Krok za krokom

rozhovorKarel AdamDominika Badžová

Obdobie po roku 1989 prinieslo Rómom na Slovensku uznanie a kvalitatívny posun ich statusu od etnickej skupiny k národnosti. Štát deklaroval rómskej národnostnej menšine právo rozvíjať svoj jazyk, kultúru a umenie. Jedným z výsledkov úsilia skupín intelektuálov bolo aj založenie rómskeho divadla. Divadlo Romathan zriadilo Ministerstvo kultúry SR v máji 1992 v Košiciach. Príbehy umelcov tohto zoskupenia sú vo verejnom priestore známe. My vám v tomto článku prinesieme rozhovor s najstarším členom divadla, ktorým je bývalý riaditeľ a súčasný šéfdirigent Karel Adam. Pán Adam, ako si spomínate na svoje hudobné začiatky? Vyrastal som v Sečovciach, je to malá dedinka pri Košiciach. Pochádzam z osady. V Sečovciach som chodil na základnú školu, ale keď učiteľka zbadala, že som nadaný rómsky žiak, tak ma odtiaľ presunuli do mesta medzi majoritu. Bol to dobrý krok. Deti v Sečovciach sa v škole nerozvíjali veľmi dobre, pretože v jednej triede bolo v tej dobe až päť ročníkov. V meste som...» pokračovať v čítaní

Koronátor XI.

koronátoronline výučbadivadloonlineAdela DukátováŠimon Peter KrálikAlžbeta Kamenská

Koronátor študentský Adela Dukátová, KBT Ako prežívaš aktuálnu korona-situáciu? Premenlivo. Momentálne je to už len o zotrvačnosti, ale vyrovnávalo sa mi s ňou ťažko. Najprv som si naivne myslela, že budem mať aspoň viac času na veci, ku ktorým by som sa inak nedostala, ale potom sa zmobilizovali pedagógovia a čas ostal akurát na písanie prác, telefonáty a natáčanie videí. Už to bolo dosť nepríjemné a potom sa k tomu ešte pridá neistota z vývoja situácie, ostanú len štyri steny a provokujúce jarné slnečné dni za oknom, a vy si môžete akurát tak zanadávať do rúška. Pozitívne ale vnímam množstvo času s najbližšou rodinou, toho sa mi bežne ani zďaleka toľko nenaskytá. Aká je tvoja osobná skúsenosť s provizórnou online výučbou? Skôr ju hodnotíš pozitívne alebo naopak negatívne? Negatívne. Ak to aj vášmu niekoľkonásobne staršiemu pedagógovi ide s technikou lepšie ako vám, asi niečo nie je v poriadku. Ale spätne to vnímam celkom pozitívne, keďže som aspoň bola donútená svoje...» pokračovať v čítaní

Koronátor X.

koronátoronline výučbadivadloonlinePeter PalikBarbora MokošováAnna Lehotská

doc. Peter Palik, ArtD. KBT Ako prežívate karanténu? V kruhu mojej rodiny. V podstate mi to v niečom pomohlo zastaviť sa a upokojiť sa. Zrazu sa ten kolotoč vypol a ja som ani nemal chuť protestovať. Odpočívam, chodím do prírody , do záhrady a veľmi voľne si pripravujem veci, ktoré by som mal realizovať, keď sa situácia zmení. Ale najviac ma zamestnáva môj trojročný syn - a to je krása a šťastie. Ako prežiť karanténu? Dobre je mať internet. Ja mám našťastie čo robiť. Píšem scenáre, čítam knihy, ku ktorým som sa chcel dostať... keď budem mať chvíľu pokoj. A teraz to prišlo. Pozerám filmy a paradoxne aj divadlo. Mám pocit, že počas karantény, som videl viac divadelných predstavení (záznamov), ako keď som si ich mohol ísť pozrieť do divadla. Ozaj sa dá z čoho vyberať.A pozerám si aj rôzne prednášky. Študentom by som určite odporučil prednášky pána profesora Hilského. Na Youtube ich je dosť a mnohé sú veľmi zaujímavé. Čo hovoríte na online vyučovanie? Nie je to síce osobný...» pokračovať v čítaní

Koronátor IX.

