„Ak dokážeme farby vnímať, je to pre mňa signál, že citlivosť v našom vnímaní ešte svoje miesto má“

dramátorv skratke s KatkourozhovorZáhradaVeronika TrokšiarováKatarína Krokošová

Vône, farby, pohoda a výnimočná atmosféra. To všetko mi napadne pri pomyslení na záhradu. Branko Ćopić je autorom nádherne citlivej knihy o detstve, radosti zo života, no predovšetkým o fantázii, ktorú má každý z nás inú a práve v tom je naša jedinečnosť, naše bohatstvo. Tento text je pre mňa synonymom hlbokého nádychu, po ktorom otvoríme oči a pohneme sa vpred. Ale zmenení priamo v srdci. Knihu Branka Ćopića Záhrada slezovej farby sa rozhodli zdramatizovať študentky štvrtého ročníka Zarina Hozdić a Veronika Trokšiarová. S Veronikou sme si spoločne zaspomínali na detstvo a odhalili aj výnimočnosť tohto nádherného textu. Práve som si prečítala Záhradu a musím povedať, že ide o nádherný, veľmi jemný, osobitý text, ktorý v dnešnej drsnej a uponáhľanej dobe, nie je pre každého. Nie každý má dostatok času, aby si naplno vychutnal jeho poetickosť a mohol popustiť uzdu svojej vlastnej fantázie (tento motív mi pripomenul Annu zo Zeleného...» pokračovať v čítaní

Koronátor XIV.

koronátoronline výučbadivadloonlineMichal RežnýMichaela MalkováBarbora Bakošová

Koronátor pedagogický doc. Michal Režný, ArtD., KH Ako prežívate karanténu? Najprv mi to všetko prišlo neuveriteľné. Pri štvrtom zúfalom pokuse o kúpu droždia, som sa obklopený nevrlými pohľadmi spod rúšok pristihol pri dojme, že si pripadám ako v apokalyptickom filme. V záujme zachovania duševnej pohody som obmedzil prísun informácií a na istý čas som sa presunul k rodičom do rodinného domu so záhradou. Úplne otvorene priznávam, že som deprivovaný sociálne, pracovne i hapticky. Nahlas si pripomínam, že to všetko netreba brať až tak veľmi vážne. V tom mám ešte medzery, na to zabúdam. Ako prežiť karanténu? Urobte si radosť. Včera otvorilo Kino Lumiére. Bol som. Bolo nás tam 9 (slovom deväť), čo je v rámci súčasných uvoľnených opatrení full-house. Čo hovoríte na online vyučovanie? Kontaktnej výučbe sa nič nevyrovná. Nič. Chýba mi smrad baletizolu na tri dva jednotke. Chýba mi, že nesmrdím ako zeleninový rezeň alebo ako filé, keď po škole odchádzam od Tomiho („Príďte hladní,...» pokračovať v čítaní

Koronátor XIII.

koronátoronline výčbadivadloonlineZuzana BilskáAndrea BacigálováBarbora Kneblová

Koronátor študentský Zuzana Bilská, KDM Karanténu prežívam ťažko. Chýba mi divadlo, ale hlavne ľudia okolo divadla, spoločná káva, pivo či obed. Návod na to, ako ju prežiť, nemám. Mne samej by sa hodil, napríklad na to, ako spomaliť čas, ktorý mi v karanténe letí ešte viac ako normálne. Online vyučovanie je fajn pri teoretických predmetoch, no chýba mi reálny kontakt, diskusia a prax. No už sme vo štvrtej fáze, tak dúfam, že celé toto šialenstvo bude rýchlo za nami a Svoradova a okolie začne žiť klasickým umelecko-študentským životom. Za odpoveď ďakuje Katarína Krokošová, 1. mgr. KDŠ » pokračovať v čítaní

Koronátor XII.

koronátoronline výčbadivadloonlineVeronika TrokšiarováTara RužbašánováDenis Farkaš

Koronátor študentský Veronika Trokšiarová, KBT Z Bratislavy som odišla domov, do Kremnice. Od povinnej karantény som si hneď zo začiatku sľubovala veľmi veľa. Takže môj deň vyzerá napríklad takto: Po výdatnom spánku ráno vstanem, dám si zdravé raňajky, zacvičím si, splním si povinnosti do školy, či práce, ak mám voľnejší deň zoberiem psa a idem sa prejsť do lesa. V Kremnici máme všade navôkol krásnu prírodu. Dni sú vďaka voľnému času veľmi produktívne, takže si spisujem nové nápady alebo čítam knihy, ktoré som predtým nemala čas prečítať. Teraz mám čas na veľa vecí. Alebo... ak by som mala byť úprimná, tak skôr môj deň vyzerá asi takto: Ráno ma zobudí mravčanie. Jedna z mojich mačiek vydáva špeciálne piskľavý vysoký tón, ktorý sa vám zaryje do uší, aj keby ste mali hlavu pod tromi vankúšmi. Pravdepodobne chce jesť alebo ísť von. Ak sa niekde na internetoch hovorí o diabolskej stránke mačiek, tak tá moja (Presley) musí byť démon špeciálne cvičený na spríjemňovanie rána svojho...» pokračovať v čítaní

