Dokážeme vyhrať boj s vlastnou mysľou?

vedátoranalýzaL. N. AndrejevMyseľKatarína Krokošová

Ruský autor Leonid Nikolajevič Andrejev sa vo svojej poviedke Myseľ zamýšľa nad zložitosťou ľudskej mysle. Kam až sme ochotní zájsť vo svojich myšlienkach? Kde končia hranice zdravého rozumu a začínajú hranice šialenstva? Čo je ešte normálne? Aj to sú otázky, ktoré si kladie hlavná postava diela, doktor Anton Ignatievič Keržencev. Príbeh samotnej poviedky je na prvý pohľad jednoduchý. Doktor Keržencev sa dopustí zločinu tak, že zabije Alexeja Konstantinoviča Savelova, svojho bývalého spolužiaka a súčasne soka v láske. ,,Keďže v tomto prípade nejde o smrť prirodzenú, ale o násilnú (vražda), s uvedenou skutočnosťou veľmi úzko súvisí motív zločinu a trestu, založený (ako už bolo spomenuté) na tradícii ruskej literatúry konca 19. storočia, ktorej prototypom je Dostojevského Raskoľnikov v románe Zločin a trest. Tento motív logicky vyúsťuje do motívu väzenia, ďalšieho typického motívu v ruskej literatúre „ prechodného obdobia“.  V Andrejevovej próze Myseľ sa stretávame s jeho...» pokračovať v čítaní

Postrehy z Divadelnej Nitry

riportDivadelná NitraAko na divadloTamara Vajdíková

Niektorí študenti našej školy, najmä z Katedry réžie a dramaturgie, ale aj bábkarskej tvorby či Katedry divadelných štúdií, sa počas festivalu Divadelná Nitra zúčastnili workshopu Ako na divadlo 2018. Workshop nám poskytol mnoho nových informácií z prostredia súčasného divadla u nás, ale aj v zahraničí. Vďaka workshopu sme si obohacovali divadelný slovník, čo sa pozitívne odzrkadlilo na diskusiách s tvorcami. Ponúkol nám možnosť stretnúť a spoznať tvorcov jednotlivých inscenácií a spýtať sa ich na všetko, čo nás zaujíma. Taktiež priniesol množstvo zhliadnutých predstavení, ktoré nám ukázali nové a nekonvenčné spôsoby divadelníctva. Napríklad „non-academic lecture“, teda neakademickú prednášku, či rôzne tanečné inscenácie. Vďaka ranným diskusiám sme spoznali spôsob práce zahraničných tvorcov, ktorí sa venujú najmä dokumentárnemu divadlu. Prostredníctvom svojej tvorby reflektujú témy, ktoré hýbu svetom (migrácia, násilie a pod.). Stretnutia so slovenskými lektormi nám...» pokračovať v čítaní

Ceny Reflektoru 2017/2018

oceneniaanketa

Redaktori časopisu Reflektor aj tento rok hlasovali a počas večera spojeného s diskusiou o sezóne (14. 6. 2018) odovzdali ceny tvorcom z činoherných aj bábkarských odborov. Laureátmi Cien Reflektoru 2017/2018 sú: Najlepšia činoherná inscenácia sezóny: Belehradská trilógia Najlepšia činoherná réžia a/alebo dramaturgia:Karol Rédli (rež. Návšteva)Mário Drgoňa, Nikoleta Tužinská (dram. Belehradská trilógia) Najlepší ženský herecký výkon:Karin Adzimová (Návšteva) Najlepší mužský herecký výkon:Matej Babej (Návšteva, Len koniec sveta) Najlepšia výprava v činohernej inscenácii:Len koniec sveta (Katarína Nedelská, Dorota Volfová, Lucia Gamanová) Najlepšia bábkarská inscenácia:Fimfárum - Až opadá lístie z duba Najlepšia réžia a/alebo dramaturgia v bábkarskej inscenácii:Šimon Peter Králik, Alžbeta Kamenská (Lietajúca Alžbetka) Najlepší ženský bábkoherecký výkon:Alžbeta Kamenská (Upír Nosferatu) Najlepší mužský bábkoherecký výkon:Šimon Peter Králik (Upír Nosferatu,...» pokračovať v čítaní

