Absolventi v praxi

anketaabsolventiGabo ŽifčákZuzana StrnátováAdela Dukátová

Gabo Žifčák, stand-up komik 1. Spomienky na školu Spomínam si, že prvýkrát som sa na VŠMU nedostal. Skúšal som to aj na kritiku aj na réžiu a nevyšlo ani jedno. Tak som prvý rok strávil na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Za dva semestre žurnalistiky sa už na mňa nalepilo dosť nato, aby som prijímačky na kritiku druhýkrát spravil. Na rozdiel od KÚ tu bolo oveľa menej učenia. V Ružomberku sme mali už po prvom semestri 16 skúšok a na každú boli kvantá učenia. VŠMU nám namiesto učenia dávala viac priestoru tvoriť. A keď nám inšpirácia chýbala, zbehli sme cez cestu na jednu tekutú. Vtedy ešte do Depresa na Ventúrskej. Nikdy som sa nesnažil byť najlepší v triede. Ono to v podstate ani nešlo, keďže sme boli jeden ročník s Karolom Mišovicom. Ale bol som ročník pána profesora Štefka a na dejiny slovenského divadla nás mal ešte pán docent Jaborník. A to bola radosť počúvať. 2. Škola verzus prax Tu sa mi ťažko odpovedá, pretože som sa nikdy divadelnej kritike po škole nevenoval. Tí, čo...» pokračovať v čítaní

Na čom momentálne pracuješ?

anketaštudentiFrederika BrodzianskaJaroslav VoľanskýMiroslava Košťálová

Na scénografii sa nezaoberáme iba scénou, kostýmom a svetlom, ale aj prácou režiséra a dramaturga. Ako hovorí jeden z našich profesorov, správny scénograf by mal vedieť postaviť stoličku, ušiť sako a zahrať na hudobný nástroj. Na našej katedre sú veľmi obľúbené stoličky... Každý semester sa snažíme venovať nášmu akademickému zadaniu, ktorým bol v zimnom semestri Macbeth od Shakespeara. Pri všetkých ostatných predmetoch, či už teoretických alebo výtvarných, a zle zorganizovanom čase, to všetko stíhame na poslednú chvíľu pred prieskumom. Prieskum je posledným dňom semestra, kde obhajujeme svoje práce pred profesormi a študentmi. Okrem toho mávame na katedre rôzne prednášky a workshopy, niektorí z nás robia aj projekty mimo školy, v oblasti filmu, divadla a pod. Scénografia je skvelý odbor, plný nových poznatkov, vie byť aj zábavná – hlavne, keď máte skvelý kolektív, aký je v našom ateliéri na štvrtom poschodí. Na druhej strane je to...» pokračovať v čítaní

O démonoch v našom okolí

rozhovorJan JančaBibiána Švecová

Krátko po premiérach inscenácie Súhlas sme sa stretli s Janom Jančom, aby sme ho trochu vyspovedali. O zákulisnej práci na inscenácii, o tom, čo ho sprevádzalo, inšpirovalo prípadne odrádzalo počas skúšobného procesu a nakoniec aj o tom, aký má jeho inscenácia presah do súčasnosti. Čo ťa viedlo k výberu Tatarkovho textu Démon súhlasu? Pred prijímačkami na magistra za mnou prišiel Tomáš, že má text, ktorý už asi pol roka dramatizuje. Prihlásili sme sa s týmto textom, ale povedal som, že sa na ňom musí ešte pracovať, pretože mu chýbal divadelný konflikt. Bolo to len filozofovanie. V lete sme nad ním premýšľali. Zvažovali sme aj taký variant, či nebudeme nakoniec inscenovať Ibsena alebo Strindberga. Čo sa v lete dialo ohľadom politiky v Česku a na Slovensku, nás spolu s Tomášom nútilo začať sledovať dezinformačné weby, fake news a podobné kanály. Nakoniec sme uvážili, že by bolo dobré zasadiť Tatarkov text do...» pokračovať v čítaní