Krok za krokom

rozhovorKarel AdamDominika Badžová

Obdobie po roku 1989 prinieslo Rómom na Slovensku uznanie a kvalitatívny posun ich statusu od etnickej skupiny k národnosti. Štát deklaroval rómskej národnostnej menšine právo rozvíjať svoj jazyk, kultúru a umenie. Jedným z výsledkov úsilia skupín intelektuálov bolo aj založenie rómskeho divadla. Divadlo Romathan zriadilo Ministerstvo kultúry SR v máji 1992 v Košiciach. Príbehy umelcov tohto zoskupenia sú vo verejnom priestore známe. My vám v tomto článku prinesieme rozhovor s najstarším členom divadla, ktorým je bývalý riaditeľ a súčasný šéfdirigent Karel Adam. Pán Adam, ako si spomínate na svoje hudobné začiatky? Vyrastal som v Sečovciach, je to malá dedinka pri Košiciach. Pochádzam z osady. V Sečovciach som chodil na základnú školu, ale keď učiteľka zbadala, že som nadaný rómsky žiak, tak ma odtiaľ presunuli do mesta medzi majoritu. Bol to dobrý krok. Deti v Sečovciach sa v škole nerozvíjali veľmi dobre, pretože v jednej triede bolo v tej dobe až päť ročníkov. V meste som...» pokračovať v čítaní

Koronátor XI.

koronátoronline výučbadivadloonlineAdela DukátováŠimon Peter KrálikAlžbeta Kamenská

Koronátor študentský Adela Dukátová, KBT Ako prežívaš aktuálnu korona-situáciu? Premenlivo. Momentálne je to už len o zotrvačnosti, ale vyrovnávalo sa mi s ňou ťažko. Najprv som si naivne myslela, že budem mať aspoň viac času na veci, ku ktorým by som sa inak nedostala, ale potom sa zmobilizovali pedagógovia a čas ostal akurát na písanie prác, telefonáty a natáčanie videí. Už to bolo dosť nepríjemné a potom sa k tomu ešte pridá neistota z vývoja situácie, ostanú len štyri steny a provokujúce jarné slnečné dni za oknom, a vy si môžete akurát tak zanadávať do rúška. Pozitívne ale vnímam množstvo času s najbližšou rodinou, toho sa mi bežne ani zďaleka toľko nenaskytá. Aká je tvoja osobná skúsenosť s provizórnou online výučbou? Skôr ju hodnotíš pozitívne alebo naopak negatívne? Negatívne. Ak to aj vášmu niekoľkonásobne staršiemu pedagógovi ide s technikou lepšie ako vám, asi niečo nie je v poriadku. Ale spätne to vnímam celkom pozitívne, keďže som aspoň bola donútená svoje...» pokračovať v čítaní

Koronátor X.

koronátoronline výučbadivadloonlinePeter PalikBarbora MokošováAnna Lehotská

doc. Peter Palik, ArtD. KBT Ako prežívate karanténu? V kruhu mojej rodiny. V podstate mi to v niečom pomohlo zastaviť sa a upokojiť sa. Zrazu sa ten kolotoč vypol a ja som ani nemal chuť protestovať. Odpočívam, chodím do prírody , do záhrady a veľmi voľne si pripravujem veci, ktoré by som mal realizovať, keď sa situácia zmení. Ale najviac ma zamestnáva môj trojročný syn - a to je krása a šťastie. Ako prežiť karanténu? Dobre je mať internet. Ja mám našťastie čo robiť. Píšem scenáre, čítam knihy, ku ktorým som sa chcel dostať... keď budem mať chvíľu pokoj. A teraz to prišlo. Pozerám filmy a paradoxne aj divadlo. Mám pocit, že počas karantény, som videl viac divadelných predstavení (záznamov), ako keď som si ich mohol ísť pozrieť do divadla. Ozaj sa dá z čoho vyberať.A pozerám si aj rôzne prednášky. Študentom by som určite odporučil prednášky pána profesora Hilského. Na Youtube ich je dosť a mnohé sú veľmi zaujímavé. Čo hovoríte na online vyučovanie? Nie je to síce osobný...» pokračovať v čítaní

