Aj tu sme boli...

priestorsprávykonal saMiroslava KošťálováPetra Veltyová

19. október – Ahoj, imerzné divadlo! Ak ste sa dosiaľ nestretli s pojmom imerzné divadlo, tak 19. októbra 2018 bola na to ideálna príležitosť. V Divadle Lab sme privítali vzácneho hosťa – pedagóga a divadelného režiséra Garetha Whitea z Royal Central School of Speech and Drama v Londýne. Vo svojej prednáške sa zameral na imerzné divadlo, s dôrazom na oblasť etiky. Imerziu chápe ako istú formu angažovania publika a nový žáner performancie, ktorý diváka vytrháva z pasivity. V súvislosti s tým dospel Gareth White ku konštatovaniu, že ,,spectator“ je v tejto súvislosti nahradený slovom ,,spectactor“. Divák sa stáva aktérom samým pre seba, ale zároveň aj partnerom v performancii. White si kladie otázku: ,,Je to, čo som urobil, súčasťou predstavenia?“ Divák pri takomto druhu performancie premýšľa nad pocitom bytia/existencie a výrazne si uvedomuje svoju prítomnosť. Podľa Whitea práve prostredníctvom subjektivity vzniká dynamické prepojenie procesov. Divák zisťujem, kým je a cíti...» pokračovať v čítaní

Veľrybia pieseň Hvalur-a

riportfestivalhudobnýHvalurDominika Horváthová

Festival Hvalur nám priniesol to najlepšie zo súčasnej islandskej hudby Čo si predstavíte, keď sa povie Island? Mne sa vybaví magické miesto na Zemi, ktoré je označované ako krajina ohňa, ľadu a hudby. Hoci má Island počet obyvateľov nižší ako naše hlavné mesto, nie je to pre nich prekážkou pri tvorbe umenia. Možno aj toto uchvátilo Reginu Ulejovú a Lauru Loviškovú, ktoré kúsok Islandu priniesli aj na Slovensko. Historicky po prvýkrát sa tak na našom území konal islandský hudobný festival, ktorý si mohli návštevníci vychutnať počas dvoch večerov – 24. a 25. októbra 2018 v Ateliéri Babylon v Bratislave. Festival má názov Hvalur, ktorý v islandskom jazyku označuje veľrybu. Veľrybiu pieseň počuť v hĺbkach oceánu stovky míľ a hoci jej ľudia nerozumejú, učaruje im. Prvý ročník festivalu Hvalur by určite potešil aj najväčšieho fanúšika Islandu, akého sme poznali, Juraja Kušnierika. Ten pred pár rokmi zasadil semiačko hudobnej lásky medzi našimi...» pokračovať v čítaní

Batolivé bystrické impulzy

riportfestivalBábkarská BystricaDiana Pavlačková

Medzinárodný festival bábkového divadla Bábkarská Bystrica je rozdelený na dva impulzy. Prvý je venovaný tvorbe pre deti, druhý dospelým divákom. V programe boli zaradené inscenácie tvorcov z najrôznejších krajín, od Brazílie po Bielorusko. Široké spektrum režijných prístupov a poetík naplnilo ambíciu organizátorov priniesť svojmu publiku mnohé impulzy – v rámci tour dokonca aj tam, kde divadelné predstavenia neboli organizované od otvorenia kulturáku. Prvý impulz je čarovným úletom do sveta fantázie. Rôznorodé prístupy k tvorivej práci s objektom a so samotným detským divákom neustále posúvali hranice predstavovaných možností. Prínos tohto festivalu dobre reflektuje príklad inscenácií pre najmladšie deti, batoľatá. Na festivale boli v programe zaradené tri. Moja Záhrada brazílskej divadelnej skupiny Grupo Sobrevento, Aero bystrického zoskupenia Odivo a Hmatuláci Bábkového divadla na rázcestí. Tvorcom inscenácie Moja záhrada sa na...» pokračovať v čítaní

