V skratke s Katkou o Vianočných impresiách

koncertDvoranaVianočné impresieKatarína Krokošová

V Koncertnej sieni  Dvorana Vysokej školy múzických umení sa v decembri konal koncert Vianočné impresie. Podujatia som sa zúčastnila pre môj osobný záujem, ale aj preto, že v redakcii školského časopisu Reflektor dbáme na prepojenie jednotlivých fakúlt a katedier našej školy. Koncert bol na veľmi dobrej úrovni, najmä pokiaľ ide o inštrumentálne prevedenia. Tie vokálne mali svoje rezervy (napr. práca s dychom). Nápad obsadiť pedagógov i študentov bol síce, vzhľadom na prichádzajúce vianočné obdobie, pekný, no jednotlivých účinkujúcich výrazne kvalitatívne diferencoval. Podľa môjho názoru koncert nebol určený širokej verejnosti, ale skôr odborníkom a ľuďom, ktorí sa venujú umeniu. Katarína Krokošová, 1. Mgr. KDŠ» pokračovať v čítaní

Pod(enky)obnosť medzi nami

recenzorexternýŠtúdio 12PodenkyTamara Vajdíková

Všetci predsa dospievame inak. Niekto rýchlejšie, niekto pomalšie a niekto možno (nielen) naoko nedospeje nikdy. Tieto myšlienky mi prichádzali na rozum, keď som jedno ráno rozmýšľala o súrodeneckom vzťahu mňa a môjho brata. Boli sme vždy takí rozdielni, či sa to stalo až teraz? Napadlo mi to práve v súvislosti s performance, ktorú som nedávno predtým videla v Štúdiu 12. V nej tvorcovia (Alexandra Rychtarčíková a Max Sobek), zastúpení jediným aktérom, profesorom Tobiášom, tvrdili, že je naše dospievanie rovnako uniformované, ako pri dospievaní podenky – teda jednodňového hmyzu. A skutočne, čosi pravdy na tom naozaj je. Ľudské dospievanie sa naozaj dá rozdeliť do niekoľkých častí. Ak by sme však chceli tvrdiť, že to u všetkých prebieha rovnako, pravdepodobne by sme sa veľmi mýlili. Naše osobnosti sú skratka príliš zložité na to, aby nás mohli prirovnať k akémusi jednodňovému hmyzu. Veď by sme sa na to predsa mohli aj uraziť! Alebo nie? Je to naozaj pravda? Sme takí zložití, že sme až...» pokračovať v čítaní

Temperamenty podľa Tamarinej babičky

pre babkyreflexiaTemperamentyZuzana Vajdíková

Generálka – Mám rada „ generálky“ , možno preto, že si pamätám z dramatického krúžku aké to bolo vzrušujúce, prvýkrát naozaj,  v kostýmoch... aj keď bez divákov. – Milujem trnavské divadlo, som neobjektívny divák a tak, nech  herci hrajú čokoľvek, neprestávam ich obdivovať. Inscenácia  Je to umelecké dielo, niečo ako ochutnávka našich pocitov, vyjadrení, zážitkov: Nikto ma nepočúva, aj keď upozorňujem na úžasný detailKaždodenná slepotaChcem to čo majú tí druhí, chcem vyzerať ako tí druhíNechcem sa vzdať svojho detstva, vtedy som nemusel byť zodpovedný sám za sebaAj by som chcel rozumieť hudbe, ale je to náročné, ťažké, oveľa jednoduchšie je o tom hovoriťViem niečo o ľuďoch, o filozofii, o histórii, dokonca aj o tej svojejSom v pozadí, ale významne Dielko na mňa pôsobilo ako dobre odvedená, viacúrovňová práca. Veľavravne, otvorene, milo, nevtieravo, guľato… Poznámky  bezprostredne po inscenácii – Toto bolo...» pokračovať v čítaní

