Formy krutosti a Shakespearov Titus Andronicus

čitateľský denníkanalýzaWilliam ShakespeareTitus AndronicusKatarína Krokošová

Tragédia Williama Shakespeara Titus Andronicus je hra o konaní zla vo všetkých (ne)možných podobách. Kým v úvode je obetovanie Alarba len (na prvý pohľad) nenápadným aktom, záverečná večera, pri ktorej Tamora skonzumuje svoje vlastné deti je vyvrcholením hry a zároveň erupciou motívu krutosti. Na začiatku hry sa stretávame s motívom rivality. Hovoríme o časti, keď sme svedkami sporu medzi dvoma bratmi (Saturninus a Bassianus), ktorí sa túžia dostať na trón. Rivalita je v diele citeľná aj implicitne, a to v prípade spomínania rôznych vojen a bojov (napr. v úvode  Marcus spomína, že Titus sa vracia domov z vojen proti Gótom). S motívom násilného odobratia slobody sa stretávame počas celej hry (napr. už v úvode Titus privádza Tamoru, jej synov a Arona ako svojich zajatcov). Tento motív je však v istom zmysle rozpoznateľný aj v prípade Lavinie. Chiron a Demetrius ju znásilnia, odrežú jej jazyk a ruky, aby jej zabránili hovoriť či písať. Možno predpokladať, že jej tak chcú...» pokračovať v čítaní

Glosa

glosaBrian Brestovanský

Predstavme si slovenské divadlo v meste XY, podotýkam slovenské, pretože slovenské predsa ,,nie je zo zahraničia“ (pozn. FB humor ☺). Ako by sme pomenovali jeho nadchádzajúcu sezónu 2019/2020? Napadá mi jedna myšlienka – niečo v štýle ,,Hlúposť našu každodennú, daj nám dnes“. Nebolo by to výstižné? Sezóna o krajine,  v ktorej 13,5 sa rovná 15, 84 znamená 94, plagiát je vlastne len kompilát etc. Ale nebolo by to aj trápne sa takej krajine vysmievať? Veď to predsa nie sú hlúposti, ale holé fakty! To ja som ten hlupák. Aha, opäť som sa mýlil - mea maxima culpa... Brian Brestovanský, 3.Bc., divadelná dramaturgia a dramatická tvorba» pokračovať v čítaní

Ján Jaborník – osobnosť srdca a mysle

konferenciaJán JaborníkMartina Beňová

Existuje jedno staré klišé, ktoré hovorí, že človek vždy zomiera dvakrát. Prvýkrát keď umrie jeho telo, druhýkrát, keď sa naposledy vysloví jeho meno. Ján Jaborník, dramaturg v činohre Divadla Jonáša Záborského v Prešove, autor desiatok publikovaných recenzií, odborných článkov a štúdií, vedúci dokumentácie v Divadelnom ústave a pedagóg Katedry divadelnej vedy VŠMU, prvýkrát zomrel 22. mája 2010 vo veku 68 rokov. Jeho druhá smrť je ale zatiaľ v nedohľadne, a to aj vďaka kolektívnej práci autorov Divadelného ústavu, ktorí si chceli uctiť nedožité sedemdesiatpäťročné jubileum Jána Jaborníka publikovaním knihy “Ján Jaborník - historik, teoretik a kritik divadla”. Publikácia je kolektívnym výsledkom ohromného snaženia, výskumu a práce širokého spektra autorov a autoriek a teoretikov a teoretičiek zasiahnutých a ovplyvnených Jaborníkovou tvorbou. Kniha je kompilátom autorských štúdií, rozhovorov a výberov z jeho teotrologickej tvorby, dávajúc tak komplexný pohľad na Jána Jaborníka ako...» pokračovať v čítaní

Fikcia je mŕtva. Čo teraz?

