250 rokov od narodenia nemeckého velikána

operátorLudwig van BeethovenKlára Madunická

Ludwig van Beethoven – vrcholný predstaviteľ klasicizmu, idol romantikov, tvorca milovaný i zaznávaný publikom, symbol klasickej hudby i obeť, ktorej dielo bolo v hojnej miere zneužívané totalitnými režimami. Hudobný svet je vo víre osláv výročia narodenia kultúrnej ikony, od ktorého 17. decembra 2020 uplynie 250 rokov. Celý svet je vo vytržení. Každá krajina pripravuje aspoň symbolickú spomienku na toto významné výročie. Nemecká vláda vyčlenila na oslavy, ktoré začali už 17. decembra 2019, viac ako 6 miliónov eur a organizácia jednotlivých podujatí sa stala súčasťou vládneho plánu pre rok 2020.  Najvýznamnejším umeleckým prejavom osláv v Nemecku bol inauguračný koncert Kirilla Petrenka (popredného svetového dirigenta), čerstvého šéfdirigenta Berlínskej filharmónie, považovanej za najlepšie hudobné filharmonické teleso na svete. Beethovenova 9. symfónia s  ansámblovým záverom Schillerovej Ódy na radosť, ktorou koncert vyvrcholil, zarezonovala ako...» pokračovať v čítaní

Per Olov Enquist Zo života dážďoviek (ukážka)

dramátorZo života dážďoviekPer Olov Enquistpriestor

ANDERSEN:        Ale že kráľovský pár... a celý dvor... predsa len mal so mnou toľko zhovievavosti! Hoci som všetko zbabral. JANA:            (stroho): Možno preto, lebo ste svetoznámy génius. ANDERSEN:        Myslíte? JANA:            No, je to len taká moja hypotéza. (Prudko.) Ale že umelec ako vy musí... lízať nohy tamtej svini... To predsa nemôže byť pravda. To predsa nie je pravda. Takto ponížiť... takto nás všetkých ponížiť! ANDERSEN:        (smutne na ňu hľadí, ako pes, čo sa vyšpinil na koberec; sadne si a pochmúrnym tónom povie): Prepáčte. (Pauza.) Je mi to jasné. Najprv som mal... kráľove nohy. JANA:            Ach! ANDERSEN:        (po chvíli intenzívneho premýšľania): Ale keď ja som svetoznámy pre niečo...» pokračovať v čítaní

Fun Facts alebo Vedeli ste, že...?

fun factsF.M.DostojevskijTatiana Kubáňová

Dostojevskij bol pri písaní svojho najznámejšieho románu Zločin a trest inšpirovaný skutočnou udalosťou?  ,,Niekoľko prípadov, ktoré sa stali v poslednom čase, dokazuje, že môj sujet nie je vôbec excentrický preto, že vrahom je vyspelý mladý človek, dokonca s dobrými sklonmi. Vlani mi v Moskve rozprávali o jednom študentovi, vylúčenom z univerzity, ktorý sa rozhodol prepadnúť poštu a zabiť postilióna. V našej tlači nájdeme mnoho ďalších svedectiev o neobyčajnej rozkolísanosti pojmov, ktoré privádzajú k strašným činom. (Seminarista, ktorý zabil dievča po dohovore s ním v kôlni a ktorého zatkli o hodinu pri raňajkách … ap.) Skrátka, som presvedčený, že môj sujet ospravedlňuje súčasnosť sama.‘‘ (napísal Dostojevskij v liste pre M. N. Katkova) Je pravdepodobné, že Dostojevskij inšpiroval Nietzscheho pri vytváraní jeho filozofie o nadčloveku?  Možno ste sa viackrát stretli s tým, že Raskoľnikov...» pokračovať v čítaní

