OST-RA-VAR 2017. Dvadsiaty prvý, môj prvý.

reportfestivalOST-RA-VAR 2017Veronika Martinková

Predstavenia videné za 4 dni:  14 Ale stihla som medzitým aj jesť, aj... načerpať nové tvorivé podnety. Predstavenia, ktoré ma inšpirovali: 5 Obraz Komorní scény Aréna. Žena napísala o rozklade vzťahov troch mužov. A podarilo sa, táto francúzska hra Yasminy Rezy je s úspechom uvádzaná v mnohých krajinách. Ide o kvalitný, obsahovo i formálne bohatý materiál, a keď k tomu pridáme už tradične (ako som počula od návštevníkov minulých ročníkov festivalu) skvelé herecké výkony členov Komorní scény Aréna, dramaturgia išla na istotu. Smíření, tiež Komorní scéna Aréna. Do speváckeho zboru českých mýtických hrdinov som sa zaľúbila ihneď. Aj do duševne zaostalej českej Nemky a veršujúcich dedinčanov so zbraňami v rukách. Priebeh „spravodlivej odplaty“ na nemeckom obyvateľstve po oslobodení, skutočný príbeh. Inscenácia, aká by na repertoári (hlavne dnes, ale vlastne asi stále) nemala chýbať.    Vyrozumění. Pravdaže, Havel,...» pokračovať v čítaní

Zážitky z OST-RA-VAR-u alebo „Bylo tady hezky, ale trochu česky“

reportfestivalOST-RA-VAR 2017Barbora Mináriková

Ostrava je mesto doslova a do písmena presiaknuté továrenskými výparmi a ľahkým nádychom niekdajšej baníckej éry. Mesto s množstvom obchodov, zastávok MHD, ľudí, psov, ošúchaných, rozpadajúcich sa domov, áut, krčiem a mnohých ďalších pseudovýdobytkov priemerného všedného sveta. Znie to ako opis industriálnej pracovnej cesty, opak je však pravdou. Medzi všetkými týmito neumeleckými artefaktmi sa totiž ukrýva silno umelecký duch. Akási vôňa, ktorá rozháňa výpary smogu a vnáša do ulíc glanc divadelnej elegancie. Istota, že nech už sa vyberiete ktorýmkoľvek smerom, vaše kroky určite kdesi zastaví otvorená brána niektorého z divadiel, ktoré milými úsmevmi zamestnancov a vkusnými plagátmi lákajú na miestne tituly. A to sme zažili aj my. V plnej miere a výnimočnej koncentrácii. O čom to vlastne ten OST-RA-VAR je? Veľmi zjednodušene: ide o prehliadku všetkých divadelných počinov, ktoré vznikli na ostravských profesionálnych...» pokračovať v čítaní

Študenti na medzinárodných festivaloch

reportzahraničné hosťovanieSúbor Uložiť akoPojednávanie vo veci GenesisJakub Molnár

Keď sme sa v roku 2016 dali dokopy ako súbor Uložiť ako so zámerom „voľačo spáchať“, nikomu z nás nenapadlo, že naša autorská inscenácia Pojednávanie vo veci Genezis získa cenu za tvorivý čin roka na Scénickej žatve 2016, staneme sa laureátmi Akademického Prešova a dostaneme pozvánku hneď na dva medzinárodné festivaly: v Monaku a Kanade. Monacký festival Mondial du Théâtre, ktorý organizuje Medzinárodná asociácia amatérskeho divadla AITA/IATA, sa smie smelo prezentovať ako „svetový festival“. Táto kultúrna udalosť vznikla v roku 1957 a organizuje sa (aj s podporou monackej vlády) každé štyri roky. Na 16. ročníku bolo zastúpených až 24 krajín (Island, Vietnam, Uganda, Francúzsko, USA, Chile...), pričom slovenské amatérske divadlo má na festivale dlhoročné postavenie. Prínosom festivalu ani tak nebola kvalita jednotlivých predstavení, ale skôr ich žánrová, tematická a formálna diverzita. Vďaka voľnosti dramaturgického výberu každej krajiny,...» pokračovať v čítaní

