Záhrada (ukážka)

dramátorZáhradaukážkaBranko ĆopićVeronika TrokšiarováZarina HozdićKatarína Krokošová

Na motívy knihy Branka Ćopića Záhrada slezovej farby zdramatizovali Veronika Trokšiarová a Zarina Hozdić SCÉNA 1 (na záhrade) Postavy: Dedo, Branko, Peter (...) PETER:          Branko! Poriadne si vyrástol. Keď som ťa videl naposledy, bol si takýto maličký. /ukazuje palicou, potom posmešne Brankovi/ Vieš Branko, málokto sa vo farbách tak ťažko vyzná, ako tvoj dedo! Tie jeho oči pekne zostarli. DEDO:           /pokračuje, na Petra/ Moje oči sú už síce staré, ale ak bol minulý rok slez červený, tak to znamená, že taký aj bol. Teraz sa modrí ako more … moje oči s tým nič nemajú. BRANKO:     Ujo Peter, ty si mal kone? PETER:         /chvastá sa/ Mal som ich minimálne sto! A každého v inom kúte sveta! DEDO:           Ty starý kôň, prestaň mi tu oblbovať chlapca. PETER:...» pokračovať v čítaní

Karanténa preplnená (emóciami)

koronátoršpeciálrepatriáciaPetra Veltyová

Tento príbeh nám ukáže, ako sa z dobrovoľníčky zo dňa na deň môže stať „nepriateľ štátu“. Zaskočil vás podtitulok? Neskôr vám to vysvetlím. Skúsim v skratke zhrnúť moju situáciu. V októbri som prerušila štúdium a rozhodla som sa odísť na rok pracovať ako dobrovoľníčka do zahraničia. Kto by však v októbri bol povedal, že v marci budem v podstate bez práce a zavretá na byte ako XY ďalších ľudí? A keďže budúcnosť bola asi tak neistá ako včasný príchod slovenských vlakov, polapila som všetok svoj majetok, čo som so sebou mala, kúpila najlacnejšiu letenku (sledovanie cien leteniek počas krízového stavu sa pre mňa stalo akýmsi hobby, človek ani nemá istotu či vôbec niekam poletí) a vyrazila som domov. Celá táto kvetinami vydláždená cesta mala ale jeden nádherný háčik. Áno, šípite správne – štátom nariadená karanténa. No nie je to perfektné? Precestujete polku Európy, pričom priame letenky nie sú, takže z trasy Lisabon – Viedeň sa teda...» pokračovať v čítaní

Na ceste časom za divadlom

100 rokov SNDvýstavaDivadelné storočie - stopy a postojeBratislavský hradTamara Vajdíková

               To, že sú zatvorené divadlá, múzeá, školy a obchody, na nás vyskakuje z každej strany. Prečo by aj nie, je to veľká, avšak snáď dočasná, zmena, ktorá sa dotýka nás všetkých. Niet divu, že každý z nás je už z toho možno trochu unavený. Tak teraz nachvíľu zatvorte oči, nadýchnite sa, vydýchnite a keď ich opäť otvoríte, presuňte sa so mnou späť v čase na koniec februára tohto roku. Sme na Bratislavskom hrade, v rukách držíme vstupenky a pomaličky stúpame po nekonečných schodoch, ktoré nás privedú na druhé poschodie. Že čo je na druhom poschodí? No predsa celé naše slovenské Divadelné storočie a jeho Stopy a postoje.                Tak ako každú výstavu, aj túto otvorila veľkolepá vernisáž. Tá sa konala 27. februára v Zimnej jazdiarni Bratislavského hradu. Okrem citlivých...» pokračovať v čítaní

To, čo som videla, som ani vo sne nečakala!

operátorDon GiovanniKlára Madunická

Odkedy musím sedieť doma, každým dňom pociťujem stále väčší divadelný deficit. Prečítala som všetky hry, ktoré mám doma, znova si preštudovala celú svoju zbierku časopisov kød, Portál a Slovenské divadlo, no stále to nestačí. Keď je absťák už taký veľký, že mi je ťažko obsedieť na zadku, zvelebujem človeka, čo vymyslel internet a ďakujem Bohu za nápad mnohých divadiel zverejniť svoje inscenačné skvosty online. Videla som toho už pomerne veľa. Operné festivaly sa každoročne len tak hemžia kvalitnými inscenáciami. A v tomto období je internet preplnený skvelými produkciami. No pred niekoľkými týždňami sa mi podarilo nájsť záznam, ktorý ma i po toľkých dňoch neprestáva fascinovať a iritovať. Náhodne som na YouTube zablúdila až ku kanálu Salzburského festivalu. Milujem Mozarta, a najviac zo všetkého operu Don Giovanni. Videla som už niekoľko desiatok spracovaní z viacerých svetových scén. To naše v SND som navštívila toľkokrát, koľko obsadení a kombinácií je naštudovaných (verte mi, už...» pokračovať v čítaní

