Študenti na medzinárodných festivaloch

reportzahraničné hosťovanieSúbor Uložiť akoPojednávanie vo veci GenesisJakub Molnár
Pojednávanie vo veci Genesis
Pojednávanie vo veci Genesis

Keď sme sa v roku 2016 dali dokopy ako súbor Uložiť ako so zámerom „voľačo spáchať“, nikomu z nás nenapadlo, že naša autorská inscenácia Pojednávanie vo veci Genezis získa cenu za tvorivý čin roka na Scénickej žatve 2016, staneme sa laureátmi Akademického Prešova a dostaneme pozvánku hneď na dva medzinárodné festivaly: v Monaku a Kanade.

Monacký festival Mondial du Théâtre, ktorý organizuje Medzinárodná asociácia amatérskeho divadla AITA/IATA, sa smie smelo prezentovať ako „svetový festival“. Táto kultúrna udalosť vznikla v roku 1957 a organizuje sa (aj s podporou monackej vlády) každé štyri roky. Na 16. ročníku bolo zastúpených až 24 krajín (Island, Vietnam, Uganda, Francúzsko, USA, Chile...), pričom slovenské amatérske divadlo má na festivale dlhoročné postavenie.

Prínosom festivalu ani tak nebola kvalita jednotlivých predstavení, ale skôr ich žánrová, tematická a formálna diverzita. Vďaka voľnosti dramaturgického výberu každej krajiny, bolo monacké divadlo v posledný augustový týždeň plné rôznorodých (a často pálčivých) tém. Jednotlivé predstavenia sa stali sondami do problémov daných krajín, čo bol výborný podnet pre následné diskusie. Našim osobným vrcholom bol súbor Leikfélag Hafnarfjarðar, Reykjavík v Islande. Ten naštudoval Kráľa Ubu od Alfreda Jarryho výrazne provokatívnym, ale zato účelným spôsobom.

Naša inscenácia Pojednávanie vo veci Genezis mala pozitívne ohlasy u divákov, ale i odborníkov. Vo festivalovom žurnále napísali: „Biblické príbehy, aj keď sú veľmi bohaté, sa v divadle pomerne málo inscenujú. Slovenský súbor sa k tejto problematike postavil s prekvapujúcim uhlom a obrovským vtipom... Bol to veľmi príjemný okamih, nesený dynamikou a zvlášť dojemnou presnosťou.“

Okrem bohatého divadelného programu sme mali možnosť sa prechádzať po malej (ale o to magickejšej) japonskej záhrade s jazierkami, navštívili sme botanické záhrady, ktoré okrem exotických sukulentov ponúkali aj nádherný výhľad na celé Monako a každý večer bol v znamení diskoték a zábavy. To bolo naše pravidelné fórum plné užitočných rozhovorov a diskusií, ktoré nám pomáhali spoznať inakosť, ale aj podobnosť s našou stredoeurópskou kultúrou. V prípade divadelníkov nie je jazyková bariéra nijakou prekážkou. Hoci sme niekedy nechápali, čo nám kolegovia chceli povedať (či už na javisku, alebo pri bare), vďaka ich návalu emócii a energie sme im porozumeli.

Poriadne sme „nevytriezveli“ a naše pozitívne fluidum už sedelo v lietadle smerujúcom do Kanady. 8. ročník medzinárodného festivalu v Mont-Laurier v provincii Quebec bol podobne ako v Monaku koncentráciou šikovných a talentovaných umelcov. V tomto prípade išlo o širokospektrálnejšie zážitky. Festivalu sa zúčastnili prevažne profesionáli a študenti umeleckých škôl. O to náročnejšie bolo neskôr hodnotenie poroty, od ktorej sme sa konštruktívnej kritiky na raňajšej diskusii nedočkali. Ich výkričníky boli skôr namierené na naše „netradičné“ ukončenie predstavenia, bez klaňačky.

Z nášho pohľadu mala väčšina predstavení, ktoré sme mali možnosť vidieť, takmer všetko: gesamtkunstwerk, svetlá, pátos…len nie tempo. Mnohé tak balansovali na hrane príjemného minimalizmu a laického amaterizmu. Avšak uruguajské bábkové divadlo nás priam uchvátilo. Ženská monodráma Pasos Largos zo súboru Titiriteros Coriolis bola prvotriednou ukážkou všestrannej práce s bábkami, hlasom a objektivizáciou tela. Tri samostatné scény, ktoré symbolizovali tri životné kroky jednej osobnosti - od poetického ku kyslému či od citlivého k uzavretému.

Dva geograficky vzdialené, ale organizačne a programovo výborné festivaly, boli pre nás veľkou skúsenosťou a praktickou školou. Nielen že sme skrz predstavenie spoznali danú krajinu (a žiaľ, aj jej problémy často horšie od slovenských), ale nadviazali sme kontakty s množstvom fantastických ľudí, ktorí tvoria v rôznych prostrediach s niekedy odlišným prístupom k práci. Kto vie, možno sa týmto naša účasť na medzinárodných festivalov ešte nekončí. Koniec koncov, už sme dostali pozvánku od vietnamských a ugandských kolegov.   

 

Jakub Molnár, 3. bc. KDŠ

 

Súbor Uložiť ako: Pojednávanie vo veci Genezis

réžia: Pavol Viecha

námet: Tereza Stachová

hudba: Marta Laurincová

kamera: Jakub Molnár

scéna: Zuzana Oravcová, Barbora Mesárošová, Tereza Smetanová

hrajú: Teraza Stachová, Jakub Matejčík, Jerguš Horváth, Boris Fedorovič, Juraj Mitro, Mojmír Procházka

iniciátor
August - 2020
  01 02
03 04 05 06 07 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com