„Vytvoriť umenie z kusu textílie, to nie je vôbec ľahké. Odev v sebe skrýva mnoho čarovného, mnoho výpovedného.“

SNGexpozíciaodevspoločenské šatyDominika Horváthová
(autor: Martin Deko)

Ó šaty utkané z jahodovej peny

Hmm, šaty, také si veľký svet dnes cení

K tým šatám hneď si dáme šminky a rúž

Pohľad čo patrí k dáme ovládam už...práve text piesne Šaty, ktorú naspievala Marika Gombitová pre film Neberte nám princeznú, mi napadol hneď po tom, čo som sa dozvedela, že Slovenská národná galéria vytvorila výstavu s názvom Ó, šaty!.  Výstava je prístupná na druhom poschodí Esterházyho paláca v Bratislave, od 6. októbra 2020 do 10. januára 2021. Expozíciu som navštívila dva razy, pretože sa cítim výnimočne dobre vo výstavných sálach galérií a múzeí. Zbožňujem byť obklopená umením rôzneho druhu. Aj keď sa musím priznať, móda a odev ma priťahujú po hudbe, maľbách a kresbách najviac. Vytvoriť umenie z kusu textílie, to nie je vôbec ľahké. Odev v sebe skrýva mnoho čarovného, mnoho výpovedného. Predsa, ako sa hovorí, umenie je všade okolo nás, je v jedle, ktoré jeme, v hudbe, ktorú počúvame, v pohyboch, ktoré vytvárame, v slovách, ktoré píšeme i v oblečení, ktoré si obliekame. Móda je forma kreatívneho vyjadrenia dizajnérov. Napomáha nám umelecky komunikovať. Módni návrhári vytvárajú umelecké diela z kusov textílií, ktoré ale na svoje dokončenie potrebujú i iného človeka, čiže môžeme to chápať aj ako istý druh performancie. 

Slovenská národná galéria aj na jeseň rozkvitla krásou, tou módnou. Projekt Ó, šaty! vznikol najmä preto, pretože SNG dostala nevšedný dar od Nadácie Tatra banky. Tá jej venovala desať spoločenských šiat, ktoré vznikli v rámci špeciálneho ocenenia udeľovaného Nadáciou Tatra banky za umenie. Práve táto príležitosť je výnimočná v tom, že starším, ale aj mladším módnym návrhárom poskytuje možnosť skoncipovať šaty pre múzu/moderátorku galavečera. Spoločenské šaty sú „hlasné“ a rôznorodé,  na rozdiel od každodenných šiat, pretože sú špeciálne vytvorené na danú udalosť pre danú ženu. V nich sa ma všetko stretávať, ako spomínala kurátorka výstavy Viera Kleinová: „V spoločenských šatách sa spája vízia umelca i nositeľa, osobnosť umelca i nositeľa.“  Sú to špecifické kreácie.  

Súčasná móda je širokospektrálna a nedrží sa už odevných protokolov ako v minulosti. Je viac-menej slobodná a preto sú dizajnéri voči nej takí otvorení. Navracajú sa a čerpajú z módy minulej, spájajú rozličné štýly, materiály a strihy.

Výstava Ó, šaty! je rozdelená do troch samostatných miestností, pripomínajúcich depozitár, ktorý je doplnený o vizuálne inštalácie. Zaujímavosťou je, že o prácu s priestorom, o celkovú scénografiu expozície sa postaral scénický výtvarník Juraj Kuchárek. Naopak, o grafický dizajn mal na starosti umelec Ján Šicko. V prvej, tzv. úvodnej miestnosti sa nachádza záves, ktorý slúži ako deliaca stena od druhej miestnosti. Je zároveň podkladom, kde sa prostredníctvom videoprojekcie premietajú kresby z parížskych módnych časopisov 19. storočia, výtvarné návrhy alebo fotografie plesových či svadobných šiat, ktoré sa nachádzajú v archíve SNG. Projekcia sa premieta prostredníctvom striedavého rytmu - raz rýchlo a raz zase pomaly. Navodzuje rýchlosť módneho priemyslu u nás i vo svete - je totižto premenlivý.  Jednotlivé inštalácie zasadené do priestoru výstavy dotvárajú atmosféru a sú usporiadané tak, aby podčiarkli vystavované odevné realizácie. Juraj Kuchárek využil pri koncipovaní priestoru fenomén udržateľnosti, pretože nevytvoril jednorazové scénografické riešenie, ale zrecykloval materiál nachádzajúci sa depozitáre SNG (mobiliár, staré rámy rôznych veľkostí, plátna, baliace fólie, rebríky, škatule, trčiace káble a pod.). Zabudnuté predmety, tak získali nový význam – vytvárajú tzv. voľné aranžovanú up-cyklovanú výstavu.

