Paradoxy a tendencie

riportfestivalNová dráma/New Drama 2018Dáša Godová

Mesiac máj už tradične patrí bratislavskému divadelnému festivalu Nová dráma/New drama. Festival už štrnásty rok prezentuje súčasnú drámu cez vybranú vzorku inscenácií, ktorá tvorí jeho  hlavný program. Riaditeľka festivalu Nová dráma/New drama na webovej stránke uvádza: „Výhodou festivalu Nová dráma/New drama je skutočnosť, že hlavnou náplňou a centrom jeho záujmu je fenomén súčasnej drámy, ktorá sa neustále mení, čím ani festivalu nedovolí ustrnutie, skostnatenie či stagnáciu.“ S týmto však súvisí fakt, že nie každý rok je vydarený na diela novej drámy. Čo bol aj  prípad tohto ročníka festivalu. Predsa len na Slovensku nemáme početné zastúpenie súčasných dramatikov, čo určite sťažuje výber dramaturgickej rady festivalu. Istou nádejou môže byť súťaž o najlepší dramatický text – Dráma (založená v roku 2000), ktorá je súčasťou festivalu. Víťazné texty sa prezentujú prostredníctvom inscenovaného čítania. O prvé miesto sa tento rok delili Vanda Zaplatílková Hutařová...» pokračovať v čítaní

Útržky novej drámy na Novej dráme

riportfestivalNová dráma/New Drama 2018Bohunka Vaňková

Tento rok už 14. ročník festivalu Nová dráma priniesol nie len diskutabilné inscenácie (v tom najlepšom slova zmysle), ale ponúkol možnosť stretnúť významného nemeckého dramatika – patróna festivalu. To, že má festival svojho patróna, je už každoročnou tradíciou. Tento rok do Bratislavy prišiel Roland Schimmelpfennig, ktorý hneď v druhý festivalový deň ponúkol návštevníkom master class spojený s plánovanou prezentáciou knihy na Slovensku doteraz neinscenovaných hier, ktoré vyšli vďaka Divadelnému ústavu v slovenskom preklade. No po poriadku – otváracou inscenáciou bola WOW! od Debris Company v réžii Jozefa Vlka. Pred predstavením otvorila festival už tradične riaditeľka festivalu a Divadelného ústavu Vladislava Fekete a Zuzana Kronerová ako čestná riaditeľka Novej drámy. Na záver ich doplnil patrón festivalu Roland Schimmelpfennig, ktorý svojimi slovami aj vystupovaním nenápadne a necielene vlastne pozýval na utorkový master class. Jeho vystupovanie bolo...» pokračovať v čítaní

Ľúbezná Ľubľana

ErasmusSlovinskoRebeka Valábková

Toto milé hlavné mesto, cez ktoré preteká neveľká rieka, sa mi javí ako Bratislava v zmenšenej verzii, na hranie. A celkovo sa mi zdá aj celé Slovinsko približne o polovicu menšie od našej vlasti (nebudem spomínať názov, aby sa vám to náhodou nepoplietlo, ako sa to občas stáva). Prečo som teda neostala doma, keď tam tiež máme vysoké hory, krásne jaskyne, jazerá, hrady a historické mestá? Mohla by som sa obhájiť tým, že som sem išla kvôli moru, ale tých 47 kilometrov pobrežia s kamenistými plážami môj argument veľmi nepodporí. V skutočnosti som si za dva mesiace pochodila takmer všetky zaujímavé hory a jazerá v okolí, navštívila som unikátnu jaskyňu a nádherné pobrežné mestečká - Izolu či Piran som si úplne zamilovala. Okrem toho, že Ľubľana je takmer v strede krajiny a ku každým hraniciam sa dostanete do dvoch hodín, je strategickým miestom aj pre výlety do susedných krajín, napr. do Talianska (Benátky, Terst), ale aj na Balkán, čo sa snažím využiť...» pokračovať v čítaní

