O režisérovi bez režiséra (+ divákov)

KADU 2017adaptácieOelhoffenTrierJakub Molnár

Je zvláštne, že keď sa naskytne celkom jedinečná možnosť spoznať aj iné metódy, ako tú od Konstantína Sergejeviča, je účasť na takomto podujatí mierne povedané biedna. O vzájomných vplyvoch divadla a filmu už dlho niet pochýb. Úspešných praktikov však stále nie je veľa. Je to dôsledok nebadateľnej účasti študentov na konferenciách, prednáškach a špeciálnych podujatiach? Možno. Dokonca ani silno marketingový názov Text2Obraz sa nezmohol na viac, ako na pár študentov z Filmovej fakulty. Pritom sa na seminári KADU mohli študenti (ale i široká verejnosť) dozvedieť čosi o tvorivom písaní pre divadlo a film a o divadelných a filmových adaptáciách. Seminár otvorila doktorandka divadelných štúdií Martina Mašlárová, ktorá prezentovala film Hosť francúzskeho režiséra Davida Oelhoffena. Ide o adaptáciu poviedky Alberta Camusa. Vrelo odporúčam! Nasledujúca diskusia o dánskom filmovom režisérovi Larsovi von Trierovi vo mne zanechala celkom...» pokračovať v čítaní

Impresie z konferencie Bábkarstvo a multimédiá

konferenciabábkové divadlomultimédiáMiroslava Košťálová

V dňoch 18. a  19. októbra 2017 sa v priestoroch kongresového centra Hotela Tatra v Bratislave uskutočnila medzinárodná konferencia Bábkarstvo a multimédiá. Pozvanie na podujatie organizované Katedrou bábkarskej tvorby VŠMU prijali špičkoví odborníci z Francúzska, Rakúska, Poľska, Kanady, Írska či Talianska. Behom dvoch dní odznelo pätnásť príspevkov, ktoré sa zaoberali tým, do akej miery vplývajú multimédiá na svet bábkového divadla. Konferenciu odštartovala prednáška profesora Didiera Plassarda z Univerzity Paula Valéryho v Montpellieri pod názvom Príbehy malých a veľkých: Bábkarstvo v multimediálnom veku. Prostredníctvom niekoľkých videí z predstavení sme sa stali svedkami toho, ako môžu multimédiá meniť svet a princípy bábkového divadla. V tejto súvislosti by som rada spomenula predovšetkým dve inscenácie, s ktorými nás zoznámil profesor Plassard – Červená Čiapočka a Kiss and Cry (belgický súbor Charleroi...» pokračovať v čítaní

O hodnotách, o divadle, o hodnotách v divadle

medzinárodná konferenciaSAVDiana Pavlačková

Doba, v ktorej žijeme, býva často označovaná ako doba krízy hodnôt. Vraj strácame tradičné hodnoty a nebudujeme nové. Na otázku, akým spôsobom reaguje na túto tendenciu divadlo, hľadali teatrológovia odpoveď na medzinárodnej konferencii s názvom „Divadlo ako hodnotový diskurz“. Konala sa začiatkom októbra v Bratislave a organizátori, Ústav divadelnej a filmovej vedy SAV a Združenie slovenských divadelných kritikov a teoretikov, pozvali na toto stretnutie vedcov zo siedmich krajín Európy. Svojimi príspevkami prispeli do diskusie odborníci z oblasti divadla, lingvistiky a estetiky. Hlavná téma konferencie bola naozaj široká, čo spôsobilo aj široký tematický záber jednotlivých príspevkov. Prednášajúci hostia zvolili rôzne prístupy k reflexii hodnôt v súčasnom divadle. Využili príklady z tvorby rozličných dramatikov, režisérov, hercov a skúmali aj témy súčasných dominantných javov v spoločnosti, s dôrazom na vplyv geografického...» pokračovať v čítaní

glosasúčasné divadloJakub Molnár

Takýto strohý priestor by si žiadal komplexnejšie načrtnutie problematiky, ale akokoľvek by som chcel rozprávať o niečom, stále by ma to viedlo k ničomu. O ničom budem teda prirodzene rozprávať o niečo dlhšie, ako o niečom, pretože aj keď sa idem vyjadriť k ničomu (a to vopred ubezpečujem, že ako kritik o tom neviem vôbec nič), bolo by nanajvýš nezodpovedné, keby každý zmĺkol a ostal ticho. To by sme nevedeli ani to nič! Ach, to mi pripomína, že už sme za polovicou mojej hypotézy. Prejdem teda k pointe. Vizualita divadelného maestra je vskutku kvintesencia slobody umenia. Už vôbec nie je relevantný výsledný produkt, ale ako sa prezentuje jeho tvorca. Nosenie režisérskeho šálu zažíva svoj zlatý vek!» pokračovať v čítaní

