Zo skúšky na londýnsky West End

Londýndivadelný výletDominika Dudášová

Naposledy som bola na muzikáli, keď som mala štrnásť rokov. Išlo vtedy o inscenáciu Veveričky v nitrianskom Divadle Andreja Bagara. Pamätám si, že som tento výlet dostala ako odmenu od školy. Odvtedy prešlo desať rokov a ja som sa rozhodla, že nech semester dopadne akokoľvek, musím sa odmeniť. Ruku na srdce: Existuje lepšia odmena pre študentku divadelných štúdií ako ísť na muzikál(y) do Londýna?

Ťažký život poctivky

Piatok. 24. január 2020.

8:00 – posledná skúška z Teórie drámy.

Netrpezlivo čakám na rozdanie testových hárkov. Príprava na skúšku v tomto prípade zahŕňala aj analýzu všetkých možností prepravy zo Zochovej na letisko.

8:35 – test je z veľkej časti vyplnený.

Ostáva mi zopár minút, ak sa chcem držať plánu A a prísť na letisko dve hodiny pred odletom.

8:50 – odchádzam zo školy.

Sledujem premávku a zisťujem, že „39-ina“ na Trnavské mýto ešte nešla. Kým však prejdem cez podchod, autobus mizne. Zmena plánu. Odchádzam na električku.

9:15 – Trnavské mýto. Vystupujem z električky a opäť sledujem, či mi náhodou neodchádza autobus na letisko. Pravdaže, odchádza.

Prichádza tretia zmena plánu. Ale do tretice všetko dobré. Nasadnem do autobusu číslo 31, ktorý ide až do Trnávky, odkiaľ sa 96-kou dostanem na vytúžené letisko. Je 9:44. Odlietame o 11:35.

Be anxious for nothing

Mojou prvou divadelnou zástavkou v Londýne bolo Phoenix Theatre. Muzikál Come From Away je z pera manželov Irene Sankoff a Davida Hein, ktorí sú držiteľmi štyroch ocenení Olivier Awards. Opisuje skutočný príbeh pasažierov niekoľkých medzinárodných letov, ktoré museli núdzovo pristáť v Kanade počas teroristického útoku na americké Dvojičky, Pentagon a zrútenia uneseného lietadla v Shanksville v Pensylvánii.

Spomínaná operácia má názov Yellow Ribbon. Ak ju nepoznáte, je čas vám ju trochu osvetliť.

Je 11. september 2001. Krajina neobmedzených možností už nie je bezpečným miestom vo svete. A okrem toho, vo vzduchu sú stovky lietadiel smerujúcich práve do Spojených štátov amerických. Situácia je neistá. Nikto nevie, či je bezpečné vrátiť sa. Všetky medzinárodné lety sú presmerované do Kanady. Spolu ich bolo 238.

Najväčším záchytným letiskom sa stal Halifax, ale hneď po ňom je tu malé mesto Gander na ostrove Newfoundland. Tu sa odohráva aj dej muzikálu Come From Away. Druhé dôležité číslo, ktoré by ste mali vedieť, je počet obyvateľov v roku 2001 – približne 9 600. Z 38 lietadiel, ktoré vtedy pristáli na medzinárodnom letisku v Gander, vystúpilo približne 6 700 cestujúcich. Nechýbalo veľa a populácia tohto malého mesta by sa zdvojnásobila.

Solidarita a sila komunity, ktorá sa starala o „come from aways“1, sa stala leitmotívom celého muzikálu. Na pozadí tragických udalostí septembra 2001 sa neprejavuje len ľudská empatia a pohostinnosť, ale otvára sa aj množstvo iných tém – rozvíjanie vzťahu Angličana a Američanky, ktorý bude vystavený diaľke, kríza dvoch homosexuálov uviaznutých na konci sveta, feministický príbeh pilotky, ktorá na začiatku kariéry čelila mnohým predsudkom.

Na druhej strane stoja témy, ktoré oveľa viac pracujú s negatívnymi emóciami. Na začiatku sledujeme nedôveru afrických pasažierov, ktorí príslušníkov Salvation Army (Armáda spásy) považujú za vojakov. Stretávame sa aj s matkou nezvestného newyorského požiarnika, jej strachom a neistotou. Asi v najostrejšom kontraste sú skladby Prayer a On the Edge. Prvá z nich je v mojich očiach nádhernou hymnou viery bez ohľadu na náboženskú príslušnosť. Zaznieva po tom, čo chce matka požiarnika navštíviť katolícky kostol. Pridáva sa k nej spoveď Kevina, ktorý si spomína na melódiu z kostola, ktorý niekoľko rokov nenavštívil. Ďalším čriepkom je priznanie Eddieho (obyvateľ Ganderu) k jeho židovským koreňom, ktoré tajil kvôli 2. svetovej vojne. Skladba vrcholí príchodom Aliho, moslima, ktorý cíti, že jeho viera je nepochopená, ale v Ganderi mu našli miesto, kde by sa mohol v pokoji modliť. Druhá, nasledujúca bezprostredne po Prayer, odkazuje na rastúcu islamofóbiu na prahu 21. storočia. Východiskom je telefonát Aliho, ktorému nikto nerozumie kvôli jazykovej bariére. Vo svetle udalostí ho podozrievajú z plánovania podobného útoku.

Túto komunitu, ale aj pasažierov z lietadiel, na javisku reprezentuje iba 12 hercov, ktorí po celý čas menia svoje roly. Pri množstve tém, ktoré muzikál obsiahne, by som očakávala značný zmätok. Opak je pravdou, počas celého predstavenia sa divák ľahko orientuje, kedy herec, či herečka reprezentuje obyvateľa mesta Gander a kedy zase pasažiera. Tým najdôležitejším faktom však ostáva, že napriek pozadiu tragickej udalosti a zložitých tém, je muzikál oslavou ľudskej empatie, solidarity a pohostinnosti. Jedným slovom ľudskosti.

