Výnimky sa opäť našli

festivaltanečné divadloNuDanceFestAdam Nagy

NuDanceFest počas svojho 15. ročníka nastolil veľmi dôležitú otázku ohľadom dodržiavania rovnováhy medzi obsahom a formou diela. Problém, ktorý začal kryštalizovať už po prvých predstaveniach, sa konštantne objavoval aj počas trvania celého festivalu. Pri dielach uvedených na festivale prevyšovala forma nad významom. Hoci performancie mali potenciál tematicky zaujať aj šokovať, nadužívanie formálnych prostriedkov tento zámer úplne pohltilo.             Rovnaký jav sa neobjavuje len pri tanečnom a pohybovom umení, ale vo všetkých divadelných žánroch. Akoby umelcom už nešlo  o vyjadrenie myšlienky či zdieľanie svojho názoru na svet, ale iba o snahu zaujať silným vizuálom a atakovať zmysly. Samozrejme, to sa nevzťahuje na všetky videné festivalové diela.             Najvýraznejšie inscenácie a performancie z festivalového programu, kde obsah a forma išli „ruka...» pokračovať v čítaní

Hľadanie pozitívneho v mori negatívneho

reflexiaJeden svetdokumentárne filmyTamara Vajdíková

Akokoľvek zvláštne znie prítomnosť študentky divadelnej vedy na filmovom festivale, stala sa táto myšlienka realitou a ja som sa v dňoch 6. – 11. novembra 2020 zúčastnila Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Jeden svet. Konal sa v online podobe,  a tak som aspoň na týždeň mala o program na dlhé a tmavé večery postarané. Z bohatých možností festivalového menu som si po uvážení svojich časových možností vybrala sedem filmov. Výber, ktorý som si vytvorila, nebol nijako špecificky daný, vyberala som si intuitívne, srdcom. Jediné, čomu som sa snažila vyhýbať, boli príliš kruté filmy, ktoré by moja citlivá povaha nemusela niesť najlepšie. Jeden svet, ten, ktorý máme my všetci spoločný a ktorý sa snažil v realistickom svetle ukázať aj rovnomenný festival, ma priviedol na množstvo myšlienok, o ktoré by som sa rada podelila v tejto reflexii. Prečo je všetko online? Odpoveď na túto otázku poznáme všetci: COVID-19, alebo ako...» pokračovať v čítaní

Jeden svet, veľa odtieňov

festivalJeden svetdokumentárny filmMiroslava Košťálová

Jedným z dôvodov, prečo mám rada jeseň (okrem farebných listov a dlhších večerov strávených pri knihách) sú aj umelecké festivaly. V dôsledku pandémie Covid-19 boli mnohé buď zrušené, alebo presunuté do virtuálneho prostredia. A Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Jeden svet patril k druhej skupine. Nakoľko patrím k jeho skalným fanúšičkám, bolo mi jasné, že ho ani tento rok nemôžem vynechať. Od 5. do 11. novembra 2020 som preto trávila za počítačom ešte viac času, než zvyčajne. Festival každoročne ponúka veľký výber dokumentárnych filmov, ktoré boli natočené v uplynulom roku. Témou tohto ročníka boli Voľby - osobné, spoločenské aj politické. Vzhliadnuť všetky filmy by znamenalo vzdať sa stravovacích, hygienických a v neposlednom rade aj školských návykov, takže som v sebe musela prebudiť dramaturgické „ja“, aby nebola ohrozená moja rovnováha (ale nakoľko píšem tento článok po desiatej hodine večernej, niečo evidentne...» pokračovať v čítaní

Drama Queer nezastavila ani pandémia!