Cieľ: Spojiť nespojiteľné

priestorvedátorVeda v divadleDominika Dudášová

Stretnú sa divadelný kritik, astronóm a archeológ... Nie, toto nie je začiatok intelektuálneho vtipu. Ide o tretiu časť z cyklu Veda v divadle. Tá sa niesla práve v znamení archeológie a astronómie. Medzi týmito dvoma vedami sa dá pomerne jednoducho nájsť spojenie. Avšak je možné spojiť ich s divadlom? A dá sa pri tejto kombinácii predísť spojeniu „nebeské divadlo“?       V utorok 10. decembra 2019 sa dvere Štúdia 12 otvorili všetkým, ktorí radi hľadajú spojenia a súvislosti medzi navonok nespojiteľnými oblasťami. Moderátor diskusie Milo Juráni privítal v priestoroch divadla dvoch akademikov – astronóma Aleša Kučeru a archeológa Karla Pietu.        Astronómia veľmi rada pracuje s pojmom „nebeské divadlo“. Ten v sebe zahŕňa pozorovania hviezd, zatmenia Slnka či Mesiaca. Podľa Kučeru majú astronómovia svoje kamenné divadlá, ktorými sú planetáriá. A nakoniec, existujú divadelné...» pokračovať v čítaní

250 rokov od narodenia nemeckého velikána

operátorLudwig van BeethovenKlára Madunická

Ludwig van Beethoven – vrcholný predstaviteľ klasicizmu, idol romantikov, tvorca milovaný i zaznávaný publikom, symbol klasickej hudby i obeť, ktorej dielo bolo v hojnej miere zneužívané totalitnými režimami. Hudobný svet je vo víre osláv výročia narodenia kultúrnej ikony, od ktorého 17. decembra 2020 uplynie 250 rokov. Celý svet je vo vytržení. Každá krajina pripravuje aspoň symbolickú spomienku na toto významné výročie. Nemecká vláda vyčlenila na oslavy, ktoré začali už 17. decembra 2019, viac ako 6 miliónov eur a organizácia jednotlivých podujatí sa stala súčasťou vládneho plánu pre rok 2020.  Najvýznamnejším umeleckým prejavom osláv v Nemecku bol inauguračný koncert Kirilla Petrenka (popredného svetového dirigenta), čerstvého šéfdirigenta Berlínskej filharmónie, považovanej za najlepšie hudobné filharmonické teleso na svete. Beethovenova 9. symfónia s  ansámblovým záverom Schillerovej Ódy na radosť, ktorou koncert vyvrcholil, zarezonovala ako...» pokračovať v čítaní

Per Olov Enquist Zo života dážďoviek (ukážka)

dramátorZo života dážďoviekPer Olov Enquistpriestor

ANDERSEN:        Ale že kráľovský pár... a celý dvor... predsa len mal so mnou toľko zhovievavosti! Hoci som všetko zbabral. JANA:            (stroho): Možno preto, lebo ste svetoznámy génius. ANDERSEN:        Myslíte? JANA:            No, je to len taká moja hypotéza. (Prudko.) Ale že umelec ako vy musí... lízať nohy tamtej svini... To predsa nemôže byť pravda. To predsa nie je pravda. Takto ponížiť... takto nás všetkých ponížiť! ANDERSEN:        (smutne na ňu hľadí, ako pes, čo sa vyšpinil na koberec; sadne si a pochmúrnym tónom povie): Prepáčte. (Pauza.) Je mi to jasné. Najprv som mal... kráľove nohy. JANA:            Ach! ANDERSEN:        (po chvíli intenzívneho premýšľania): Ale keď ja som svetoznámy pre niečo...» pokračovať v čítaní

Fun Facts alebo Vedeli ste, že...?

fun factsF.M.DostojevskijTatiana Kubáňová

Dostojevskij bol pri písaní svojho najznámejšieho románu Zločin a trest inšpirovaný skutočnou udalosťou?  ,,Niekoľko prípadov, ktoré sa stali v poslednom čase, dokazuje, že môj sujet nie je vôbec excentrický preto, že vrahom je vyspelý mladý človek, dokonca s dobrými sklonmi. Vlani mi v Moskve rozprávali o jednom študentovi, vylúčenom z univerzity, ktorý sa rozhodol prepadnúť poštu a zabiť postilióna. V našej tlači nájdeme mnoho ďalších svedectiev o neobyčajnej rozkolísanosti pojmov, ktoré privádzajú k strašným činom. (Seminarista, ktorý zabil dievča po dohovore s ním v kôlni a ktorého zatkli o hodinu pri raňajkách … ap.) Skrátka, som presvedčený, že môj sujet ospravedlňuje súčasnosť sama.‘‘ (napísal Dostojevskij v liste pre M. N. Katkova) Je pravdepodobné, že Dostojevskij inšpiroval Nietzscheho pri vytváraní jeho filozofie o nadčloveku?  Možno ste sa viackrát stretli s tým, že Raskoľnikov...» pokračovať v čítaní

