Tohtoročné slnečné SETKÁNÍ/ENCOUNTER

riportfestivalzahraničieBrnoEncounterMiroslava Košťálová

Keď som dostala možnosť zúčastniť sa ako členka redakcie festníka medzinárodného študentského festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER v Brne, pocítila som niekoľko emócií – radosť, vzrušenie, zodpovednosť. Po príchode do festivalovej redakcie sa k tomu pripojil aj strach, keďže sme mali stanovený počet znakov na napísanie recenzie – tá nesmela presiahnuť jednu stranu. Musím sa priznať, že práve to bol jeden z dôvodov, prečo som na tento festival chcela ísť – naučiť sa na relatívnom malom priestore priblížiť atmosféru videnej inscenácie. Pre mňa osobne bol tento festival výnimočný vo viacerých smeroch. V redakcii festivalového časopisu MEETING POINT nás bolo dokopy 14 redaktorov a redaktoriek – tri z VŠMU (ja, Diana, Bohunka), ďalej študenti dramaturgie a réžie na JAMU, divadelnej kritiky na DAMU a divadelnej vedy na Masarykovej univerzite. Šéfredaktorka Julka Pecková (mimochodom, študentka 5. ročníka divadelnej vedy na VŠMU a zároveň študentka...» pokračovať v čítaní

Toto som si priviezla z Brna

riportzahraničiefestivalBrnoEncounterDiana Pavlačková

Festivalové denníky - 5 ks, nálepky - 4 ks, tetovačky - 12 ks, festivalová taška - 1 ks, angína - 1ks. Medzinárodný festival divadelných škôl ENCOUNTER/SETKÁNÍ tento rok zastrešovala hlavná téma: „Strácame pôdu pod nohami.“ Tak sme teda v prvý deň hneď vysadili strom. A v ten posledný sme si poplakali nad drevenou rakvou. Hoci úletov bolo mnoho, prehliadka študentských inscenácií z celého sveta priniesla naozaj široké spektrum divadelných prístupov i názorov. Bolo zaujímavé sledovať, ako v tvorbe mladých študentov divadla prevládali ťaživé témy ľudskej krutosti, egoizmu a túžby po moci. Svedčí o tom napríklad aj množstvo spracovaní a alúzií na antické tragédie. O to viac som ocenila, ak sa nejaký súbor nesnažil z divákov dolovať emócie, ale priniesol nadhľad či dokonca humor. Taká bola napr. optimistická inscenácia škótskych študentov The words of others, ktorí dokázali pristúpiť k téme autizmu veľmi originálnou až hravou formou...» pokračovať v čítaní

Keď ma očarí žlté kura

riportfestivalčeskýMalá inventuraMiroslava Košťálová

Malá inventúra (resp. Malá inventura) je divadelný festival, ktorý už šestnásť rokov reflektuje postavenie nového divadla v Českej republike nielen pred odbornou, ale aj laickou verejnosťou. Malá inventúra nie je len prehliadkou ,,nového zboží“, ale aj kultúrny networking, prezentácie, workshopy a diskusie. Na festival každoročne prichádzajú hostia z celého sveta – tento rok sa ich počet vyšplhal až na 100. Sú však ešte dve veci, ktoré tento festival charakterizujú: jedna je festivalové centrum STUDIO ALTA, kde si môžete dať kávu, písať články, rozprávať sa s ľuďmi, alebo len tak sedieť na gauči a hladkať mačku. Druhá je logo festivalu. Je ním žlté kura, bez ktorého by som si tento festival iba veľmi ťažko predstavila. Každý rok sprevádza festivalových hostí na plagátoch, čiapkach, taškách a nálepkách. Patria k nemu aj rôzne slogany – k mojim obľúbeným patrilo Divadlo je dneska hlavne o krvi!, tento rok mi kura sprostredkovalo informáciu,...» pokračovať v čítaní