Bakchantky (Impresia nekritika)

Bakchantkymax sobek

Som študentom divadelnej réžie (činohernej) v treťom ročníku. Na Bakchantkách som bol z čistého záujmu, vždy sa teším, čím nás bábkari prekvapia, škoda, že nie je väčšie prepojenie medzi jednotlivými katedrami. Tento ,,úvod” píšem hlavne kvôli tomu, aby moje subjektívne názory neboli brané ako recenzia, ale ako postreh diváka. Euripidove Bakchantky som pred tým poznal len podľa názvu. Hru som nečítal, áno, hanbím sa. Smerujem ale k samotnej inscenácii. Napriek mojej neznalosti predlohy bola inscenácia čitateľná, až som sa miestami pýtal, či tam toho nie je viac. Mladé tvorkyne si vzali Euripidovu tragédiu ako predlohu, čo mohli upresniť v názve inscenácie, keďže odklon od pôvodnej hry bol výrazný. Na začiatku nám bol rozdaný list písaný matkou, venovaný dcére, v obálke so znakom Slovenskej republiky. Bola presne taká, akú dostávame pri štátnych voľbách, s tým rozdielom, že na nej bolo napísané ,,Pre Teba”. Hneď som sa potešil, že inscenácia bude zameraná na politickú situáciu,...» pokračovať v čítaní

Žijúce legendy: Stanislav Štepka

Ste veľkým  milovníkom Slovenska a hlavne vašej rodnej Radošiny, o ktorej s láskou hovoríte, že je to také vaše Slovensko v malom. Prečo podľa vás mladí ľudia dnes nemajú taký vzťah k tradíciám a k svojej domovine?   Už som to povedal veľakrát: áno, Radošina je pre mňa Slovensko; dokonca aj voľby tam vždy skončia na slovenskom priemere. Moja autorská výbava je vlastne jednoduchá: píšem hlavne o tom, čo dobre poznám. Presnejšie: to, čo poznám, mi od počiatku výborne slúži ako spoľahlivá téma na uvažovanie a potom aj písanie. Nečudo, že moja rodná obec je skoro priam hlavný hrdina mnohých mojich hier (Ako som vstúpil do seba, Pokoj domu tomuto, Kino Pokrok, Konečná stanica, Desatoro, Polooblačno, Sčista-jasna atď.). Verte, bol by som úprimne rád, keby mladí ľudia mali k Slovensku podobnú spätosť. Ale spomínaný vzťah sa nanútiť nedá; musí vzniknúť a byť.   Často píšete a hráte o ľudských slabostiach. Aké...» pokračovať v čítaní

Prix ex Aequo

rozhlasPrix ex Aequotvorba pre deti a mládežBibiána Švecová

Rozhlasová katarzia» pokračovať v čítaní

DN 25 – Divadlo je sviatok

Divadelná NitraTúžba živá po krásekniharecenziaExterný redaktor

Túžba živá po kráse / Desire alive for beauty : medzinárodný festival Divadelná Nitra 1992 – 2016» pokračovať v čítaní

Nádych a výdych bábok

Bábkarská BystricaModrý KameňworkshopExterný redaktor

Autentická reportáž z Modrého Kameňa» pokračovať v čítaní

Čerstvý vánok v priestoroch VŠMU

Rastislav Ballekinterviewdivadlo

Vo štvrtok 20.10.2016 sa uskutočnila na pôde VŠMU prednáška režiséra Rastislava Balleka. Prezentoval úvahy Dohnányho, Tolstého, či Orwella, ktorí odsudzovali, či velebili najväčšieho svetového dramatika Williama Shakespeara. Neskôr sa vo výklade venoval aj prezentácii a skúmaniu diela Vladár od Machiavelliho, či inscenáciám Hollyroth, či Mojmír II. alebo Súmrak ríše od Klimáčka. Z pohľadu praktického divadelníka, ako aj teoretika bolo Ballekovo rozprávanie hutné a poučné. Fakty, ktoré poslucháčom prinášal, boli dôkazom veľkej sčítanosti prednášajúceho a dlhých hodín strávených bádaním. Jeho cieľom, ako to sám to neskôr v rozhovore priznal, bolo sprístupniť a otvoriť Shakespearovo dielo novým výkladom. Osobne vraj Shakespeara vnímal ako doslova „nudného autora“. Až neskôr objavil divadelnú silu, ktorú jeho texty ponúkajú. Bol som príjemne prekvapený z konfrontácie s pánom Ballekom. Jeho prejav bol inteligentný, rázny, no ľudský. Študentom...» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com