Proti múru kvitne Flóra

riportfestivalDivadelní FloraOlomoucDiana Pavlačková

Olomouc má veľa hradieb. Olomouc má steny s tvárou herca M. Königa. Olomouc chce rúcať múry. Olomouc stavia divadelné cesty. Olomouc  má jeden z najprogresívnejších a atmosférou najpriateľskejších festivalov na česko-slovenskej scéne. Divadelná Flora je medzinárodný festival, no orientuje sa najmä na prezentáciu a reflexiu českej, slovenskej a nemecky hovoriacej scény. Netradične trvá až jedenásť dní, čo môže byť pre väčšinu návštevníkov priveľmi luxusná záležitosť. Zanechať všetky povinnosti na tak dlhú dobu a stratiť sa medzi predstaveniami v kamenných uličkách sa nie vždy dá. Vďaka voľnejšiemu programu zostáva ale energia a chuť sledovať jednotlivé inscenácie, ktorých dramaturgia je pestrá a najmä kvalitná. Špecifickosť festivalu je práve vo vyhranenej a rôznorodej dramaturgii programu. 22. ročník festivalu mal tri programové linky – tanečné/performatívne  inscenácie z krajín V4, Detská Flora a činoherné inscenácie spojené...» pokračovať v čítaní

Zbližovať a obohacovať sa bez múrov

riportfestivalDivadelní FloraOlomoucOlívia Stachová

Medzinárodný festival Divadelní Flora 2018 sa tento rok niesol v dramaturgickej línii s mottom „Proti zdi!“. Jeho silným lajtmotívom boli inscenácie s nekomfortnými témami od tvorcov, ktorých divadlo reaguje na otázky a problémy doby, v ktorej títo tvorcovia žijú. Preto z tvorby vo festivalovom výbere bolo cítiť najmä autentickosť a otvorenosť. Keď otvorenosť, tak doslova a to už od samotného príchodu, kedy študenti z Olomouca otvorili dvere do svojich domovov zahraničným študentom. Mne ich otvorila milá olomoucká dievčina Ľubica až v druhej polovici – v stredu 16. mája. Vďaka tejto skvelej forme ubytovania sme sa už od príchodu na festival cítili naozaj príjemne a viac súdržne. Ako jednu z mnohých produkcií, ktoré festival ponúkal sme mohli vidieť maďarskú tanečnicu Ritu Góbi. V priebehu pár minút strhla pozornosť divákov spojením zvuku, svetla a robotickými pohybmi zároveň. No i keď svojou...» pokračovať v čítaní

Rozprávky našej sestry

riportfestivalStretnutieNitraMiroslava Košťálová

Medzinárodný festival divadiel a divadelných krajín V4 STRETNUTIE – SETKÁNÍ – SPOTKANIE – TALÁLKOZÁS v Nitre patrí k udalostiam, ktoré v horúcom mesiaci jún odštartujú festivalový maratón (Belopotockého Mikuláš, Istropolitana, Dotyky a spojenia...). Keď som premýšľala nad touto reportážou, spomenula som si na našu sesterskú školu DAMU v Prahe. Na tomto festivale sa 2. ročník Katedry alternativního a loutkového divadla predstavil s najvyšším počtom predstavení (tri), ktoré u divákov vzbudili rôzne stupne emócií (áno, aj u mňa). Práve preto som sa rozhodla, že bude zaujímavé reflektovať ich tvorbu, s ktorou sa ukázali v sparnej a daždivej Nitre. Vyrob si dieťa Spoločnou témou všetkých inscenácií bolo autorské spracovanie známych rozprávok. Určite vám je známa tvorba Karola Jaromíra Erbena, ktorý napísal rozprávku Otesánek. Hlavnými postavami príbehu sú bezdetní manželia, ktorí túžia po dieťati, no nedarí sa im ho počať. Otec...» pokračovať v čítaní

Anna Korenina, plachta na prirodzení a veľa piesku

riportfestivalneprofesionálnyBelopotockého MikulášMiroslava Košťálová

Deň po skončení festivalu divadiel a divadelných škôl V4 Stretnutie – Setkání – Spotkanie – Találkozás 2018 v Nitre som sa presunula do Liptovského Mikuláša na ďalší divadelný maratón. Verím, že meno Gašpara Fejérpataky – Belopotockého vám aspoň niečo hovorí (ak nie, zalistujte si v poznámkach z Dejín slovenského divadla), pretože práve po ňom je pomenovaná celoštátna divadelná prehliadka ochotníckych divadiel. Belopotockého Mikuláš má v meste svoju tradíciu, čo sa odzrkadlilo nielen v počte plagátov v meste, ale aj v diváckom záujme. Na predstavenia chodili všetky vekové kategórie (samozrejme, okrem batoliat), vďaka čomu som nadobudla pocit, že ľudí v Mikuláši divadlo veľmi baví. A čo je pre divadelníka väčšou poctou? Redakcia, v ktorej by si chcel/a byť aj ty Po príchode do Kultúrneho domu v Liptovskom Mikuláši, kde sa odohrávala väčšina predstavení, som sa pustila do hľadania festivalovej redakcie. Vo foyer ma čakala látková...» pokračovať v čítaní