prednáškaChristopher BalmeDiana Pavlačková

Divadelná fakulta chce zvýšiť svoju atraktivitu. Vďaka novému projektu máme tak my, študenti a študentky, možnosť zúčastniť sa jednorazových prednášok zahraničných profesorov. Po Gerethovi Whiteovi a jeho prednáške o imerzívnom divadle, sa v priestoroch kinosály filmovej fakulty uskutočnila ďalšia prednáška na tému zo súčasného divadelného diania. Prof. Dr. Christopher Balme pôsobí na univerzite LMU v Mníchove. Vo svojej výskumnej činnosti sa zameriava prevažne na koloniálne a post-koloniálne divadlo. Hosťoval na univerzitách po celom svete od Číny, cez Indiu až po Veľkú Britániu. Hoci bola bratislavská prednáška profesora Balmeho realizovaná popri uvedení slovenského prekladu jeho knihy Úvod do divadelnej vedy, obsahovo otvorila odlišnú tému, a to divadlo v post-faktuálnej dobe. V úvode prednášky Balme objasnil svoje východiská. Pri skúmaní tejto témy vychádzal z tvrdení, že dnešnú spoločnosť definuje trend záplavy hoaxov,...» pokračovať v čítaní

Prvýkrát na Ost-Ra-Vare!!!

festivalanketaOstravarAdam Nagy

Do ankety sa zapojili študenti prvého ročníka dramaturgie a réžie, ktorí sa prvýkrát zúčastnili festivalu Ost-Ra.Var. Môžete si prečítať ich názory na festival, atmosféru, ale aj inscenácie. Dúfam, že ich postrehy a odporúčania budú mať pozitívny efekt a o rok sa tam stretneme. Pýtali sme sa na tri otázky: Čím ťa zaujal Ost-Ra-Var?Ktoré sú tvoje top 3 inscenácie? Prečo?Aký je tvoj najväčší (najsilnejší) zážitok z festivalu, prípadne čo ti festival dal? Odporúčaš ho aj ostatným? Petra Nižnanská 1) Ost-Ra-Var ma zaujal myšlienkou vytvoriť festival, len na báze miestnych divadiel a podnikov. 2) Maryša. Pre jemné folklórne prvky, krásne rozplývajúcu sa scénu a veľmi pekné až výtvarné pohyby charakterov.     Rok na vsi. Aj napriek klasike prakticky bez výraznej dejovej linky sa podaril emotívny záver. Vďaka môjmu pohľadu zhora sa mi neskutočne páčil akýsi organizovaný chaos, či už v scénografii alebo v pohyboch postáv.     Zabiják Joe....» pokračovať v čítaní

Áčkoví víťazi

festivalÁčkoMartina Beňová

Pohľad na moderný slovenský film vzbudzuje v málokom iný pocit ako cynizmus, obzvlášť keď vidíme, aká odvážna a komplexná tvorba existuje za hranicami nášho štátu. Dôvodov na optimizmus existuje len málo. Ale jedným z nich môže byť práve študentský filmový festival Áčko. Ak je totiž jednou z jeho úloh naznačiť budúcnosť slovenského filmového priemyslu, alebo aspoň jeho potenciál, slovenský divák sa má na čo tešiť. Vrcholnou udalosťou festivalu je určite spoločensky provokatívny a dnes už médiami toľko referencovaný dokumentárny film Eduarda Cichu – Základná umelecká škola Petra Breinera. Je to film, ktorý dokázal niečo, čo dnes už nedokáže takmer nikto. Niečo zmeniť. “Železná lady” humenskej politiky – Jana Vaľová – prehrala post primátorky mesta a film Základná umelecká škola Petra Breinera v tom zohral zásadnú úlohu. Na festivale si odniesol nielen cenu diváka, ale aj špeciálne uznanie poroty. Film môžete zhliadnuť aj z pohodlia vlastnej postele cez YouTube. Ceny za najlepší...» pokračovať v čítaní

Keď krehkosť bolí

čitateľský denníkanalýzaPena dníKatarína Krokošová

Pena dní francúzskeho spisovateľa Borisa Viana  je na prvý pohľad román o láske. Autor však popri romantickej rovine príbehu – láske Colina a Chloé –, rozpracováva aj rovinu surreálnu, v ktorej sa ako čitatelia veľakrát strácame a nevieme presne určiť, čo postavy skutočne robia a čo sa odohráva len v ich mysliach. Autor však dojem ireality vedome umocňuje, keď čitateľa v týchto nejasných vodách necháva plávať bez  pomoci. Hranicu medzi vzrušujúcim a nezrozumiteľným príbehom tak autor stenčuje. „Ale to víte, když se člověk zamiluje, zpitomí.“ (str. 37) Dej románu  Pena dní je zložitý. Ako čitatelia sledujeme najmä osud Chloé a Colina. Obaja sa do seba zaľúbia na prvý pohľad a rozhodnú sa zosobášiť. Po svadbe však Chloé ochorie a lekári zistia, že ide o vážnu chorobu. Colin má o ňu veľký strach. „Colin však o tom všem nevěděl, běžel, měl strach, proč nestačí být stále spolu, proč se člověk musí ještě bát, možná že se stalo neštěstí, přejelo ji auto, bude asi na lůžku,...» pokračovať v čítaní