I´m not throwing away my shot

Muzikál Come From Away bol plán, Hamilton bol zbožné prianie. Muzikál je ovenčený nielen prestížnymi divadelnými oceneniami Tony Awards, ale napríklad aj Pulitzerovou cenou za drámu. Autorom dramatického textu, ale aj skladateľom muzikálu je Lin-Manuel Miranda.

Prvým a najdôležitejším pravidlom muzikálu Hamilton je vypočuť si soundtrack. Nie raz, ale niekoľkokrát! Dôvodom je nielen samotné kvantum informácií obsiahnuté vo vyše dvojhodinovej inscenácii, ale aj bohaté zastúpenie hudobných žánrov (od hip-hopu, cez R&B až po popové melódie).

Druhým pravidlom je nepreceňovať hrdinsky svoj všeobecný prehľad o americkej histórii. Ja som ho precenila a s odstupom času to ľutujem. Muzikál rozpráva príbeh jedného z otcov zakladateľov, Alexandra Hamiltona, na pozadí udalostí, ktoré konštituovali Spojené štáty americké ako národ. Prechádzame tak najdôležitejšie historické míľniky amerických dejín, akými sú Vojna za nezávislosť, tvorba Listov federalistov alebo prezidentské voľby v roku 1800.

Popri nich sa rozvíja aj príbeh Alexandra Hamiltona, siroty z Karibiku, ktorý zastával niekoľko dôležitých postov – bol jedným z autorov Listov federalistov, pravou rukou Georga Washingtona či ministrom financií. Okrem jeho štátnických funkcií reflektuje Miranda aj jeho osobný život od svadby s Elizou Schuyler cez jeho aféru s Mariou Reynolds, smrť jeho prvorodeného syna Phillipa až po jeho politicky motivovaný duel s Aaronom Burrom, v ktorom zomiera.

Okrem nepopierateľnej kvality a neutíchajúcej popularity je Hamilton ukážkovým príkladom prvku farboslepého obsadzovania. Z histórie vieme, že vrcholní predstavitelia rozvíjajúcej sa zákonodarnej moci Spojených štátov amerických boli belosi. Naopak, v muzikáli sú nahradení hercami čiernej pleti. Za zámenou farby pleti stojí autorova ambícia rozpovedať príbeh Otcov zakladateľov cez súčasnú optiku Spojených štátov amerických, ktorá už rozhodne nie je tak jednotvárna ako na začiatku budovania nového národa. Do politiky sa v súčasnosti dostávajú ľudia rôznej rasy, a tým prestáva byť občianska angažovanosť a politický život otázkou „elitnej skupiny bielych”.

Podľa názoru človeka, ktorý doteraz neinklinoval k muzikálom, je Hamilton pozitívnym príkladom spojenia histórie a biografie so súčasnými populárnymi žánrami v hudbe. Zároveň nesmiem zabudnúť na neskutočnú precíznosť hereckého ansámblu, ktorú aktéri predvádzajú po celý čas. Ak by ste sa ma spýtali, ktorý z dvoch muzikálov navštívených počas môjho divadelného víkendu v Londýne sa mi páčil viac (alebo ktorý bol lepší), odpoveď by sa zo dňa na deň menila. Nemôžem si pomôcť, ale napriek trojmesačnému odstupu si ešte vždy rada pustím oba soundtracky. Ak budete mať možnosť ísť v Londýne do divadla, nepremeškajte túto príležitosť.

Záverečná sebareflexia

Priznávam sa bez mučenia. Tento článok vznikal necelé tri mesiace a dostal približne päť deadlinov. Legenda o výhovorkách hovorí, že „sme toho mali dosť do školy“. Pravda je niekde medzi „nechcelo sa mi“ a „nie som si istá, či chcem tento článok zdieľať“. Zároveň som článok písala v čase, keď sme sedeli už šesť týždňov medzi múrmi našich domovov, odlúčení od našich blízkych kamarátov, spolužiakov a pedagógov.

Posolstvá tohto článku sú dve.

Prvé: Vtedy (v roku s. 2001) sa dokázali obyvatelia mestečka Gander postarať o niekoľko tisíc cestujúcich z celého sveta. Na pozadí neistoty, ktorá vznikla z teroristického útoku, sa ukázala nielen pohostinnosť, ale aj solidarita obyvateľov Ganderu. Skúsme sa aj dnes, v súčasnej situácii zamyslieť, ako by sme mohli podobné vlastnosti ukázať nielen našim blízkym, ale možno aj neznámym.

Druhé: Ja píšem a vy čítate o tom, ako som sa vďaka jednému z mojich najbližších ľudí v živote, dostala na muzikál Hamilton. Článok vychádza v čase, keď si nikto z nás nemôže sadnúť do žiadneho hľadiska. Je namieste uvedomiť si, že divadlo pre nás nepredstavuje len prácu, miesto pre oddych či premýšľanie. Doteraz ho väčšina z nás brala ako samozrejmosť. Dúfam, že v okamihu, keď vyjdeme z našich domovov (alebo prechodných bydlísk) si uvedomíme, že sme privilegovaná spoločnosť. Myslime na to, keď si budeme najbližšie kupovať lístky na RegioJet do Prahy alebo letenky za 10 eur od Ryanairu do Londýna. Myslime na to, keď budeme sadať do hľadiska Národního divadla, aj keď sa budeme neskoro večer prechádzať po West Ende.

 

Dominika Dudášová, 1 bc. KDŠ

 

iniciátor
  01 02 03 04
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com