Koľko rečí vieš, toľkokrát si robotom

vedátorVeda v divadleŠtúdio 12Dominika Dudášová

Ako absolventka logopédie, ktorá si prešla lingvistikou, som si nemohla nechať ujsť štvrtý diel Vedy v divadle. Keby som bola v logopedickej praxi, pravdepodobne by som zaujala pomerne skeptický, ba dokonca kritický postoj voči nahrádzaniu logopedickej terapie robotmi. Neustále by som zdôrazňovala, že ľudský kontakt je nevyhnutný a robot môže narobiť viac škody ako úžitku. Nie som logopedičkou v praxi, no som študentkou divadelnej vedy, a preto som si dovolila pozrieť sa na problematiku spájania lingvistiky a robotiky čisto (ne)zainteresovaným pohľadom budúceho divadelného kritika. Môj Facebook ma pozná tak dobre, že mi automaticky ponúka udalosti, ktoré ma môžu zaujímať. Nebolo to inak ani v prípade tohto dielu Vedy v divadle. Skrátka, prišlo upozornenie a ja som sa automaticky „interestla“. Neskôr som sa k udalosti vrátila, aby som zistila tému. A moje logopedické ja zaplesalo. Spojenie lingvistiky, robotiky a divadla je jednoznačne to, čo chcem vidieť a zažiť. A navyše, pri Vede v...» pokračovať v čítaní

Uväznení vo veľkom svete

vedátorČlovek s PASinterdisciplinaritaDominika Dudášová

Keď sa povie „autista“ vidíte pred sebou Dustina Hoffmana s geniálnymi schopnosťami alebo utiahnutého chlapca, ktorý sa kolíše niekde v kúte a vydáva zvláštne zvuky? Pravidelne sa stretávame so skreslenými obrazmi o autizme či dezinformáciami, ktoré s ním súvisia. Performancia Človek s PAS vyvracia stereotypy a nesie v sebe posolstvo o ľuďoch, ktorých systém dlhodobo ignoruje.  Fakty o autizme        Autizmus (z gréckeho slova autos = sám a izmus = orientácia, stav) je celoživotná, vrodená, vývinová porucha, ktorá ovplyvňuje celkový vývin dieťaťa a možnosti jeho vzdelávania. Ľudia s autizmom majú spoločné tzv. jadrové príznaky. Medzi ne zaraďujeme kvalitatívne deficity v recipročnej komunikácii a sociálnej interakcii, stereotypne vymedzené záujmy a opakujúce sa vzorce správania.      V minulosti sa autizmus považoval za neorganickú poruchu, za...» pokračovať v čítaní

RECEPTÁTOR: UPEČ SI (muffiny) SÁM!

receptátormuffinyMichaela ĎurišováBarbora Demeterová

Tohtoročný Reflektor prichádza s novou rubrikou Receptátor s heslom: UPEČ SI SÁM! Pýtate sa prečo práve rubrika o pečení? Odpoveď je jednoduchá – KEĎ SI HLADNÝ, NIE SI TO TY! Je vedecky dokázané, že hlad spôsobuje nervozitu, výbušnosť a absolútnu nesústredenosť. Naozaj sa chcete vystaviť riziku, že na obľúbenom Brunchi budete pôsobiť negatívne a nevrlo? Alebo si myslíte, že budete mať čitateľov, keď napíšete recenziu plnú hnevu a zlosti? Ani váš herecký výkon nebude dôveryhodný, pokiaľ vám bude škvŕkať v bruchu!  Pečenie je výborná aktivita popri čítaní knihy, pozeraní filmu či záznamu z predstavenia, a zároveň uvoľňuje množstvo endorfínov, nazývaných aj ako hormóny šťastia povzbudzujúce dobrú náladu. Až teraz môžete s úsmevom vykročiť do divadla! Naše okienka budú určené pre všetky pečeniachtivé a kreatívne umelecké duše, ktoré rady experimentujú v kuchyni! Prvým receptom, ktorý by sme Vám chceli predstaviť, sú jednoduché...» pokračovať v čítaní