festivalDrama QueerMiroslava KošťálováAdam Nagy

Apokalypsa má pôvod v gréckom slove apokalypsis a znamená odhalenie, resp. zjavenie skrytých vecí. S týmto termínom sa v poslednej dobe stretávame pomerne často, vzhľadom na vážnosť ekologickej situácie. Nielen globálne otepľovanie nám spôsobuje obavy, ale v kombinácii s citovou prázdnotou vzniká nie príliš lichotivý obraz o budúcnosti ľudstva. Tvorcovia inscenácie Apokabaret divadelného združenia Uhol_92 sa, našťastie, v spracovaní témy nepustili do moralizátorského tónu. Autorka námetu a režisérka Alžbeta Vrzgula poukazuje na vážnosť ekologickej hrozby prostredníctvom ironického nadhľadu a zvieracích postáv. Ježa, Žabu, Zajačicu, Dážďovku a Trúda umiestňuje do sanatória, aby poukázala na ich samotu a ohrozenie, keďže sú poslednými predstaviteľmi zvieracej ríše. Okrem toho im umožňuje „vyspovedať sa“ z obáv, ktoré pramenia z nátlaku vytváraného spoločnosťou (plodenie potomstva). Pre scénické riešenie Alžbety...» pokračovať v čítaní

Účinok artivizmu v umení

artivizmusaktivizmusudržateľná kultúra a umenieLucia Špircová

Hovorí sa, že príroda bez ľudí prežije, no ľudia bez prírody nie. Preto je veľmi dôležité, aby si každý z nás uvedomil, že vždy môžeme urobiť čo i len jeden krôčik pre to, aby sa momentálna situácia klimatickej krízy naďalej nezhoršovala. A platí to aj pre tvorcov a členov kultúrnych podujatí, ktorým sa budeme venovať v nasledujúcich riadkoch.  Počas uplynulých mesiacov sa vo svete objavila nečakaná návšteva v podobe vírusu COVID-19. Vláda vyhlásila bezpečnostné opatrenia a obyvateľstvo celého Slovenska bolo nútené zotrvať v povinnej domácej karanténe. Dôsledkom nevítaného vírusu sa všetko pozastavilo a výnimka nenastala ani v našom prípade - v školstve. Stav, ktorý nastal sa nedal predvídať, a tak sme sa všetci museli prispôsobiť systému a prejsť na spôsob online komunikácie, stretnutí a prednášok. Práve vďaka online vymoženostiam sa študentom divadelného manažmentu Vysokej školy múzických umení podarilo zorganizovať pod záštitou...» pokračovať v čítaní

„Vytvoriť umenie z kusu textílie, to nie je vôbec ľahké. Odev v sebe skrýva mnoho čarovného, mnoho výpovedného.“

SNGexpozíciaodevspoločenské šatyDominika Horváthová

Ó šaty utkané z jahodovej peny Hmm, šaty, také si veľký svet dnes cení K tým šatám hneď si dáme šminky a rúž Pohľad čo patrí k dáme ovládam už...práve text piesne Šaty, ktorú naspievala Marika Gombitová pre film Neberte nám princeznú, mi napadol hneď po tom, čo som sa dozvedela, že Slovenská národná galéria vytvorila výstavu s názvom Ó, šaty!.  Výstava je prístupná na druhom poschodí Esterházyho paláca v Bratislave, od 6. októbra 2020 do 10. januára 2021. Expozíciu som navštívila dva razy, pretože sa cítim výnimočne dobre vo výstavných sálach galérií a múzeí. Zbožňujem byť obklopená umením rôzneho druhu. Aj keď sa musím priznať, móda a odev ma priťahujú po hudbe, maľbách a kresbách najviac. Vytvoriť umenie z kusu textílie, to nie je vôbec ľahké. Odev v sebe skrýva mnoho čarovného, mnoho výpovedného. Predsa, ako sa hovorí, umenie je všade okolo nás, je v jedle, ktoré jeme, v hudbe, ktorú počúvame, v pohyboch, ktoré vytvárame, v slovách, ktoré píšeme i v oblečení, ktoré si...» pokračovať v čítaní

