Temperamenty podľa Tamarinej babičky

pre babkyreflexiaTemperamentyZuzana Vajdíková

Generálka – Mám rada „ generálky“ , možno preto, že si pamätám z dramatického krúžku aké to bolo vzrušujúce, prvýkrát naozaj,  v kostýmoch... aj keď bez divákov. – Milujem trnavské divadlo, som neobjektívny divák a tak, nech  herci hrajú čokoľvek, neprestávam ich obdivovať. Inscenácia  Je to umelecké dielo, niečo ako ochutnávka našich pocitov, vyjadrení, zážitkov: Nikto ma nepočúva, aj keď upozorňujem na úžasný detailKaždodenná slepotaChcem to čo majú tí druhí, chcem vyzerať ako tí druhíNechcem sa vzdať svojho detstva, vtedy som nemusel byť zodpovedný sám za sebaAj by som chcel rozumieť hudbe, ale je to náročné, ťažké, oveľa jednoduchšie je o tom hovoriťViem niečo o ľuďoch, o filozofii, o histórii, dokonca aj o tej svojejSom v pozadí, ale významne Dielko na mňa pôsobilo ako dobre odvedená, viacúrovňová práca. Veľavravne, otvorene, milo, nevtieravo, guľato… Poznámky  bezprostredne po inscenácii – Toto bolo...» pokračovať v čítaní

Cieľ: Spojiť nespojiteľné

priestorvedátorVeda v divadleDominika Dudášová

Stretnú sa divadelný kritik, astronóm a archeológ... Nie, toto nie je začiatok intelektuálneho vtipu. Ide o tretiu časť z cyklu Veda v divadle. Tá sa niesla práve v znamení archeológie a astronómie. Medzi týmito dvoma vedami sa dá pomerne jednoducho nájsť spojenie. Avšak je možné spojiť ich s divadlom? A dá sa pri tejto kombinácii predísť spojeniu „nebeské divadlo“?       V utorok 10. decembra 2019 sa dvere Štúdia 12 otvorili všetkým, ktorí radi hľadajú spojenia a súvislosti medzi navonok nespojiteľnými oblasťami. Moderátor diskusie Milo Juráni privítal v priestoroch divadla dvoch akademikov – astronóma Aleša Kučeru a archeológa Karla Pietu.        Astronómia veľmi rada pracuje s pojmom „nebeské divadlo“. Ten v sebe zahŕňa pozorovania hviezd, zatmenia Slnka či Mesiaca. Podľa Kučeru majú astronómovia svoje kamenné divadlá, ktorými sú planetáriá. A nakoniec, existujú divadelné...» pokračovať v čítaní

250 rokov od narodenia nemeckého velikána

operátorLudwig van BeethovenKlára Madunická

Ludwig van Beethoven – vrcholný predstaviteľ klasicizmu, idol romantikov, tvorca milovaný i zaznávaný publikom, symbol klasickej hudby i obeť, ktorej dielo bolo v hojnej miere zneužívané totalitnými režimami. Hudobný svet je vo víre osláv výročia narodenia kultúrnej ikony, od ktorého 17. decembra 2020 uplynie 250 rokov. Celý svet je vo vytržení. Každá krajina pripravuje aspoň symbolickú spomienku na toto významné výročie. Nemecká vláda vyčlenila na oslavy, ktoré začali už 17. decembra 2019, viac ako 6 miliónov eur a organizácia jednotlivých podujatí sa stala súčasťou vládneho plánu pre rok 2020.  Najvýznamnejším umeleckým prejavom osláv v Nemecku bol inauguračný koncert Kirilla Petrenka (popredného svetového dirigenta), čerstvého šéfdirigenta Berlínskej filharmónie, považovanej za najlepšie hudobné filharmonické teleso na svete. Beethovenova 9. symfónia s  ansámblovým záverom Schillerovej Ódy na radosť, ktorou koncert vyvrcholil, zarezonovala ako...» pokračovať v čítaní

