Bola som tam! Divadlo v nedivadle.

Trochu nestíham, tak bežím dolu do suterénu na Zochovej. Som tam správne, usudzujem, keď už zo schodov zbadám nedočkavú skupinu ľudí stojacich na chodbe. Pridávam sa k nim a na radu spolučakajúcej osoby sa predieram dopredu po lístok – na takéto udalosti sa rezervácie predsa nerobia. Dostávam na výber: prízemie alebo lóža? Skromne vyberám prízemie a dostávam lístok v podobe kusu kartónu. Ešte chvíľu čakáme. Keď dorazia aj poslední diváci, všetko sa začne prológom. Katarína Aulitisová uvádza predstavenie, z papiera číta posplietané slová, nezachytím to celé, no spomínala sa tam KAMUCHLÁŽ... Dvere sa otvárajú, spolu s nadšenou skupinkou odvážnych divákov dychtivo vchádzam do chodby lemovanej živými bustami – z bieleho plátna trčia nabielené ľudské hlavy hercov. Pomaly prechádzame popri nich. Každá vytrvalo opakuje svoj vlastný text: čo vravia je čudné, opäť je to však niečo s tou záhadnou KAMUCHLÁŽOU... Dostávame sa do ďalšej miestnosti, kde sa už...» pokračovať v čítaní

... tak prečo si poriadne nezapi...ovať?

glosa

Po najnovšej premiére v Lab-e som ostal trošku zmätený. Nie, že by som v divadle nevidel inscenácie plné vulgarizmov – účinne či neúčinne využitých. Na ukážku toho ako dnešná spoločnosť pohľadom mladých vyzerá je to skutočne výstižné. No skôr ako obsah inscenácie ma zarazila jej forma. Naučil som sa už, že Eduard Kudláč je minimalistický režisér. Prázdna (väčšinou biela) scéna a na nej herci. Nič viac. Už len text. Avšak inscenácia Dum spíró spéro je pre mňa jedným veľkým sklamaním. Osobne som čakal, že od režiséra so skúsenosťami aké má uvidím viac ako len hercov sediacich na stoličkách, ktorí sem tam prídu do centra javiska a spustia svoj monológ. Raz vtipný, raz tragikomický, inokedy taký nijaký. Režijný rámec, druhý plán a predovšetkým práca s hercom mojej pozornosti akosi unikli. Prečo museli študenti stráviť dva mesiace skúšaním monológov, do ktorých im režisér ani nepomohol hlbšie preniknúť a pracovať na ich bohatšom interpretovaní? Tak sa...» pokračovať v čítaní

Očista od dramaturgie, alebo zamyslenie nad Izbičkou

esejJan Antonín Pitínsky: Izbička

Týchto pár riadkov predstavuje osobnú výpoveď. Nie natoľko argumentačne podloženú, aby som ju mohol nazvať štúdiou, ale ani natoľko nepotrebnú, aby som si ju nechal pre seba. Dvojmesačné divadelné rezonovanie pri tvorbe Izbičky vo mne totiž zanechalo intenzívnu potrebu vyjadriť sa. Toto zamyslenie je tak na jednej strane sériou pocitov, na strane druhej aj prehľadom získaných skúseností, vždy sa opierajúce o konkrétne príklady z tvorivého procesu Izbičky. Zároveň je vzdaním úcty tvorcom z VŠMU, ktorí svojim dielam venujú tony energie, bojujú so špecifikami, ktoré v sebe tvorba závislá na škole zahŕňa a sú ochotní venovať svojim inscenáciám aj posledné, teda úplne zabudnúť na akúkoľvek „mimodivadelnú“ realitu. V skratke, celkom sa ponoriť do divadelnej tmy, na konci ktorej spočiatku svieti nejasný reflektor želaného výsledku. Čo som čakal? Na začiatku existovala iba moja predstava dramaturgie ako dohľadu nad textom – nad jeho vyznením a výpoveďou, ktorú...» pokračovať v čítaní

