Fikcia je mŕtva. Čo teraz?

prednáškaChristopher BalmeDiana Pavlačková

Divadelná fakulta chce zvýšiť svoju atraktivitu. Vďaka novému projektu máme tak my, študenti a študentky, možnosť zúčastniť sa jednorazových prednášok zahraničných profesorov. Po Gerethovi Whiteovi a jeho prednáške o imerzívnom divadle, sa v priestoroch kinosály filmovej fakulty uskutočnila ďalšia prednáška na tému zo súčasného divadelného diania. Prof. Dr. Christopher Balme pôsobí na univerzite LMU v Mníchove. Vo svojej výskumnej činnosti sa zameriava prevažne na koloniálne a post-koloniálne divadlo. Hosťoval na univerzitách po celom svete od Číny, cez Indiu až po Veľkú Britániu. Hoci bola bratislavská prednáška profesora Balmeho realizovaná popri uvedení slovenského prekladu jeho knihy Úvod do divadelnej vedy, obsahovo otvorila odlišnú tému, a to divadlo v post-faktuálnej dobe. V úvode prednášky Balme objasnil svoje východiská. Pri skúmaní tejto témy vychádzal z tvrdení, že dnešnú spoločnosť definuje trend záplavy hoaxov,...» pokračovať v čítaní

Prvýkrát na Ost-Ra-Vare!!!

festivalanketaOstravarAdam Nagy

Do ankety sa zapojili študenti prvého ročníka dramaturgie a réžie, ktorí sa prvýkrát zúčastnili festivalu Ost-Ra.Var. Môžete si prečítať ich názory na festival, atmosféru, ale aj inscenácie. Dúfam, že ich postrehy a odporúčania budú mať pozitívny efekt a o rok sa tam stretneme. Pýtali sme sa na tri otázky: Čím ťa zaujal Ost-Ra-Var?Ktoré sú tvoje top 3 inscenácie? Prečo?Aký je tvoj najväčší (najsilnejší) zážitok z festivalu, prípadne čo ti festival dal? Odporúčaš ho aj ostatným? Petra Nižnanská 1) Ost-Ra-Var ma zaujal myšlienkou vytvoriť festival, len na báze miestnych divadiel a podnikov. 2) Maryša. Pre jemné folklórne prvky, krásne rozplývajúcu sa scénu a veľmi pekné až výtvarné pohyby charakterov.     Rok na vsi. Aj napriek klasike prakticky bez výraznej dejovej linky sa podaril emotívny záver. Vďaka môjmu pohľadu zhora sa mi neskutočne páčil akýsi organizovaný chaos, či už v scénografii alebo v pohyboch postáv.     Zabiják Joe....» pokračovať v čítaní

Áčkoví víťazi

festivalÁčkoMartina Beňová

Pohľad na moderný slovenský film vzbudzuje v málokom iný pocit ako cynizmus, obzvlášť keď vidíme, aká odvážna a komplexná tvorba existuje za hranicami nášho štátu. Dôvodov na optimizmus existuje len málo. Ale jedným z nich môže byť práve študentský filmový festival Áčko. Ak je totiž jednou z jeho úloh naznačiť budúcnosť slovenského filmového priemyslu, alebo aspoň jeho potenciál, slovenský divák sa má na čo tešiť. Vrcholnou udalosťou festivalu je určite spoločensky provokatívny a dnes už médiami toľko referencovaný dokumentárny film Eduarda Cichu – Základná umelecká škola Petra Breinera. Je to film, ktorý dokázal niečo, čo dnes už nedokáže takmer nikto. Niečo zmeniť. “Železná lady” humenskej politiky – Jana Vaľová – prehrala post primátorky mesta a film Základná umelecká škola Petra Breinera v tom zohral zásadnú úlohu. Na festivale si odniesol nielen cenu diváka, ale aj špeciálne uznanie poroty. Film môžete zhliadnuť aj z pohodlia vlastnej postele cez YouTube. Ceny za najlepší...» pokračovať v čítaní

