ABSOLVENTI V PRAXI

anketaabsolventiMarica ŠiškováAdela Dukátová

Marica Šišková, pedagogička ZUŠ Jozefa Rosinského v Nitre Spomienky na školu Na odbor bábkarská réžia a dramaturgia som nastúpila už v zrelom veku – ako pedagogička na literárno-dramatickom odbore základnej umeleckej školy. Najväčším prínosom bolo pre mňa prehĺbenie teoretických vedomostí z oblasti dejín divadla a absolvovanie kritických seminárov z oblasti dramaturgie a divadelnej kritiky. Čo sa týka priestoru na tvorbu, skôr som cítila isté obmedzenie, pretože som bola zvyknutá tvoriť slobodne a na škole som bola nútená prispôsobiť sa rôznym okolnostiam. Som vďačná za stretnutia s odborníkmi, ktorých si veľmi vážim – Jozef Mokoš, Juraj Nvota, Miro Dacho, Soňa Šimková, Jana Wild, Roman Polák… Vidieť ich počas procesu tvorby ma nesmierne obohacovalo. Škola verzus prax Ako som už spomenula, absolvovala som štúdium po niekoľkoročnej praxi súbežne s postom pedagóga na ZUŠ-ke. Mala som tak uľahčenú pozíciu oproti mladším študentom, takže počas štúdia...» pokračovať v čítaní

Na čom momentálne pracuješ?

anketaštudentiSamuel ChovanecĽuboš JanákMiroslava Košťálová

Anketa zo života študentov na VŠMU Samuel Chovanec, 2. mgr. KRD Som v poslednom ročníku na Katedre réžie a dramaturgie, takže mojím najdôležitejším predmetom je režijná tvorba. S mojím ročníkovým vedúcim, profesorom Ľubomírom Vajdičkom, konzultujem prípravu inscenácie. Budem režírovať Modrofúza od Dey Loher. Modrofúz je zvláštny muž, a rovnaké sú aj ženy, ktoré stretáva. Na texte ma oslovilo to, že láska je v ňom ukázaná v neštandardnej podobe. Let´s talk about love! Stretávam sa s manažérkami kvôli produkcii a tiež so scénografkami. Riešime scénu, konštrukciu, svetlá. Chceme využiť LED svetlá, čo nám trochu komplikuje celkovú prípravu po technickej aj finančnej stránke. Myslím si, že v inscenácii by to mohlo fungovať. Zároveň 5. novembra bola premiéra Peny dní, ktorú režíroval môj kolega Maximilián Sobek. Do Peny dní som sa dostal prostredníctvom jeho peknej myšlienky zapojiť do procesu celý ročník. Prostredníctvom videoprojekcie...» pokračovať v čítaní

Slovenské devy milujúce Island

rozhovorHvalurDominika Horváthová

Októbrový Festival Hvalur bol novinkou nielen pre nás Slovákov, ale aj pre Európanov. Za vznikom toho výnimočného projektu sú dve slovenské devy milujúce Island, ktoré ho inak označujú aj ako svoj druhý domov.   S organizátorkami festivalu, Reginou Ulejovou a Laurou Loviškovou, sme sa rozprávali o jeho priebehu, o posolstve či o tom, aké sú rozdiely medzi nami Slovákmi a Islanďanmi. Hvalur znamená v islandskom jazyku veľryba, prečo ste si zvolili ako symbol festivalu práve tohto morského velikána? LL: Pre mňa osobne veľryba zosobňuje vznešeného a výnimočného “morského hudobníka”. Jazyk, ktorý používa na komunikáciu s ostatnými svojho druhu, môžeme považovať za pieseň oceánu. Bez nej by bol vodný svet tichý a v určitom zmysle slova prázdny, tak ako ten pozemský svet bez umelcov, ktorí vytvárajú a prinášajú krásu a pravé hodnoty. RU:  Veľryby sú pre Island typickým zvieraťom. Fascinuje ma, je to inteligentný tvor, ktorý sa dokáže dorozumievať prostredníctvom tzv....» pokračovať v čítaní