Slovenské divadelné amazonky vs. mužskí politici

riportkonferenciaMiroslava Košťálová

Konferencia pod názvom Umenie, politika, estetika sa konala v dňoch 24. – 26. 10. 2018 v priestoroch Univerzitnej knižnice v Bratislave. Na konferenciu som sa dostala neplánovane, no o to viac ma to potešilo, pretože čím iným zaplniť dieru v rozvrhu, než vedeckým podujatím? Šťastena stála na mojej strane, pretože som si vypočula príspevky mojich dvoch pedagogičiek z Divadelnej fakulty VŠMU v Bratislave – Nadeždy Lindovskej a Nory Nagyovej. Teatrologička Nadežda Lindovská sa vo svojej štúdii zamerala na ženy, ktoré odštartovali proces feminizácie inscenačnej tvorby na území Slovenska – Magda Husáková-Lokvencová, Ester Martinčeková-Šimerová a Katarína Hrabovská. Príspevok bol inšpiratívny, pretože poukazoval na silu a odhodlanie mladých žien, ktoré narúšali maskulínny model zavedený v divadlách. Magda Husáková-Lokvencová bola prvou profesionálnou divadelnou režisérkou na Slovensku. Spolu s Katarínou Hrabovskou vytvorili prvú...» pokračovať v čítaní

Divadlo, divadlo, divadlo!

riportkolokviumKlára Madunická

Centrum výskumu divadla Divadelného ústavu zorganizovalo v rámci vedeckého projektu Česká a slovenská vzájomnosť v profesionálnom divadle a tanci od roku 1993 medzinárodné odborné kolokvium s rovnomenným názvom. Počas dvoch dní sme mali možnosť oboznámiť sa vďaka príspevkom slovenských a českých teatrológov s prácou slovenských režisérov, scénografov, kostymérok a choreografov na českých scénach a tiež s prácou českých tvorcov na Slovensku. Príspevky boli do značnej miery podnetné a dokázali, že dvadsať minút je príliš krátky čas na to, aby sme mohli naplno oceniť prínos zahraničných tvorcov pre domáce scény (či už české alebo slovenské). Každopádne i napriek tomu vzniklo (najmä počas diskusií) množstvo otázok, narážok a bonmotov, ktoré majú potenciál stať sa predmetmi budúcich výskumov a ďalších kolokvií. Profesorka Zuzana Bakošová-Hlavenková s hosťom Petrom Christovom odprezentovali zborník príspevkov z rovnomenného kolokvia...» pokračovať v čítaní

Dokážeme vyhrať boj s vlastnou mysľou?

vedátoranalýzaL. N. AndrejevMyseľKatarína Krokošová

Ruský autor Leonid Nikolajevič Andrejev sa vo svojej poviedke Myseľ zamýšľa nad zložitosťou ľudskej mysle. Kam až sme ochotní zájsť vo svojich myšlienkach? Kde končia hranice zdravého rozumu a začínajú hranice šialenstva? Čo je ešte normálne? Aj to sú otázky, ktoré si kladie hlavná postava diela, doktor Anton Ignatievič Keržencev. Príbeh samotnej poviedky je na prvý pohľad jednoduchý. Doktor Keržencev sa dopustí zločinu tak, že zabije Alexeja Konstantinoviča Savelova, svojho bývalého spolužiaka a súčasne soka v láske. ,,Keďže v tomto prípade nejde o smrť prirodzenú, ale o násilnú (vražda), s uvedenou skutočnosťou veľmi úzko súvisí motív zločinu a trestu, založený (ako už bolo spomenuté) na tradícii ruskej literatúry konca 19. storočia, ktorej prototypom je Dostojevského Raskoľnikov v románe Zločin a trest. Tento motív logicky vyúsťuje do motívu väzenia, ďalšieho typického motívu v ruskej literatúre „ prechodného obdobia“.  V Andrejevovej próze Myseľ sa stretávame s jeho...» pokračovať v čítaní

Postrehy z Divadelnej Nitry

riportDivadelná NitraAko na divadloTamara Vajdíková

Niektorí študenti našej školy, najmä z Katedry réžie a dramaturgie, ale aj bábkarskej tvorby či Katedry divadelných štúdií, sa počas festivalu Divadelná Nitra zúčastnili workshopu Ako na divadlo 2018. Workshop nám poskytol mnoho nových informácií z prostredia súčasného divadla u nás, ale aj v zahraničí. Vďaka workshopu sme si obohacovali divadelný slovník, čo sa pozitívne odzrkadlilo na diskusiách s tvorcami. Ponúkol nám možnosť stretnúť a spoznať tvorcov jednotlivých inscenácií a spýtať sa ich na všetko, čo nás zaujíma. Taktiež priniesol množstvo zhliadnutých predstavení, ktoré nám ukázali nové a nekonvenčné spôsoby divadelníctva. Napríklad „non-academic lecture“, teda neakademickú prednášku, či rôzne tanečné inscenácie. Vďaka ranným diskusiám sme spoznali spôsob práce zahraničných tvorcov, ktorí sa venujú najmä dokumentárnemu divadlu. Prostredníctvom svojej tvorby reflektujú témy, ktoré hýbu svetom (migrácia, násilie a pod.). Stretnutia so slovenskými lektormi nám...» pokračovať v čítaní