Prvky dramtizácie v terapii, ktorá rozvíja reč

vedátorStorytelling – Story ActingDominika Dudášová

Predstavte si, že dieťaťu dáte možnosť stať sa autorom dramatického textu, režisérom alebo hercom. V logopedickej praxi sa stretávame s terapiou, ktorá presne toto deťom umožňuje! Kvôli ochrane osobných údajov pravdepodobne nikdy neuvidíte výsledok detského tvorivého procesu, ale môžete si o ňom prečítať v nasledujúcom článku.      O tom, že divadlo nie je určené len pre úzku skupinu vyvolených, hovoril Darko Lukić na svojej prednáške o aplikovanom divadle. Okrem estetickej funkcie dokáže divadlo poukazovať na spoločenské problémy, ale aj pomáhať znevýhodneným ľuďom. Prvky divadla využíva skupinová terapia pre deti so špecificky narušeným vývinom reči (ŠNVR) – Storytelling – Story Acting.      Podľa slovenskej  psycholingvistky Maríny Mikulajovej (2009) je narušený vývin reči štrukturálnym a systémovým narušením jednej, viacerých alebo aj všetkých oblastí vývinu reči (oblasť pragmatizácie, sémantizácie,...» pokračovať v čítaní

Desať slovenských talentov dostalo obrovskú príležitosť

operátorrozhovorOperné štúdio SNDMarek MokošKlára Madunická

Nad stavom slovenskej opery lamentuje verejnosť (laická i kritická) už celé roky. Divadelné sály sú poloprázdne, dokonca ani premiéry vo viacerých prípadoch nie sú vypredané. Mnohé inscenácie už zub času poriadne ohlodal, takže v tom, čo zostalo, už len ťažko rozoznať pôvodný zámer tvorcov. Po turbulentných zmenách vo vedení divadla a po tom, čo pred vyše rokom do funkcie riaditeľa Opery SND nastúpil šéfdirigent Rastislav Štúr, je ešte priskoro na akési sumarizovanie či hodnotenie aktuálneho stavu. Isté však je, že sa v útrobách SND čosi hýbe. Prebúdza sa niečo, čo dlhé roky spalo alebo driemalo. Štúrova koncepcia vedenia prvej slovenskej opernej scény je opatrná, kalkulujúca, predvídavá, nesnaží sa riskovať. Po fiasku, akým boli v poslednom období inscenácie zahraničných režisérov (za všetky spomeňme aspoň Sadka v réžii Američana Daniela Kramera z roku 2018 či nerealizovanú koprodukciu s Akademickým divadlom opery a baletu v ukrajinskom Ľvove...» pokračovať v čítaní

Nová energia z vyčerpania

priestorworkshopovýSuzuki Method WorkshopMichelle Dzamková

Predstavte si, že dostanete svoje telo do stavu takého fyzického vyčerpania, až naberiete novú silu. Ako vravel na prvej hodine lektor Suzuki Method Gábor Viktor Kozma: „Za tento týždeň vás zničím pre vaše dobro.“ A svoje slovo dodržal.  Suzuki metóda totiž pozostáva zo série niekoľkých cvičení sústredených na koncentráciu a na moment prítomnosti na javisku. Herec, tanečník, performer sa dostáva do fyzicky nepríjemných polôh a musí v nich zotrvať, pozície striedať a s využitím ich energie na javisku projektovať hlas. Každým dňom pribúdali ďalšie a ďalšie cvičenia, ktoré nadväzovali na seba a akonáhle ste sa v niečom začali cítiť sebaistejšie, Gábor zautomatizované zamenil za nové. Základným prvkom Suzukiho metódy je kontakt so zemou, princíp uzemnenia, ktorý sa dosahuje  trojminútovým cvičením zameraným na intenzívne dupanie do zeme.  Ďalším typom cvičenia bola špecifická japonská chôdza v priestore za sprevádzania perkusií. Musím podotknúť, že...» pokračovať v čítaní

Výlety za umením môžu byť viac ako turizmus!

riportzahraničnýMezinárodní festival poezieValmezValašské MeziříčíNahlíženíViktória Anna Lesayová