INOKINO – Keď nechce ísť človek do divadla, príde si divadlo po neho

rozhovorInokinoTereza MankoveckáTomáš Baňacký

Študentky VŠMU Barbora Mináriková a Katy Quisová prišli do Bratislavy s projektom, ktorý sme doposiaľ na Slovensku nepoznali. Inokino spája viaceré druhy umenia, čím prináša divákovi intenzívnejší zážitok. „Ten začiatok bol celkom zaujímavý. Celé InoKino spustilo zadanie od Petra Pavlaca na hodine Praktickej dramaturgie. Katy si vlastne len plnila ,domácu úlohuʻ a postupne svojím rozprávaním zaujala niekoľkých ľudí, vrátane mňa, ktorí ju začali podporovať, aby svoj návrh realizovala,“ hovorí o počiatkoch projektu Barbora. InoKino je formátom, ktorý poznajú obyvatelia viacerých krajín sveta. Výnimkou nie je ani Česká republika, odkiaľ pochádza aj jedna z usporiadateliek – Katy, ktorá tam na podobných akciách spolupracovala. To bolo aj podľa Barbory neoceniteľnou skúsenosťou, ktorá pomohla k realizácii projektu na Slovensku. Ďalej vysvetľuje, prečo sa rozhodli InoKino realizovať: „Najprv to bolo nadšenie a presvedčenie, neskôr pocit povinnosti, inokedy zas potreba...» pokračovať v čítaní

Krásy z dielne Karola L. Zachara

rozhovorKarol MišovicPetra Veltyová

Dňa 24. 11. sa uskutočnila v Slovenskom národnom divadle vernisáž výstavy pod názvom Televízne pondelky Karola L. Zachara. Vo veľmi príjemnom prostredí sa stretla široká verejnosť aj viaceré osobnosti divadelného sveta. Spoločne sme sa ponorili do čara televíznych inscenácií v réžii tohto výborného režiséra. Na bližšie informácie a osobné dojmy sme sa pýtali kurátora výstavy Karola Mišovica. Čo je predmetom tejto výstavy? Čo bolo podnetom na jej vytvorenie? Prečo bola výstava zameraná práve na Karola L. Zachara? Výstava Televízne pondelky Karola L. Zachara v sebe spája dve významné jubileá. V roku 2018 totiž uplynulo presne šesťdesiat rokov od spustenia pravidelného dramatického vysielania Televízneho štúdia Bratislava Československej televízie, a zároveň v januári tohto roku sme si pripomenuli nedožité sté výročie narodenia významného divadelníka Karola L. Zachara. Preto sme sa v Divadelnom ústave rozhodli pripomenúť si oboje – fenomén tzv. bratislavských televíznych pondelkov, ale...» pokračovať v čítaní

Keď sa z mliečneho zuba stane trvalý

rozhovorMário DrgoňaKatarína Krokošová

Inscenácia Søren Kierkegaard z repertoáru Štúdia 12 mapuje život a filozofiu tejto osobnosti. S autorom textu a zároveň hercom Máriom Drgoňom sme sa rozprávali nielen o inscenácii, ale aj o nešťastnej láske či zmysle života. Prečo ste sa rozhodli spracovať práve úlomky života a filozofiu Sørena Kierkegaarda? Filozofia sa mi zdá byť nesmierne pestrou a zaujímavou vedou. Lákalo ma zaoberať sa ňou  viac už dávnejšie. Teraz som sa k nej konečne dostal. Kierkegaard a jeho dielo, napriek tomu, že zanechal nesmierne silný odkaz, je len štipkou z toho, čomu by som sa chcel venovať. Každopádne, štyri roky žijem s vyštudovanou filozofkou; bez nej by som o Kierkegaardovi vedel sotva viac, než to, že existoval; a možno ani to. To je práve dôvod, prečo som pokladal za dôležité zrealizovať divadelný koncept o tejto osobnosti. Kierkegaard výrazne ovplyvnil smerovanie filozofie, literatúry a tým pádom aj divadla 20. storočia, čo tuší málokto. To, že „predbehol svoju dobu“ možno znie ako...» pokračovať v čítaní

Ako sme blúdili alebo Divadelná Nitra 2018

anketaDivadelná Nitra 2018Veronika Žigmundová

V dňoch 28. septembra až 3. októbra sa v Nitre konal 27. ročník medzinárodného divadelného festivalu s názvom Divadelná Nitra 2018. Organizátori pripravili pre návštevníkov nielen zaujímavé predstavenia, ale aj možnosť vnímať ich do hĺbky vďaka diskusiám s tvorcami a protagonistami. Festival bol rozmanitý z hľadiska žánrov a rovnako aj druhov umenia. Na javiskách diváci mohli vidieť činoherné predstavenia, ale napríklad aj drámu s prvkami doku, fyzické divadlo, tanec, bábkové divadlo či nový cirkus. Zaujímavými pre divákov boli aj performancie pre jediného diváka ale i predstavenie odohrané bez jediného herca. Divadelnej Nitry sa zúčastnilo aj mnoho študentov a pedagógov Divadelnej fakulty VŠMU. Na to, aký názor majú na festival, čo im dal, prípadne naopak, čo od neho očakávali, sme sa opýtali priamo troch jeho priamych účastníkov, prvákov Katedry divadelných štúdií, Tamary Vajdíkovej, Adama Nagya a Petry Veltyovej. Zúčastnili...» pokračovať v čítaní