Per Olov Enquist Zo života dážďoviek (ukážka)

dramátorZo života dážďoviekPer Olov Enquistpriestor

ANDERSEN:        Ale že kráľovský pár... a celý dvor... predsa len mal so mnou toľko zhovievavosti! Hoci som všetko zbabral. JANA:            (stroho): Možno preto, lebo ste svetoznámy génius. ANDERSEN:        Myslíte? JANA:            No, je to len taká moja hypotéza. (Prudko.) Ale že umelec ako vy musí... lízať nohy tamtej svini... To predsa nemôže byť pravda. To predsa nie je pravda. Takto ponížiť... takto nás všetkých ponížiť! ANDERSEN:        (smutne na ňu hľadí, ako pes, čo sa vyšpinil na koberec; sadne si a pochmúrnym tónom povie): Prepáčte. (Pauza.) Je mi to jasné. Najprv som mal... kráľove nohy. JANA:            Ach! ANDERSEN:        (po chvíli intenzívneho premýšľania): Ale keď ja som svetoznámy pre niečo...» pokračovať v čítaní

Fun Facts alebo Vedeli ste, že...?

fun factsF.M.DostojevskijTatiana Kubáňová

Dostojevskij bol pri písaní svojho najznámejšieho románu Zločin a trest inšpirovaný skutočnou udalosťou?  ,,Niekoľko prípadov, ktoré sa stali v poslednom čase, dokazuje, že môj sujet nie je vôbec excentrický preto, že vrahom je vyspelý mladý človek, dokonca s dobrými sklonmi. Vlani mi v Moskve rozprávali o jednom študentovi, vylúčenom z univerzity, ktorý sa rozhodol prepadnúť poštu a zabiť postilióna. V našej tlači nájdeme mnoho ďalších svedectiev o neobyčajnej rozkolísanosti pojmov, ktoré privádzajú k strašným činom. (Seminarista, ktorý zabil dievča po dohovore s ním v kôlni a ktorého zatkli o hodinu pri raňajkách … ap.) Skrátka, som presvedčený, že môj sujet ospravedlňuje súčasnosť sama.‘‘ (napísal Dostojevskij v liste pre M. N. Katkova) Je pravdepodobné, že Dostojevskij inšpiroval Nietzscheho pri vytváraní jeho filozofie o nadčloveku?  Možno ste sa viackrát stretli s tým, že Raskoľnikov...» pokračovať v čítaní

Prvky dramtizácie v terapii, ktorá rozvíja reč

vedátorStorytelling – Story ActingDominika Dudášová

Predstavte si, že dieťaťu dáte možnosť stať sa autorom dramatického textu, režisérom alebo hercom. V logopedickej praxi sa stretávame s terapiou, ktorá presne toto deťom umožňuje! Kvôli ochrane osobných údajov pravdepodobne nikdy neuvidíte výsledok detského tvorivého procesu, ale môžete si o ňom prečítať v nasledujúcom článku.      O tom, že divadlo nie je určené len pre úzku skupinu vyvolených, hovoril Darko Lukić na svojej prednáške o aplikovanom divadle. Okrem estetickej funkcie dokáže divadlo poukazovať na spoločenské problémy, ale aj pomáhať znevýhodneným ľuďom. Prvky divadla využíva skupinová terapia pre deti so špecificky narušeným vývinom reči (ŠNVR) – Storytelling – Story Acting.      Podľa slovenskej  psycholingvistky Maríny Mikulajovej (2009) je narušený vývin reči štrukturálnym a systémovým narušením jednej, viacerých alebo aj všetkých oblastí vývinu reči (oblasť pragmatizácie, sémantizácie,...» pokračovať v čítaní

Desať slovenských talentov dostalo obrovskú príležitosť

operátorrozhovorOperné štúdio SNDMarek MokošKlára Madunická

Nad stavom slovenskej opery lamentuje verejnosť (laická i kritická) už celé roky. Divadelné sály sú poloprázdne, dokonca ani premiéry vo viacerých prípadoch nie sú vypredané. Mnohé inscenácie už zub času poriadne ohlodal, takže v tom, čo zostalo, už len ťažko rozoznať pôvodný zámer tvorcov. Po turbulentných zmenách vo vedení divadla a po tom, čo pred vyše rokom do funkcie riaditeľa Opery SND nastúpil šéfdirigent Rastislav Štúr, je ešte priskoro na akési sumarizovanie či hodnotenie aktuálneho stavu. Isté však je, že sa v útrobách SND čosi hýbe. Prebúdza sa niečo, čo dlhé roky spalo alebo driemalo. Štúrova koncepcia vedenia prvej slovenskej opernej scény je opatrná, kalkulujúca, predvídavá, nesnaží sa riskovať. Po fiasku, akým boli v poslednom období inscenácie zahraničných režisérov (za všetky spomeňme aspoň Sadka v réžii Američana Daniela Kramera z roku 2018 či nerealizovanú koprodukciu s Akademickým divadlom opery a baletu v ukrajinskom Ľvove...» pokračovať v čítaní

