Zvuková poézia KOMUnikuje

rozhovorzvuková poéziaAnna ČonkováMilan AdamčiakEster Horváthová Čuříková

Začiatkom októbra sa napriek aktuálnej situácii s Covid-19 podarilo uskutočniť performance Anny Čonkovej Stojím a čakám, ktorej súčasťou boli aj študenti VŠMU. V Mirbachovom paláci tak zaznelo niekoľko básní Milana Adamčiaka. Jeho zvuková poézia znela v priestoroch točitého schodiska, pričom sa diváci voľne prechádzali alebo usádzali na jednotlivých poschodiach. Avšak so zvukovou poéziou sa u nás, na našej umeleckej scéne, nestretávame až tak často. Preto ma zaujímalo, čo mi o nej povie Anna Čonková, ktorá s ňou už skúsenosti má. Akú úlohu zastáva zvukovosť a ako sa vôbec performeri orientujú v grafickej partitúre? No a v neposlednom rade: Ako zvuková poézia komunikuje a kto je jej percipientom? Poézia Milana Adamčiaka, ktorá bola predvádzaná v rámci festivalu Novotvar má svoje špecifiká, ide o takzvanú zvukovú poéziu. V čom je prevedenie tohto typu poézie iné? Povedala by som, že v experimentálnej poézii je...» pokračovať v čítaní

Časopis o umení (nielen) pre deti

rozhovorNazdarčasopisPetra VeltyováŠimon Frolo

Nikola Urdzíková a Regina Matejová sa raz, ešte ako študentky konzervatória, rozhodli vytvoriť časopis. Myšlienka vznikla, pretože cítili potrebu bližšie oboznamovať ľudí a najmä deti s umením. Zobrali teda papier, farebné ceruzky, perá a začali tvoriť. Dnes pokračujú nielen v štúdiu na vysokých školách so zameraním na divadlo a hudbu, ale aj v tvorbe tohto výnimočného časopisu. Každé číslo sa venuje inej téme, inému obdobiu. Autorky sú živým príkladom toho, že niekedy stačí nato, aby sa povinnosti stali zábavou, iba idea a chuť niečo vytvoriť. Ako a kedy ste sa dostali k umeniu? Respektíve, čo vás inšpirovalo k tomu tvoriť obsah o umení? NIKA: Vyštudovali sme konzervatórium (hudobno-dramatické umenie). Konkrétne k časopisu  nás podľa mňa dostalo to, že sme išli počas maturitného ročníka, kedy sme na konci roka nemali úplne čo robiť, do Artfora. Tam sme si pozerali časopisy a v spojení s tým, že sa nudíme celé dni, sme si...» pokračovať v čítaní

Deti z Coburgovej ulice spoznávajú svoju identitu prostredníctvom umenia

rozhovorexternýBeáta DanišováRomane čhavore jilestarDominika Badžová

Spevácky súbor Romane čhavore jilesta1 vznikol na jeseň v roku 2018. Založili ho kolegovia z Centra Coburkovo so sídlom v Trnave. My sme sa porozprávali s Beátou Danišovou, ktorá je jednou zo zakladateliek. Centrum Koburgovo vykonáva opatrenia sociálnoprávnej ochrany detí, sociálnej kurately a preventívne programy a aktivity zamerané na deti a ich rodičov. Môžete nám priblížiť čo to presne znamená? Spoločne s kolegami Paulínou Radimákovou a Jánom Kačom sme sa rozhodli začať spolupracovať a vytvárať nové príležitosti pre deti z Coburgovej ulice. Väčšina doterajších aktivít, ktoré boli realizované v danej lokalite boli orientované hlavne na vzdelávanie (najmä detí v predškolskom veku), prípadne na športové aktivity. Keďže mnohé z detí, ktoré sme poznali mali veľmi blízko k hudbe a sám Janko je hudobníkom telom aj dušou rozhodli sme sa, založiť spevácky krúžok. Z počiatku to bol naozaj len akýsi krúžok. Chodili do...» pokračovať v čítaní