Impresie študentov z festivalu Divadelná Flora 2017

festivalDivadelní Flora 2017

(redakčne krátené) * Rozkopané námestie, pešia prechádzka cez celé mesto, potreba rýchleho zorientovania sa v cudzom prostredí, unáhlené ubytovanie... - prvé, mierne zmiešané dojmy z príchodu do Olomouca. Avšak program festivalu Divadelná Flora bol naozaj pestrý. Tanečné performancie, monodráma, aj niečo „tradičnejšie“. Holandsko, Česko aj Nemecko. Veľké mená aj nepoznané novinky. Všetko potešilo, všetko prekvapilo – rôznymi podobami a vyvolaním množstva otázok o súčasnom stave... čoho vlastne? Divadla? Umenia? Slova? Obrazu? Európy? O tom všetkom potom vznikali debaty. A to je dobré, to je potrebné, to je symbol posunu vpred a záujmu zúčastnených. Niekto bol nespokojný, niekto nerozumel, niekto konečne po dlhom čase zažil katarziu (a niekto si konečne splnil sen a konečne videl prácu nemenovaného režiséra). Nikoleta Tužinská 3. bc KRD * Žiaľ, musím priznať, že slovenské festivaly majú, čo sa budovania príjemné atmosféry, čo dobiehať....» pokračovať v čítaní

Byť aktívny aj s Pro-tézou

festivalautorské divadloPro-téza 2017Nikoleta Tužinská

Už po ôsmy raz ožila jesenná Bratislava divadelným festivalom, zameraným na tvorbu domácich a zahraničných súborov, ktoré charakterizuje využívanie formy autorského divadla. Na Pro-téze, ktorá je súčasťou európskeho projektu DNA Development of New Art, sa so svojimi inscenáciami a performanciami každý večer počas piatich dní predstavilo päť krajín. Festivalový týždeň otvorilo portugalské divadlo Hotel Europa, ktoré prinieslo inscenáciu Portugalsko nie je malá krajina. Slovenskému publiku predstavili kúsok z ich kolonialistickej histórie pomocou krátkych tematických výstupov a monológov. Tie boli zaujímavé najmä pôvodom – prebrali ich totiž z výpovedí ľudí, ktorých niekdajšie portugalské zaberanie krajín priamo ovplyvnilo. Hoci bola téma aktuálna a celková idea dobre nastolená, ako mierne nedotiahnutá sa ukázala dramaturgická línia, ktorá by pomohla upraviť výstavbu či radenie jednotlivých scén a javiskové konanie – najmä popisné scény by si žiadali...» pokračovať v čítaní

O režisérovi bez režiséra (+ divákov)

KADU 2017adaptácieOelhoffenTrierJakub Molnár

Je zvláštne, že keď sa naskytne celkom jedinečná možnosť spoznať aj iné metódy, ako tú od Konstantína Sergejeviča, je účasť na takomto podujatí mierne povedané biedna. O vzájomných vplyvoch divadla a filmu už dlho niet pochýb. Úspešných praktikov však stále nie je veľa. Je to dôsledok nebadateľnej účasti študentov na konferenciách, prednáškach a špeciálnych podujatiach? Možno. Dokonca ani silno marketingový názov Text2Obraz sa nezmohol na viac, ako na pár študentov z Filmovej fakulty. Pritom sa na seminári KADU mohli študenti (ale i široká verejnosť) dozvedieť čosi o tvorivom písaní pre divadlo a film a o divadelných a filmových adaptáciách. Seminár otvorila doktorandka divadelných štúdií Martina Mašlárová, ktorá prezentovala film Hosť francúzskeho režiséra Davida Oelhoffena. Ide o adaptáciu poviedky Alberta Camusa. Vrelo odporúčam! Nasledujúca diskusia o dánskom filmovom režisérovi Larsovi von Trierovi vo mne zanechala celkom...» pokračovať v čítaní

