AKO PREŽIŤ OPERU A NEZBLÁZNIŤ SA? Vol. 2

operátorrady a tipyKlára Madunická

V prvom článku tohto cyklu ste sa mohli dočítať o tom, ako (ne)pristupovať k opere, aby ste z nej neboli sklamaní či nedajbože znechutení. Ak ste sa rozhodli zúročiť tieto tipy a dať hudobnému divadlu šancu, srdečne vám blahoželám! Urobili ste skvelý prvý krok k rozšíreniu si svojich (nie len umeleckých) obzorov. Aktuálne, žiaľ, nie je možné fyzicky navštíviť divadlo, vychutnať si atmosféru preplneného hľadiska, šialene dlhý rad na dámske toalety a predražené deci prosecca za tri eurá. Avšak, ak vás počiatočné odhodlanie neopustí ani do čias, keď stánky umenia opäť otvoria svoje brány umeleckým fajnšmekrom, pravdepodobne sa stretnete s problémom, ktorý môže mať na vaše prvotné nadšenie fatálny vplyv. V správach sa konečne objaví tá radostná novina o znovuotvorení kultúrnych inštitúcií. S nadšením sa vrhnete k počítaču, mobilu či tabletu a horlivo začnete scrollovať v programe divadiel. Poviete si, že by to chcelo...» pokračovať v čítaní

Knižné tipy: študenti & pedagógovia

knižné tipyPetronela BrotkováDominika HorváthováMiroslava KošťálováAdam NagyPetra Veltyová

Tento mesiac sme vám priniesli niekoľko knižných tipov. Z nášho pohľadu je pred nami 9 wordových strán, ktoré sa snažia obsiahnuť obľúbené knihy či nové objavy študentov a pedagógov našej fakulty. Bez ďalších zbytočných slov vám prajeme pútavé čítanie. doc. Zdenka Pašuthová – katedra divadelných štúdií „Právo na obľúbenú knihu“ si uplatňujem pri rôznych príležitostiach – a priznávam, že asi nebudem žiť dosť dlho, aby som vlastnila všetky knihy, ku ktorým mám vzťah. Jednou z tých „naj“ je pre mňa Príbeh umenia od E. H. Gombricha. Sú to vlastne prerozprávané dejiny výtvarného umenia. Kniha je naozaj príbehom. Fascinuje ma jeho presná „dramaturgia“ – zrozumiteľnosť, príčinná súslednosť a predovšetkým možnosť ponoriť sa doň – aj prostredníctvom reprodukcií diel. Milujem vzdelávanie bez trýznivej námahy, ktorú občas vyžaduje náročný autorský vedecký štýl alebo paralelný preklad cudzích slov v publikáciách, ktorých čítanie patrí k mojej pracovnej náplni J....» pokračovať v čítaní

Knižné tipy knihovníkov

knižniceNatália MalíkováMiroslav ZwiefelhoferRastislav BlahoViera SadloňováMarta DukátováSamuel Valuch

V druhej časti nášho marcového knižničného špeciálu sme vyspovedali nielen knihovníkov týchto dvoch knižníc, ale aj niekoľkých ďalších. Prečítajte si o rôznych knižniciach a o knižných tipoch samotných knihovníkov v dnešnom článku. Natália Malíková – projektová pracovníčka Knižnice pre mládež mesta Košice Výnimočnosť a čaro Knižnice pre mládež mesta Košice a jej pobočiek spočíva v tom, že je v každom slova zmysle rodinnou knižnicou. Nenájdete u nás prísne knihovníčky s prstom na perách, ktoré vás nasrdene upozorňujú, ako to vídame v amerických filmoch. V našej knižnici to jednoducho žije. V doobedňajších hodinách je u nás ruch ako v úli. Na výchovno-vzdelávacích podujatiach, v ktorých sa snažíme poukázať na čaro knižných príbehov a čítania samotného, sa takmer dennodenne striedajú desiatky žiakov materských, základných, či stredných škôl. Poobedia patrí rodinám s deťmi, ktoré u nás trávia čas listovaním v knihách, spoločným čítaním či hraním spoločenských hier. Počas roka...» pokračovať v čítaní