Keď krehkosť bolí

čitateľský denníkanalýzaPena dníKatarína Krokošová

Pena dní francúzskeho spisovateľa Borisa Viana  je na prvý pohľad román o láske. Autor však popri romantickej rovine príbehu – láske Colina a Chloé –, rozpracováva aj rovinu surreálnu, v ktorej sa ako čitatelia veľakrát strácame a nevieme presne určiť, čo postavy skutočne robia a čo sa odohráva len v ich mysliach. Autor však dojem ireality vedome umocňuje, keď čitateľa v týchto nejasných vodách necháva plávať bez  pomoci. Hranicu medzi vzrušujúcim a nezrozumiteľným príbehom tak autor stenčuje. „Ale to víte, když se člověk zamiluje, zpitomí.“ (str. 37) Dej románu  Pena dní je zložitý. Ako čitatelia sledujeme najmä osud Chloé a Colina. Obaja sa do seba zaľúbia na prvý pohľad a rozhodnú sa zosobášiť. Po svadbe však Chloé ochorie a lekári zistia, že ide o vážnu chorobu. Colin má o ňu veľký strach. „Colin však o tom všem nevěděl, běžel, měl strach, proč nestačí být stále spolu, proč se člověk musí ještě bát, možná že se stalo neštěstí, přejelo ji auto, bude asi na lůžku,...» pokračovať v čítaní

Ako sme sa zabávali

priestorkonalo saVeronika Žigmundová

„A je to tu! Dlho očakávaná BEÁNIA, ktorá sa uskutoční 29. 11. 2018 v UHU Clube. Predstavujeme vám prvú kapelu Beánie! Už zajtra sa môžete tešiť na tento line-up!“ Škola oblepená plagátmi, ale aj titulky príspevkov na sociálnej sieti. Posledný mesiac to na nás číhalo z každej strany, takže sa nám táto udalosť dostala pod kožu a prinútila nás kúpiť si vstupenku s očakávaním, čo pre nás Katedra divadelného manažmentu pripravila. Výborne spropagovanú udalosť sa rozhodla navštíviť aj partia prvákov z divadelných štúdií a medzi nimi aj ja. Okrem príjemných priestorov nás privítal DJ Fancy, hrajúci prevažne Hip Hop & RnB & Dancehall & Moombahton, ktorý svojou hudbou od začiatku rozprúdil zábavu, aj napriek tomu, že väčšina návštevníkov bola ešte len na ceste na Beániu. O dostatočný prísun tanečnej hudby sa staral počas celého večera. V priebehu jeho hrania sa už nazvučovalo zoskupenie LUIS, v ktorom hrajú aj dvaja študenti bábkoherectva z...» pokračovať v čítaní

Aj tu sme boli...

priestorsprávykonal saMiroslava KošťálováPetra Veltyová

19. október – Ahoj, imerzné divadlo! Ak ste sa dosiaľ nestretli s pojmom imerzné divadlo, tak 19. októbra 2018 bola na to ideálna príležitosť. V Divadle Lab sme privítali vzácneho hosťa – pedagóga a divadelného režiséra Garetha Whitea z Royal Central School of Speech and Drama v Londýne. Vo svojej prednáške sa zameral na imerzné divadlo, s dôrazom na oblasť etiky. Imerziu chápe ako istú formu angažovania publika a nový žáner performancie, ktorý diváka vytrháva z pasivity. V súvislosti s tým dospel Gareth White ku konštatovaniu, že ,,spectator“ je v tejto súvislosti nahradený slovom ,,spectactor“. Divák sa stáva aktérom samým pre seba, ale zároveň aj partnerom v performancii. White si kladie otázku: ,,Je to, čo som urobil, súčasťou predstavenia?“ Divák pri takomto druhu performancie premýšľa nad pocitom bytia/existencie a výrazne si uvedomuje svoju prítomnosť. Podľa Whitea práve prostredníctvom subjektivity vzniká dynamické prepojenie procesov. Divák zisťujem, kým je a cíti...» pokračovať v čítaní

Veľrybia pieseň Hvalur-a

riportfestivalhudobnýHvalurDominika Horváthová

Festival Hvalur nám priniesol to najlepšie zo súčasnej islandskej hudby Čo si predstavíte, keď sa povie Island? Mne sa vybaví magické miesto na Zemi, ktoré je označované ako krajina ohňa, ľadu a hudby. Hoci má Island počet obyvateľov nižší ako naše hlavné mesto, nie je to pre nich prekážkou pri tvorbe umenia. Možno aj toto uchvátilo Reginu Ulejovú a Lauru Loviškovú, ktoré kúsok Islandu priniesli aj na Slovensko. Historicky po prvýkrát sa tak na našom území konal islandský hudobný festival, ktorý si mohli návštevníci vychutnať počas dvoch večerov – 24. a 25. októbra 2018 v Ateliéri Babylon v Bratislave. Festival má názov Hvalur, ktorý v islandskom jazyku označuje veľrybu. Veľrybiu pieseň počuť v hĺbkach oceánu stovky míľ a hoci jej ľudia nerozumejú, učaruje im. Prvý ročník festivalu Hvalur by určite potešil aj najväčšieho fanúšika Islandu, akého sme poznali, Juraja Kušnierika. Ten pred pár rokmi zasadil semiačko hudobnej lásky medzi našimi...» pokračovať v čítaní