Ako sme sa zabávali

priestorkonalo saVeronika Žigmundová

„A je to tu! Dlho očakávaná BEÁNIA, ktorá sa uskutoční 29. 11. 2018 v UHU Clube. Predstavujeme vám prvú kapelu Beánie! Už zajtra sa môžete tešiť na tento line-up!“ Škola oblepená plagátmi, ale aj titulky príspevkov na sociálnej sieti. Posledný mesiac to na nás číhalo z každej strany, takže sa nám táto udalosť dostala pod kožu a prinútila nás kúpiť si vstupenku s očakávaním, čo pre nás Katedra divadelného manažmentu pripravila. Výborne spropagovanú udalosť sa rozhodla navštíviť aj partia prvákov z divadelných štúdií a medzi nimi aj ja. Okrem príjemných priestorov nás privítal DJ Fancy, hrajúci prevažne Hip Hop & RnB & Dancehall & Moombahton, ktorý svojou hudbou od začiatku rozprúdil zábavu, aj napriek tomu, že väčšina návštevníkov bola ešte len na ceste na Beániu. O dostatočný prísun tanečnej hudby sa staral počas celého večera. V priebehu jeho hrania sa už nazvučovalo zoskupenie LUIS, v ktorom hrajú aj dvaja študenti bábkoherectva z...» pokračovať v čítaní

Aj tu sme boli...

priestorsprávykonal saMiroslava KošťálováPetra Veltyová

19. október – Ahoj, imerzné divadlo! Ak ste sa dosiaľ nestretli s pojmom imerzné divadlo, tak 19. októbra 2018 bola na to ideálna príležitosť. V Divadle Lab sme privítali vzácneho hosťa – pedagóga a divadelného režiséra Garetha Whitea z Royal Central School of Speech and Drama v Londýne. Vo svojej prednáške sa zameral na imerzné divadlo, s dôrazom na oblasť etiky. Imerziu chápe ako istú formu angažovania publika a nový žáner performancie, ktorý diváka vytrháva z pasivity. V súvislosti s tým dospel Gareth White ku konštatovaniu, že ,,spectator“ je v tejto súvislosti nahradený slovom ,,spectactor“. Divák sa stáva aktérom samým pre seba, ale zároveň aj partnerom v performancii. White si kladie otázku: ,,Je to, čo som urobil, súčasťou predstavenia?“ Divák pri takomto druhu performancie premýšľa nad pocitom bytia/existencie a výrazne si uvedomuje svoju prítomnosť. Podľa Whitea práve prostredníctvom subjektivity vzniká dynamické prepojenie procesov. Divák zisťujem, kým je a cíti...» pokračovať v čítaní

Veľrybia pieseň Hvalur-a

riportfestivalhudobnýHvalurDominika Horváthová

Festival Hvalur nám priniesol to najlepšie zo súčasnej islandskej hudby Čo si predstavíte, keď sa povie Island? Mne sa vybaví magické miesto na Zemi, ktoré je označované ako krajina ohňa, ľadu a hudby. Hoci má Island počet obyvateľov nižší ako naše hlavné mesto, nie je to pre nich prekážkou pri tvorbe umenia. Možno aj toto uchvátilo Reginu Ulejovú a Lauru Loviškovú, ktoré kúsok Islandu priniesli aj na Slovensko. Historicky po prvýkrát sa tak na našom území konal islandský hudobný festival, ktorý si mohli návštevníci vychutnať počas dvoch večerov – 24. a 25. októbra 2018 v Ateliéri Babylon v Bratislave. Festival má názov Hvalur, ktorý v islandskom jazyku označuje veľrybu. Veľrybiu pieseň počuť v hĺbkach oceánu stovky míľ a hoci jej ľudia nerozumejú, učaruje im. Prvý ročník festivalu Hvalur by určite potešil aj najväčšieho fanúšika Islandu, akého sme poznali, Juraja Kušnierika. Ten pred pár rokmi zasadil semiačko hudobnej lásky medzi našimi...» pokračovať v čítaní

iniciátor
August - 2019
  01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com