Israel Horovitz: Lebensraum

LebensraumIsrael Horovitzukážka

(ukážka) HEREČKA #1     Táto hra nemá koniec, ani dobrý, ani zlý. HEREC #1         Umenie nemá odpovede, neponúka riešenia… HEREČKA #2     Umenie má iba skúmať a predpovedať… HEREC #2         Umenie ponúka iba nádej a viac nádeje… zas a znovu, že historické krivdy je             možné prekonať. HEREČKA #3     Zas a znovu ukazuje, aký by život mohol byť, oproti tomu, aký je a bol. HEREČKA #1     V nádeji je dôvod žiť. HEREC #2         Táto hra bola napísaná s výnimočnou láskou k Židom a Nemcom. Dejiny sú             raz napísané a nie je možné meniť ich. Ale budúcnosť píšeme my… teraz. Je             čas si uvedomiť, čo sa stalo, chytiť sa za ruky a posunúť sa vpred, odpustiť...» pokračovať v čítaní

„Menej hovoriť a viac počúvať“

dramátorv skratke s KatkourozhovorKateřina QuisováKatarína Krokošová

Kateřina Quisová je študentka tretieho ročníka v študijnom programe divadelná dramaturgia a dramatická tvorba na VŠMU. Momentálne sa v repertoári študentského Divadla Lab nachádza inscenácia hry Lebensraum, ktorú režírovala. Rozprávali sme sa o živote na škole, divadelnej kritike, ale najmä o dráme Israela Horovitza, ktorá bola u nás uvedená po prvýkrát. Hra Israela Horovitza Lebensraum odkrýva niekoľko veľmi dôležitých a vážnych tém, ktoré sú aktuálne dnes, ale myslím si, že budú aktuálne navždy. Napríklad témy domova, vlastnej identity, vzdoru mladej generácie voči staršej alebo ovplyvňovanie jednotlivca masou. Osobne však mám pocit, že súčasné repertoáre divadiel sú presýtené náročnými témami a tiež príliš ťaživými interpretáciami hier. Myslím si, že z dlhodobého hľadiska to môže viesť k postupnej strate divákov, ktorí sa budú brániť snahe formovať ich takýmto jednostranným, obávam sa, že až neprijateľným spôsobom. Čím teba oslovila práve táto hra? Súhlasím s...» pokračovať v čítaní

„Malými krokmi sa dajú začať aj veľké zmeny“

dramátorv skratke s KatkourozhovorNikoleta TužinskáKatarína Krokošová

Nikoleta Tužinská je študentka druhého magisterského ročníka odboru divadelná dramaturgia a dramatická tvorba. Rozprávali sme sa o škole, budúcnosti, o autorskom písaní aj o potrebe divadelnej kritiky. Na ktorých inscenáciách si sa počas svojho štúdia už podieľala? Inscenácie boli v podstate tri – Kazimír a Karolína, na ktorej spolupracoval celý náš ročník, potom Belehradská trilógia, kam ma oslovili najprv ako prekladateľku a neskôr som sa pridala aj k dramaturgii. No a potom minuloročná inscenácia R.U.R. Momentálne pracuješ na autorskom texte. Prečo si sa rozhodla pre takúto formu vyjadrenia? Napísanie autorského textu na pôde školy bol už dlhšie môj cieľ, keďže je to jedinečná príležitosť vyskúšať si, ako to celé funguje. Okrem toho to bola pre mňa najschodnejšia cesta, ako sa venovať téme vojny v Bosne. Prečo si sa chcela venovať práve tejto téme? Už dlhodobo sa zaujímam o krajiny bývalej Juhoslávie a s tým sa spája aj ich história a nedávna vojna. Je to niečo, o čom všetci...» pokračovať v čítaní

