) vyzneli ako výsmech. Na festivale však dominovala iná téma. Mnohopočetná skupina slovenských študentov sa zapojila k iniciatíve #NieJeNmToJedno a na pôde...» pokračovať v čítaní

Na trati Bratislava – Monaco – Kanada – Paríž a späť

divadelné cestyochotnícke festivalyErasmusPavol Viecha

Jan Werich tvrdil, že ten čo cestuje s túžbou objavovať, objavuje cestu sám k sebe. Pred pol rokom som zbalil nevkusný a nemotorný kufor požičaný od sestry a naspäť do Bratislavy som sa vrátil pred týždňom. Už týždeň som nevidel slnko, tma je aj cez deň. Ako malý som po filme Muži v čiernom veril, že počasie sa prispôsobuje nálade vyvolených. Samozrejme, tým vyvoleným som bol ja. No pravidlo mojím dospievaním prestalo správne fungovať. Tmou a šeďou ma víta moja Bratislava. Dopočul som sa, že môj divadelný partner a reflektorový kolega Jakub Molnár priblížil čitateľom Reflektoru putovanie divadelnej skupiny Súbor Uložiť ako..., ktorej som režisérom, po zahraničných divadelných festivaloch. Začiatkom augusta sme našu performance Pojednávanie vo veci Genesis prezentovali na festivaloch v Česku, Monaku a Kanade. Túto možnosť sme získali vďaka tomu, že na Scénickej Žatve 2016 nám bola udelená cena za Umelecký čin roka. Nebudem opisovať...» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com