Minulosť, prítomnosť a budúcnosť Európskej ceny za divadlo

riportEurópska cenaexterný príspevokLucia Mihálová

European Theatre Prize vznikla v roku 1987. Je to najvýznamnejšie podujatie v oblasti divadla, na ktorom sa udeľujú ceny za celoživotný prínos pre divadlo. Ocenení boli poprední divadelní režiséri, herci, choreografi a dramatici (Ariane Mnouchkine, Peter Brook, Giorgio Strehler, Heiner Müller, Robert Wilson, Harold Pinter, Peter Zadek, Krystian Lupa, Peter Stein a i.) Od roku 1990 sa popri hlavnej cene udeľuje aj Europe Prize Theatrical Realities pre mladšiu generáciu. Cena je určená pre výnimočne talentovaných umelcov, ale aj pre divadlá, ktoré preukázali invenčnosť v inscenačných postupoch, či samotnom spôsobe fungovania. Túto cenu získal v Petrohrade v roku 2011 aj Slovák Viliam Dočolomanský, zakladateľ medzinárodného divadelného laboratória Farma v jeskyni.     Cena sa neudeľuje každoročne. Niekedy sa podarilo dodržať pravidelnejšiu periodicitu, inokedy prešlo od jedného podujatia po druhé aj viac rokov. Dôvod bol zakaždým...» pokračovať v čítaní

Spojíme sa, až keď príde katastrofa (?) alebo Svetový deň bábkového divadla

#Niejenamtojednoreportperformanciaangažované divadloSpoluJakub Molnár

Salón angažovaný i poetický

#NiejenamtojednoreportBrnoSalon JamuDiana Pavlačková

Salón pôvodnej tvorby vznikol na JAMU v Brne zo študentskej iniciatívy ako platforma pre prezentáciu autorských textov. Dvojdňový festival sa preto nesie vo veľmi neformálnej atmosfére a celá divadelná fakulta dva dni dýcha nenúteným entuziazmom tvoriť. Tohtoročná téma bola zameraná na prezentáciu divadla ako konzumného produktu, no zároveň organizátori načrtli problematiku vnímania divadla ako elitárskej záležitosti, kedy umelci tvoria iba pre seba samých a zabúdajú na „bežného“ diváka. Otvárací ceremoniál bol preto vystavaný ako akési stretnutie v kultúrnom dome, kde pozvaní hostia boli práve ľudia z bežných profesií, ako napr. chovateľka králikov či vodič autobusu. Humorná skeč show však paradoxne pôsobila opačným dojmom, keď očakávania týchto divákov (pekné kostýmy a príťažlivé herečky) vyzneli ako výsmech. Na festivale však dominovala iná téma. Mnohopočetná skupina slovenských študentov sa zapojila k iniciatíve #NieJeNmToJedno a na pôde...» pokračovať v čítaní

Na trati Bratislava – Monaco – Kanada – Paríž a späť

divadelné cestyochotnícke festivalyErasmusPavol Viecha

Jan Werich tvrdil, že ten čo cestuje s túžbou objavovať, objavuje cestu sám k sebe. Pred pol rokom som zbalil nevkusný a nemotorný kufor požičaný od sestry a naspäť do Bratislavy som sa vrátil pred týždňom. Už týždeň som nevidel slnko, tma je aj cez deň. Ako malý som po filme Muži v čiernom veril, že počasie sa prispôsobuje nálade vyvolených. Samozrejme, tým vyvoleným som bol ja. No pravidlo mojím dospievaním prestalo správne fungovať. Tmou a šeďou ma víta moja Bratislava. Dopočul som sa, že môj divadelný partner a reflektorový kolega Jakub Molnár priblížil čitateľom Reflektoru putovanie divadelnej skupiny Súbor Uložiť ako..., ktorej som režisérom, po zahraničných divadelných festivaloch. Začiatkom augusta sme našu performance Pojednávanie vo veci Genesis prezentovali na festivaloch v Česku, Monaku a Kanade. Túto možnosť sme získali vďaka tomu, že na Scénickej Žatve 2016 nám bola udelená cena za Umelecký čin roka. Nebudem opisovať...» pokračovať v čítaní