Chceme ľuďom priniesť kultúru do obývačiek

reaktoronline festivalRóbert GajdošAj my sme tuPetra Veltyová

Už koncom septembra sa na internete začali objavovať zvláštne obrázky s odkazom  #ajmysmetu. Predzvesťou toho, čo sa bude diať, nám mohol byť iba krátky komentár, informujúci o online festivale. Ubehlo už niekoľko týždňov a spoza neurčitého nápisu sa začali vynárať mená, dátumy a ďalšie informácie. Tieto kúsky skladačky nám začali vytvárať menší obraz. No aj tak máme stále množstvo otázok. Rozhodli sme sa preto obrátiť na organizátora festivalu, Róberta Gajdoša, ktorý neváhal a poskytol nám odpovede.  Kto stojí za touto iniciatívou? Je to iba váš osobný projekt alebo ste v zákulisí viacerí?  Projekt Aj my sme tu! vznikol síce z mojej iniciatívy, ale sú za ním, samozrejme, aj iní ľudia – známi, kamaráti, či muzikanti, ktorých aktuálna situácia veľmi pobúrila a chcú prispieť svojou činnosťou, technickou alebo...» pokračovať v čítaní

Online divadelné záznamy

anketadivadloonlineDominika Tekelová

Ahojte, kamaráti! V týchto neľahkých časoch sme boli s divadlom prepojení len cez online svet. K dispozícii sme dostali množstvo záznamov z divadelných predstavení a mohli sme si opäť pripomenúť inscenácie, ktoré sa už nehrávajú. Zaujímalo nás, ako ste sa konfrontovali s takouto situáciou, či ste záznamy sledovali so zatajeným dychom (podobne ako z priestorov divadla) alebo sa ruka občas pošmykla a z dvojhodinového záznamu bol hodinový? A sledovali ste ich vôbec? 1.) Michaela Hriňová, KRD, 3. roč. bc. Nie. 2.) Adam Nagy, KDŠ, 2. roč. bc. Áno. Jediným plusom bolo, že som si mohol pozrieť skvelé inscenácie, ale tým som aj skončil s pozitívami. Negatív to má veľa. Tým, že inscenácia nie je vytvorená na sledovanie cez obrazovku, tak ma to nechalo chladným. Mnohokrát sa stalo, že som začal sledovať inscenáciu a po 30 minútach som to vypol. Nešla na mňa žiadna energia, atmosféra. Divadlo je preto divadlom, aby som si sadol do sedadla a naživo sledoval predstavenie. Ďalším negatívom...» pokračovať v čítaní

Koronátor XX.

koronátoronline výčbadivadloonlineMilan RašlaTerézia Kučerová

Koronátor pedagogický doc. Milan Rašla, KS Ako prežívate karanténu? Nepodlieham panike, nesledujem tlačové besedy predsedu vlády a jeho Melody Boys a snažím sa využiť nadobudnutý časový priestor racionálne. V jeho rámci sa mi darí: • intenzívne komunikovať so študentkami a študentmi • starať sa o dom a záhradu, dorábať nedokončené práce • chystať výstavu mojich študentov zo sedemdesiatych rokov • maľovať • variť a piecť • denne stráviť 40 minút na stacionárnom bicykli pri sledovaní YouTube Ako prežiť karanténu? Tešiť sa z každého nového rána a bežať k počítaču zistiť, čo vám študentky a študenti pripravili na tento deň. Čo hovoríte na online vyučovanie? Doteraz som počítač využíval iba na konzultácie s vedomím toho, že sa so študent(k)ami o pár dní stretnem a nejasné problémy vyriešime. COVID 19 ma prinútil odpovedať na všetky podnety nielen verbálne, ale vyhľadať a poslať aj obrazové informácie. Prinútil ma aj uvedomiť si zodpovednosť za každé slovo, ktoré...» pokračovať v čítaní

Koronátor XIX.