Náuka reči hereckej, alebo s,c,z,š,č,ž

glosaWilliam Shakespeare: Macbeth: Hra o bastardoch

Čo robí divadelný teoretik, keď večer nie je v divadle? Ide do divadla! Pre divadelného teoretika je vždy príjemné, keď ide do divadla bez toho, aby musel o danej inscenácii následne písať recenziu/kritiku. Nesedí v hľadisku s podvedomým pocitom, že si musí všímať inscenáciu z profesijného hľadiska, nemusí si v hlave priebežne písať hrubý koncept textu, môže si dovoliť poľaviť v pozornosti a pod. Tak som sa dvadsiateho februára ocitol v Labe na Macbethovi. Inscenácia stojí za dve pozretia, navyše alternáciu, ktorá hrala v danom predstavení, som ešte nevidel. Pohľad na javisko bol viac než príjemný, len keby sa podobne aj počúvala. Začalo to v podstate nenápadne. Šimon Ferstl vo svojom druhom výstupe repliky odbrblal tak, že mu len ťažko mohli rozumieť diváci sediaci v prvom rade, nie ešte my na sedadlách ďaleko za nimi. Nuž, stane sa. Ľudia nie sú stroje, Shakespeare (resp. Kotov, Jesenskej a Feldekov preklad dokopy) je...» pokračovať v čítaní

Nové skriptá o zrode našich hereckých hviezd!

Milo Juráni

Pre každého kto dychtí po vedomostiach je tu dobrá správa. Teatrologického ducha študentom celkom isto oblažia čerstvé skriptá pedagogičky PaedDr. Stanislavy Matejovičovej, PhD., ktoré sú krokom k uľahčeniu orientácie v zložitej a spletitej pavučine hereckých generácií slovenského divadla. Učebná pomôcka s názvom Herecká generácia sedemdesiatych a osemdesiatych rokov 20. storočia vám pomôže nielen zorientovať sa, ale i pochopiť v čom spočíva výnimočnosť generácie divadelníkov, ktorí práve v tej dobe absolvovali VŠMU, alebo sa nejakým zázračným spôsobom ocitli na javiskách divadiel. V stručnosti spoznáte hercov Divadla Slovenského národného povstania v Martine, Krajového divadla Nitra, Divadla pre deti a mládež v Trnave, Slovenského národného divadla, ale aj hercov a režisérov ďalších kultúrnych stánkov, ktoré v tomto období tvorili tie najdôležitejšie divadelné ohniská. Skriptá sú primárne určené pre výučbu dejín slovenského divadla v rámci seminárov z dejín...» pokračovať v čítaní

Nominácie na Novú drámu!

Redakcia

Divadelný festival Nová dráma, ktorý bude mať tento rok jubilejný desiaty ročník, posledné dni zverejnil nominácie inscenácií do súťažného programu. Všetkých deväť z nich malo premiéru v minulom roku a ich texty nie sú staršie ako z roku 2000. Nová dráma bude tento rok prebiehať v termíne 12. – 17. mája vo viacerých bratislavských divadlách. Počas týchto dní budete mať možnosť nielen vidieť všetky nominované inscenácie, okrem súťažného programu budú prebiehať aj rôzne sprievodné aktivity, ako napríklad scénické čítanie, výstavy, workshopy, či medzinárodná konferencia Nová dramaturgia – nový dramaturg. Dramaturgickú radu, ktorá sa podieľala na výbere súťažných inscenácií, tento rok tvorili divadelné kritičky a teatrologičky Elena Knopová a Zuzana Uličianska a dramaturg Marek Godovič. NOMINOVANÉ INSCENÁCIE: David Drábek: AKVABELY, Slovenské komorné divadlo, Martin, réžia: Rastislav BallekEugen Gindl: KARPATSKÝ THRILLER, Činohra Slovenského národného divadla,...» pokračovať v čítaní

Skromná, ale užitočná spomienka

Karol Mišovic

Herečka Mária Bancíková sa nedožila ani päťdesiatky. No dovtedy stihla byť všetkým. Mám na mysli pravdaže všetkým na javisku. Milovanou aj milujúcou, tyranizovanou aj týranou, sentimentálnou aj vulgárnou, komediálnou aj tragickou. Bola to herečka širokých valér, ktorá svojím umením sprevádzala tri desaťročia Slovenského národného divadla a bola aj jednou z prvých osobností, ktoré sa postavili na javisko Novej scény ND. Vzostupujúcu kariéru však náhle ukončilo jej nečakané úmrtie v roku 1962. V susedných Čechách sa doteraz píšu štúdie, ak nie rovno knihy, o umení Eduarda Vojana, Hany Kvapilovej či Marie Hübnerovej, a pritom už dnes nie je nikto, kto ich zažil aj na javisku. Na Slovensku je to naopak. Tu sa o herectve publikuje minimum. Kvalitných monografií o našich divadelných umelcoch, či už minulých alebo nebodaj ešte súčasných, je ako šafranu. Mária Bancíková bola v dobe svojho života popredná herečka a po jej smrti sa pri...» pokračovať v čítaní