V každom z nás je kúsok dieťaťa

reaktoronline festivalFestival BABPetra Veltyová

Koľko kultúrnych podujatí ste si už tento rok užili z pohodlia svojho domova? A koľko filmov ste si pozreli? Čo tak nájsť spoločný prienik pre tieto dve sféry? V posledných mesiacoch môžeme okrem mnohých bolestivých rán pre živú kultúru sledovať aj snahu kreatívnych ľudí o to, aby sa kultúra dostala k ľuďom čo najbližšie a aby zároveň ponúkla únik od reality. Presne takýto dojem vytvoril aj Festival BAB – Medzinárodný festival animovaných filmov pre deti, ktorý sa tento rok presunul do virtuálneho sveta.  V termíne od 5. do 10. októbra mohol ktokoľvek tento festival sledovať prostredníctvom živého vysielania na webovej stránke festivalbab.sk. V rámci festivalu každoročne prebieha aj súťaž o najlepší animovaný film. O víťazovi rozhoduje vo viacerých kategóriách medzinárodná odborná porota. Filmy boli rozdelené do ôsmich súťažných pásiem podľa vekovej kategórie, pre ktorú boli určené. Tohto ročníka sa zúčastnilo viac ako 70 filmov pre...» pokračovať v čítaní

Erasmus v čase korony – časť 1.

erasmusLitvakoronaDominika Dudášová

Je koniec roka 2019 – toho, na ktorý teraz tak radi spomíname –, a ja začínam  vypĺňať prihlášku na Erasmus. V januári 2020 (to je ten rok, o ktorom sme si zase mysleli, že bude lepší) sa toho nakopilo viac ako dosť. Skúšky, písanie životopisov, motivačných listov a podanie prihlášok vytvorili celkom slušný zmätok v mojom živote. A potom prišla korona a s ňou aj obmedzenia týkajúce sa cestovania. Zahraniční študenti uviazli alebo v lepšom prípade predčasne ukončili Erasmus na svojich dočasných školách. Toto je scenár, s ktorým som musela rátať. Na veľké prekvapenie mnohých som sa rozhodla ísť na Erasmus. „Fuck-upy riešiť vieš!“ V auguste sa definitívne potvrdilo, že do Vilniusu môžem odísť. Výučba bude prebiehať prezenčne. Slovensko bolo pre Litvu na konci augusta ešte na zozname bezpečných krajín. Vyzeralo to na hladký priebeh. V piatok 4. septembra som mala priletieť, ubytovať sa a od pondelka fungovať v škole....» pokračovať v čítaní

„UČILI MA V DIVADLE NIE HRAŤ, ALE ŽIŤ!“ (Andrej Bagar)

vedátorAndrej BagarKlára Madunická

Presne pred 120 rokmi, 29. októbra 1900 sa v Trenčianskych Tepliciach narodil významný slovenský herec, režisér, pedagóg a jedna zo zakladateľských osobností Slovenského národného divadla, Andrej Bagar.  Tento významný slovenský herec, režisér, jeden z pätice Slovákov stojacich pri zrode Slovenského národného divadla, od roku 1950 vyučoval hereckú tvorbu a javiskovú reč na Vysokej škole múzických umení. Do roku 1962 pôsobil i vo funkcii rektora VŠMU. Práve jemu škola vďačí za vznik Divadelného štúdia, za vytvorenie podmienok na vznik inscenácií na pôde Divadelnej a Hudobnej fakulty1 i za prizvanie významných pedagógov do funkcií vedúcich katedier, čím sa priamo zaslúžil o úspešný štart tejto inštitúcie.   Andrej Bagar bol nie len skvelým hercom, ale aj významným režisérom. Na pôde VŠMU...» pokračovať v čítaní

Byť či nebyť... dobrovoľníkom?

festivalDivadelná NitradobrovoľníctvoTamara VajdíkováAdela Barantalová

Dnes vám prinášame trochu iný pohľad na festival Divadelná Nitra. Je ním niečo ako „Dobrovoľnícke tri v jednom". Ide o postrehy našich dvoch študentiek - Adely a Tamary - ktoré zažili festival z tohto uhla pohľadu a rozhodli sa vám priniesť na stránky Reflektoru svoje zážitky a dojmy (nielen) z posledného ročníka. V prvej časti článku Tamara opíše, aké to bolo robiť dobrovoľnícku prácu na festivale počas pandémie, v druhej vám Adela prezradí dôvody, prečo by ste sa rozhodne mali dobrovoľníkmi stať a tretia časť je venovaná zážitkom ďalších dobrovoľníkov, ktoré pre Reflektor spísali. Príjemné čítanie!» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com