Intelektuálne dobrodružstvá z Malej inventury

festivalriportrozhovorMalá inventúra2021Miroslava Košťálová

V poradí tretie online podujatie, ktoré som za uplynulý polrok vzhliadla, sa viaže k mojim začiatkom spojeným s profesionálnym divadlom. Bol to práve festival nového divadla, Malá inventura, ktorý vo mne vypestoval záujem o alternatívne umenie. Začínala som ako dobrovoľníčka, písal sa rok 2017. Popri roznášaní plagátov, kvetov, kontrolovania hostí, titulkov na plátne a podobných aktivít som si našla čas aj na sledovanie predstavení. Pamätám si, že keď festival skončil, dala som si záväzok, že ho o rok znova navštívim. A teraz, keď píšem tieto riadky, som svojským spôsobom opäť na „inventúre“ – v izbe, za monitorom a horiacou sviečkou na stole. Za normálnych okolností by som tento článok písala v Prahe, ale COVID 19 chcel, aby som sa nikam nebalila a užila si umenie medzi štyrmi stenami. Tento - v poradí už devätnásty - ročník tohto kultúrneho podujatia sa uskutočnil v upravenej...» pokračovať v čítaní

Erasmus v čase korony – časť 2. (aj posledná)

erasmusLitvakoronaDominika Dudášová

Malo ísť o sériu článkov. Chcela som písať o litovskom divadle, kultúre a školách. Úprimne som sa tešila na všetko, čo mi Litva mohla dať, hoci jazyková bariéra sa prejavila aj na tom jedinom predstavení, ktoré som videla. Moja radosť z Nekrošiusovej inscenácie Inferno – Paradiso trvala krátko. Na prelome októbra a novembra prijala Litva obmedzenia, ktoré sa týkali aj divadelných predstavení a spôsobu vzdelávania. Neostávalo mi nič iné, len sa znovu prispôsobiť situácii. (Upozornenie: vzhľadom na pandémiu, neznalosť mojej litovčiny, absenciu anglických titulkov v divadle nebude tento článok obsahovať divadelnú ani inú kritiku. Jeho cieľom je odhaliť vám čaro Vilniusu.) Hlavne sa drž rutiny! Spočiatku sme v škole fungovali kombinovane – niektoré predmety prebiehali on-line, na iné som musela chodiť. Špeciálne tie predmety, ktoré vyžadovali, aby som presunula svoju telesnú schránku od notebooku do školy, boli môjmu srdcu blízke. Táto...» pokračovať v čítaní

Dobrovoľné online vzdelávanie počas pandémie

priestorworkshopAICT-IATCDominika Dudášová

Dôležitosť vzdelávania sme počas pandémie pocítili všetci. Základné a stredné školy bijú na poplach, čoraz častejšie sa hovorí o generácii, ktorá bude ťahať za kratší koniec na vysokých školách aj pri pracovných príležitostiach. Vysoké školy narážajú najmä na problémy s nedostupnou literatúrou. COVID-19 nás naučil plávať v černejších a vzdialenejších vodách internetu. Napriek tomu sme zistili, že vzdelanie nie je len o tom, že si odsedíme povinných deväťdesiat minút <s>v škole</s> pred monitorom. Aspoň dúfam. Približne v polovici novembra som sa deň pred deadlinom prihlásila na First Online IATC Young Critics´ Workshop (prekl. Prvý online IATC workshop mladých kritikov). Od 19. novembra do 11. decembra mňa a ostatných účastníkov čakali štyri stretnutia s indickou kritičkou a zároveň právničkou Deepou Punjani. Cieľom našich stretnutí bolo diskutovať o zmenách, ktoré priniesla pandémia divadelným projektom. Spolu s mladými kritikmi a kritičkami sme strávili približne 16...» pokračovať v čítaní

AKO PREŽIŤ OPERU A NEZBLÁZNIŤ SA?

operátorAko prežiť operuKlára Madunická

Keď sa ľudia spýtajú, čo študujem, nasledujú tri fázy reakcií. Po slabikách „VŠMU“ sa väčšina poslucháčov rozžiari ako vianočný stromček. Následne im pri slove „kritika“ zmrzne úsmev na tvári a keď sa tam pripletie ešte slovo „opera“, pohroma je na svete! Umelecká duša pri honbe za divadelnými perlami znesie naozaj mnoho – lacnú komédiu, pôvodný slovenský muzikál na Novej scéne či pohybovú performance, v ktorej je viac nahoty ako v priemernom filme pre dospelých. Opera – to je však iná káva. Pre niekoho až príliš silná. V podstate by sa dalo povedať, že existujú len dva typy ľudí – tí, čo operu milujú a tí, čo ju neznášajú. Tí, čo by dali aj posledné euro za to vidieť naživo Plácida Dominga, Jonasa Kaufmanna či René Fleming a tí, pre ktorých sú tieto mená len náhodným zhlukom písmen. Pre mnohých ľudí je opera „snobskou, predraženou zábavou“, pre iných dávno zašlou slávou niekdajšieho umenia... a niektorí skrátka len nevedia, ako jej porozumieť. Pre...» pokračovať v čítaní