NA ČOM MOMENTÁLNE PRACUJEŠ

Aktuálne v tomto období ako každý v treťom ročníku bakalárskeho stupňa venujem značnú časť svojho času písaniu svojej bakalárskej práce, ktorá sa venuje spracovaniu drogovej tematiky v umení. Zároveň finišujeme aj s bakalárskou inscenáciou s názvom Tovar, ktorá je dramatizáciou rovnomennej knihy Tatiany Melasovej. Inscenácia sa venuje jej príbehu o tom, ako padala do sveta drog a prostitúcie.  Okrem bakalárskych povinností dokončujem aj jeden text, ktorý ma veľmi bavilo písať. Je to taký trochu detektívny wannabe thriller. Vychádza z rozhlasovej hry, ktorú som robila minulý rok. Zároveň som začala pracovať ešte na jednom texte. Tentokrát ide o rozprávku pre divadlo.  » pokračovať v čítaní

KAPITALKS som zažila len raz, ale určite nie naposledy!

riportAštvorkaKapitalsdiskusiazdravieumenieDominika Horváthová

Poslednú januárovú stredu sa v priestore Áštvorky začalo veľmi zaujímavé a dôležité podujatie. Prečo dôležité? Odpoveď je vcelku jednoduchá. Z niekoľkých nasledujúcich dôvodov.  Na konci januára som bola prvý raz na diskusnej udalosti s názvom KAPITALKS – UMENIE A DUŠEVNÉ ZDRAVIE, ktorú organizovala redakcia kritického mesačníka KAPITÁL. Práve obľúbená Áštvorka prepožičala svoju multifunkčnú plochu organizátorom podujatia, kde sa popri diskusii uskutočnili aj tri ďalšie silné projekty. Ale poďme pekne po poradí. Už nejaký ten piatok som nebola na žiadnom kultúrnom podujatí, veľmi som sa preto tešila, keď sa v mojom diári uvoľnilo miesto pre Áštvorku. Ako som už vyššie spomínala, moju obľúbenú, pretože vždy sa tam cítim dobre a presne takisto som sa tam cítila aj naposledy. Obliekla som si svoje „oldschoolové“ kúsky oblečenia, bežala na trolejbus, sadla si za vodiča, pustila playlist na telefóne a svoj pohľad som ponorila už len do...» pokračovať v čítaní

Nielen voľby môžu meniť veci

komentátorvoľby 2020Viktória Lesayová

Tento rok prináša, či prinesie mnoho nového. A pod rokom – dovoľujem si prispôsobiť časový rámec –, mám na mysli aj ten akademický. Mám za sebou prvý semester na divadelnej fakulte VŠMU, mnoho popísaných strán vo „worde“ ale aj v zápisníkoch a zošitoch. Myšlienky, nad ktorými sa neustále pozastavujem a nové poznatky, ktoré potrebujem dookola rozoberať. Za týchto pár mesiacov som videla asi viac divadelných predstavení a umeleckých performancií ako za posledné štyri roky. Vo veľkej miere to vnímam naozaj ako pokrok a pozitívny vplyv umeleckého prostredia. Na druhej strane často premýšľam o pomere kvantity a kvality. S už spomínaným príchodom jari nám február priniesol aj parlamentné voľby 2020, do ktorých, dúfam, väčšina z nás vložila zodpovednosť a očakávania. Nádej, že po nasledujúcich štyroch rokoch by mohla mať politická zmena vplyv aj na kvalitu kultúrneho prostredia na Slovensku. Pod pojmom „slovenská kultúra“ či „kultúra na Slovensku“ sa bezpochyby každému vyjavia rôznorodé...» pokračovať v čítaní

V skratke s Katkou o Vianočných impresiách

koncertDvoranaVianočné impresieKatarína Krokošová

V Koncertnej sieni  Dvorana Vysokej školy múzických umení sa v decembri konal koncert Vianočné impresie. Podujatia som sa zúčastnila pre môj osobný záujem, ale aj preto, že v redakcii školského časopisu Reflektor dbáme na prepojenie jednotlivých fakúlt a katedier našej školy. Koncert bol na veľmi dobrej úrovni, najmä pokiaľ ide o inštrumentálne prevedenia. Tie vokálne mali svoje rezervy (napr. práca s dychom). Nápad obsadiť pedagógov i študentov bol síce, vzhľadom na prichádzajúce vianočné obdobie, pekný, no jednotlivých účinkujúcich výrazne kvalitatívne diferencoval. Podľa môjho názoru koncert nebol určený širokej verejnosti, ale skôr odborníkom a ľuďom, ktorí sa venujú umeniu. Katarína Krokošová, 1. Mgr. KDŠ» pokračovať v čítaní