Batolivé bystrické impulzy

riportfestivalBábkarská BystricaDiana Pavlačková

Medzinárodný festival bábkového divadla Bábkarská Bystrica je rozdelený na dva impulzy. Prvý je venovaný tvorbe pre deti, druhý dospelým divákom. V programe boli zaradené inscenácie tvorcov z najrôznejších krajín, od Brazílie po Bielorusko. Široké spektrum režijných prístupov a poetík naplnilo ambíciu organizátorov priniesť svojmu publiku mnohé impulzy – v rámci tour dokonca aj tam, kde divadelné predstavenia neboli organizované od otvorenia kulturáku. Prvý impulz je čarovným úletom do sveta fantázie. Rôznorodé prístupy k tvorivej práci s objektom a so samotným detským divákom neustále posúvali hranice predstavovaných možností. Prínos tohto festivalu dobre reflektuje príklad inscenácií pre najmladšie deti, batoľatá. Na festivale boli v programe zaradené tri. Moja Záhrada brazílskej divadelnej skupiny Grupo Sobrevento, Aero bystrického zoskupenia Odivo a Hmatuláci Bábkového divadla na rázcestí. Tvorcom inscenácie Moja záhrada sa na...» pokračovať v čítaní

Slovenské divadelné amazonky vs. mužskí politici

riportkonferenciaMiroslava Košťálová

Konferencia pod názvom Umenie, politika, estetika sa konala v dňoch 24. – 26. 10. 2018 v priestoroch Univerzitnej knižnice v Bratislave. Na konferenciu som sa dostala neplánovane, no o to viac ma to potešilo, pretože čím iným zaplniť dieru v rozvrhu, než vedeckým podujatím? Šťastena stála na mojej strane, pretože som si vypočula príspevky mojich dvoch pedagogičiek z Divadelnej fakulty VŠMU v Bratislave – Nadeždy Lindovskej a Nory Nagyovej. Teatrologička Nadežda Lindovská sa vo svojej štúdii zamerala na ženy, ktoré odštartovali proces feminizácie inscenačnej tvorby na území Slovenska – Magda Husáková-Lokvencová, Ester Martinčeková-Šimerová a Katarína Hrabovská. Príspevok bol inšpiratívny, pretože poukazoval na silu a odhodlanie mladých žien, ktoré narúšali maskulínny model zavedený v divadlách. Magda Husáková-Lokvencová bola prvou profesionálnou divadelnou režisérkou na Slovensku. Spolu s Katarínou Hrabovskou vytvorili prvú...» pokračovať v čítaní

Divadlo, divadlo, divadlo!

riportkolokviumKlára Madunická

Centrum výskumu divadla Divadelného ústavu zorganizovalo v rámci vedeckého projektu Česká a slovenská vzájomnosť v profesionálnom divadle a tanci od roku 1993 medzinárodné odborné kolokvium s rovnomenným názvom. Počas dvoch dní sme mali možnosť oboznámiť sa vďaka príspevkom slovenských a českých teatrológov s prácou slovenských režisérov, scénografov, kostymérok a choreografov na českých scénach a tiež s prácou českých tvorcov na Slovensku. Príspevky boli do značnej miery podnetné a dokázali, že dvadsať minút je príliš krátky čas na to, aby sme mohli naplno oceniť prínos zahraničných tvorcov pre domáce scény (či už české alebo slovenské). Každopádne i napriek tomu vzniklo (najmä počas diskusií) množstvo otázok, narážok a bonmotov, ktoré majú potenciál stať sa predmetmi budúcich výskumov a ďalších kolokvií. Profesorka Zuzana Bakošová-Hlavenková s hosťom Petrom Christovom odprezentovali zborník príspevkov z rovnomenného kolokvia...» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com