koronátoronline výučbadivadloonlineHelena ČertíkováErik ŠupčíkMarianna Bódyová

Koronátor pedagogický doc. PhDr. Helena Čertíková, KBT Ako prežívate karanténu? Prežívam, ako všetko, čo prežiť treba. Je to prvá karanténa v mojom živote a musím si na ňu zvyknúť. Na všetky obmedzenia, ktoré prináša. Ale aj na isté spomalenie, zmenu rytmu, možnosť vidieť veci, ktoré som predtým prehliadala. Pôsobíte na Katedre bábkarskej tvorby, kde je nejeden predmet orientovaný prakticky. Zvládate online výučbu? Najprv sa mi to zdalo úplne nepredstaviteľné. Po prvé, nie som veľmi „na mašinky“, po druhé, zvyknutá som na priamy a bezprostredný kontakt so študentami, po tretie, veľmi často pracujeme spolu a naraz – spolu hľadáme spoločné hlasové súznenie na vytvorenie istej nálady či atmosféry, ktorá dotvára text básne. A keď sa ukázalo, že naše odlúčenie nepotrvá týždeň ani dva – musela som sa naučiť učiť online. A veľa improvizovať. Problém som nemala iba ja, ale aj mnohí moji študenti. Prednesy im technika neumožnila nahrať v celku, tak mi ich po častiach poslali v...» pokračovať v čítaní

Koronátor VIII.

koronátoronline výučbadivadloonlineJán PtačinAnna RevickáMichal Slovenský

Koronátor pedagogický Doc. Ing. arch. Mgr. art. Ján Ptačin, ArtD., KS Ako prežívate karanténu? Ďakujem, výborne. Na začiatku karantény sme sa s rodinou presunuli na vidiek. Mám teda príležitosť znovuobjavovať veci, na ktoré má človek tendenciu v kolotoči každodenných „mestských” povinností zabúdať. Dokončujem projekty, ktoré som mal na zozname, lúskam knihy, ktoré sa mi za ostatný čas nakopili, snažím sa využiť tento cenný čas efektívne. Ako prežiť karanténu? Kvalitný čas, ktorý sme týmto nepredvídateľným spôsobom dostali k dispozícii považujem za veľkú príležitosť. Sústreďme sa na to, čo sa v tejto situácii dá rozvíjať, nevenujme sa veciam, v ktorých sa cítime súčasným stavom obmedzení. Čiže moje odporúčanie – trávme čas zmysluplne, robme to, čo nás baví a napĺňa, vzdelávajme sa, zlepšujme seba, svoje vzťahy a svoje okolie. Tak aby sme sa, keď sa táto situácia skončí, mohli spokojní pozrieť späť a videli za nami kus prejdenej cesty. Čo hovoríte na online vyučovanie? Túto...» pokračovať v čítaní

A takto to dopadne, keď idú divadelní nadšenci spolu na chatu!

rozhovorSpoločenská hra v iks dejstváchMax SobekMartina MašlárováMiroslav Dacho

Koľkokrát ste sa počas karantény pristihli, že sa nudíte? Prečítali ste všetko z povinnej literatúry a siahli ste už aj do voliteľnej? Prezreli ste si už všetky on-line inscenácie? Neustále kontrolujete počet nakazených aj vyliečených a kalkulujete, kedy by sme sa mohli dostať do štvrtej fázy, kedy sa konečne otvoria brány divadiel? Vravíte si, že by bolo dobré mať nejakú spoločenskú hru o divadle, lebo všetky ostatné vás omrzeli? V tom prípade máme pre vás dve správy – jednu dobrú a jednu ešte lepšiu. Spoločenská hra v iks dejstvách pravdepodobne vznikne neskôr ako dôjde k otvoreniu divadiel. To bola dobrá správa. Tá lepšia je, že ju môžete podporiť a byť si istí, že ak príde iná pandémia, budete sa vďaka nej môcť zabaviť. Zatiaľ si môžete čas skrátiť aspoň čítaním rozhovoru s tvorcami – Maxom Sobekom (MS), Martinou Mašlárovou (MM) a Mirom Dachom (MD). R: Ako vznikol nápad vytvoriť Spoločenskú hru v iks dejstvách? MS: V lete sme boli spolu na chate a hrali spoločenskú hru o...» pokračovať v čítaní

Koronátor VII.