Tohtoročné slnečné SETKÁNÍ/ENCOUNTER

riportfestivalzahraničieBrnoEncounterMiroslava Košťálová

Keď som dostala možnosť zúčastniť sa ako členka redakcie festníka medzinárodného študentského festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER v Brne, pocítila som niekoľko emócií – radosť, vzrušenie, zodpovednosť. Po príchode do festivalovej redakcie sa k tomu pripojil aj strach, keďže sme mali stanovený počet znakov na napísanie recenzie – tá nesmela presiahnuť jednu stranu. Musím sa priznať, že práve to bol jeden z dôvodov, prečo som na tento festival chcela ísť – naučiť sa na relatívnom malom priestore priblížiť atmosféru videnej inscenácie. Pre mňa osobne bol tento festival výnimočný vo viacerých smeroch. V redakcii festivalového časopisu MEETING POINT nás bolo dokopy 14 redaktorov a redaktoriek – tri z VŠMU (ja, Diana, Bohunka), ďalej študenti dramaturgie a réžie na JAMU, divadelnej kritiky na DAMU a divadelnej vedy na Masarykovej univerzite. Šéfredaktorka Julka Pecková (mimochodom, študentka 5. ročníka divadelnej vedy na VŠMU a zároveň študentka...» pokračovať v čítaní

Toto som si priviezla z Brna

riportzahraničiefestivalBrnoEncounterDiana Pavlačková

Festivalové denníky - 5 ks, nálepky - 4 ks, tetovačky - 12 ks, festivalová taška - 1 ks, angína - 1ks. Medzinárodný festival divadelných škôl ENCOUNTER/SETKÁNÍ tento rok zastrešovala hlavná téma: „Strácame pôdu pod nohami.“ Tak sme teda v prvý deň hneď vysadili strom. A v ten posledný sme si poplakali nad drevenou rakvou. Hoci úletov bolo mnoho, prehliadka študentských inscenácií z celého sveta priniesla naozaj široké spektrum divadelných prístupov i názorov. Bolo zaujímavé sledovať, ako v tvorbe mladých študentov divadla prevládali ťaživé témy ľudskej krutosti, egoizmu a túžby po moci. Svedčí o tom napríklad aj množstvo spracovaní a alúzií na antické tragédie. O to viac som ocenila, ak sa nejaký súbor nesnažil z divákov dolovať emócie, ale priniesol nadhľad či dokonca humor. Taká bola napr. optimistická inscenácia škótskych študentov The words of others, ktorí dokázali pristúpiť k téme autizmu veľmi originálnou až hravou formou...» pokračovať v čítaní

Keď ma očarí žlté kura

riportfestivalčeskýMalá inventuraMiroslava Košťálová

Malá inventúra (resp. Malá inventura) je divadelný festival, ktorý už šestnásť rokov reflektuje postavenie nového divadla v Českej republike nielen pred odbornou, ale aj laickou verejnosťou. Malá inventúra nie je len prehliadkou ,,nového zboží“, ale aj kultúrny networking, prezentácie, workshopy a diskusie. Na festival každoročne prichádzajú hostia z celého sveta – tento rok sa ich počet vyšplhal až na 100. Sú však ešte dve veci, ktoré tento festival charakterizujú: jedna je festivalové centrum STUDIO ALTA, kde si môžete dať kávu, písať články, rozprávať sa s ľuďmi, alebo len tak sedieť na gauči a hladkať mačku. Druhá je logo festivalu. Je ním žlté kura, bez ktorého by som si tento festival iba veľmi ťažko predstavila. Každý rok sprevádza festivalových hostí na plagátoch, čiapkach, taškách a nálepkách. Patria k nemu aj rôzne slogany – k mojim obľúbeným patrilo Divadlo je dneska hlavne o krvi!, tento rok mi kura sprostredkovalo informáciu,...» pokračovať v čítaní

