Prvky dramtizácie v terapii, ktorá rozvíja reč

vedátorStorytelling – Story ActingDominika Dudášová

Predstavte si, že dieťaťu dáte možnosť stať sa autorom dramatického textu, režisérom alebo hercom. V logopedickej praxi sa stretávame s terapiou, ktorá presne toto deťom umožňuje! Kvôli ochrane osobných údajov pravdepodobne nikdy neuvidíte výsledok detského tvorivého procesu, ale môžete si o ňom prečítať v nasledujúcom článku.      O tom, že divadlo nie je určené len pre úzku skupinu vyvolených, hovoril Darko Lukić na svojej prednáške o aplikovanom divadle. Okrem estetickej funkcie dokáže divadlo poukazovať na spoločenské problémy, ale aj pomáhať znevýhodneným ľuďom. Prvky divadla využíva skupinová terapia pre deti so špecificky narušeným vývinom reči (ŠNVR) – Storytelling – Story Acting.      Podľa slovenskej  psycholingvistky Maríny Mikulajovej (2009) je narušený vývin reči štrukturálnym a systémovým narušením jednej, viacerých alebo aj všetkých oblastí vývinu reči (oblasť pragmatizácie, sémantizácie,...» pokračovať v čítaní

Desať slovenských talentov dostalo obrovskú príležitosť

operátorrozhovorOperné štúdio SNDMarek MokošKlára Madunická

Nad stavom slovenskej opery lamentuje verejnosť (laická i kritická) už celé roky. Divadelné sály sú poloprázdne, dokonca ani premiéry vo viacerých prípadoch nie sú vypredané. Mnohé inscenácie už zub času poriadne ohlodal, takže v tom, čo zostalo, už len ťažko rozoznať pôvodný zámer tvorcov. Po turbulentných zmenách vo vedení divadla a po tom, čo pred vyše rokom do funkcie riaditeľa Opery SND nastúpil šéfdirigent Rastislav Štúr, je ešte priskoro na akési sumarizovanie či hodnotenie aktuálneho stavu. Isté však je, že sa v útrobách SND čosi hýbe. Prebúdza sa niečo, čo dlhé roky spalo alebo driemalo. Štúrova koncepcia vedenia prvej slovenskej opernej scény je opatrná, kalkulujúca, predvídavá, nesnaží sa riskovať. Po fiasku, akým boli v poslednom období inscenácie zahraničných režisérov (za všetky spomeňme aspoň Sadka v réžii Američana Daniela Kramera z roku 2018 či nerealizovanú koprodukciu s Akademickým divadlom opery a baletu v ukrajinskom Ľvove...» pokračovať v čítaní

Nová energia z vyčerpania

priestorworkshopovýSuzuki Method WorkshopMichelle Dzamková

Predstavte si, že dostanete svoje telo do stavu takého fyzického vyčerpania, až naberiete novú silu. Ako vravel na prvej hodine lektor Suzuki Method Gábor Viktor Kozma: „Za tento týždeň vás zničím pre vaše dobro.“ A svoje slovo dodržal.  Suzuki metóda totiž pozostáva zo série niekoľkých cvičení sústredených na koncentráciu a na moment prítomnosti na javisku. Herec, tanečník, performer sa dostáva do fyzicky nepríjemných polôh a musí v nich zotrvať, pozície striedať a s využitím ich energie na javisku projektovať hlas. Každým dňom pribúdali ďalšie a ďalšie cvičenia, ktoré nadväzovali na seba a akonáhle ste sa v niečom začali cítiť sebaistejšie, Gábor zautomatizované zamenil za nové. Základným prvkom Suzukiho metódy je kontakt so zemou, princíp uzemnenia, ktorý sa dosahuje  trojminútovým cvičením zameraným na intenzívne dupanie do zeme.  Ďalším typom cvičenia bola špecifická japonská chôdza v priestore za sprevádzania perkusií. Musím podotknúť, že...» pokračovať v čítaní

Výlety za umením môžu byť viac ako turizmus!

riportzahraničnýMezinárodní festival poezieValmezValašské MeziříčíNahlíženíViktória Anna Lesayová