Nikoleta Tužinská: Sabur - to je viac než trpezlivosť, skôr zaťatá viera, že bude lepšie (ukážka)

dramátorv skratke s Katkouautorský textNikoleta Tužinská

výstup Zima. Interiér kedysi prosperujúcej domácnosti, dnes poznačenej vojnou. Bez elektriny. Na dvere klope Inžinier. Pozerá cez okno. Po chvíli vchádza. INŽINIER:    Dobrý deň... Haló! Obzerá si interiér. Pozerá von oknom. Z pivnice vchádza Stolár. STOLÁR:    Hľadáte niekoho? Navzájom si neisto premeriavajú jeden druhého. Inžinier si stále prezerá interiér. INŽINIER:    Vy ste tu domáci? STOLÁR:    A vy ste? INŽINIER:    Inžinier, teší ma. Bývate tu s pani manželkou? STOLÁR:    Áno. INŽINIER:    A je doma? STOLÁR:    Nie, je v práci. INŽINIER:    Blahoželám. STOLÁR:    Ako vám môžem pomôcť? INŽINIER:    Mohol by som sa pozrieť do pivnice? STOLÁR:    Prosím? INŽINIER:    Či by som mohol... STOLÁR:    Ja som rozumel, ale nerozumiem,...» pokračovať v čítaní

Revolucionár Bednárik alebo 30. výročie (česko)slovenského operného prevratu

operátoroperaFaustvýročieJozef BednárikKlára Madunická

Pre slovenskú operu bol 28. jún 2019 významný dátum. Pred tridsiatimi rokmi v tento deň totiž uzrela svetlo sveta inscenácia, ktorá bola míľnikom v našej opernej tradícii - Faust aPre slovenskú operu bol 28. jún 2019 významný dátum. Pred tridsiatimi rokmi v tento deň totiž uzrela svetlo sveta inscenácia, ktorá bola míľnikom v našej opernej tradícii – Faust a Margaréta v réžii Jozefa Bednárika. Prvé tvorivé stretnutie s hudobným divadlom režisér absolvoval v roku 1987 v bratislavskej Komornej opere Slovenskej filharmónie. Tu pod názvom Maniere teatrali zinscenoval Donizettiho buffu Viva la mamma a následne pripravil dvojvečer zložený z komickej opery Christopha Willibalda Glucka Číňanky a jednoaktovky Bábky majstra Pedra od Manuela de Fallu. Tento jeho počin vzbudil veľký ohlas divadelnej kritiky. Začalo sa hovoriť o operných experimentoch a extravaganciách, aké boli na československé pomery nevídané. V roku 1989 opera SND oslovila Jozefa Bednárika po štvrtý – a...» pokračovať v čítaní

Na čom momentálne pracuješ

V škole sme začali skúšať našu prvú bakalársku inscenáciu Lebensraum od amerického autora Israela Horovitza, ktorú režíruje Katy Quisová. Táto inscenácia bude mať premiéru už 11. novembra v Kaplnke. Po nej ma čakajú ďalšie školské inscenácie – autorský projekt Veroniky Frtúsovej a dramatizácia knihy Tovar v réžii Michaely Hriňovej. V rámci VŠMU spolupracujem aj so študentami Filmovej a televíznej fakulty na ich projektoch. Nedávno sa skončil štvormesačný skúšobný proces muzikálu West Side Story, kde som mal možnosť účinkovať. Vďaka tejto spolupráci som mohol získať nové skúsenosti aj z inej oblasti ako je činohra. Okrem toho som v tomto projekte spoznal veľa skvelých ľudí nabitých výnimočnou energiou. Súčasťou muzikálu je aj turné, ktoré nás čaká v marci a máji budúceho roka po celom Slovensku. V januári budúceho roku začínam skúšať ďalší muzikál v Nitre – Hair. JAKUB JANOTÍK, 3. BC KH V aktuálnej sezóne pracujem na troch...» pokračovať v čítaní

Hľadám odpoveď

glosaDotyky a spojeniafestivalKatarína Krokošová

Martinský divadelný festival Dotyky a spojenia ponúka každoročne prierez slovenskou divadelnou sezónou. Súčasťou festivalu je aj Kritická platforma, na ktorej odborníci diskutujú o videných inscenáciách. Práve dôležitosť a potreba diskusie je podstatnou súčasťou divadla. A ja v Martine každoročne hľadám odpoveď na najdôležitejšiu otázku: Ako sa stať dobrým divadelným kritikom? Ale aký je to dobrý divadelný kritik? Čo predurčuje a čo určuje jeho kvality? Myslím si, že jedným z podstatných ukazovateľov kvality divadelného kritika sú postoje tvorcov. Pokiaľ oni majú potrebu diskutovať, pokiaľ chcú s nami viesť dialóg, tak to svedčí o našich kvalitách. Diskusii predsa musí predchádzať otázka. No čo robiť vtedy, keď sa nikto nepýta?  Subjektivitu divadelného kritika by mala prekonať väčšia miera objektivity. Kritik musí byť aj psychológ, ktorý pozná vyhranené charaktery divadelných tvorcov. Veď práve  toto poznanie môže vo viacerých prípadoch zachrániť diskusiu.  Tento...» pokračovať v čítaní