Nezávislý umelec uprostred globálnej pandémie

OperátorLukáš Pohůnekpandémia a umenietipy do praxeKlára Madunická

Lukáš Pohůnek, absolvent pražskej Akademie múzických umění, patrí k poslednej generácii absolventov nemeckého velikána, Maestra Kurta Masura. Rodák zo Žiliny, ktorý sa koncom januára t. r. debutovo predstavil aj na koncertnom pódiu Slovenskej filharmónie, si už napriek mladému veku stihol vytvoriť dirigentský profil hodný povšimnutia. Doposiaľ vystúpil s mnohými poprednými orchestrami (okrem iného s orchestrom MSM Symphony Orchestra New York, Leipziger Symphonieorchester, so Štátnou filharmóniou ,,Oltenia” v Craiove v rámci programu ,,EUROPA SEASON” ako najmladší hosťujúci dirigent zo všetkých 28 krajín Európskej Únie, či s London Philharmonic Orchestra ako Asistent šéfdirigenta, Maestra Vladimira Jurowského). S mladým, nadaným umelcom som sa rozprávala nielen o svetovej pandémii, ale i prednostiach a nedostatkoch umeleckého školstva či „tipoch“ pre súčasných študentov, ako sa uchytiť v oblasti umenia Lukáš, ty máš na svojom konte mnohé koncertné vystúpenia v Európe i Amerike....» pokračovať v čítaní

Zo skúšky na londýnsky West End

Londýndivadelný výletDominika Dudášová

Naposledy som bola na muzikáli, keď som mala štrnásť rokov. Išlo vtedy o inscenáciu Veveričky v nitrianskom Divadle Andreja Bagara. Pamätám si, že som tento výlet dostala ako odmenu od školy. Odvtedy prešlo desať rokov a ja som sa rozhodla, že nech semester dopadne akokoľvek, musím sa odmeniť. Ruku na srdce: Existuje lepšia odmena pre študentku divadelných štúdií ako ísť na muzikál(y) do Londýna? Ťažký život poctivky Piatok. 24. január 2020. 8:00 – posledná skúška z Teórie drámy. Netrpezlivo čakám na rozdanie testových hárkov. Príprava na skúšku v tomto prípade zahŕňala aj analýzu všetkých možností prepravy zo Zochovej na letisko. 8:35 – test je z veľkej časti vyplnený. Ostáva mi zopár minút, ak sa chcem držať plánu A a prísť na letisko dve hodiny pred odletom. 8:50 – odchádzam zo školy. Sledujem premávku a zisťujem, že „39-ina“ na Trnavské mýto ešte nešla. Kým však prejdem cez podchod, autobus mizne. Zmena plánu. Odchádzam na električku. 9:15 – Trnavské mýto. Vystupujem z...» pokračovať v čítaní

Litera Túra – Túra po literatúre

Litera Túraonline školaonline projektydivadloonlineKHAdam Nagy

Covid-19. Vírus, ktorý za týždeň zastavil celý svet. Vírus, ktorý ochromil celkovú ekonomiku, vo svete aj u nás. Fabriky i továrne hlásia hromadné prepúšťanie, pretože je všetko zatvorené. Ulice Bratislavy vyzerajú ako po konci sveta. Nikde ani živej nohy. Okrem hospodárskeho života sa pozastavil aj ten kultúrny. Divadlá, galérie a kiná sa zatvorili. Na dverách visí veľký a odstrašujúci nápis – CLOSED. Vďaka tomu, že žijeme v 21. storočí, môžeme si teraz naplno uvedomiť pozitívny prínos techniky, sociálnych sietí a internetu. Je to jeden z najdostupnejších komunikačných kanálov pre nás všetkých. Tento druh komunikácie si zvolili aj umelecké subjekty. Teraz, po vyše šiestich týždňoch, sa streamovanie inscenácií stalo absolútnym mainstreamom. Zároveň i popri tejto svetovej kríze (alebo práve vďaka nej) vznikli nové projekty. Napríklad iniciatíva maďarských študentov herectva a bábkoherectva – Litera Túra. Od autorky nápadu Eszter Katony som sa dozvedel, že táto myšlienka sa zrodila,...» pokračovať v čítaní