Je nedeľa, trištvrte na dvanásť, sedím v kaviarni uprostred Bratislavy. Zvyšok študentov asi práve sedí doma za kuchynským stolom a obeduje slepačí vývar od mamy. A ja rozmýšľam, ako čo najvýstižnejšie zachytiť umelecké zážitky tohtoročnej jesene. V októbri som mala možnosť zúčastniť sa dvoch českých festivalov, ktoré sa od seba síce žánrovo líšia, no zároveň oba pomerne nápadne vybočujú z tradičného divadelného sveta. To, čo ich ešte spája, je priestor pre kreativitu napríklad študenta divadelnej kritiky, akým som aj ja. Na výlet som sa vybrala na pár dní do Valašského Meziříčí a neskôr na ani nie dvadsaťštyri hodín do Bechyně. Na prvý pohľad nenápadné mestečká ponúkajú omnoho viac, ako by bol človek povedal. Mezinárodní festival poezie aneb pre väčšinu účastníkov – Valmez1. Do prostredia československého prednesu prináša pomerne netradičnú formu organizácie. Účastníci prichádzajú na festival až s dvoma prednesmi, z ktorých musí byť...» pokračovať v čítaní

Noc divadiel s VŠMU 2019

riportNoc divadielVŠMUEescape roomDominika Horváthová

Noc divadiel je európske podujatie, ktoré sa každoročne odohráva v novembri. Divadlá a divadelné inštitúcie cez noc otvoria svoje priestory pre stálych nadšencov divadla, ale aj pre nových, zvedavých divákov. Každý návštevník sa môže buď do programu aktívne zapojiť, alebo sa len príjemne usadiť a nechať sa unášať.  Nastal deň D., nastal deň (alebo skôr noc), kedy sa znovu otvorili brány našej Divadelnej fakulty širokej verejnosti. Bolo to presne 16. novembra, približne o štvrtej popoludní. V meste sa pomaly začalo stmievať,  no školské priestory začali postupne nasávať čarovnú atmosféru. Po škole pobehovali nielen herci, ale aj manažéri či divadelní vedci a kritici (tým pádom aj ja samotná).   Už po desiatykrát mali návštevníci možnosť vidieť v našom školskom Divadle Lab nielen jednotlivé divadelné predstavenia, ale aj rôznorodý program, ktorý sme my študenti pripravovali spoločne s našimi pedagógmi.   Sivastá...» pokračovať v čítaní

Israel Horovitz: Lebensraum

LebensraumIsrael Horovitzukážka

(ukážka) HEREČKA #1     Táto hra nemá koniec, ani dobrý, ani zlý. HEREC #1         Umenie nemá odpovede, neponúka riešenia… HEREČKA #2     Umenie má iba skúmať a predpovedať… HEREC #2         Umenie ponúka iba nádej a viac nádeje… zas a znovu, že historické krivdy je             možné prekonať. HEREČKA #3     Zas a znovu ukazuje, aký by život mohol byť, oproti tomu, aký je a bol. HEREČKA #1     V nádeji je dôvod žiť. HEREC #2         Táto hra bola napísaná s výnimočnou láskou k Židom a Nemcom. Dejiny sú             raz napísané a nie je možné meniť ich. Ale budúcnosť píšeme my… teraz. Je             čas si uvedomiť, čo sa stalo, chytiť sa za ruky a posunúť sa vpred, odpustiť...» pokračovať v čítaní

„Menej hovoriť a viac počúvať“

dramátorv skratke s KatkourozhovorKateřina QuisováKatarína Krokošová

Kateřina Quisová je študentka tretieho ročníka v študijnom programe divadelná dramaturgia a dramatická tvorba na VŠMU. Momentálne sa v repertoári študentského Divadla Lab nachádza inscenácia hry Lebensraum, ktorú režírovala. Rozprávali sme sa o živote na škole, divadelnej kritike, ale najmä o dráme Israela Horovitza, ktorá bola u nás uvedená po prvýkrát. Hra Israela Horovitza Lebensraum odkrýva niekoľko veľmi dôležitých a vážnych tém, ktoré sú aktuálne dnes, ale myslím si, že budú aktuálne navždy. Napríklad témy domova, vlastnej identity, vzdoru mladej generácie voči staršej alebo ovplyvňovanie jednotlivca masou. Osobne však mám pocit, že súčasné repertoáre divadiel sú presýtené náročnými témami a tiež príliš ťaživými interpretáciami hier. Myslím si, že z dlhodobého hľadiska to môže viesť k postupnej strate divákov, ktorí sa budú brániť snahe formovať ich takýmto jednostranným, obávam sa, že až neprijateľným spôsobom. Čím teba oslovila práve táto hra? Súhlasím s...» pokračovať v čítaní