Historické dosky 2018

anketaDosky 2018Tatiana Kubáňová

Za sebou máme ďalší krásny divadelný večer! A to napriek tomu, že v nedeľu 7. októbra sa v Historickej budove Slovenského národného divadla nekonalo predstavenie, opona bola odostretá a tvorcovia divadelných inscenácií sedeli v hľadisku. Každý z nás netrpezlivo očakával, kto si tento rok odnesie ocenenie. Tohtoročné Dosky 2018 boli výnimočné – historické, pretože sme si pripomínali 100. výročie založenia Československa, a týmto večerom sme len potvrdili naše neustále pretrvávajúce priateľstvo. Desiatky divadelných kritikov, teoretikov, ale aj novinárov a publicistov hlasovali za víťazov, ktorí sú zverejnení na stránke venovanej ankete (https://www.cenydosky.sk/sk). Celá udalosť bola dômyselná a kultúrne bohatá. Večerom nás sprevádzali moderátori Lucia Siposová a Juraj Rašla. V rámci večera vystúpili aj operní speváci, ktorí svojimi áriami potešili nejedného nadšenca tohto umenia. Aj v tomto roku boli uvedené krátke audiovizuálne zostrihy, tentokrát...» pokračovať v čítaní

ABSOLVENTI V PRAXI

anketaabsolventiMarica ŠiškováAdela Dukátová

Marica Šišková, pedagogička ZUŠ Jozefa Rosinského v Nitre Spomienky na školu Na odbor bábkarská réžia a dramaturgia som nastúpila už v zrelom veku – ako pedagogička na literárno-dramatickom odbore základnej umeleckej školy. Najväčším prínosom bolo pre mňa prehĺbenie teoretických vedomostí z oblasti dejín divadla a absolvovanie kritických seminárov z oblasti dramaturgie a divadelnej kritiky. Čo sa týka priestoru na tvorbu, skôr som cítila isté obmedzenie, pretože som bola zvyknutá tvoriť slobodne a na škole som bola nútená prispôsobiť sa rôznym okolnostiam. Som vďačná za stretnutia s odborníkmi, ktorých si veľmi vážim – Jozef Mokoš, Juraj Nvota, Miro Dacho, Soňa Šimková, Jana Wild, Roman Polák… Vidieť ich počas procesu tvorby ma nesmierne obohacovalo. Škola verzus prax Ako som už spomenula, absolvovala som štúdium po niekoľkoročnej praxi súbežne s postom pedagóga na ZUŠ-ke. Mala som tak uľahčenú pozíciu oproti mladším študentom, takže počas štúdia...» pokračovať v čítaní

Na čom momentálne pracuješ?

anketaštudentiSamuel ChovanecĽuboš JanákMiroslava Košťálová

Anketa zo života študentov na VŠMU Samuel Chovanec, 2. mgr. KRD Som v poslednom ročníku na Katedre réžie a dramaturgie, takže mojím najdôležitejším predmetom je režijná tvorba. S mojím ročníkovým vedúcim, profesorom Ľubomírom Vajdičkom, konzultujem prípravu inscenácie. Budem režírovať Modrofúza od Dey Loher. Modrofúz je zvláštny muž, a rovnaké sú aj ženy, ktoré stretáva. Na texte ma oslovilo to, že láska je v ňom ukázaná v neštandardnej podobe. Let´s talk about love! Stretávam sa s manažérkami kvôli produkcii a tiež so scénografkami. Riešime scénu, konštrukciu, svetlá. Chceme využiť LED svetlá, čo nám trochu komplikuje celkovú prípravu po technickej aj finančnej stránke. Myslím si, že v inscenácii by to mohlo fungovať. Zároveň 5. novembra bola premiéra Peny dní, ktorú režíroval môj kolega Maximilián Sobek. Do Peny dní som sa dostal prostredníctvom jeho peknej myšlienky zapojiť do procesu celý ročník. Prostredníctvom videoprojekcie...» pokračovať v čítaní

Slovenské devy milujúce Island

rozhovorHvalurDominika Horváthová

Októbrový Festival Hvalur bol novinkou nielen pre nás Slovákov, ale aj pre Európanov. Za vznikom toho výnimočného projektu sú dve slovenské devy milujúce Island, ktoré ho inak označujú aj ako svoj druhý domov.   S organizátorkami festivalu, Reginou Ulejovou a Laurou Loviškovou, sme sa rozprávali o jeho priebehu, o posolstve či o tom, aké sú rozdiely medzi nami Slovákmi a Islanďanmi. Hvalur znamená v islandskom jazyku veľryba, prečo ste si zvolili ako symbol festivalu práve tohto morského velikána? LL: Pre mňa osobne veľryba zosobňuje vznešeného a výnimočného “morského hudobníka”. Jazyk, ktorý používa na komunikáciu s ostatnými svojho druhu, môžeme považovať za pieseň oceánu. Bez nej by bol vodný svet tichý a v určitom zmysle slova prázdny, tak ako ten pozemský svet bez umelcov, ktorí vytvárajú a prinášajú krásu a pravé hodnoty. RU:  Veľryby sú pre Island typickým zvieraťom. Fascinuje ma, je to inteligentný tvor, ktorý sa dokáže dorozumievať prostredníctvom tzv....» pokračovať v čítaní