Koronátor IX.

koronátoronline výučbadivadloonlineHelena ČertíkováErik ŠupčíkMarianna Bódyová

Koronátor pedagogický doc. PhDr. Helena Čertíková, KBT Ako prežívate karanténu? Prežívam, ako všetko, čo prežiť treba. Je to prvá karanténa v mojom živote a musím si na ňu zvyknúť. Na všetky obmedzenia, ktoré prináša. Ale aj na isté spomalenie, zmenu rytmu, možnosť vidieť veci, ktoré som predtým prehliadala. Pôsobíte na Katedre bábkarskej tvorby, kde je nejeden predmet orientovaný prakticky. Zvládate online výučbu? Najprv sa mi to zdalo úplne nepredstaviteľné. Po prvé, nie som veľmi „na mašinky“, po druhé, zvyknutá som na priamy a bezprostredný kontakt so študentami, po tretie, veľmi často pracujeme spolu a naraz – spolu hľadáme spoločné hlasové súznenie na vytvorenie istej nálady či atmosféry, ktorá dotvára text básne. A keď sa ukázalo, že naše odlúčenie nepotrvá týždeň ani dva – musela som sa naučiť učiť online. A veľa improvizovať. Problém som nemala iba ja, ale aj mnohí moji študenti. Prednesy im technika neumožnila nahrať v celku, tak mi ich po častiach poslali v...» pokračovať v čítaní

Koronátor VIII.

koronátoronline výučbadivadloonlineJán PtačinAnna RevickáMichal Slovenský

Koronátor pedagogický Doc. Ing. arch. Mgr. art. Ján Ptačin, ArtD., KS Ako prežívate karanténu? Ďakujem, výborne. Na začiatku karantény sme sa s rodinou presunuli na vidiek. Mám teda príležitosť znovuobjavovať veci, na ktoré má človek tendenciu v kolotoči každodenných „mestských” povinností zabúdať. Dokončujem projekty, ktoré som mal na zozname, lúskam knihy, ktoré sa mi za ostatný čas nakopili, snažím sa využiť tento cenný čas efektívne. Ako prežiť karanténu? Kvalitný čas, ktorý sme týmto nepredvídateľným spôsobom dostali k dispozícii považujem za veľkú príležitosť. Sústreďme sa na to, čo sa v tejto situácii dá rozvíjať, nevenujme sa veciam, v ktorých sa cítime súčasným stavom obmedzení. Čiže moje odporúčanie – trávme čas zmysluplne, robme to, čo nás baví a napĺňa, vzdelávajme sa, zlepšujme seba, svoje vzťahy a svoje okolie. Tak aby sme sa, keď sa táto situácia skončí, mohli spokojní pozrieť späť a videli za nami kus prejdenej cesty. Čo hovoríte na online vyučovanie? Túto...» pokračovať v čítaní

A takto to dopadne, keď idú divadelní nadšenci spolu na chatu!

rozhovorSpoločenská hra v iks dejstváchMax SobekMartina MašlárováMiroslav Dacho

Koľkokrát ste sa počas karantény pristihli, že sa nudíte? Prečítali ste všetko z povinnej literatúry a siahli ste už aj do voliteľnej? Prezreli ste si už všetky on-line inscenácie? Neustále kontrolujete počet nakazených aj vyliečených a kalkulujete, kedy by sme sa mohli dostať do štvrtej fázy, kedy sa konečne otvoria brány divadiel? Vravíte si, že by bolo dobré mať nejakú spoločenskú hru o divadle, lebo všetky ostatné vás omrzeli? V tom prípade máme pre vás dve správy – jednu dobrú a jednu ešte lepšiu. Spoločenská hra v iks dejstvách pravdepodobne vznikne neskôr ako dôjde k otvoreniu divadiel. To bola dobrá správa. Tá lepšia je, že ju môžete podporiť a byť si istí, že ak príde iná pandémia, budete sa vďaka nej môcť zabaviť. Zatiaľ si môžete čas skrátiť aspoň čítaním rozhovoru s tvorcami – Maxom Sobekom (MS), Martinou Mašlárovou (MM) a Mirom Dachom (MD). R: Ako vznikol nápad vytvoriť Spoločenskú hru v iks dejstvách? MS: V lete sme boli spolu na chate a hrali spoločenskú hru o...» pokračovať v čítaní

iniciátor
December - 2019
  01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com