O hodnotách, o divadle, o hodnotách v divadle

medzinárodná konferenciaSAVDiana Pavlačková

Doba, v ktorej žijeme, býva často označovaná ako doba krízy hodnôt. Vraj strácame tradičné hodnoty a nebudujeme nové. Na otázku, akým spôsobom reaguje na túto tendenciu divadlo, hľadali teatrológovia odpoveď na medzinárodnej konferencii s názvom „Divadlo ako hodnotový diskurz“. Konala sa začiatkom októbra v Bratislave a organizátori, Ústav divadelnej a filmovej vedy SAV a Združenie slovenských divadelných kritikov a teoretikov, pozvali na toto stretnutie vedcov zo siedmich krajín Európy. Svojimi príspevkami prispeli do diskusie odborníci z oblasti divadla, lingvistiky a estetiky. Hlavná téma konferencie bola naozaj široká, čo spôsobilo aj široký tematický záber jednotlivých príspevkov. Prednášajúci hostia zvolili rôzne prístupy k reflexii hodnôt v súčasnom divadle. Využili príklady z tvorby rozličných dramatikov, režisérov, hercov a skúmali aj témy súčasných dominantných javov v spoločnosti, s dôrazom na vplyv geografického...» pokračovať v čítaní

glosasúčasné divadloJakub Molnár

Takýto strohý priestor by si žiadal komplexnejšie načrtnutie problematiky, ale akokoľvek by som chcel rozprávať o niečom, stále by ma to viedlo k ničomu. O ničom budem teda prirodzene rozprávať o niečo dlhšie, ako o niečom, pretože aj keď sa idem vyjadriť k ničomu (a to vopred ubezpečujem, že ako kritik o tom neviem vôbec nič), bolo by nanajvýš nezodpovedné, keby každý zmĺkol a ostal ticho. To by sme nevedeli ani to nič! Ach, to mi pripomína, že už sme za polovicou mojej hypotézy. Prejdem teda k pointe. Vizualita divadelného maestra je vskutku kvintesencia slobody umenia. Už vôbec nie je relevantný výsledný produkt, ale ako sa prezentuje jeho tvorca. Nosenie režisérskeho šálu zažíva svoj zlatý vek!» pokračovať v čítaní

Bakchantky (Impresia nekritika)

Bakchantkymax sobek

Som študentom divadelnej réžie (činohernej) v treťom ročníku. Na Bakchantkách som bol z čistého záujmu, vždy sa teším, čím nás bábkari prekvapia, škoda, že nie je väčšie prepojenie medzi jednotlivými katedrami. Tento ,,úvod” píšem hlavne kvôli tomu, aby moje subjektívne názory neboli brané ako recenzia, ale ako postreh diváka. Euripidove Bakchantky som pred tým poznal len podľa názvu. Hru som nečítal, áno, hanbím sa. Smerujem ale k samotnej inscenácii. Napriek mojej neznalosti predlohy bola inscenácia čitateľná, až som sa miestami pýtal, či tam toho nie je viac. Mladé tvorkyne si vzali Euripidovu tragédiu ako predlohu, čo mohli upresniť v názve inscenácie, keďže odklon od pôvodnej hry bol výrazný. Na začiatku nám bol rozdaný list písaný matkou, venovaný dcére, v obálke so znakom Slovenskej republiky. Bola presne taká, akú dostávame pri štátnych voľbách, s tým rozdielom, že na nej bolo napísané ,,Pre Teba”. Hneď som sa potešil, že inscenácia bude zameraná na politickú situáciu,...» pokračovať v čítaní

Žijúce legendy: Stanislav Štepka

Ste veľkým  milovníkom Slovenska a hlavne vašej rodnej Radošiny, o ktorej s láskou hovoríte, že je to také vaše Slovensko v malom. Prečo podľa vás mladí ľudia dnes nemajú taký vzťah k tradíciám a k svojej domovine?   Už som to povedal veľakrát: áno, Radošina je pre mňa Slovensko; dokonca aj voľby tam vždy skončia na slovenskom priemere. Moja autorská výbava je vlastne jednoduchá: píšem hlavne o tom, čo dobre poznám. Presnejšie: to, čo poznám, mi od počiatku výborne slúži ako spoľahlivá téma na uvažovanie a potom aj písanie. Nečudo, že moja rodná obec je skoro priam hlavný hrdina mnohých mojich hier (Ako som vstúpil do seba, Pokoj domu tomuto, Kino Pokrok, Konečná stanica, Desatoro, Polooblačno, Sčista-jasna atď.). Verte, bol by som úprimne rád, keby mladí ľudia mali k Slovensku podobnú spätosť. Ale spomínaný vzťah sa nanútiť nedá; musí vzniknúť a byť.   Často píšete a hráte o ľudských slabostiach. Aké...» pokračovať v čítaní