INOKINO – Keď nechce ísť človek do divadla, príde si divadlo po neho

rozhovorInokinoTereza MankoveckáTomáš Baňacký

Študentky VŠMU Barbora Mináriková a Katy Quisová prišli do Bratislavy s projektom, ktorý sme doposiaľ na Slovensku nepoznali. Inokino spája viaceré druhy umenia, čím prináša divákovi intenzívnejší zážitok. „Ten začiatok bol celkom zaujímavý. Celé InoKino spustilo zadanie od Petra Pavlaca na hodine Praktickej dramaturgie. Katy si vlastne len plnila ,domácu úlohuʻ a postupne svojím rozprávaním zaujala niekoľkých ľudí, vrátane mňa, ktorí ju začali podporovať, aby svoj návrh realizovala,“ hovorí o počiatkoch projektu Barbora. InoKino je formátom, ktorý poznajú obyvatelia viacerých krajín sveta. Výnimkou nie je ani Česká republika, odkiaľ pochádza aj jedna z usporiadateliek – Katy, ktorá tam na podobných akciách spolupracovala. To bolo aj podľa Barbory neoceniteľnou skúsenosťou, ktorá pomohla k realizácii projektu na Slovensku. Ďalej vysvetľuje, prečo sa rozhodli InoKino realizovať: „Najprv to bolo nadšenie a presvedčenie, neskôr pocit povinnosti, inokedy zas potreba...» pokračovať v čítaní

Krásy z dielne Karola L. Zachara

rozhovorKarol MišovicPetra Veltyová

Dňa 24. 11. sa uskutočnila v Slovenskom národnom divadle vernisáž výstavy pod názvom Televízne pondelky Karola L. Zachara. Vo veľmi príjemnom prostredí sa stretla široká verejnosť aj viaceré osobnosti divadelného sveta. Spoločne sme sa ponorili do čara televíznych inscenácií v réžii tohto výborného režiséra. Na bližšie informácie a osobné dojmy sme sa pýtali kurátora výstavy Karola Mišovica. Čo je predmetom tejto výstavy? Čo bolo podnetom na jej vytvorenie? Prečo bola výstava zameraná práve na Karola L. Zachara? Výstava Televízne pondelky Karola L. Zachara v sebe spája dve významné jubileá. V roku 2018 totiž uplynulo presne šesťdesiat rokov od spustenia pravidelného dramatického vysielania Televízneho štúdia Bratislava Československej televízie, a zároveň v januári tohto roku sme si pripomenuli nedožité sté výročie narodenia významného divadelníka Karola L. Zachara. Preto sme sa v Divadelnom ústave rozhodli pripomenúť si oboje – fenomén tzv. bratislavských televíznych pondelkov, ale...» pokračovať v čítaní

Keď sa z mliečneho zuba stane trvalý

rozhovorMário DrgoňaKatarína Krokošová

Inscenácia Søren Kierkegaard z repertoáru Štúdia 12 mapuje život a filozofiu tejto osobnosti. S autorom textu a zároveň hercom Máriom Drgoňom sme sa rozprávali nielen o inscenácii, ale aj o nešťastnej láske či zmysle života. Prečo ste sa rozhodli spracovať práve úlomky života a filozofiu Sørena Kierkegaarda? Filozofia sa mi zdá byť nesmierne pestrou a zaujímavou vedou. Lákalo ma zaoberať sa ňou  viac už dávnejšie. Teraz som sa k nej konečne dostal. Kierkegaard a jeho dielo, napriek tomu, že zanechal nesmierne silný odkaz, je len štipkou z toho, čomu by som sa chcel venovať. Každopádne, štyri roky žijem s vyštudovanou filozofkou; bez nej by som o Kierkegaardovi vedel sotva viac, než to, že existoval; a možno ani to. To je práve dôvod, prečo som pokladal za dôležité zrealizovať divadelný koncept o tejto osobnosti. Kierkegaard výrazne ovplyvnil smerovanie filozofie, literatúry a tým pádom aj divadla 20. storočia, čo tuší málokto. To, že „predbehol svoju dobu“ možno znie ako...» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03
04
05 06
07 08 09 10 11 12 13
14
15
16 17 18 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com