Byť aktívny aj s Pro-tézou

festivalautorské divadloPro-téza 2017Nikoleta Tužinská
Pro-téza 2017, foto C. Bachratý
Pro-téza 2017, foto C. Bachratý
Pro-téza 2017, foto C. Bachratý

Už po ôsmy raz ožila jesenná Bratislava divadelným festivalom, zameraným na tvorbu domácich a zahraničných súborov, ktoré charakterizuje využívanie formy autorského divadla. Na Pro-téze, ktorá je súčasťou európskeho projektu DNA Development of New Art, sa so svojimi inscenáciami a performanciami každý večer počas piatich dní predstavilo päť krajín.

Festivalový týždeň otvorilo portugalské divadlo Hotel Europa, ktoré prinieslo inscenáciu Portugalsko nie je malá krajina. Slovenskému publiku predstavili kúsok z ich kolonialistickej histórie pomocou krátkych tematických výstupov a monológov. Tie boli zaujímavé najmä pôvodom – prebrali ich totiž z výpovedí ľudí, ktorých niekdajšie portugalské zaberanie krajín priamo ovplyvnilo. Hoci bola téma aktuálna a celková idea dobre nastolená, ako mierne nedotiahnutá sa ukázala dramaturgická línia, ktorá by pomohla upraviť výstavbu či radenie jednotlivých scén a javiskové konanie – najmä popisné scény by si žiadali nápaditejšie riešenia.

Na scéne A4 sa v druhý deň predstavil poľský súbor Teatr Žydowski so svojimi Židovskými hercami – čo je nie len názov inscenácie, ale aj charakteristika vystupujúcich. Tí sprostredkovali náhľad do ich súkromného prostredia a osobnú výpoveď Židov žijúcich a tvoriacich vo varšavskom prostredí. Nastolili tiež závažné otázky reagujúce na minulosť, prítomnosť, ale aj ďalšie napredovanie. Dôležitou témou pre nich bola najmä otázka tradície v konfrontácii s inováciami – nevyhnutnosť posunu, ktorý  spomaľuje „povinné“ dodržiavanie daných pravidiel a zvykov. Išlo o živú kompozíciu, ktorá sa síce miestami zamotala do seba samej, no i tak dokázala dostatočne jasne odovzdať svoj zámer divákovi.

Inscenáciou, po ktorej bolo už divadelné „päťdnie“ za polovicou, bola srbská Sloboda: Najdrahšie kapitalistické slovo od Bitef Teatar. Dvojica Maja Pelević a Olga Dimitrijević priniesli veľmi živú tému a sebaistý nadhľad, ktoré sa zmiešali do pôvabnej javiskovej formy. Previedli publikum svojimi spomienkami na návštevu Severnej Kórey, aby poukázali na stav krajiny a naoko vyzdvihli jej pozitíva. Vďaka ich energickosti dokázali celý čas udržať nie len pozornosť divákov, ale aj ich priamy záujem či angažovanosť. Využili pritom vždy platnú zbraň – humor. Popri nastolenej atmosfére sa dalo miestami zabudnúť aj na nie úplne vydarené či opakujúce sa prvky. Isté je, že herečky pochopili, ako diváka s ľahkosťou priviesť k sústredeniu sa na nastolenú tému aj bez ťaživých intelektuálnych monológov či lacného humoru (zato s možnosťou výhodného nákupu pseudokórejských suvenírov).

Debris Company sú u nás už stálicou, ktorá sľubuje performance plnú inovácií a kreatívnych nápadov. S interakciou divákov začali predošlý večer už reprezentantky Bitef Teatru, no bratislavské zoskupenie dalo tomuto pojmu úplne iný rozmer. Zapojiť návštevníkov festivalu sa rozhodli hneď na začiatku, zvolením opustených priestorov budovy známej ako YMCA. Tým čiastočne predznamenali, ale aj predurčili ďalšie smerovanie celého podujatia, vytvoreného špeciálne pre Pro-tézu. Kombinácia site-specific a voľného pohybu diváka po miestnostiach ukrývajúcich rozličné fyzické konanie (ktoré sa opakovali v rôzne trvajúcich slučkách) vyvolávala potrebu sledovať, objavovať a najmä premýšľať. Nad celkom, ale aj jednotlivými výjavmi. „Potrápiť“, obrátiť pravidlá a vyvolať aktivitu, to všetko sa podarilo Debris Company na úrovni pomerne nenápadnej a (zrejme) jednorazovej platformy.

Český súbor Divadlo Kámen priniesol ako festivalovú bodku trochu improvizácie, trochu javiskového konania a trochu koncertu. Zmes týchto ingrediencií nazvali Asi ani zahrada a jeho prostredníctvom predstavili publiku ich vlastné uvažovanie. Od samotného hľadiska totiž do veľkej miery závisela interpretácia diela a tiež jeho prijatie. Jednoduchosť sa tu snúbi s relativizáciou deja, čo sa však niekedy nemusí ukázať ako stopercentne funkčná kombinácia, najmä pri takejto experimentálnej, koncertnej podobe.

Poslednú autorskú inscenáciu by sme čiastočne mohli prirovnať k celkovému priebehu Pro-tézy. Obe sa pokúsili priniesť novátorský prístup, aktivovať divácku angažovanosť a preveriť postoj k nie celkom obvyklým formám. Stali sme sa tak skúšobnou vzorkou a ako „obetiam“ tohto pokusu nám už neostáva viac, ako trpezlivo čakať, či nechať sa prekvapiť a skúšať ďalším ročníkom.

 

 

Nikoleta Tužinská (3. bc)

iniciátor
December - 2020
  01 02
03
04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com