Na čom momentálne pracuješ

V škole sme začali skúšať našu prvú bakalársku inscenáciu Lebensraum od amerického autora Israela Horovitza, ktorú režíruje Katy Quisová. Táto inscenácia bude mať premiéru už 11. novembra v Kaplnke. Po nej ma čakajú ďalšie školské inscenácie – autorský projekt Veroniky Frtúsovej a dramatizácia knihy Tovar v réžii Michaely Hriňovej. V rámci VŠMU spolupracujem aj so študentami Filmovej a televíznej fakulty na ich projektoch. Nedávno sa skončil štvormesačný skúšobný proces muzikálu West Side Story, kde som mal možnosť účinkovať. Vďaka tejto spolupráci som mohol získať nové skúsenosti aj z inej oblasti ako je činohra. Okrem toho som v tomto projekte spoznal veľa skvelých ľudí nabitých výnimočnou energiou. Súčasťou muzikálu je aj turné, ktoré nás čaká v marci a máji budúceho roka po celom Slovensku. V januári budúceho roku začínam skúšať ďalší muzikál v Nitre – Hair. JAKUB JANOTÍK, 3. BC KH V aktuálnej sezóne pracujem na troch...» pokračovať v čítaní

Hľadám odpoveď

glosaDotyky a spojeniafestivalKatarína Krokošová

Martinský divadelný festival Dotyky a spojenia ponúka každoročne prierez slovenskou divadelnou sezónou. Súčasťou festivalu je aj Kritická platforma, na ktorej odborníci diskutujú o videných inscenáciách. Práve dôležitosť a potreba diskusie je podstatnou súčasťou divadla. A ja v Martine každoročne hľadám odpoveď na najdôležitejšiu otázku: Ako sa stať dobrým divadelným kritikom? Ale aký je to dobrý divadelný kritik? Čo predurčuje a čo určuje jeho kvality? Myslím si, že jedným z podstatných ukazovateľov kvality divadelného kritika sú postoje tvorcov. Pokiaľ oni majú potrebu diskutovať, pokiaľ chcú s nami viesť dialóg, tak to svedčí o našich kvalitách. Diskusii predsa musí predchádzať otázka. No čo robiť vtedy, keď sa nikto nepýta?  Subjektivitu divadelného kritika by mala prekonať väčšia miera objektivity. Kritik musí byť aj psychológ, ktorý pozná vyhranené charaktery divadelných tvorcov. Veď práve  toto poznanie môže vo viacerých prípadoch zachrániť diskusiu.  Tento...» pokračovať v čítaní

Prečo sa učiť na skúšky, keď môžeme ísť na festival!

riportDivadelní FloraOlomoucfestivalTamara Vajdíková

„Odešel na chodbu, já šla za ním a vrazila jsem mu tužku do břicha. A otáčela s ní. Pak jsem šla zpátky do ložnice, on přišel za mnou a beze slova mi ukazoval tu díru v břiše...“ Každý, kto bol aspoň na jeden deň účastníkom 23. Divadelnej Flory v Olomouci, si tieto vety v podaní herečky Lucie Trmíkovej, spolu s tajomným a temným spotom, určite dobre pamätá. A ten, kto nebol, si ho ľahko môže na internete vyhľadať. Iste veľmi rýchlo pochopí, o čom hovorím, keď poviem, že viacerí z nás z neho mali nočné mory počas celého festivalu. A desivé nebolo iba to, že sa festival konal tesne pred skúškovým obdobím.     Program Divadelnej Flory 2019 bol dramaturgicky rozdelený na tri časti. A to: Schreie und Flüstern (Šepoty a výkriky), ktorá sa orientovala na nemecké a divadlo nemecky hovoriacich krajín. Fokus: Korea priniesla ukážku kórejského súčasného tanca a treťou bola línia českého divadla,...» pokračovať v čítaní

