Noc divadiel na VŠMU

...hlásali plagáty upozorňujúce na Noc divadiel, ktorá sa konala 16. novembra vo viacerých divadlách na celom Slovensku. Divadlo Lab sa samozrejme do tejto jedinečnej akcie zapojilo tiež, a tak na Divadelnej fakulte VŠMU v túto noc bdeli nielen herci, ale aj manažéri, scénografi, režiséri, či kritici (čoho potvrdením som koniec koncov aj ja a článok, ktorý práve čítate :) ). Začíname od najmenších! Už po štvrtýkrát mali návštevníci divadiel možnosť vidieť v našom divadle aj viac ako len jednotlivé predstavenia. Nielen v priestoroch Divadla Lab, ale aj v rôznych učebniach našej školy bol pre divadelných nadšencov pripravený rôznorodý program. Na to, že lásku k divadlu je treba našim ratolestiam vštepovať už od mala, naši študenti pri zostavovaní programu mysleli, a tak sa v budove na Svoradovej ulici konečne potuloval aj niekto iný okrem vážených pedagógov a rozlietaných študentov. V popoludňajších hodinách si mohli najmenší divadelní...» pokračovať v čítaní

Úspech VŠMU na DOSKÁCH ?

Redakcia

V stredu, 4. septembra, sa v Klube umelcov uskutočnila tlačová konferencia, kde boli odhalené nominácie na ocenenie DOSKY 2013. Medzi nominovanými na divadelné ocenenie sezóny 2012/2013 sa objavili aj mená z radov našich študentov! Za úspešnú inscenáciu Hola, Madrid! si Silvia Vollmannová, študentka réžie na Katedre bábkovej tvorby, vyslúžila nomináciu za Objav sezóny 2012/2013. V rovnakej kategórii je nominovaná aj, už teraz absolventka, Dominika Kavaschová za postavu Máše v inscenácii Fajčiarky a spasiteľky v Divadle Lab. Za rovnakú postavu si Dominika vyslúžila ešte jednu nomináciu - v kategórii Najlepší ženský herecký výkon sezóny 2012/2013. Len pripomíname, že naše bystré kritické oko si skvelý výkon Dominiky Kavaschovej všimlo ešte v júni, keď sme jej v Divadle Lab udelili Cenu Reflektora za Najlepší ženský herecký výkon sezóny 2012/2013!» pokračovať v čítaní

Labovica a Ceny Reflektoru!

V sobotu 29. júna 2013 sa v priestoroch Lab-u konal nultý ročník akcie s názvom Labovica. Teda oslavy záveru školského roka a zároveň divadelnej sezóny. V rámci programu moderátori s pozvanými hosťami vyhlásili výhercov Cien Reflektoru, kde hlasovali výhradne členovia Redakčnej rady Reflektoru a prizvaní hostia z iných katedier, a napokon aj výhercu Ceny diváka, v ktorej mohli všetci fanúšikovia inscenácií Lab-u hlasovať buď na facebooku alebo vhodením svojho hlasu do urny pred júnovými predstaveniami. » pokračovať v čítaní

V Divadle Lab sa skutočne podarilo zachrániť Afričana!

V utorok 25. júna 2013 sa v rámci predstavenia Zachráň si svojho Afričana slávnostne odovzdávali vyzbierané finančné príspevky na pomoc ľuďom v Afrike. Za 7 repríz vyzbierala inscenácia 1277,17 €, ktoré boli v tento večer oficiálne odovzdané OZ Dvojfarebný svet na výstavbu vzdelávacieho centra pre dievčatá a ženy v meste Eldoret. » pokračovať v čítaní

Cena ministra kultúry profesorovi Štefkovi

Redakcia

Dňa 16. apríla 2013 minister kultúry Marek Maďarič udeľoval Ceny ministra kultúry Slovenskej republiky za rok 2012. Na tom by nebolo nič nezvyčajné a pre VŠMU nič významné, keby medzi ocenenými nebol aj teatrológ a pedagóg našej alma mater Vladimír Štefko.  Minister mu udelil cenu „za jeho dlhoročnú teatrologickú, pedagogickú činnosť a autorstvo viacerých monografií, ktoré významne prispeli k zaznamenaniu a poznaniu slovenskej divadelnej histórie, s prihliadnutím na zostavenie publikácie Dejiny slovenskej drámy 20. storočia“. K cene srdečne blahoželáme. A len pripomíname, že Reflektor by bez jeho láskavej pomoci uzrel svetlo sveta len veľmi ťažko a aspoň takto mu ďakujeme za strávenú energiu a čas nad  prvopočiatkami nášho školského časopisu. » pokračovať v čítaní

Manifest divadelnej spolupatričnosti

glosaMilo Juráni

V poslednej dobe sa nadbytočne venujem divadlu, ktoré dovidí aj za roh. Eko-katastrofické drámy, inscenácie a performancie, vytvorili celkom slušnú zbierku nových, celkom svojských divadelných svetov, plných jadrových katastrof, zaplavených veľkomiest a toxického odpadu. Čím viac ale klesám do tajomných hlbín eko-divadelnej histórie, neubránim sa pocitu, že miesto kardinálnych bio-sumcov lovím iba drobné slnečnice, prípadne nedorastené pstruhy (exluzívna eko-metafora – pozn. autora). Nenarážam teraz na stav Slovenského divadla v hľadaní priamych či metaforických ciest k výpovediam o  prírode a všetkých jej citlivých mechanizmoch. Mierim vyššie, prakticky až k základným princípom divadelnej tvorby. Skrátka, nijako sa nedokážem zbaviť pocitu, že nám (rozumej všetkým členom spoločnosti) chýba nesmierne dôležitá spolupatričnosť. A keďže toto hrôzyplné slovo je až priveľmi mnohoznačné musím to upresniť. Nevolám po spolupatričnosti...» pokračovať v čítaní

