Žijúce legendy: Stanislav Štepka

Ste veľkým  milovníkom Slovenska a hlavne vašej rodnej Radošiny, o ktorej s láskou hovoríte, že je to také vaše Slovensko v malom. Prečo podľa vás mladí ľudia dnes nemajú taký vzťah k tradíciám a k svojej domovine?   Už som to povedal veľakrát: áno, Radošina je pre mňa Slovensko; dokonca aj voľby tam vždy skončia na slovenskom priemere. Moja autorská výbava je vlastne jednoduchá: píšem hlavne o tom, čo dobre poznám. Presnejšie: to, čo poznám, mi od počiatku výborne slúži ako spoľahlivá téma na uvažovanie a potom aj písanie. Nečudo, že moja rodná obec je skoro priam hlavný hrdina mnohých mojich hier (Ako som vstúpil do seba, Pokoj domu tomuto, Kino Pokrok, Konečná stanica, Desatoro, Polooblačno, Sčista-jasna atď.). Verte, bol by som úprimne rád, keby mladí ľudia mali k Slovensku podobnú spätosť. Ale spomínaný vzťah sa nanútiť nedá; musí vzniknúť a byť.   Často píšete a hráte o ľudských slabostiach. Aké...» pokračovať v čítaní

Prix ex Aequo

rozhlasPrix ex Aequotvorba pre deti a mládežBibiána Švecová

Rozhlasová katarzia» pokračovať v čítaní

DN 25 – Divadlo je sviatok

Divadelná NitraTúžba živá po krásekniharecenziaExterný redaktor

Túžba živá po kráse / Desire alive for beauty : medzinárodný festival Divadelná Nitra 1992 – 2016» pokračovať v čítaní

Nádych a výdych bábok

Bábkarská BystricaModrý KameňworkshopExterný redaktor

Autentická reportáž z Modrého Kameňa» pokračovať v čítaní

Čerstvý vánok v priestoroch VŠMU

Rastislav Ballekinterviewdivadlo

Vo štvrtok 20.10.2016 sa uskutočnila na pôde VŠMU prednáška režiséra Rastislava Balleka. Prezentoval úvahy Dohnányho, Tolstého, či Orwella, ktorí odsudzovali, či velebili najväčšieho svetového dramatika Williama Shakespeara. Neskôr sa vo výklade venoval aj prezentácii a skúmaniu diela Vladár od Machiavelliho, či inscenáciám Hollyroth, či Mojmír II. alebo Súmrak ríše od Klimáčka. Z pohľadu praktického divadelníka, ako aj teoretika bolo Ballekovo rozprávanie hutné a poučné. Fakty, ktoré poslucháčom prinášal, boli dôkazom veľkej sčítanosti prednášajúceho a dlhých hodín strávených bádaním. Jeho cieľom, ako to sám to neskôr v rozhovore priznal, bolo sprístupniť a otvoriť Shakespearovo dielo novým výkladom. Osobne vraj Shakespeara vnímal ako doslova „nudného autora“. Až neskôr objavil divadelnú silu, ktorú jeho texty ponúkajú. Bol som príjemne prekvapený z konfrontácie s pánom Ballekom. Jeho prejav bol inteligentný, rázny, no ľudský. Študentom...» pokračovať v čítaní

Od rekonštrukcie divadelnej inscenácie ku kultúrnym dejinám

100 rokov SNDRedakcia

    Divadelná fakulta VŠMU v spolupráci s Ústavom divadelnej a filmovej vedy SAV vydala elektronicky i na CD nosiči výsledky prvej fázy projektu Od rekonštrukcie divadelnej inscenácie ku kultúrnym dejinám ? 100 rokov Slovenského národného divadla. Nachádzajú sa tu podrobné štúdie rekonštrukcií inscenácii Slovenského národného divadla za obdobie od roku 1920-1938. Celý projekt zastrešuje PhDr. Dagmar Podmaková v spolupráci s doc. Nadeždou Lindovskou a do prvej fázy projektu prizvali aj odborníkov z oblasti divadelných štúdii Mgr. art Zdenku Pašuthovú, ArtD., Mgr. Michaelu Mojžišovú, PhD , Mgr. Art. Karola Mišovica PhD. a PhDr. Petra Kováča.    Úvodom Nadežda Lindovská a Dagmar Podmaková objasňujú vznik projektu a metódy práce, rovnako ako aj zaujímavé výstupy, ktoré vzniknú nielen ako výsledok, ale aj ako cesta k hľadaniu prameňov a možných interpretácií. Materiál, ktorý sa podaril zhromaždiť, skúmať a definovať celému tímu, je naozaj rozsiahly. Delí sa na dve...» pokračovať v čítaní

