19. október – Ahoj, imerzné divadlo!
Ak ste sa dosiaľ nestretli s pojmom imerzné divadlo, tak 19. októbra 2018 bola na to ideálna
príležitosť. V Divadle Lab sme privítali vzácneho hosťa – pedagóga a divadelného režiséra
Garetha Whitea z Royal Central School of Speech and Drama v Londýne. Vo svojej
prednáške sa zameral na imerzné divadlo, s dôrazom na oblasť etiky. Imerziu chápe ako istú
formu angažovania publika a nový žáner performancie, ktorý diváka vytrháva z pasivity.
V súvislosti s tým dospel Gareth White ku konštatovaniu, že ,,spectator“ je v tejto súvislosti
nahradený slovom ,,spectactor“. Divák sa stáva aktérom samým pre seba, ale zároveň aj
partnerom v performancii. White si kladie otázku: ,,Je to, čo som urobil, súčasťou
predstavenia?“ Divák pri takomto druhu performancie premýšľa nad pocitom bytia/existencie
a výrazne si uvedomuje svoju prítomnosť. Podľa Whitea práve prostredníctvom subjektivity
vzniká dynamické prepojenie procesov. Divák zisťujem, kým je a cíti smäd po výzvach.
S imerzným divadlom sa spájajú rôzne druhy emócie – od strachu až po ľútosť. Gareth White
považuje za dôležité, aby divák pociťoval emócie, ktoré sa prelínajú s otázkami etiky (deti
v úlohe performerov, ktorí sa dotýkajú divákov, zdravotne indisponovaní performeri a pod.).
Ak sa chcete dozvedieť o imerznom divadle viac, siahnite po zborníku Súčasná dráma
a performatívny priestor: od textu k imerznému divadlu / Contemporary Drama and
Performative Space: From Playwriting to Immersive Theatre, ktorá vyšla tento rok
v Divadelnom ústave.
Miroslava Košťálová, 2. bc. KDŠ
5. november – Tie roky šesťdesiate
Jedinečné osobnosti, jedinečné rozhovory, jedinečný večer. V rámci diskusie Tie roky šesťdesiate v Štúdiu 12 prijali pozvanie Iveta Radičová, Vladimír Štefko, Milan Lasica, Martin Huba a Milan Kňažko. Hlavnou témou bola história Divadla na korze, ale taktiež prierez umením a politikou šesťdesiatych rokov. Na úvod boli diváci oboznámení so spoločenskou atmosférou na území Česka a Slovenska. Účastníci nás zasvätili do zákulisia fungovania Divadla na korze a rozoberali aj jeho vtedajší spoločenský vplyv. V publiku sedeli aj mnohí ich rovesníci, ktorí si týmto pripomenuli prácu mnohých talentov a svoju spokojnosť vyjadrili mohutným potleskom.
Petra Veltyová, 1. bc KDŠ
Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com