koronátoronline výučbadivadloonlineSamuel FurmánekDominika KatonováPeter Mazalan

Koronátor študentský Samuel Furmánek, KS Ako prežívaš aktuálnu korona-situáciu? Ako decentne introvertný človek si myslím, že celkom v poriadku. Dokonca mi karanténa ako taká prišla vhod a mohol som si trochu oddýchnuť (od ľudí, od ruchu a od chaosu)... Dokým neprišla záplava zadaní, samozrejme. Aká je tvoja osobná skúsenosť s provizórnou online výučbou? Skôr ju hodnotíš pozitívne alebo naopak negatívne? Za mňa hodnotím online výučbu výrazne negatívne – a to ani, popravde, nejde o prácu pedagógov, skôr o stratu motivácie robiť veci „pre nikoho“, kvôli odpovediam na maily. Niečo sa dá, niečo je fajn, ale celkovo na toto nie som stavaný a neviem, kto asi tak vlastne je stavaný na tento spôsob výučby, takže asi tak... Na skutočnú motiváciu to chce fyzickú prítomnosť, nie správy a hovory. Más nejaké nápady či rady, ako sa nezblázniť a zostať produktívny aj počas tohto náročného pobytu doma? Prokrastinovať. Kvalitne prokrastinovať. Plniť si sny, ktoré sme si odkladali na čas,...» pokračovať v čítaní

Koronátor VI.

koronátoronline výučbadivadloonlineNora NagyováPeter ČaneckýMiroslav Dacho

Koronátor pedagogický doc. Miroslav Dacho, ArtD., KRD Ako preživate karanténu? Od 11. marca t. r. som nepretržite v katastri obce Vysoká nad Kysucou. Tu sa dá karanténa (aspoň zatiaľ) prežiť celkom príjemne. Ako prežiť karanténu? V zdraví. Čo hovoríte na online vyučovanie? Zatiaľ som celkom spokojný. Hoci nestálosť internetového pripojenia spôsobuje, že nemám prednášky. Ak by sa dalo, uprednostnil by som kontaktnú výučbu. Za odpovede ďakuje Katarína Krokošová, 1. mgr. KDŠ » pokračovať v čítaní

Koronátor V.

koronátoronline výučbadivadloonlineJozef KolejákMagdaléna ŽiakováPavol Viecha

Koronátor pedagogický Mgr. art. Jozef Koleják, KRD Ako prežívate aktuálnu korona-situáciu? Keďže pracujem z domu už 13 rokov, na mojom životnom rytme sa toho až tak veľa nezmenilo. Samozrejme, chýba spoločenské a kultúrne vyžitie, stretnutia s priateľmi. Lebo tie online sú iné, poznačené technológiou. Je celkom zábavné vnímať, ako sa mení charakter posedenia s priateľmi pri víne, keď každý sedí doma a štrngá si s ostatnými cez obrazovku počítača. Všetci sme vtedy tak trochu televízni herci. Aká je vaša osobná skúsenosť s provizórnou online výučbou? Hodnotíte ju skôr pozitívne alebo naopak negatívne? Priznám sa, neviem to úplne vyhodnotiť. Možno by to mali skôr posudzovať študenti: či to, že sa nemusia dostaviť na jedno miesto, vnímajú ako prínos. A či tá dostupnosť a pohodlie im dokáže vyvážiť absenciu živej diskusie. Mne ako prednášajúcemu trošku chýba, že necítim reakcie študentov, takže neviem flexibilne reagovať, ak by niečomu nerozumeli alebo sa jednoducho nudili. Musím...» pokračovať v čítaní

Koronátor IV.

koronátoronline výučbadivadloonlinePeter PavlacBrian Brestovanský

Koronátor pedagogický Prof. Peter Pavlac, KRD Ako prežívate obdobie karantény? Prežívam. Komplikovane, keďže som ešte aj otec trinásťročného syna, čiže k home-officu v rámci troch zamestnaní sa pridal home-teaching, ktorý je skôr o enormnej snahe vytvárať dojem, že „sme v škole“ a nie doma na prázdninách. Udržanie týchto virtuálnych stavov bytia je extrémne únavné. Vaše rady pre kolegov a študentov, ako prekonať toto náročné obdobie? Predpokladám, že každý sa zariadil, ako najlepšie vie a ako mu to najlepšie vyhovuje, preto nemám žiadne rady, možno skôr jednu túžbu: uveriť a objaviť vo všetkom tom negatívnom čosi pozitívne. Nemyslím to len ako klišé floskulu, ale ako hmatateľnú skúsenosť. V angličtine na to majú oveľa presnejšie slovo: experience (prežiť, zakúsiť, pozn. red.). A jedna praktická otázka: ako prebieha online výučba vašich predmetov? Ako sa to dá zvládnuť? Keďže mám na starosti semináre (Autorská tvorba/Praktická dramaturgia), v ktorých ide predovšetkým o...» pokračovať v čítaní

iniciátor
September - 2020
  01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 27
28 29 30  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com