Festivalové denníky - 5 ks, nálepky - 4 ks, tetovačky - 12 ks, festivalová taška - 1 ks, angína - 1ks.
Medzinárodný festival divadelných škôl ENCOUNTER/SETKÁNÍ tento rok zastrešovala hlavná téma: „Strácame pôdu pod nohami.“ Tak sme teda v prvý deň hneď vysadili strom. A v ten posledný sme si poplakali nad drevenou rakvou.
Hoci úletov bolo mnoho, prehliadka študentských inscenácií z celého sveta priniesla naozaj široké spektrum divadelných prístupov i názorov. Bolo zaujímavé sledovať, ako v tvorbe mladých študentov divadla prevládali ťaživé témy ľudskej krutosti, egoizmu a túžby po moci. Svedčí o tom napríklad aj množstvo spracovaní a alúzií na antické tragédie.
O to viac som ocenila, ak sa nejaký súbor nesnažil z divákov dolovať emócie, ale priniesol nadhľad či dokonca humor. Taká bola napr. optimistická inscenácia škótskych študentov The words of others, ktorí dokázali pristúpiť k téme autizmu veľmi originálnou až hravou formou a pritom si zachovať silu výpovede.
Podnetný bol však najmä posledný deň. Po veľmi sugestívnej inscenácii poľských študentov Othella sa rozprúdila zaujímavá polemika názorov o hraniciach využitia drsnosti divadelného jazyka. Kde je hranica zobrazenia krutosti? Ako ju zobraziť tak, aby tvorcovia neranili city divákov a zároveň si dokázali zachovať kritický a provokačný tón? Čo všetko dovoľuje pomyselná umelecká licencia, ak priamo útočí na špecifickú spoločenskú skupinu? Aké prostriedky by mali umelci použiť, aby zobrazovaním extrémnej brutality zachovali kritický postoj a neskĺzli naopak k jej adorácii? Kde sa už provokácia mení v dehonestáciu? Otvorilo sa množstvo otázok, na ktoré si už odpoveď musel nájsť každý sám...
V Brne mi bolo naozaj výborne, celý festival bol veľmi profesionálne zorganizovaný a zároveň si dokázal udržať uvoľnenú atmosféru. No fakt, že som si z Brna priviezla omnoho viac otázok ako tetovačiek Marty, ma teší ešte viac. Festival tak nielen do bodky naplnil obsah svojej nosnej témy, ale hlavne otvoril diskusiu. A o tom by, podľa mňa, mali takéto stretnutia/setkání/encounters byť.
Diana Pavlačková, 1. mgr. KDŠ
Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com