Od roku 2010 do roku 2019 oblieklo desať kreatívnych tvorcov moderátorku večera, Adelu Vinczeovú do jasne vymedzených autorských výpovedí, do odevných kreácií vytvorených z plastu, z koženky a z iných menej tradičných materiálov.

Mária Štraneková, tvoriaca pod značkou mayamay a dlhodobá pedagogička na UTB v Zlíne, ako prvá navrhla večerné šaty pre CNTBU, ktoré odkazovali na kvet orchidey a na jej podoby. Smotanové šaty, s jemno rozšírenou siluetou, pozostávajúce z vymodelovaného bolerka, ozdobného tielka a dominujúcej nariasenej sukne, pôsobia čistým, nadpozemským dojmom. Druhý z poradia, Marcel Holubec W., svojim návrhom šiat odkazoval metaforicky na dátum jeho narodenia a na symbol holubice. Šaty pôsobia provokatívne, rafinovane a žensky, ale zároveň v sebe nesú dávku poetiky a romantiky. Odevná kreácia pripomína spodnú bielizeň nazývanú negližé. Návrhár Martin Hrča vytvoril netypické večerné šaty, ktoré navodzujú kontrast útleho, tvarovaného drieku a ohromnej, širokej sukne. Využil techniku lepenia a farbenia. Autor získal počas demolácie Cvernovky bavlnené priadze a farbivo. Vtedajšiu nemilú situáciu preniesol metaforicky na model večerných šiat. Naopak, srbská odevná dizajnérka Maja Božovič-Bažik vytvorila typ mužsko-ženského smokingového modelu, ktorý zároveň odkrýval i zahaľoval. Návrhárka zvolila čierno-biely kontrast, ktorý nesie eleganciu, ale i jemnosť a pôvabnosť. Experimentátor Boris Hanečka, na rozdiel od predchádzajúcej návrhárky, stavil na silnú divadelnú teatrálnosť, extravaganciu. Silueta šiat sa zhodovala s prirodzenou líniou ženskej postavy. Na oboch stranách rukávov sa nachádzajú pripevnené bordové bažantie perá, ktoré sú dominantou modelu. Odevnú kreáciu pripomínajúcu antický nariasený peplos navrhla Andrea Chrastinová Pojezdálová v krémových odtieňoch, doplnený o kontrastné kovové obopínajúce, voľne padajúce retiazky. Návrhárka Lenka Sršňová vytvorila šaty s priliehavých živôtikom a širokou, rozviatou sukňou, ktorá sa v zadnom dieli predlžuje do vlečky. Model vychádzal z jej vtedajšej kolekcie Pop-line, ktorá je inšpirovaná precíznymi ťahmi štetca. Smaragdovozelené, asymetrické a  rafinovane odhaľujúce šaty, zdobené geometrickou výšivkou na ľavom rukáve, navrhla Michaela Ľuptáková. Lukáš Krnáč vytvoril holografické oversized minišaty s výrazným štítkom a čiarovým kódom. V roku 2019 Pavol Dendis zavŕšil dekádu ocenenia s verziou čiernych šiat – Sands of Time, ktorá pripomína hodvábne presýpacie hodiny, odrývajúce pás a boky.

            Výstava Ó, šaty! poukazuje na progresívnych slovenských odevných dizajnérov a na ich pevný zástoj v tvorbe módy. Kurátorka Viera Kleinová a kol. dali širokej verejnosti, ale i nadšencom módy, možnosť nahliadnuť bližšie do ich tvorby a individualizovaného rukopisu. Každé jedny šaty sú až elektrizujúco odlišné, zaujímavé, výrazné a vkusné. Okrem spomínaných umelcov sa v expozícii nachádzajú aj ozdobné šperky Lucie Babjakovej, Mariany Berecovej, Mariana Hornyáka, Ondreja Jóba, Kataríny Ondrejkovej/ Ojky a Kristíny Španihelovej.

Dominika Horváthová, 3. bc. KDŠ

Kurátorka výstavy: Viera Kleinová (SNG)

Grafický dizajn výstavy : Ján Šicko

Scénografia výstavy: Juraj Kuchárek

Fotografie šiat: Martin Deko (SNG)

Modelka: Katarína Sido (SNG)

Vizáž: Tomáš Vida

Dizajnérky/ dizajnéri: Maja Božović Bažik, Pavol Dendis, Boris Hanečka, Marcel Holubec W., Martin Hrča, Lukáš Krnáč, Michaela Ľuptáková, Andrea Chrastinová Pojezdálová, Lenka Sršňová, Mária Štraneková

Dizajnérska/ umelecká spolupráca: Lucia Babjaková, Mariana Berecová, Marian Hornyák, Ondrej Jób, Katarína Ondrejková/ Ojka, Kristína Španihelová

iniciátor
  01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 28 29 30 31
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com