VLADIMÍR SUCHÁNEK: Scénograf rôznorodých rukopisov

externýriportrozhovorVladimír SuchánekMiroslav DaubravaDominika Horváthová

Scénický priestor je ohraničený špecifický priestor slúžiaci potrebám divadelného predstavenia. Avšak nie je to len akýsi „priestor“. V dejinách divadla má svoje miesto od samého začiatku (rituálov), je jeho neoddeliteľnou a významnou súčasťou. Už v stredoveku existovali počiatoční „scénografi“, ktorí dozerali na celkovú výpravu. Z histórie vieme, že postavenie scénického výtvarníka prešlo dlhodobým a zložitým vývinom, než sa dostalo do súčasnej, nám známej podoby. Na Slovensku pôsobili a ešte stále pôsobia desiatky vedúcich osobností v oblasti divadelnej scénografie — Vladimír Suchánek nie je žiadnou výnimkou, naopak, patrí k tým najvýraznejším z nich. Absolvoval štúdium na Divadelnej fakulte VŠMU, odbor scénografie v 60. rokoch minulého storočia, ale ešte predtým sa na VŠVU venoval maľbe v ateliéroch dvoch umelcov — Jána Mudrocha a Ladislava Čemického. Po skončení štúdia nastúpil ako interný scénograf do tvorivého ansámblu SND, kde spolupracoval s rôznymi režisérmi a výtvarníkmi....» pokračovať v čítaní

Divadelná pôda je veľmi úrodná! Vyrástlo na nej pätnásť nových stromčekov

divadelné hryekotémaGREEN DRÁMADivadelný ústavKatarína Krokošová

JA: Skôr ako začneme čítať tento článok, pozrime sa von oknom. Čo tam vidíme? MY: (...) JA: Otvorme oči... VY: (v mysli...nechápavo...s takým tým divným úsmevom) Hmmm... no... hmmm... veď... máme (každý pre seba, mrmlajúc) Ako by sme sa asi mohli pozerať so zatvorenými očami. JA: Skutočne otvorme oči! O vzťahu človeka a Zeme a človeka a prírody počúvame stále častejšie. A to je dobre. ALE! Skutočne počúvame, alebo sa tak len tvárime? Možno nevieme, čo s tým máme urobiť a potom sa bojíme. A to nie je dobre. Túto tému neotvárame preto, aby sme žili v strachu, ale preto, aby sme s tým (aj s tým strachom) niečo urobili. ALE ČO? NO A TO JE TO... Nový zborník GREEN DRÁMA obsahuje pätnásť hier od pätnástich slovenských autorov. Hry sa venujú témam spojeným s ekológiou, environmentalistikou a ochranou prírody Divadelný ústav, ktorý zborník vydal, ho chcel prezentovať počas svojho festivalu Nová dráma/New drama, ktorý sa tradične koná v máji. V tomto roku sa však v obmedzenej forme...» pokračovať v čítaní

Zoznámte sa s novým online kritickým slovníkom

Slovník divadelných kritikovkritickýslovníkLucia Špircová

Divadelný ústav prednedávnom spustil nový online projekt Slovník divadelných kritikov a publicistov, ktorý ponúka nielen divadelným nadšencom, ale aj širokej verejnosti, škálu informácií o slovenských kritikoch, dramatikoch či publicistoch z divadelného sveta. Obsah tvorí menný zoznam osobností , súpisy ich životných úspechov, zastávaných funkcií či divadelných činností. Vybrala som na malú „ochutnávku” pár mien kritikov a jednej kritičky, ktorí sa vďaka svojej snahe a úsiliu pričinili o rozkvet slovenského divadelníctva.  Prekladateľ, publicista a divadelný kritik Jozef Felix sa do slovenských divadelných dejín zapísal ako prvý povojnový dramaturg Činohry SND. Koncom päťdesiatych rokov bol považovaný za najvzdelanejšieho slovenského romanistu a zameriaval sa na francúzsku, španielsku a taliansku rečovú oblasť. Dokonca v spolupráci s básnikom Viliamom Turčánym preložili v roku 1964 Danteho Peklo. Jozef Felix sa nezaujímal len o literárnu...» pokračovať v čítaní

iniciátor
Marec - 2024
  01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com