Ceny Reflektoru 2017/2018

oceneniaanketa

Redaktori časopisu Reflektor aj tento rok hlasovali a počas večera spojeného s diskusiou o sezóne (14. 6. 2018) odovzdali ceny tvorcom z činoherných aj bábkarských odborov. Laureátmi Cien Reflektoru 2017/2018 sú: Najlepšia činoherná inscenácia sezóny: Belehradská trilógia Najlepšia činoherná réžia a/alebo dramaturgia:Karol Rédli (rež. Návšteva)Mário Drgoňa, Nikoleta Tužinská (dram. Belehradská trilógia) Najlepší ženský herecký výkon:Karin Adzimová (Návšteva) Najlepší mužský herecký výkon:Matej Babej (Návšteva, Len koniec sveta) Najlepšia výprava v činohernej inscenácii:Len koniec sveta (Katarína Nedelská, Dorota Volfová, Lucia Gamanová) Najlepšia bábkarská inscenácia:Fimfárum - Až opadá lístie z duba Najlepšia réžia a/alebo dramaturgia v bábkarskej inscenácii:Šimon Peter Králik, Alžbeta Kamenská (Lietajúca Alžbetka) Najlepší ženský bábkoherecký výkon:Alžbeta Kamenská (Upír Nosferatu) Najlepší mužský bábkoherecký výkon:Šimon Peter Králik (Upír Nosferatu,...» pokračovať v čítaní

Proti múru kvitne Flóra

riportfestivalDivadelní FloraOlomoucDiana Pavlačková

Olomouc má veľa hradieb. Olomouc má steny s tvárou herca M. Königa. Olomouc chce rúcať múry. Olomouc stavia divadelné cesty. Olomouc  má jeden z najprogresívnejších a atmosférou najpriateľskejších festivalov na česko-slovenskej scéne. Divadelná Flora je medzinárodný festival, no orientuje sa najmä na prezentáciu a reflexiu českej, slovenskej a nemecky hovoriacej scény. Netradične trvá až jedenásť dní, čo môže byť pre väčšinu návštevníkov priveľmi luxusná záležitosť. Zanechať všetky povinnosti na tak dlhú dobu a stratiť sa medzi predstaveniami v kamenných uličkách sa nie vždy dá. Vďaka voľnejšiemu programu zostáva ale energia a chuť sledovať jednotlivé inscenácie, ktorých dramaturgia je pestrá a najmä kvalitná. Špecifickosť festivalu je práve vo vyhranenej a rôznorodej dramaturgii programu. 22. ročník festivalu mal tri programové linky – tanečné/performatívne  inscenácie z krajín V4, Detská Flora a činoherné inscenácie spojené...» pokračovať v čítaní

Zbližovať a obohacovať sa bez múrov

riportfestivalDivadelní FloraOlomoucOlívia Stachová

Medzinárodný festival Divadelní Flora 2018 sa tento rok niesol v dramaturgickej línii s mottom „Proti zdi!“. Jeho silným lajtmotívom boli inscenácie s nekomfortnými témami od tvorcov, ktorých divadlo reaguje na otázky a problémy doby, v ktorej títo tvorcovia žijú. Preto z tvorby vo festivalovom výbere bolo cítiť najmä autentickosť a otvorenosť. Keď otvorenosť, tak doslova a to už od samotného príchodu, kedy študenti z Olomouca otvorili dvere do svojich domovov zahraničným študentom. Mne ich otvorila milá olomoucká dievčina Ľubica až v druhej polovici – v stredu 16. mája. Vďaka tejto skvelej forme ubytovania sme sa už od príchodu na festival cítili naozaj príjemne a viac súdržne. Ako jednu z mnohých produkcií, ktoré festival ponúkal sme mohli vidieť maďarskú tanečnicu Ritu Góbi. V priebehu pár minút strhla pozornosť divákov spojením zvuku, svetla a robotickými pohybmi zároveň. No i keď svojou...» pokračovať v čítaní

iniciátor
August - 2020
  01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com