Zbližovať a obohacovať sa bez múrov

riportfestivalDivadelní FloraOlomoucOlívia Stachová
Divadelní Flora

Medzinárodný festival Divadelní Flora 2018 sa tento rok niesol v dramaturgickej línii s mottom „Proti zdi!“. Jeho silným lajtmotívom boli inscenácie s nekomfortnými témami od tvorcov, ktorých divadlo reaguje na otázky a problémy doby, v ktorej títo tvorcovia žijú. Preto z tvorby vo festivalovom výbere bolo cítiť najmä autentickosť a otvorenosť.

Keď otvorenosť, tak doslova a to už od samotného príchodu, kedy študenti z Olomouca otvorili dvere do svojich domovov zahraničným študentom. Mne ich otvorila milá olomoucká dievčina Ľubica až v druhej polovici – v stredu 16. mája. Vďaka tejto skvelej forme ubytovania sme sa už od príchodu na festival cítili naozaj príjemne a viac súdržne.

Ako jednu z mnohých produkcií, ktoré festival ponúkal sme mohli vidieť maďarskú tanečnicu Ritu Góbi. V priebehu pár minút strhla pozornosť divákov spojením zvuku, svetla a robotickými pohybmi zároveň. No i keď svojou minimalistickou, dynamickou a veľmi oceňovanou performance očarila viacero divákov, mnohí sa tešili na bonbónik večera – talentovanú herečku Stefanie Reinsperger v produkcii viedenského Volksteatru Philoktet podľa Heinera Müllera. Herečka svojím výkonom zanechala v divákoch hlboký zážitok.

Ôsmy festivalový deň sprevádzali dva silné tituly plné očakávaní. Ibsenov Eyolf brnenského HaDivadla v réžii Ivana Buraja vytvoril stiesňujúcu atmosféru, ktorá sa k divákovi plazila postupne, ale efektne. Vďaka využitiu kamier, projekcie a teda veľmi úsporných vyjadrovacích prostriedkov, boli herci k divákovi veľmi blízko a dokázali sa ho konkrétnejšie dotknúť. Istý druh intimity sme mohli pocítiť aj pri druhom titule Deník zloděje, ktorý vyvolal u väčšiny divákov protichodné názory. Treba však povedať, že sila Miloslava Königa bola predovšetkým v jeho hereckom či speváckom prejave. Dokázal ho predať do takej miery, že sa divák mohol mnohokrát pristihnúť pri tom, že mu uniká to množstvo iných zložiek a prvkov, ktoré celok ponúkal. Stotožnila by som sa tu s názorom Barbory Etlíkové:  

„Miloslav König se v ní (inscenaci) vyjádřuje zpěvem a ironicky nehorázným herectvím tak, až je člověku točí hlava a má pocit, že by se měl přijít podívat znovu, aby se přesvědčil, jestli se mu to celé nezdálo.“ (Anketa k cenám divadelních novin, 8. 1. 2018.)

V piatok ráno sa mohli tí náročnejší divadelníci zúčastniť na teatrologickej konferencii, ktorá ponúkala rozmanité témy z divadelnej histórie či súčasného výskumu. Večer zakončil opäť Ibsen, tentokrát však Nora z Prahy z Divadla pod Palmovkou. Tvorcovia sa snažili o súčasné vyznenie tejto hry, v ktorom však v konečnom dôsledku vynikla najmä Tereza Dočkalová so svojím hereckým výkonom.

K najväčším zážitkom z Divadelní Flóry by som jednoznačne priradila inscenáciu Macocha v réžii Kamily Polívkové v spolupráci s autorkou Petrou Hůlovou, vyvolávajúcu mnoho otázok rezonujúcich aj po ukončení inscenácie. Päť herečiek dokázalo predostrieť najtemnejšie pohľady do ženskej psychiky aj pomocou modernej techniky, čím emóciu znásobovali a intenzívnejšie dávkovali.

Posledným zhliadnutým bolo pre mňa autentické predstavenie Rabiho Mroué, ktorý miestami až strašidelne priblížil moc, ktorú má internet, videá, fotografie atď. Púšťa sa do v dnešnej dobe rezonujúcich tém a predkladá nám vlastné stanovisko.    

Festival ponúkol rôzne druhy ponímania divadla či tanečného umenia, každý si mohol nájsť niečo, čo mu vyvolávalo pocity evokujúce hlavnú myšlienku festivalu „Proti zdi!“ Dramaturgii sa podarilo vybrať také tituly, ktoré boli vhodné nie len pre náročnejšieho, ale i bežného diváka, ktorý v tomto prípade o festival javil záujem. Nie však len v divadle, ale aj po každom divadelnom dni sa mohli všetci stretnúť v Šapito, kde sme si mohli spoločne podebatovať a odreagovať sa. Každým dňom sme sa tak mohli zbližovať a rôznymi polemikami o divadle obohacovať. Divadelní Flora tak aj nám “prváčikom” dokázala, že je to skutočne úspešný divadelný festival, ktorý myslí na svojich účastníkov nie len z umeleckého, ale aj z ľudského hľadiska.

Olívia Stachová, 1. mgr KDŠ

iniciátor
September - 2022
  01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com