Je nedeľa, trištvrte na dvanásť, sedím v kaviarni uprostred Bratislavy. Zvyšok študentov asi práve sedí doma za kuchynským stolom a obeduje slepačí vývar od mamy. A ja rozmýšľam, ako čo najvýstižnejšie zachytiť umelecké zážitky tohtoročnej jesene. V októbri som mala možnosť zúčastniť sa dvoch českých festivalov, ktoré sa od seba síce žánrovo líšia, no zároveň oba pomerne nápadne vybočujú z tradičného divadelného sveta. To, čo ich ešte spája, je priestor pre kreativitu napríklad študenta divadelnej kritiky, akým som aj ja. Na výlet som sa vybrala na pár dní do Valašského Meziříčí a neskôr na ani nie dvadsaťštyri hodín do Bechyně. Na prvý pohľad nenápadné mestečká ponúkajú omnoho viac, ako by bol človek povedal. Mezinárodní festival poezie aneb pre väčšinu účastníkov – Valmez1. Do prostredia československého prednesu prináša pomerne netradičnú formu organizácie. Účastníci prichádzajú na festival až s dvoma prednesmi, z ktorých musí byť...» pokračovať v čítaní

Noc divadiel s VŠMU 2019

riportNoc divadielVŠMUEescape roomDominika Horváthová

Noc divadiel je európske podujatie, ktoré sa každoročne odohráva v novembri. Divadlá a divadelné inštitúcie cez noc otvoria svoje priestory pre stálych nadšencov divadla, ale aj pre nových, zvedavých divákov. Každý návštevník sa môže buď do programu aktívne zapojiť, alebo sa len príjemne usadiť a nechať sa unášať.  Nastal deň D., nastal deň (alebo skôr noc), kedy sa znovu otvorili brány našej Divadelnej fakulty širokej verejnosti. Bolo to presne 16. novembra, približne o štvrtej popoludní. V meste sa pomaly začalo stmievať,  no školské priestory začali postupne nasávať čarovnú atmosféru. Po škole pobehovali nielen herci, ale aj manažéri či divadelní vedci a kritici (tým pádom aj ja samotná).   Už po desiatykrát mali návštevníci možnosť vidieť v našom školskom Divadle Lab nielen jednotlivé divadelné predstavenia, ale aj rôznorodý program, ktorý sme my študenti pripravovali spoločne s našimi pedagógmi.   Sivastá...» pokračovať v čítaní

Israel Horovitz: Lebensraum

LebensraumIsrael Horovitzukážka

(ukážka) HEREČKA #1     Táto hra nemá koniec, ani dobrý, ani zlý. HEREC #1         Umenie nemá odpovede, neponúka riešenia… HEREČKA #2     Umenie má iba skúmať a predpovedať… HEREC #2         Umenie ponúka iba nádej a viac nádeje… zas a znovu, že historické krivdy je             možné prekonať. HEREČKA #3     Zas a znovu ukazuje, aký by život mohol byť, oproti tomu, aký je a bol. HEREČKA #1     V nádeji je dôvod žiť. HEREC #2         Táto hra bola napísaná s výnimočnou láskou k Židom a Nemcom. Dejiny sú             raz napísané a nie je možné meniť ich. Ale budúcnosť píšeme my… teraz. Je             čas si uvedomiť, čo sa stalo, chytiť sa za ruky a posunúť sa vpred, odpustiť...» pokračovať v čítaní

„Menej hovoriť a viac počúvať“

dramátorv skratke s KatkourozhovorKateřina QuisováKatarína Krokošová

Kateřina Quisová je študentka tretieho ročníka v študijnom programe divadelná dramaturgia a dramatická tvorba na VŠMU. Momentálne sa v repertoári študentského Divadla Lab nachádza inscenácia hry Lebensraum, ktorú režírovala. Rozprávali sme sa o živote na škole, divadelnej kritike, ale najmä o dráme Israela Horovitza, ktorá bola u nás uvedená po prvýkrát. Hra Israela Horovitza Lebensraum odkrýva niekoľko veľmi dôležitých a vážnych tém, ktoré sú aktuálne dnes, ale myslím si, že budú aktuálne navždy. Napríklad témy domova, vlastnej identity, vzdoru mladej generácie voči staršej alebo ovplyvňovanie jednotlivca masou. Osobne však mám pocit, že súčasné repertoáre divadiel sú presýtené náročnými témami a tiež príliš ťaživými interpretáciami hier. Myslím si, že z dlhodobého hľadiska to môže viesť k postupnej strate divákov, ktorí sa budú brániť snahe formovať ich takýmto jednostranným, obávam sa, že až neprijateľným spôsobom. Čím teba oslovila práve táto hra? Súhlasím s...» pokračovať v čítaní

iniciátor
December - 2019
  01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com