Pod(enky)obnosť medzi nami

recenzorexternýŠtúdio 12PodenkyTamara Vajdíková

Všetci predsa dospievame inak. Niekto rýchlejšie, niekto pomalšie a niekto možno (nielen) naoko nedospeje nikdy. Tieto myšlienky mi prichádzali na rozum, keď som jedno ráno rozmýšľala o súrodeneckom vzťahu mňa a môjho brata. Boli sme vždy takí rozdielni, či sa to stalo až teraz? Napadlo mi to práve v súvislosti s performance, ktorú som nedávno predtým videla v Štúdiu 12. V nej tvorcovia (Alexandra Rychtarčíková a Max Sobek), zastúpení jediným aktérom, profesorom Tobiášom, tvrdili, že je naše dospievanie rovnako uniformované, ako pri dospievaní podenky – teda jednodňového hmyzu. A skutočne, čosi pravdy na tom naozaj je. Ľudské dospievanie sa naozaj dá rozdeliť do niekoľkých častí. Ak by sme však chceli tvrdiť, že to u všetkých prebieha rovnako, pravdepodobne by sme sa veľmi mýlili. Naše osobnosti sú skratka príliš zložité na to, aby nás mohli prirovnať k akémusi jednodňovému hmyzu. Veď by sme sa na to predsa mohli aj uraziť! Alebo nie? Je to naozaj pravda? Sme takí zložití, že sme až...» pokračovať v čítaní

Temperamenty podľa Tamarinej babičky

pre babkyreflexiaTemperamentyZuzana Vajdíková

Generálka – Mám rada „ generálky“ , možno preto, že si pamätám z dramatického krúžku aké to bolo vzrušujúce, prvýkrát naozaj,  v kostýmoch... aj keď bez divákov. – Milujem trnavské divadlo, som neobjektívny divák a tak, nech  herci hrajú čokoľvek, neprestávam ich obdivovať. Inscenácia  Je to umelecké dielo, niečo ako ochutnávka našich pocitov, vyjadrení, zážitkov: Nikto ma nepočúva, aj keď upozorňujem na úžasný detailKaždodenná slepotaChcem to čo majú tí druhí, chcem vyzerať ako tí druhíNechcem sa vzdať svojho detstva, vtedy som nemusel byť zodpovedný sám za sebaAj by som chcel rozumieť hudbe, ale je to náročné, ťažké, oveľa jednoduchšie je o tom hovoriťViem niečo o ľuďoch, o filozofii, o histórii, dokonca aj o tej svojejSom v pozadí, ale významne Dielko na mňa pôsobilo ako dobre odvedená, viacúrovňová práca. Veľavravne, otvorene, milo, nevtieravo, guľato… Poznámky  bezprostredne po inscenácii – Toto bolo...» pokračovať v čítaní

Cieľ: Spojiť nespojiteľné

priestorvedátorVeda v divadleDominika Dudášová

Stretnú sa divadelný kritik, astronóm a archeológ... Nie, toto nie je začiatok intelektuálneho vtipu. Ide o tretiu časť z cyklu Veda v divadle. Tá sa niesla práve v znamení archeológie a astronómie. Medzi týmito dvoma vedami sa dá pomerne jednoducho nájsť spojenie. Avšak je možné spojiť ich s divadlom? A dá sa pri tejto kombinácii predísť spojeniu „nebeské divadlo“?       V utorok 10. decembra 2019 sa dvere Štúdia 12 otvorili všetkým, ktorí radi hľadajú spojenia a súvislosti medzi navonok nespojiteľnými oblasťami. Moderátor diskusie Milo Juráni privítal v priestoroch divadla dvoch akademikov – astronóma Aleša Kučeru a archeológa Karla Pietu.        Astronómia veľmi rada pracuje s pojmom „nebeské divadlo“. Ten v sebe zahŕňa pozorovania hviezd, zatmenia Slnka či Mesiaca. Podľa Kučeru majú astronómovia svoje kamenné divadlá, ktorými sú planetáriá. A nakoniec, existujú divadelné...» pokračovať v čítaní

iniciátor
December - 2019
  01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com