„Malými krokmi sa dajú začať aj veľké zmeny“

dramátorv skratke s KatkourozhovorNikoleta TužinskáKatarína Krokošová

Nikoleta Tužinská je študentka druhého magisterského ročníka odboru divadelná dramaturgia a dramatická tvorba. Rozprávali sme sa o škole, budúcnosti, o autorskom písaní aj o potrebe divadelnej kritiky. Na ktorých inscenáciách si sa počas svojho štúdia už podieľala? Inscenácie boli v podstate tri – Kazimír a Karolína, na ktorej spolupracoval celý náš ročník, potom Belehradská trilógia, kam ma oslovili najprv ako prekladateľku a neskôr som sa pridala aj k dramaturgii. No a potom minuloročná inscenácia R.U.R. Momentálne pracuješ na autorskom texte. Prečo si sa rozhodla pre takúto formu vyjadrenia? Napísanie autorského textu na pôde školy bol už dlhšie môj cieľ, keďže je to jedinečná príležitosť vyskúšať si, ako to celé funguje. Okrem toho to bola pre mňa najschodnejšia cesta, ako sa venovať téme vojny v Bosne. Prečo si sa chcela venovať práve tejto téme? Už dlhodobo sa zaujímam o krajiny bývalej Juhoslávie a s tým sa spája aj ich história a nedávna vojna. Je to niečo, o čom všetci...» pokračovať v čítaní

Nikoleta Tužinská: Sabur - to je viac než trpezlivosť, skôr zaťatá viera, že bude lepšie (ukážka)

dramátorv skratke s Katkouautorský textNikoleta Tužinská

výstup Zima. Interiér kedysi prosperujúcej domácnosti, dnes poznačenej vojnou. Bez elektriny. Na dvere klope Inžinier. Pozerá cez okno. Po chvíli vchádza. INŽINIER:    Dobrý deň... Haló! Obzerá si interiér. Pozerá von oknom. Z pivnice vchádza Stolár. STOLÁR:    Hľadáte niekoho? Navzájom si neisto premeriavajú jeden druhého. Inžinier si stále prezerá interiér. INŽINIER:    Vy ste tu domáci? STOLÁR:    A vy ste? INŽINIER:    Inžinier, teší ma. Bývate tu s pani manželkou? STOLÁR:    Áno. INŽINIER:    A je doma? STOLÁR:    Nie, je v práci. INŽINIER:    Blahoželám. STOLÁR:    Ako vám môžem pomôcť? INŽINIER:    Mohol by som sa pozrieť do pivnice? STOLÁR:    Prosím? INŽINIER:    Či by som mohol... STOLÁR:    Ja som rozumel, ale nerozumiem,...» pokračovať v čítaní

Revolucionár Bednárik alebo 30. výročie (česko)slovenského operného prevratu

operátoroperaFaustvýročieJozef BednárikKlára Madunická

Pre slovenskú operu bol 28. jún 2019 významný dátum. Pred tridsiatimi rokmi v tento deň totiž uzrela svetlo sveta inscenácia, ktorá bola míľnikom v našej opernej tradícii - Faust aPre slovenskú operu bol 28. jún 2019 významný dátum. Pred tridsiatimi rokmi v tento deň totiž uzrela svetlo sveta inscenácia, ktorá bola míľnikom v našej opernej tradícii – Faust a Margaréta v réžii Jozefa Bednárika. Prvé tvorivé stretnutie s hudobným divadlom režisér absolvoval v roku 1987 v bratislavskej Komornej opere Slovenskej filharmónie. Tu pod názvom Maniere teatrali zinscenoval Donizettiho buffu Viva la mamma a následne pripravil dvojvečer zložený z komickej opery Christopha Willibalda Glucka Číňanky a jednoaktovky Bábky majstra Pedra od Manuela de Fallu. Tento jeho počin vzbudil veľký ohlas divadelnej kritiky. Začalo sa hovoriť o operných experimentoch a extravaganciách, aké boli na československé pomery nevídané. V roku 1989 opera SND oslovila Jozefa Bednárika po štvrtý – a...» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com