MY vs. ONI: smutný pohľad do kultúrneho života zdravotne znevýhodnených

priestordivadlo a zdravotné znevýhodnenieknihazamyslenieDominika Dudášová

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, že vidiaci Robert Roth hral v inscenácii Mojmír II. alebo Súmrak ríše zdravotne znevýhodneného? Osobne som si na tento paradox spomenula až pri čítaní publikácie Divadlo a zdravotné znevýhodnenie. Ich situácia na Slovensku je vo vzťahu k divadlu pomerne málo zmapovaná. Občas sa uvedú inscenácie, ktoré ich zobrazujú, ale zväčša nejde o leitmotív. Ešte menej je tých, kde účinkujú. Podobná situácia, aj keď so silnejšou tradíciou ich začlenenia do umeleckého priemyslu, je vo Veľkej Británii. Vo svojej publikácii Divadlo a zdravotné znevýhodnenie ju opisuje performerka a aktivistka v oblasti zdravotného znevýhodnenia Petra Kuppers. Kameň úrazu: Príchod do divadla Úvod publikácie sa venuje zdravotne znevýhodnenému človeku, ktorý je v divadle ako divák. Autorka opisuje nemožnosť zohnať lístky na miesta, ktoré sú pre nich určené, zároveň kritizuje neprispôsobené priestory divadla, teda absentujúcu bezbariérovosť. Výber inscenácie, Curious Incident of the...» pokračovať v čítaní

Tovar (ukážka)

dramátorTovarukážkaTatiana MelasováMichaela HriňováMartina Havierová

Na motívy knihy Tatiany Melasovej zdramatizovali Michaela Hriňová a Martina Havierová (ukážka) DESIATA – Ulica, u Samuela – Melisa, Samuel MELISA:     Do piče, nie, nechaj ma tak! Neber mi to, ty kokot! Do piče. Pusti to. (Melisa vletí na javisko, za ňou beží Samuel, Melisa zbiera svoje veci do kabelky) SAMUEL:     Si v poriadku? MELISA:     Čo? Nechaj ma. SAMUEL:     Si v poriadku? Videl som, čo sa stalo. MELISA:     Hej, no.  SAMUEL:     Môžem ti pomôcť?  MELISA:     Nie, som v poriadku. SAMUEL:     Nechceš si dať kávu? Si trochu... Nechceš si dať kávu? Teda prepáč. Ja toto nerobievam, ale... Neoslovujem dievčatá na ulici a nepozývam ich a... MELISA:     Aké dievčatá? Myslím, že je jasné čomu sa venujem. Robím na ulici kurvu. SAMUEL:     Prepáč, to som nevedel, ale keby si chcela...» pokračovať v čítaní

Koľko rečí vieš, toľkokrát si robotom

vedátorVeda v divadleŠtúdio 12Dominika Dudášová

Ako absolventka logopédie, ktorá si prešla lingvistikou, som si nemohla nechať ujsť štvrtý diel Vedy v divadle. Keby som bola v logopedickej praxi, pravdepodobne by som zaujala pomerne skeptický, ba dokonca kritický postoj voči nahrádzaniu logopedickej terapie robotmi. Neustále by som zdôrazňovala, že ľudský kontakt je nevyhnutný a robot môže narobiť viac škody ako úžitku. Nie som logopedičkou v praxi, no som študentkou divadelnej vedy, a preto som si dovolila pozrieť sa na problematiku spájania lingvistiky a robotiky čisto (ne)zainteresovaným pohľadom budúceho divadelného kritika. Môj Facebook ma pozná tak dobre, že mi automaticky ponúka udalosti, ktoré ma môžu zaujímať. Nebolo to inak ani v prípade tohto dielu Vedy v divadle. Skrátka, prišlo upozornenie a ja som sa automaticky „interestla“. Neskôr som sa k udalosti vrátila, aby som zistila tému. A moje logopedické ja zaplesalo. Spojenie lingvistiky, robotiky a divadla je jednoznačne to, čo chcem vidieť a zažiť. A navyše, pri Vede v...» pokračovať v čítaní

iniciátor
August - 2019
  01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com