Prix ex Aequo

rozhlasPrix ex Aequotvorba pre deti a mládežBibiána Švecová

Rozhlasová katarzia» pokračovať v čítaní

DN 25 – Divadlo je sviatok

Divadelná NitraTúžba živá po krásekniharecenziaExterný redaktor

Túžba živá po kráse / Desire alive for beauty : medzinárodný festival Divadelná Nitra 1992 – 2016» pokračovať v čítaní

Nádych a výdych bábok

Bábkarská BystricaModrý KameňworkshopExterný redaktor

Autentická reportáž z Modrého Kameňa» pokračovať v čítaní

Čerstvý vánok v priestoroch VŠMU

Rastislav Ballekinterviewdivadlo

Vo štvrtok 20.10.2016 sa uskutočnila na pôde VŠMU prednáška režiséra Rastislava Balleka. Prezentoval úvahy Dohnányho, Tolstého, či Orwella, ktorí odsudzovali, či velebili najväčšieho svetového dramatika Williama Shakespeara. Neskôr sa vo výklade venoval aj prezentácii a skúmaniu diela Vladár od Machiavelliho, či inscenáciám Hollyroth, či Mojmír II. alebo Súmrak ríše od Klimáčka. Z pohľadu praktického divadelníka, ako aj teoretika bolo Ballekovo rozprávanie hutné a poučné. Fakty, ktoré poslucháčom prinášal, boli dôkazom veľkej sčítanosti prednášajúceho a dlhých hodín strávených bádaním. Jeho cieľom, ako to sám to neskôr v rozhovore priznal, bolo sprístupniť a otvoriť Shakespearovo dielo novým výkladom. Osobne vraj Shakespeara vnímal ako doslova „nudného autora“. Až neskôr objavil divadelnú silu, ktorú jeho texty ponúkajú. Bol som príjemne prekvapený z konfrontácie s pánom Ballekom. Jeho prejav bol inteligentný, rázny, no ľudský. Študentom...» pokračovať v čítaní

Od rekonštrukcie divadelnej inscenácie ku kultúrnym dejinám

100 rokov SNDRedakcia

    Divadelná fakulta VŠMU v spolupráci s Ústavom divadelnej a filmovej vedy SAV vydala elektronicky i na CD nosiči výsledky prvej fázy projektu Od rekonštrukcie divadelnej inscenácie ku kultúrnym dejinám ? 100 rokov Slovenského národného divadla. Nachádzajú sa tu podrobné štúdie rekonštrukcií inscenácii Slovenského národného divadla za obdobie od roku 1920-1938. Celý projekt zastrešuje PhDr. Dagmar Podmaková v spolupráci s doc. Nadeždou Lindovskou a do prvej fázy projektu prizvali aj odborníkov z oblasti divadelných štúdii Mgr. art Zdenku Pašuthovú, ArtD., Mgr. Michaelu Mojžišovú, PhD , Mgr. Art. Karola Mišovica PhD. a PhDr. Petra Kováča.    Úvodom Nadežda Lindovská a Dagmar Podmaková objasňujú vznik projektu a metódy práce, rovnako ako aj zaujímavé výstupy, ktoré vzniknú nielen ako výsledok, ale aj ako cesta k hľadaniu prameňov a možných interpretácií. Materiál, ktorý sa podaril zhromaždiť, skúmať a definovať celému tímu, je naozaj rozsiahly. Delí sa na dve...» pokračovať v čítaní

Norma sa normám vymyká

Festival NormaDiana Pavlačková

    Okrem festivalu ostravských divadiel OST-RA-VAR, pribudol minulý rok aj nový divadelný festival Norma. V rovnakom meste a v rovnakom mesiaci. Dramaturgia oboch sa však diametrálne líšila. Rovnako ako aj atmosféra, či komunita návštevníkov. Skalných účastníkov Ostravaru určite prekvapí komornosť, alternatívnosť, ale aj výber inscenácií Normy. Norma je nový festival autorského činoherného a pohybového divadla, ktorý organizuje platforma pre súčasné umenie PLATO a pražské divadlo Studio hrdinů. Prvý ročník sa sústreďoval najmä na prelínania, presahy a vzájomné vplyvy výtvarného a divadelného umenia. Dvojdňový festival obsahoval rôzne žánre a typy inscenácií, v ktorých sa stierali hranice medzi jednotlivými druhmi umenia. Program bol rozdelený na dve dramaturgické linky – poľskú a českú. Diváci si tak mali možnosť porovnať aktuálnu divadelnú tvorbu oboch krajín. Celý festival sa konal v zaujímavých priestoroch starého baníckeho areálu Důl Vítkovice, ktoré dodali festivalu...» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03
04
05 06
07 08 09 10 11 12 13
14
15
16 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com