„Srdcom slobody je vnútorná sloboda a bez nej každá sloboda stráca hodnotu.“ (Karl Kraus)

riportDivadelná NitrafestivalVeronika Žigmundová

Čo je to sloboda človeka? Definícií by bolo možné nájsť množstvo, ale vo všeobecnosti ide o jednu zo základných spoločenských hodnôt. Táto téma medzi nami odpradávna rezonuje a stala sa inšpiráciou aj pre tvorcov programu festivalu Divadelná Nitra, ktorý sa zameral na Podoby slobody. Toto motto sa na festivale neobjavilo iba v prvotnom význame ako motív (ne)slobody v inscenáciách, ale aj ako vnútorná sloboda tvorcov, ktorá nie je jednoznačne definovaná a univerzálne praktizovaná. Veď každá inscenácia môže byť slobodná len do tej miery, do akej sú slobodní jej tvorcovia.  Najvýraznejším príkladom tejto slobody bola tvorba zoskupenia Med a Prach, ktoré sa prezentovalo hudobno-výtvarno-tanečnou performance Eu.genus. Ich dielo bolo slobodné už od príchodu divákov do sály, kedy namiesto bežne využívaného „kukátkového“ divadelného priestoru, boli diváci usadení priamo na javisko. Tým došlo k spojeniu priestorov pre tvorcov a divákov a bolo...» pokračovať v čítaní

Obrátená tvár slobody

riportDivadelná NitrafestivalAdam Nagy

Sloboda je veľmi široký pojem a má mnoho foriem. Existuje sloboda politická, tvorivá, myšlienková, ale aj sloboda reči a slova, ktorá má svoje opozitá – NESLOBODA a MANIPULÁCIA. V tomto duchu sa niesol aj festival Divadelná Nitra. Organizátori síce zvolili tému Podoby slobody (Faces of freedom), ale inscenácie ako Moral insanity, Človek z Podoľska, Druhý pokus o telovýchovu, Bez domova a Biblia riešili práve otázku neslobody a manipulácie, alebo sa priamo snažili takýmto spôsobom zasiahnuť divákov.     Slovenská inscenácia Moral Insanity z Prešovského národného divadla divákom ponúkla obraz súčasného Slovenska. Režisérka Júlia Rázusová a herec Peter Brajerčík si zvolili ako predlohu román Umberta Ecca – Pražský cintorín. Spoluprácou týchto tvorcov vznikol aj inscenačný text, monodráma, ktorá sa dá rozdeliť na dve časti. V prvej herec, ktorý sa podobá na strašiaka, hlása stereotypné myšlienky a fakty o jednotlivých národoch, napr....» pokračovať v čítaní

Ako na divadlo s DIVADELNOU NITROU 2019

riportfestivalDivadelná NitraAko na divadloDominika Horváthová

    Na tohtoročnom, už 28. ročníku Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra som sa mala možnosť zúčastniť aj ja. Bol to môj prvý (a dúfam, že nie posledný) študijný pobyt na tomto divadelnom festivale, ktorý sa nachádza len kúsok od mojej domoviny (od mojej Bratislavy) v malebnej Nitre.          Projekt AKO NA DIVADLO realizuje Asociácia Divadelná Nitra už od roku 2008 ako celoročný plán, ktorý je zameraný na menej formálne vzdelávanie o divadle, ale aj vytváranie priestoru pre rozvoj mladej kritickej generácie. Tento projekt tvoria štyri samostatné (menšie) časti. Počas festivalu Divadelná Nitra sa koná druhá časť projektu.     1. Ako na divadlo v NITRE     2. Ako na divadlo – študijný pobyt na festivale DN     3. Cesty za divadlom     4. O súčasnom divadle      Vybraní študenti z VŠMU (teda aj ja), z Akadémie umení...» pokračovať v čítaní

Naži vistās v Rige

Nože v sliepkachhosťovanieRigatvorcovia

Patriarha Rudens, Naži vistās, Dieva slava pieder Dievam, nevis viņa radītajam – pár lotyšských slov, ktoré sa okolo nás točili počas hosťovania na 10. ročníku festivalu Patriarchova jeseň v Rige. Ako sme sa o sebe dozvedeli, naša výprava sa skladala (štandardne) z Miroslavy Brňákovej, (ale nečakane aj) z Fannije Hostomskej, Kristiansa Kozmenka, Barbory Ničovej, Filipsa Šebestu, Rahele Šoltesovej a Igorsa Iljičsa. Nuž, Lotyši si dajú záležať na tom, aby ich jazyk nebol zašpinený cudzokrajnými vplyvmi, to preto nás premenovali – dozvedeli sme sa od slovenského pána veľvyslanca. Naše Nože v sliepkach svojou štipkou rurálnosti boli Lotyšom možno o čosi bližšie ako naše mená. Pri diskusii, ktorá nasledovala po predstavení, sme mali možnosť nielen poznať množstvo podobností v mentalite našich krajín, ale aj zistiť, že systém vyučovania a tvorby na LKA sa od toho nášho v mnohých aspektoch líši. To všetko, žiaľ, pre krátkosť času, iba teoreticky. Ich...» pokračovať v čítaní