Prečo sa učiť na skúšky, keď môžeme ísť na festival!

riportDivadelní FloraOlomoucfestivalTamara Vajdíková

„Odešel na chodbu, já šla za ním a vrazila jsem mu tužku do břicha. A otáčela s ní. Pak jsem šla zpátky do ložnice, on přišel za mnou a beze slova mi ukazoval tu díru v břiše...“ Každý, kto bol aspoň na jeden deň účastníkom 23. Divadelnej Flory v Olomouci, si tieto vety v podaní herečky Lucie Trmíkovej, spolu s tajomným a temným spotom, určite dobre pamätá. A ten, kto nebol, si ho ľahko môže na internete vyhľadať. Iste veľmi rýchlo pochopí, o čom hovorím, keď poviem, že viacerí z nás z neho mali nočné mory počas celého festivalu. A desivé nebolo iba to, že sa festival konal tesne pred skúškovým obdobím.     Program Divadelnej Flory 2019 bol dramaturgicky rozdelený na tri časti. A to: Schreie und Flüstern (Šepoty a výkriky), ktorá sa orientovala na nemecké a divadlo nemecky hovoriacich krajín. Fokus: Korea priniesla ukážku kórejského súčasného tanca a treťou bola línia českého divadla,...» pokračovať v čítaní

„Srdcom slobody je vnútorná sloboda a bez nej každá sloboda stráca hodnotu.“ (Karl Kraus)

riportDivadelná NitrafestivalVeronika Žigmundová

Čo je to sloboda človeka? Definícií by bolo možné nájsť množstvo, ale vo všeobecnosti ide o jednu zo základných spoločenských hodnôt. Táto téma medzi nami odpradávna rezonuje a stala sa inšpiráciou aj pre tvorcov programu festivalu Divadelná Nitra, ktorý sa zameral na Podoby slobody. Toto motto sa na festivale neobjavilo iba v prvotnom význame ako motív (ne)slobody v inscenáciách, ale aj ako vnútorná sloboda tvorcov, ktorá nie je jednoznačne definovaná a univerzálne praktizovaná. Veď každá inscenácia môže byť slobodná len do tej miery, do akej sú slobodní jej tvorcovia.  Najvýraznejším príkladom tejto slobody bola tvorba zoskupenia Med a Prach, ktoré sa prezentovalo hudobno-výtvarno-tanečnou performance Eu.genus. Ich dielo bolo slobodné už od príchodu divákov do sály, kedy namiesto bežne využívaného „kukátkového“ divadelného priestoru, boli diváci usadení priamo na javisko. Tým došlo k spojeniu priestorov pre tvorcov a divákov a bolo...» pokračovať v čítaní

Obrátená tvár slobody

riportDivadelná NitrafestivalAdam Nagy

Sloboda je veľmi široký pojem a má mnoho foriem. Existuje sloboda politická, tvorivá, myšlienková, ale aj sloboda reči a slova, ktorá má svoje opozitá – NESLOBODA a MANIPULÁCIA. V tomto duchu sa niesol aj festival Divadelná Nitra. Organizátori síce zvolili tému Podoby slobody (Faces of freedom), ale inscenácie ako Moral insanity, Človek z Podoľska, Druhý pokus o telovýchovu, Bez domova a Biblia riešili práve otázku neslobody a manipulácie, alebo sa priamo snažili takýmto spôsobom zasiahnuť divákov.     Slovenská inscenácia Moral Insanity z Prešovského národného divadla divákom ponúkla obraz súčasného Slovenska. Režisérka Júlia Rázusová a herec Peter Brajerčík si zvolili ako predlohu román Umberta Ecca – Pražský cintorín. Spoluprácou týchto tvorcov vznikol aj inscenačný text, monodráma, ktorá sa dá rozdeliť na dve časti. V prvej herec, ktorý sa podobá na strašiaka, hlása stereotypné myšlienky a fakty o jednotlivých národoch, napr....» pokračovať v čítaní

iniciátor
August - 2019
  01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com