Minulosť, prítomnosť a budúcnosť Európskej ceny za divadlo

riportEurópska cenaexterný príspevokLucia Mihálová

European Theatre Prize vznikla v roku 1987. Je to najvýznamnejšie podujatie v oblasti divadla, na ktorom sa udeľujú ceny za celoživotný prínos pre divadlo. Ocenení boli poprední divadelní režiséri, herci, choreografi a dramatici (Ariane Mnouchkine, Peter Brook, Giorgio Strehler, Heiner Müller, Robert Wilson, Harold Pinter, Peter Zadek, Krystian Lupa, Peter Stein a i.) Od roku 1990 sa popri hlavnej cene udeľuje aj Europe Prize Theatrical Realities pre mladšiu generáciu. Cena je určená pre výnimočne talentovaných umelcov, ale aj pre divadlá, ktoré preukázali invenčnosť v inscenačných postupoch, či samotnom spôsobe fungovania. Túto cenu získal v Petrohrade v roku 2011 aj Slovák Viliam Dočolomanský, zakladateľ medzinárodného divadelného laboratória Farma v jeskyni.     Cena sa neudeľuje každoročne. Niekedy sa podarilo dodržať pravidelnejšiu periodicitu, inokedy prešlo od jedného podujatia po druhé aj viac rokov. Dôvod bol zakaždým...» pokračovať v čítaní

Spojíme sa, až keď príde katastrofa (?) alebo Svetový deň bábkového divadla

#Niejenamtojednoreportperformanciaangažované divadloSpoluJakub Molnár

Salón angažovaný i poetický

#NiejenamtojednoreportBrnoSalon JamuDiana Pavlačková

Salón pôvodnej tvorby vznikol na JAMU v Brne zo študentskej iniciatívy ako platforma pre prezentáciu autorských textov. Dvojdňový festival sa preto nesie vo veľmi neformálnej atmosfére a celá divadelná fakulta dva dni dýcha nenúteným entuziazmom tvoriť. Tohtoročná téma bola zameraná na prezentáciu divadla ako konzumného produktu, no zároveň organizátori načrtli problematiku vnímania divadla ako elitárskej záležitosti, kedy umelci tvoria iba pre seba samých a zabúdajú na „bežného“ diváka. Otvárací ceremoniál bol preto vystavaný ako akési stretnutie v kultúrnom dome, kde pozvaní hostia boli práve ľudia z bežných profesií, ako napr. chovateľka králikov či vodič autobusu. Humorná skeč show však paradoxne pôsobila opačným dojmom, keď očakávania týchto divákov (pekné kostýmy a príťažlivé herečky) vyzneli ako výsmech. Na festivale však dominovala iná téma. Mnohopočetná skupina slovenských študentov sa zapojila k iniciatíve #NieJeNmToJedno a na pôde...» pokračovať v čítaní

Na trati Bratislava – Monaco – Kanada – Paríž a späť

divadelné cestyochotnícke festivalyErasmusPavol Viecha

Jan Werich tvrdil, že ten čo cestuje s túžbou objavovať, objavuje cestu sám k sebe. Pred pol rokom som zbalil nevkusný a nemotorný kufor požičaný od sestry a naspäť do Bratislavy som sa vrátil pred týždňom. Už týždeň som nevidel slnko, tma je aj cez deň. Ako malý som po filme Muži v čiernom veril, že počasie sa prispôsobuje nálade vyvolených. Samozrejme, tým vyvoleným som bol ja. No pravidlo mojím dospievaním prestalo správne fungovať. Tmou a šeďou ma víta moja Bratislava. Dopočul som sa, že môj divadelný partner a reflektorový kolega Jakub Molnár priblížil čitateľom Reflektoru putovanie divadelnej skupiny Súbor Uložiť ako..., ktorej som režisérom, po zahraničných divadelných festivaloch. Začiatkom augusta sme našu performance Pojednávanie vo veci Genesis prezentovali na festivaloch v Česku, Monaku a Kanade. Túto možnosť sme získali vďaka tomu, že na Scénickej Žatve 2016 nám bola udelená cena za Umelecký čin roka. Nebudem opisovať...» pokračovať v čítaní

iniciátor
September - 2019
  01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
24 25 26 27 28 29
30  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com