Pre koho prišla Električka?

glosa

Je zvykom, že absolventská inscenácia je práve tou, v ktorej sa majú budúci profesionáli ukázať v tom najlepšom svetle. A o to viac ak inscenáciu režijne vedie skúsený pedagóg. Študenti herectva sa teda nemusia obávať prípadnej improvizácie a otáznikov počas skúšobného procesu, vedie ich pevná a osvedčená ruka. Posledná premiéra v Lab-e však vo mne vyvolala hneď niekoľko protikladných otázok. Prečo si herec a režisér Emil Horváth vybral práve drámu Tennesseeho Williamsa Električka zvaná Túžba? Hru, ktorá má „všehovšudy“ štyri veľké postavy a ostatní tvoria len komparz „do počtu“,  hodiaci sa na vykrytie dialógov. Keby si titul vybral študent so zámerom vypovedať o aktuálnosti Williamsovho skvostného textu, nič nepoviem. Ale prečo si práve pedagóg, ktorý by v tomto prípade nemal mať na zreteli svoje umelecké ambície, ale dôraz na dôkladné vedenie študentov herectva, vyberie takúto hru? Nehovoriac o tom, že pri sledovaní inscenácie...» pokračovať v čítaní

Noc divadiel na VŠMU

...hlásali plagáty upozorňujúce na Noc divadiel, ktorá sa konala 16. novembra vo viacerých divadlách na celom Slovensku. Divadlo Lab sa samozrejme do tejto jedinečnej akcie zapojilo tiež, a tak na Divadelnej fakulte VŠMU v túto noc bdeli nielen herci, ale aj manažéri, scénografi, režiséri, či kritici (čoho potvrdením som koniec koncov aj ja a článok, ktorý práve čítate :) ). Začíname od najmenších! Už po štvrtýkrát mali návštevníci divadiel možnosť vidieť v našom divadle aj viac ako len jednotlivé predstavenia. Nielen v priestoroch Divadla Lab, ale aj v rôznych učebniach našej školy bol pre divadelných nadšencov pripravený rôznorodý program. Na to, že lásku k divadlu je treba našim ratolestiam vštepovať už od mala, naši študenti pri zostavovaní programu mysleli, a tak sa v budove na Svoradovej ulici konečne potuloval aj niekto iný okrem vážených pedagógov a rozlietaných študentov. V popoludňajších hodinách si mohli najmenší divadelní...» pokračovať v čítaní

Úspech VŠMU na DOSKÁCH ?

Redakcia

V stredu, 4. septembra, sa v Klube umelcov uskutočnila tlačová konferencia, kde boli odhalené nominácie na ocenenie DOSKY 2013. Medzi nominovanými na divadelné ocenenie sezóny 2012/2013 sa objavili aj mená z radov našich študentov! Za úspešnú inscenáciu Hola, Madrid! si Silvia Vollmannová, študentka réžie na Katedre bábkovej tvorby, vyslúžila nomináciu za Objav sezóny 2012/2013. V rovnakej kategórii je nominovaná aj, už teraz absolventka, Dominika Kavaschová za postavu Máše v inscenácii Fajčiarky a spasiteľky v Divadle Lab. Za rovnakú postavu si Dominika vyslúžila ešte jednu nomináciu - v kategórii Najlepší ženský herecký výkon sezóny 2012/2013. Len pripomíname, že naše bystré kritické oko si skvelý výkon Dominiky Kavaschovej všimlo ešte v júni, keď sme jej v Divadle Lab udelili Cenu Reflektora za Najlepší ženský herecký výkon sezóny 2012/2013!» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03
04
05 06
07 08 09 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com