Paradoxy a tendencie

riportfestivalNová dráma/New Drama 2018Dáša Godová

Mesiac máj už tradične patrí bratislavskému divadelnému festivalu Nová dráma/New drama. Festival už štrnásty rok prezentuje súčasnú drámu cez vybranú vzorku inscenácií, ktorá tvorí jeho  hlavný program. Riaditeľka festivalu Nová dráma/New drama na webovej stránke uvádza: „Výhodou festivalu Nová dráma/New drama je skutočnosť, že hlavnou náplňou a centrom jeho záujmu je fenomén súčasnej drámy, ktorá sa neustále mení, čím ani festivalu nedovolí ustrnutie, skostnatenie či stagnáciu.“ S týmto však súvisí fakt, že nie každý rok je vydarený na diela novej drámy. Čo bol aj  prípad tohto ročníka festivalu. Predsa len na Slovensku nemáme početné zastúpenie súčasných dramatikov, čo určite sťažuje výber dramaturgickej rady festivalu. Istou nádejou môže byť súťaž o najlepší dramatický text – Dráma (založená v roku 2000), ktorá je súčasťou festivalu. Víťazné texty sa prezentujú prostredníctvom inscenovaného čítania. O prvé miesto sa tento rok delili Vanda Zaplatílková Hutařová...» pokračovať v čítaní

Útržky novej drámy na Novej dráme

riportfestivalNová dráma/New Drama 2018Bohunka Vaňková

Tento rok už 14. ročník festivalu Nová dráma priniesol nie len diskutabilné inscenácie (v tom najlepšom slova zmysle), ale ponúkol možnosť stretnúť významného nemeckého dramatika – patróna festivalu. To, že má festival svojho patróna, je už každoročnou tradíciou. Tento rok do Bratislavy prišiel Roland Schimmelpfennig, ktorý hneď v druhý festivalový deň ponúkol návštevníkom master class spojený s plánovanou prezentáciou knihy na Slovensku doteraz neinscenovaných hier, ktoré vyšli vďaka Divadelnému ústavu v slovenskom preklade. No po poriadku – otváracou inscenáciou bola WOW! od Debris Company v réžii Jozefa Vlka. Pred predstavením otvorila festival už tradične riaditeľka festivalu a Divadelného ústavu Vladislava Fekete a Zuzana Kronerová ako čestná riaditeľka Novej drámy. Na záver ich doplnil patrón festivalu Roland Schimmelpfennig, ktorý svojimi slovami aj vystupovaním nenápadne a necielene vlastne pozýval na utorkový master class. Jeho vystupovanie bolo...» pokračovať v čítaní

Ľúbezná Ľubľana

ErasmusSlovinskoRebeka Valábková

Toto milé hlavné mesto, cez ktoré preteká neveľká rieka, sa mi javí ako Bratislava v zmenšenej verzii, na hranie. A celkovo sa mi zdá aj celé Slovinsko približne o polovicu menšie od našej vlasti (nebudem spomínať názov, aby sa vám to náhodou nepoplietlo, ako sa to občas stáva). Prečo som teda neostala doma, keď tam tiež máme vysoké hory, krásne jaskyne, jazerá, hrady a historické mestá? Mohla by som sa obhájiť tým, že som sem išla kvôli moru, ale tých 47 kilometrov pobrežia s kamenistými plážami môj argument veľmi nepodporí. V skutočnosti som si za dva mesiace pochodila takmer všetky zaujímavé hory a jazerá v okolí, navštívila som unikátnu jaskyňu a nádherné pobrežné mestečká - Izolu či Piran som si úplne zamilovala. Okrem toho, že Ľubľana je takmer v strede krajiny a ku každým hraniciam sa dostanete do dvoch hodín, je strategickým miestom aj pre výlety do susedných krajín, napr. do Talianska (Benátky, Terst), ale aj na Balkán, čo sa snažím využiť...» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 23 24 25 26
27 28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com