Impresie z konferencie Bábkarstvo a multimédiá

konferenciabábkové divadlomultimédiáMiroslava Košťálová

V dňoch 18. a  19. októbra 2017 sa v priestoroch kongresového centra Hotela Tatra v Bratislave uskutočnila medzinárodná konferencia Bábkarstvo a multimédiá. Pozvanie na podujatie organizované Katedrou bábkarskej tvorby VŠMU prijali špičkoví odborníci z Francúzska, Rakúska, Poľska, Kanady, Írska či Talianska. Behom dvoch dní odznelo pätnásť príspevkov, ktoré sa zaoberali tým, do akej miery vplývajú multimédiá na svet bábkového divadla. Konferenciu odštartovala prednáška profesora Didiera Plassarda z Univerzity Paula Valéryho v Montpellieri pod názvom Príbehy malých a veľkých: Bábkarstvo v multimediálnom veku. Prostredníctvom niekoľkých videí z predstavení sme sa stali svedkami toho, ako môžu multimédiá meniť svet a princípy bábkového divadla. V tejto súvislosti by som rada spomenula predovšetkým dve inscenácie, s ktorými nás zoznámil profesor Plassard – Červená Čiapočka a Kiss and Cry (belgický súbor Charleroi...» pokračovať v čítaní

O hodnotách, o divadle, o hodnotách v divadle

medzinárodná konferenciaSAVDiana Pavlačková

Doba, v ktorej žijeme, býva často označovaná ako doba krízy hodnôt. Vraj strácame tradičné hodnoty a nebudujeme nové. Na otázku, akým spôsobom reaguje na túto tendenciu divadlo, hľadali teatrológovia odpoveď na medzinárodnej konferencii s názvom „Divadlo ako hodnotový diskurz“. Konala sa začiatkom októbra v Bratislave a organizátori, Ústav divadelnej a filmovej vedy SAV a Združenie slovenských divadelných kritikov a teoretikov, pozvali na toto stretnutie vedcov zo siedmich krajín Európy. Svojimi príspevkami prispeli do diskusie odborníci z oblasti divadla, lingvistiky a estetiky. Hlavná téma konferencie bola naozaj široká, čo spôsobilo aj široký tematický záber jednotlivých príspevkov. Prednášajúci hostia zvolili rôzne prístupy k reflexii hodnôt v súčasnom divadle. Využili príklady z tvorby rozličných dramatikov, režisérov, hercov a skúmali aj témy súčasných dominantných javov v spoločnosti, s dôrazom na vplyv geografického...» pokračovať v čítaní

glosasúčasné divadloJakub Molnár

Takýto strohý priestor by si žiadal komplexnejšie načrtnutie problematiky, ale akokoľvek by som chcel rozprávať o niečom, stále by ma to viedlo k ničomu. O ničom budem teda prirodzene rozprávať o niečo dlhšie, ako o niečom, pretože aj keď sa idem vyjadriť k ničomu (a to vopred ubezpečujem, že ako kritik o tom neviem vôbec nič), bolo by nanajvýš nezodpovedné, keby každý zmĺkol a ostal ticho. To by sme nevedeli ani to nič! Ach, to mi pripomína, že už sme za polovicou mojej hypotézy. Prejdem teda k pointe. Vizualita divadelného maestra je vskutku kvintesencia slobody umenia. Už vôbec nie je relevantný výsledný produkt, ale ako sa prezentuje jeho tvorca. Nosenie režisérskeho šálu zažíva svoj zlatý vek!» pokračovať v čítaní

Bakchantky (Impresia nekritika)

Bakchantkymax sobek

Som študentom divadelnej réžie (činohernej) v treťom ročníku. Na Bakchantkách som bol z čistého záujmu, vždy sa teším, čím nás bábkari prekvapia, škoda, že nie je väčšie prepojenie medzi jednotlivými katedrami. Tento ,,úvod” píšem hlavne kvôli tomu, aby moje subjektívne názory neboli brané ako recenzia, ale ako postreh diváka. Euripidove Bakchantky som pred tým poznal len podľa názvu. Hru som nečítal, áno, hanbím sa. Smerujem ale k samotnej inscenácii. Napriek mojej neznalosti predlohy bola inscenácia čitateľná, až som sa miestami pýtal, či tam toho nie je viac. Mladé tvorkyne si vzali Euripidovu tragédiu ako predlohu, čo mohli upresniť v názve inscenácie, keďže odklon od pôvodnej hry bol výrazný. Na začiatku nám bol rozdaný list písaný matkou, venovaný dcére, v obálke so znakom Slovenskej republiky. Bola presne taká, akú dostávame pri štátnych voľbách, s tým rozdielom, že na nej bolo napísané ,,Pre Teba”. Hneď som sa potešil, že inscenácia bude zameraná na politickú situáciu,...» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com