Vianoce už prišli a hľadisko prázdne

glosaJakub Molnár

Vianoce! Približný počet výsledkov desať miliónov za pol sekundy. Návod na duchovnú prípravu, punč, medovníky, nákupný ošiaľ, orange reklamy, Čekovský v čapici, Popoluška, koláče, nedostatok kuchynskej soli na chodníkoch, Popoluška, pesimistická váha, rozbitá guľa, cholesterol, ďalšia Popoluška, O2 reklamy, Čekovský bez čapice, tukové vankúšiky, dodatočné nákupy, rozšírený komunikačný protokol so zvonmi (skr. jingle bells)…potom sa čudujme, že v týchto dňoch nieto divákov!  Výrobcovia alkoholu to pochopili. Vianoce sú vynikajúcou príležitosťou povedať niekomu, čo mu už dlho chcete povedať. Zo srdca. Napríklad: „vráť mi kľúče od bytu“ alebo „moja mama varí lepšie, ako tvoja“. Isteže, je tu priestor aj pre pozitívne reakcie, ale na tie predsa vymedzený čas, ako sú tri vianočné dni, nepotrebujeme. Alebo som naivný? To mi pripomína dánsky súbor Slnečný voz. Okostýmovaní performeri za Santa Clausa vošli do obchodného domu v Kodani, kde bolo ďalších pár desiatok bradatých...» pokračovať v čítaní

Otázka zo života: A čo Brno?

komentárštúdium v zahraničíJAMUJúlia Pecková

Brno. Mesto, ktoré je od Bratislavy vzdialené 90 minút. Mesto, ktoré môžeme nazvať významným divadelným centrom. Mesto, ktoré sa stalo mojím prechodným bydliskom. Po skončení bakalárskeho štúdia a následného prijatia na magisterský stupeň na mojej domovskej Katedre divadelných štúdií na VŠMU som sa rozhodla rozšíriť si obzory a pokúsiť sa o menšiu osobnú výzvu. Preto som od roku 2016 študentkou aj na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne. Nastúpila som na Ateliér divadelnej produkcie. Už druhý rok sa snažím zvládať obe moje školské aktivity. JAMU vo veľa prípadoch funguje dosť rozdielne ako naša VŠMU. Herci majú  spravidla v treťom ročníku svoj semestrálny výstup vo forme monodrám. Štátne skúšky z dejín svetového a českého divadla študenti skladajú v druhom ročníku, a v tretom ročníku na vás čakajú štátnice z predmetov osobnej špecializácie. Na JAMU nenájdete odbor divadelnej kritiky, ale zato je tu napríklad odbor muzikálového herectva. Každoročný medzinárodný...» pokračovať v čítaní

Autor, na javisko! Teda do Kaplnky!

reportAutor na javisko!Jana IvanováVeronika Šimralová

Autor na javisko! je projekt, ktorí vytvorili študenti viacerých katedier Divadelnej fakulty. Začalo to písaním textov na hodinách autorského seminára pod vedením prof. Petra Pavlaca. Neskôr v spolupráci so Slovenským rozhlasom vznikli krátke rozhlasové hry v rámci cyklu Fórum mladých autorov. Na základe vybraných hier napokon vznikol večer Autor na javisko!, ktorý režíroval Juraj Hanulík v spolupráci s dramaturgičkou  Alexandrou Rychtarčíkovou. Výsledný tvar balansoval medzi inscenáciou a inscenovaným čítaním rozhlasových hier. Tvorcovia vytvorili symbiózu medzi hraným divadlom a priblížením tvorby rozhlasových hier od písomnej podoby až po nahrávanie v štúdiu. Snaha objasniť tento proces nebola márna, pretože mnohí, či už mladí alebo aj skúsenejší autori a tiež poslucháči nemajú možnosť zistiť, ako vlastne vzniká rozhlasová hra, ktorú vo výsledku môžu počuť v rádiu alebo na nejakom zvukovom nosiči. Na premiére študentského projektu nás do deja uviedli traja...» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com