Norma sa normám vymyká

Festival NormaDiana Pavlačková

    Okrem festivalu ostravských divadiel OST-RA-VAR, pribudol minulý rok aj nový divadelný festival Norma. V rovnakom meste a v rovnakom mesiaci. Dramaturgia oboch sa však diametrálne líšila. Rovnako ako aj atmosféra, či komunita návštevníkov. Skalných účastníkov Ostravaru určite prekvapí komornosť, alternatívnosť, ale aj výber inscenácií Normy. Norma je nový festival autorského činoherného a pohybového divadla, ktorý organizuje platforma pre súčasné umenie PLATO a pražské divadlo Studio hrdinů. Prvý ročník sa sústreďoval najmä na prelínania, presahy a vzájomné vplyvy výtvarného a divadelného umenia. Dvojdňový festival obsahoval rôzne žánre a typy inscenácií, v ktorých sa stierali hranice medzi jednotlivými druhmi umenia. Program bol rozdelený na dve dramaturgické linky – poľskú a českú. Diváci si tak mali možnosť porovnať aktuálnu divadelnú tvorbu oboch krajín. Celý festival sa konal v zaujímavých priestoroch starého baníckeho areálu Důl Vítkovice, ktoré dodali festivalu...» pokračovať v čítaní

Brezno v Bratislave, osobnosti v koalícii...

Júlia Pecková

Politická situácia v našej krajine sa vyvíja zvláštnym smerom. Parlamentné voľby 2016 prekvapili nejedného slovenského občana a občianku. Nechceme sa však zaoberať našim súčasným, nešťastným politickým stavom. Cieľom tohto článku je zdôrazniť a poukázať na následky rozhodnutí, ktoré sa prejavujú čoraz viac a viac. Banskobystrický župan Marián Kotleba si v deň výročia vzniku vojnového Slovenského štátu objednal predstavenie Divadelného súboru Jána Chalúpku z Brezna k slávnostnému oceňovaniu učiteľov (oslavovali akosi predčasne a práve 14. 3?) Marián Kotleba, ako organizátor podujatia, v polovici predstavenia rozhodol, že divadelnú hru Miloša Nikoliča Kováči, v réžií Ľuba Majeru, jednoducho nedohrajú. Hoci, si konkrétne túto inscenáciu pán poslanec vyžiadal. Oficiálnym stanoviskom zrušenia predstavenia bolo, že Mariána Kotbelu rozrušili vulgarizmy v hre Kováči ochotníckeho súboru a urážky na adresu Srbov a Slovanov....» pokračovať v čítaní

Boh masakry film versus divadelná hra

Film a divadloJozef Janík

Boh masakry je filmovým spracovaním úspešnej divadelnej hry francúzskej dramatičky Yasmina Rezy. Režisérom je Roman Polanski. Tento tvorca poľského pôvodu bol v poslednej dobe medializovaný predovšetkým v súvislosti so zatknutím za tridsať rokov starý ale americkými úradmi nepremlčaný sexuálny delikt. Po posúdení žiadosti o vydanie na základe medzinárodného zatykača však odmietli švajčiarske úrady slávneho režiséra vydať do USA. Čiernu komédiu Boh masakru natočil vzápätí po prepustení z domáceho väzenia. Adaptáciu tejto hry môžeme vnímať aj cez životné osudy tohto tvorcu spojené s vynúteným statusom svetobežníka a s dvojitým uväznením. Svoju novú skúsenosť totiž Polanski nekompromisne spája s pobytom v krakovskom gete počas svojho detstva. Ako filmár sa ku konceptu neslobody často vracal počínajúc svojím debutom Nôž vo vode (1962) a končiac cenenými drámami o neslobodnom vzťahu umelca a spoločnosti Pianista (2002) a Muž...» pokračovať v čítaní

Divadlo očami filmára

Sláva Daubnerová: M.H.L.Jozef Janík

Iný pohľad na inscenáciu Slávy Daubnerovej M.H.L.» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 23 24 25 26
27 28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com