koronátoronline výčbadivadloonlineIvana KleiblováViktória Purdeková

Koronátor pedagogický Mgr. Ivana Kleiblová, ArtD., KTT HTF Ako ste prežívali karanténu? Prežívanie karantény v mojom prípade jasne vymedzilo to, že som mama dvoch školopovinných detí, takže by sa dalo stručne opísať slovami ‒ homeoffice, homeschooling, homecooking – a najlepšie všetko naraz. Povinnosti s tým súvisiace ma však nútili dodržiavať presnejší režim a hospodárne narábať s časom, ktorého bolo záhadne menej než pred koronou. Neustále meniaca sa situácia bola spočiatku neprehľadná, ale nakoniec sme sa v nej naučili „plávať“, teda aspoň sme sa „neutopili“. Hlavne v tých permanentných zmenách a aktualizáciách, ktoré pretrvajú ešte dlho. Niektoré veci boli dokonca osviežujúce – pracovné telefonáty s kolegami, ktoré sa zmenili na rozhovory o deťoch či vnúčatách, partneroch, rodičoch, o varení (ako uvariť tarhoňu ako zo školskej jedálne, aj keď ja ju neznášam), záhradke, živote i bezradnosti. A voľné večery s manželom v kuchyni, síce za počítačom, ale s pohárikom niečoho...» pokračovať v čítaní

Koronátor XVIII.

koronátordivadloonlineonline výučbaTereza TrusinováZlaťka Golecová

Koronátor XVI.

koronátordivadloonlineonline výučbaKatarína ŠafaříkováKristián KozmenkoJakub Janotík

Koronátor pedagogický doc. Katarína Šafaříková, ArtD., KH Ako prežívate karanténu a ako ju podľa Vás treba prežiť? Nuž predovšetkým nie je na škodu dbať na bezpečnosť a zdravie. Nedodržiavanie opatrení ešte z nikoho hrdinu nespravilo... (Zakaždým! Zakaždým sa po to poondiate rúško musím vrátiť, zakaždým si ho zabudnem, zakaždým!) Tiež si myslím, že sme sa v tejto neštandardnej situácii ocitli spoločne, možno nie je čas na sebaľútosť, možno je čas na sebarozvoj. (Napríklad v „krížovkách v mobile” som dosiahla level 7924674 a ďalší vraj už nie je?!) Čas, ktorý sme „normálne” trávili v divadle, sme nútení využiť iným kreatívnym spôsobom. A to predsa vie byť nielen zábavné, ale aj obohacujúce! (To ste vedeli, že je takmer nemožné ošúpať limetku?!) Spočítané a podčiarknuté: karanténa je nanič... Ľahko sa stane, že nám zmäkne mozog, zmľandravie telo a splesnivie vosk na vlasy... možno nás ale uprostred všetkých tých obmedzení môže tešiť aspoň to, že sme sa konečne dobre vyspali,...» pokračovať v čítaní

Koronátor XV.

koronátoronline výučbadivadloonlineLinda DurkáčováMarTino ZacharKristína Spáčová

Koronátor študentský Linda Durkáčová, KDM Ako prežívaš karanténu? Momentálne je to už lepšie, keďže sú opatrenia voľnejšie, ale zo začiatku mi veľmi chýbali festivaly, kluby, hlasná hudba, rad na bare, kamaráti a keďže je to odpoveď pre Reflektor, tak, samozrejme, aj divadlo. Ako prežiť karanténu? Jednoznačne krátením si času. Ja napríklad nekváskujem a online kultúra ma neberie, tak som si kúpila longboard a chodím jazdiť. Zároveň mi vyšli štátnice na „koronarok“, takže sa teším, že voľnejší čas môžem využiť na vzdelávanie. Čo hovoríš na online vyučovanie? Online vyučovanie má svoje výhody, môžete počúvať prednášajúceho a zároveň variť, upratovať, tancovať, čokoľvek. Je to skvelé. Popravde sa už ale teším, keď sa všetci v škole stretneme osobne. Za odpovede ďakuje Katarína Krokošová, 1. mgr. KDŠ » pokračovať v čítaní

iniciátor
December - 2019
  01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com