Formy krutosti a Shakespearov Titus Andronicus

čitateľský denníkanalýzaWilliam ShakespeareTitus AndronicusKatarína Krokošová

Tragédia Williama Shakespeara Titus Andronicus je hra o konaní zla vo všetkých (ne)možných podobách. Kým v úvode je obetovanie Alarba len (na prvý pohľad) nenápadným aktom, záverečná večera, pri ktorej Tamora skonzumuje svoje vlastné deti je vyvrcholením hry a zároveň erupciou motívu krutosti. Na začiatku hry sa stretávame s motívom rivality. Hovoríme o časti, keď sme svedkami sporu medzi dvoma bratmi (Saturninus a Bassianus), ktorí sa túžia dostať na trón. Rivalita je v diele citeľná aj implicitne, a to v prípade spomínania rôznych vojen a bojov (napr. v úvode  Marcus spomína, že Titus sa vracia domov z vojen proti Gótom). S motívom násilného odobratia slobody sa stretávame počas celej hry (napr. už v úvode Titus privádza Tamoru, jej synov a Arona ako svojich zajatcov). Tento motív je však v istom zmysle rozpoznateľný aj v prípade Lavinie. Chiron a Demetrius ju znásilnia, odrežú jej jazyk a ruky, aby jej zabránili hovoriť či písať. Možno predpokladať, že jej tak chcú...» pokračovať v čítaní

Glosa

glosaBrian Brestovanský

Predstavme si slovenské divadlo v meste XY, podotýkam slovenské, pretože slovenské predsa ,,nie je zo zahraničia“ (pozn. FB humor ☺). Ako by sme pomenovali jeho nadchádzajúcu sezónu 2019/2020? Napadá mi jedna myšlienka – niečo v štýle ,,Hlúposť našu každodennú, daj nám dnes“. Nebolo by to výstižné? Sezóna o krajine,  v ktorej 13,5 sa rovná 15, 84 znamená 94, plagiát je vlastne len kompilát etc. Ale nebolo by to aj trápne sa takej krajine vysmievať? Veď to predsa nie sú hlúposti, ale holé fakty! To ja som ten hlupák. Aha, opäť som sa mýlil - mea maxima culpa... Brian Brestovanský, 3.Bc., divadelná dramaturgia a dramatická tvorba» pokračovať v čítaní

Ján Jaborník – osobnosť srdca a mysle

konferenciaJán JaborníkMartina Beňová

Existuje jedno staré klišé, ktoré hovorí, že človek vždy zomiera dvakrát. Prvýkrát keď umrie jeho telo, druhýkrát, keď sa naposledy vysloví jeho meno. Ján Jaborník, dramaturg v činohre Divadla Jonáša Záborského v Prešove, autor desiatok publikovaných recenzií, odborných článkov a štúdií, vedúci dokumentácie v Divadelnom ústave a pedagóg Katedry divadelnej vedy VŠMU, prvýkrát zomrel 22. mája 2010 vo veku 68 rokov. Jeho druhá smrť je ale zatiaľ v nedohľadne, a to aj vďaka kolektívnej práci autorov Divadelného ústavu, ktorí si chceli uctiť nedožité sedemdesiatpäťročné jubileum Jána Jaborníka publikovaním knihy “Ján Jaborník - historik, teoretik a kritik divadla”. Publikácia je kolektívnym výsledkom ohromného snaženia, výskumu a práce širokého spektra autorov a autoriek a teoretikov a teoretičiek zasiahnutých a ovplyvnených Jaborníkovou tvorbou. Kniha je kompilátom autorských štúdií, rozhovorov a výberov z jeho teotrologickej tvorby, dávajúc tak komplexný pohľad na Jána Jaborníka ako...» pokračovať v čítaní

iniciátor
November - 2019
  01 02 03
04 05 06 07 08 09
10
11 12 13 14 15 16 17
19
20
21
22 23 24
25 26 27 28
29
30  
Piatok, 29. november 2019
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com