Prvky dramtizácie v terapii, ktorá rozvíja reč

vedátorStorytelling – Story ActingDominika Dudášová

Predstavte si, že dieťaťu dáte možnosť stať sa autorom dramatického textu, režisérom alebo hercom. V logopedickej praxi sa stretávame s terapiou, ktorá presne toto deťom umožňuje! Kvôli ochrane osobných údajov pravdepodobne nikdy neuvidíte výsledok detského tvorivého procesu, ale môžete si o ňom prečítať v nasledujúcom článku.      O tom, že divadlo nie je určené len pre úzku skupinu vyvolených, hovoril Darko Lukić na svojej prednáške o aplikovanom divadle. Okrem estetickej funkcie dokáže divadlo poukazovať na spoločenské problémy, ale aj pomáhať znevýhodneným ľuďom. Prvky divadla využíva skupinová terapia pre deti so špecificky narušeným vývinom reči (ŠNVR) – Storytelling – Story Acting.      Podľa slovenskej  psycholingvistky Maríny Mikulajovej (2009) je narušený vývin reči štrukturálnym a systémovým narušením jednej, viacerých alebo aj všetkých oblastí vývinu reči (oblasť pragmatizácie, sémantizácie,...» pokračovať v čítaní

Desať slovenských talentov dostalo obrovskú príležitosť

operátorrozhovorOperné štúdio SNDMarek MokošKlára Madunická

Nad stavom slovenskej opery lamentuje verejnosť (laická i kritická) už celé roky. Divadelné sály sú poloprázdne, dokonca ani premiéry vo viacerých prípadoch nie sú vypredané. Mnohé inscenácie už zub času poriadne ohlodal, takže v tom, čo zostalo, už len ťažko rozoznať pôvodný zámer tvorcov. Po turbulentných zmenách vo vedení divadla a po tom, čo pred vyše rokom do funkcie riaditeľa Opery SND nastúpil šéfdirigent Rastislav Štúr, je ešte priskoro na akési sumarizovanie či hodnotenie aktuálneho stavu. Isté však je, že sa v útrobách SND čosi hýbe. Prebúdza sa niečo, čo dlhé roky spalo alebo driemalo. Štúrova koncepcia vedenia prvej slovenskej opernej scény je opatrná, kalkulujúca, predvídavá, nesnaží sa riskovať. Po fiasku, akým boli v poslednom období inscenácie zahraničných režisérov (za všetky spomeňme aspoň Sadka v réžii Američana Daniela Kramera z roku 2018 či nerealizovanú koprodukciu s Akademickým divadlom opery a baletu v ukrajinskom Ľvove...» pokračovať v čítaní

Nová energia z vyčerpania

priestorworkshopovýSuzuki Method WorkshopMichelle Dzamková

Predstavte si, že dostanete svoje telo do stavu takého fyzického vyčerpania, až naberiete novú silu. Ako vravel na prvej hodine lektor Suzuki Method Gábor Viktor Kozma: „Za tento týždeň vás zničím pre vaše dobro.“ A svoje slovo dodržal.  Suzuki metóda totiž pozostáva zo série niekoľkých cvičení sústredených na koncentráciu a na moment prítomnosti na javisku. Herec, tanečník, performer sa dostáva do fyzicky nepríjemných polôh a musí v nich zotrvať, pozície striedať a s využitím ich energie na javisku projektovať hlas. Každým dňom pribúdali ďalšie a ďalšie cvičenia, ktoré nadväzovali na seba a akonáhle ste sa v niečom začali cítiť sebaistejšie, Gábor zautomatizované zamenil za nové. Základným prvkom Suzukiho metódy je kontakt so zemou, princíp uzemnenia, ktorý sa dosahuje  trojminútovým cvičením zameraným na intenzívne dupanie do zeme.  Ďalším typom cvičenia bola špecifická japonská chôdza v priestore za sprevádzania perkusií. Musím podotknúť, že...» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com