Nová energia z vyčerpania

priestorworkshopovýSuzuki Method WorkshopMichelle Dzamková

Predstavte si, že dostanete svoje telo do stavu takého fyzického vyčerpania, až naberiete novú silu. Ako vravel na prvej hodine lektor Suzuki Method Gábor Viktor Kozma: „Za tento týždeň vás zničím pre vaše dobro.“ A svoje slovo dodržal.  Suzuki metóda totiž pozostáva zo série niekoľkých cvičení sústredených na koncentráciu a na moment prítomnosti na javisku. Herec, tanečník, performer sa dostáva do fyzicky nepríjemných polôh a musí v nich zotrvať, pozície striedať a s využitím ich energie na javisku projektovať hlas. Každým dňom pribúdali ďalšie a ďalšie cvičenia, ktoré nadväzovali na seba a akonáhle ste sa v niečom začali cítiť sebaistejšie, Gábor zautomatizované zamenil za nové. Základným prvkom Suzukiho metódy je kontakt so zemou, princíp uzemnenia, ktorý sa dosahuje  trojminútovým cvičením zameraným na intenzívne dupanie do zeme.  Ďalším typom cvičenia bola špecifická japonská chôdza v priestore za sprevádzania perkusií. Musím podotknúť, že...» pokračovať v čítaní

Výlety za umením môžu byť viac ako turizmus!

riportzahraničnýMezinárodní festival poezieValmezValašské MeziříčíNahlíženíViktória Anna Lesayová

Je nedeľa, trištvrte na dvanásť, sedím v kaviarni uprostred Bratislavy. Zvyšok študentov asi práve sedí doma za kuchynským stolom a obeduje slepačí vývar od mamy. A ja rozmýšľam, ako čo najvýstižnejšie zachytiť umelecké zážitky tohtoročnej jesene. V októbri som mala možnosť zúčastniť sa dvoch českých festivalov, ktoré sa od seba síce žánrovo líšia, no zároveň oba pomerne nápadne vybočujú z tradičného divadelného sveta. To, čo ich ešte spája, je priestor pre kreativitu napríklad študenta divadelnej kritiky, akým som aj ja. Na výlet som sa vybrala na pár dní do Valašského Meziříčí a neskôr na ani nie dvadsaťštyri hodín do Bechyně. Na prvý pohľad nenápadné mestečká ponúkajú omnoho viac, ako by bol človek povedal. Mezinárodní festival poezie aneb pre väčšinu účastníkov – Valmez1. Do prostredia československého prednesu prináša pomerne netradičnú formu organizácie. Účastníci prichádzajú na festival až s dvoma prednesmi, z ktorých musí byť...» pokračovať v čítaní

Noc divadiel s VŠMU 2019

riportNoc divadielVŠMUEescape roomDominika Horváthová

Noc divadiel je európske podujatie, ktoré sa každoročne odohráva v novembri. Divadlá a divadelné inštitúcie cez noc otvoria svoje priestory pre stálych nadšencov divadla, ale aj pre nových, zvedavých divákov. Každý návštevník sa môže buď do programu aktívne zapojiť, alebo sa len príjemne usadiť a nechať sa unášať.  Nastal deň D., nastal deň (alebo skôr noc), kedy sa znovu otvorili brány našej Divadelnej fakulty širokej verejnosti. Bolo to presne 16. novembra, približne o štvrtej popoludní. V meste sa pomaly začalo stmievať,  no školské priestory začali postupne nasávať čarovnú atmosféru. Po škole pobehovali nielen herci, ale aj manažéri či divadelní vedci a kritici (tým pádom aj ja samotná).   Už po desiatykrát mali návštevníci možnosť vidieť v našom školskom Divadle Lab nielen jednotlivé divadelné predstavenia, ale aj rôznorodý program, ktorý sme my študenti pripravovali spoločne s našimi pedagógmi.   Sivastá...» pokračovať v čítaní

iniciátor
Marec - 2024
  01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 29 30 31
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com