Na čom momentálne pracuješ?

anketaNa čom momentálne pracuješMiroslava Košťálová

Jana Němečková (1. bc. KS) Na kostýmovej realizácii sa zaoberáme prikladaným odevom. Každý z nás si musel kúpiť šesť metrov ľubovoľnej látky a na hodinách skúšame, koľko variantov odevu dokážeme vytvoriť. Látku môžeme rozstrihať, zošiť alebo pomaľovať, keď budeme v stave zúfalstva. Výsledkom by mal byť reálny kostým. Na scénografickom ateliéri pracujeme na projekte ,,Stena“ do Starej tržnice v Bratislave. Prechádzame celým procesom tvorby – konzultujeme svoje nápady, robíme výkresy, makety a pod. Každý z nás robil k tejto téme výskum, keďže stena je všeobecný pojem, a každý z nás sa rozhodol pristúpiť k tejto téme inak. Na maľbe sa venujeme zátišiu, no zaoberáme sa aj návrhmi scén do divadla. Robíme malé skice študentskej izby v rôznych situáciách a potom vyberieme finálnu, ktorú namaľujeme. Na soche sa ešte len ideme pustiť do modelovania lebky. Okrem toho, že na dejinách umenia preberáme učivo, tak každý z nás dostal...» pokračovať v čítaní

Čo sme vždy chceli vedieť o našej knižnici

rozhovoro našej knižniciKatarína Krokošová

A tak sme sa báli opýtať. Keď sme na začiatku akademického roka rozmýšľali, s kým urobíme interview, napadli nám samé slávne mená. No potom nám zišlo na um, že by nebolo zlé porozprávať sa s ľuďmi, s ktorými prichádzame do kontaktu dennodenne a ktorým sú mnohí z nás vďační za nájdenie nevyhnutne potrebnej knihy, a teda aj za skoré odovzdanie záverečnej práce, či skrátka len za radu a rozveselenie po náročnom dni. Dlhšie sme už teda neváhali a porozprávali sme sa s tímom našej akademickej knižnice. Nehovorili sme však len o fungovaní knižnice, ale aj o umení a potrebe divadelnej kritiky. Ako sa vám pracuje v akademickej knižnici a čo je vašou úlohou? Rastislav Blaho (RB): Celkovo príjemne. Je to veľmi zaujímavá a tvorivá práca. Každý príde s nejakým nápadom. Mojou úlohou je, aby si tu každý našiel to, čo potrebuje pre svoju múzu, rád sem chodieval a dobre sa tu cítil. Katarína Trnavská (KT): VŠMU ma dostalo svojou atmosférou. Občas niekto zaspieva, zahrá na gitare,...» pokračovať v čítaní

Používanie inovácií nie je lep na diváka, len pridaná hodnota

rozhovorrežisérSamuel ChovanecRomana Srncová

Samuel Chovanec, študent réžie na VŠMU, už počas štúdia vytvára vlastné projekty aj mimo školského prostredia. Jedným z nich je aj autorská inscenácia Mars, ktorá vznikla v bratislavskom Štúdiu 12. Jej zápletka je inšpirovaná vesmírnymi misiami, ktoré majú za cieľ kolonizovať túto planétu Slnečnej sústavy. Ako a prečo si sa inšpiroval projektom Mars One? Pri prvotnej úvahe nešlo o to, ktorou misiou sa budeme inšpirovať, išlo tam skôr o to, že sme sa inšpirovali všeobecne snahou kolonizovať Mars a táto misia je vlastne svojím postupom asi najbližšie k realizácii. V druhom rade a určite nie neposlednom, lebo to vlastne rozhodlo o realizácii inscenácie, sa tam spojili rôzne bizarnosti. Účastníkov misie tlačili okolnosti do rôznych situácií, ktoré sa mi zdali zaujímavé na to, aby nám poskytli vhodné dramatické situácie. Ide o princíp, že sa stretnú amatéri, ľudia, ktorí nie sú dlhodobo pripravovaní na fungovanie v daných podmienkach....» pokračovať v čítaní

iniciátor
November - 2019
  01 02 03
04 05 06 07 08 09
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
23 24
25 26 27 28 29 30  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com