„Nielen príjemná spomienka“

recenzia na knihuJana Hlodáková

V posledných mesiacoch sa pod záštitou Katedry divadelných štúdií Divadelnej fakulty na Vysokej škole múzických umení akoby roztrhlo vrece s novými publikáciami. Pred pár dňami sa nám úspešne podarilo pokrstiť prvé vydanie Študentskej revue Reflektor, no do rúk sa nám dostáva taktiež zaujímavá publikácia prof. PhDr. Zuzany Hlavenkovej, PhD. v spolupráci s kolektívom Divadlo a intermedialita. Nielen medzi študentmi však ešte stále doznievajú intenzívne zážitky na synergický projekt Teoretici v praxi s podtitulom Patrice Pavis: Váňa a Ona (termín konania: január – jún 2012), ktorý si zaslúžilo počkal na svoj výstup formou bulletinu do dnešných dní. » pokračovať v čítaní

Bratislava frankofónne alebo Čo sa zmenilo?

riportrozhovorExterný redaktor

Pri príležitosti Medzinárodného dňa frankofónie zorganizovala v dňoch 18. do 21. marca 2013 Katedra románskych jazykov a literatúr v spolupráci s Francúzskym inštitútom Bratislavský týždeň frankofónie. Milovníci „všetkého francúzskeho“ si tak v uliciach hlavného mesta mohli vychutnať krásu nielen samotného románskeho jazyka, ale i rôznych foriem francúzskej kultúry. Týždeň frankofónie prebiehal na rôznych miestach Bratislavy. Hlavný program sa odohrával na Prírodovedeckej fakulte Univerzity Komenského v Mlynskej doline, kde bol každý deň od 10. hodiny pripravený program v podobe premietania krátkych francúzskych filmov. Sprevádzali ho aj ochutnávky skvelých palaciniek so slaným karamelom od Chez Amelie, ktoré pripravovali priamo pred vašimi očami a zároveň prezentácie o výrobe, histórií a kvalite čokolády. Súčasťou programu bol po celý čas informačný stánok Francúzskeho inštitútu a organizácie Campus France (informácie...» pokračovať v čítaní

Tanec Butó a Prášok a zlato Sumako Koseki

Externý redaktor

Slovo butó sa v japonskom jazyku skladá z dvoch slov. „Bu“ znamená tancovať, fyzicky sa prejaviť. „Toh“ v sebe skrýva viac významov ako napr. dupať, šliapať, z niečoho pochádzať, vychádzať, mať v niečom svoje korene. Butó, alebo Tanec Butó, v sebe nezahŕňa špecifickú pohybovú či výrazovú formu ako napríklad klasický tanec. Podstata Butó spočíva v miešaní esencií ľudského bytia, kedy aj interpret aj divák mentálne a emocionálne prechádza kolobehom života a jeho prapodstatou.[1]  Napriek tomu Butó pracuje aj s rozkolísaním, posúvaním hraníc, ktoré ruší a manipuluje s nimi. Vizuálne interpreta definuje priestor, prostredníctvom ktorého interpret ohraničuje diváka a volí si formu kontaktu v rámci vymedzenia svojho scénického priestoru a tým pádom aj života. Druhým vizuálnym bodom je biela maska, ktorá zaručuje anonymitu a interpret sa za ňu môže „skryť“ ale rovnako aj nemusí. Butó podlieha osobnosti...» pokračovať v čítaní

Peter Bu mladým kritikom

Milí budúci kritici, Viete, že divadelná kritika hrala zvláštnu úlohu v Sovietskom zväze za Stalinovej nadvlády a potom pri jej rozkladaní v Československu? Stalin a Ždanov rozpútali hneď po druhej svetovej vojne veľkú diskusiu o divadelnej kritike (a iné o Stanislavského systéme, o jazykovede, o biológii...). Krajina bola na kolenách, ale vedenie štátu považovalo za súrne debatovať o týchto námetoch...! V skutočnosti vôbec neišlo o kritiku, ani o Stanislavského, o biológiu, jazykovedu,  bol to prostriedok, ktorým vláda obyvateľstvu nepriamo objasňovala, čo bolo dovolené, a čo nie. Na tejto "diskusii" sa museli zúčastniť nielen kritici a iní intelektuáli, ale aj technici, robotnici, sedliaci. S odstupom času sa to dá ťažko rozlúštiť, ale v 50. rokoch v ZSRR každý veľmi dobre chápal skryté významy toho, čo sa v tomto rámci napísalo. Neskôr, rok či dva po XX. zjazde sovietskych komunistov, ktorý sa uskutočnil v roku 1956 a znamenal začiatok búrania Stalinovho kultu...» pokračovať v čítaní

iniciátor
Marec - 2024
  01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 30 31
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com