I v tichu sa dočkáš burácajúceho umenia

Ako napísať prvú vetu tohto príspevku? Príspevku o radosti, tvorivom duchu, búrlivom tichu, bezbrehom pohybe...? A ako by potom mala vyzerať druhá veta? Dovolím si tvrdiť, že ani majstrovské pero Daniila Charmsa by nedokázalo zhmotniť atmosféru, ktorá každý rok na konci novembra veľmi intenzívne PANuje v Liptovskom Mikuláši. Preto mi odpustite, že tento príspevok nebude žiadnou detailnou recenziou, ale akousi snahou priblížiť Vám ten neopakovateľný pocit „so srdcom na dlani“.» pokračovať v čítaní

Nočné postrehy...

Kúzlo divadla nikdy nespí... a preto: V čase svetiel na ulici do divadla večer súci. Neobchádzaj Divadlo LAB! Pozri sa do google máp. 7. ročník divadiel noci chytí ťa do svojej moci. Tak ako aj sedem farieb dúhu tvorí, za sedem dní prejde týždeň celý. Ten, kto šťastiu čísla verí, nech s nami prežije večer celý. Kúzelný či magický, zabudni na svet klasický. Touto cestou by sme radi, pozvali vás kamaráti, na noc, ktorá nezradí, a realitu nahradí. » pokračovať v čítaní

Otvorili sme dvere

Dňa 25. novembra sa na Divadelnej fakulte VŠMU uskutočnil už druhý raz Deň otvorených dverí. Túto akciu iniciovali a koordinovali prodekanka pre študijné záležitosti doc. Barbora Krajč-Zamišková, ArtD. a pedagogička Katedry divadelného manažmentu Zuzana Stranovská, ArtD. Prinášame vám „bleskový“ rozhovor z krátkej „kávičkovej“ pauzy doc. Barbory Krajč-Zamiškovej, ArtD.» pokračovať v čítaní

Skratka do iného sveta

Biela noc 2016festival

Festival Biela noc sa v médiách hrdí charakteristikou „medzinárodný umelecký projekt, ktorý má za úlohu priblížiť širokej verejnosti súčasné formy umenia ako aj netradičné, nepoznané a významné miesta európskych metropol“ (www.bielanoc.sk). Bratislava nie je štandardnou metropolou – svedčí o tom i fakt, že festival do nej prenikol až v roku 2015, teda o päť rokov neskôr ako do Košíc a trinásť rokov po prvom ročníku v Paríži (2002). Väčšina priestorov, kde sa prezentujú umelecké diela, nepatrí k významným dominantám mesta (tých je pomenej), ale skôr k tým netradičným. Medzi viac ako 50 umeleckými objektmi, podujatiami či inštaláciami na tohtoročnom festivale patrili k nezabudnuteľným a divácky najpríťažlivejším kanadský Mrak (zo 6000 žiaroviek) na Kapitulskej ulici, Kvapky (Braňo Bernár) v Sade Janka Kráľa, ozvláštnená budova Národnej banky Slovenska, žiariace UFO na Moste SNP, ale aj exponát študentov z Katedry scénografie...» pokračovať v čítaní

Podnetné európske stretnutie

Divadelná Nitra 2016workshop

Koncom septembra sa po dvadsiatypiaty krát uskutočnil medzinárodný festival Divadelná Nitra. Už druhý rok je súčasťou festivalu workshop pre mladých divadelných kritikov pod názvom V4@theatre. Tento rok boli  jeho účastníkmi mladí divadelní kritici a kritičky z krajín V4 a  z Bieloruska, Ukrajiny a Moldavska. Celkovo sa ich tak v Nitre stretlo dvanásť  pod vedením profesora Patrica Pavisa.          Kto zažil akýkoľvek divadelný festival, vie, že jeho absolvovanie si vyžaduje najmä vytrvalosť, ktorá by sa miestami dala porovnať s výdržou maratóncov. Predsa len, festival takým divadelným maratónom je. Ešte pred jeho začiatkom sa uskutočnilo prvé stretnutie s profesorom Pavisom, počas ktorého sme sa dohodli na systéme práce a tiež sme mohli položiť otázky, na ktoré sme počas nasledujúceho týždňa mali dostať odpovede.          Hneď po prvej diskusii nasledovalo otváracie predstavenie nemeckého...» pokračovať v čítaní

Slovom: Óda na radosť otáznik

Divadelná Nitra2016Óda na radosť?.Ode to joy

Organizátori festivalu Divadelná Nitra mu priradili k jeho 25. narodeninám názov „Óda na radosť?.“. Názov hymny Európskej únie doplnili interrogatívnou interpunkciou, ktorá provokuje k bohatej škále interpretácií - od zvedavosti a túžby dozvedieť sa, či je vôbec dôvod na radosť, až k cynickej zatrpknutosti, pri ktorej melodická krivka vety klesá nadol. Vytvoril sa tak impulz k otvorenej polemike s odkazom hymny na ideály slobody, mieru, a solidarity; teda princípy, ktoré mali viesť európske národy k rovnosti a bratstvu. Mrak pochybnosti nad tým, či a do akej miery tieto ideály napĺňame, vytvorili kompozíciou skutočne rôznorodého hlavného i sprievodného programu festivalu. V rámci neho sme boli konfrontovaní s témami odcudzenosti človeka človeku, povrchnosti, alarmujúceho nedostatku ľudskosti, dobrovoľnej pasivity až ignorácii voči okolitému dianiu, potreby vytvárania konfliktu tam, kde má byť prvotným záujmom zmierenie...» pokračovať v čítaní

Vyjsť z doktorandskej ulity

konferenciaMarek GodovičRedakcia

 Doktorandské konferencie sú dobrou možnosťou pre študentov doktorandského programu stretnúť sa a konfrontovať sa so svojimi kolegami a kolegyňami s iných vysokých škôl, konfrontovať sa, či nadviazať nové spolupráce. Rovnako dôležité sú aj pri získavaní skúseností a aj názorov na svoj výskum či rozpracovanú dizertačnú prácu. Ešte väčšie prednosti to má, keď sa tento proces deje aj v medzinárodnom kontexte. Na brnenskej Divadelnej fakulte JAMU sa 20.-21. novembra 2015 konal už 7. ročník medzinárodnej konferencie doktorandských štúdii, ktorá sa z iniciatívy prof. Josefa Kovalčuka, každý druhý rok. Konferencie sa z našej fakulty v minulosti zúčastnilo niekoľko študentov. Témou posledného ročníka boli Current Challenges in Doctoral Theatre Research (Súčasné výzvy v doktorandskom výskume divadla).    Program konferencie bol rozdelený na niekoľko tematických panelov. Študenti doktorandského štúdia z Južnej Afriky, Kanady, Francúzska, Španielska, Nemecka, Maďarska, Poľska,...» pokračovať v čítaní

Ísť či neísť na Erasmus?

anketa

Uvažujete prihlásiť sa na Erasmus a váhate, ktorú partnerskú školu si vybrať? Možno práve táto anketa s niektorými účastníkmi Erasmu na pražskej DAMU Vám rozhodovanie uľahčí. 1. Z akej školy ste prišli na Erasmus? Kevin: Ja nie som z Erasmu...Oriane: Ja som prišla z Univerzity Michel de Montaigne v Bordeaux.Leila: Ja som z Rose Bruford.Finley: Aj ja som z Rose Bruford College of Theatre and Performance v Londýne.Ifigenia: Peloponézska univerzita, Katedra divadelných štúdií. 2. Prečo ste si na študijnú stáž  vybrali práve DAMU? Kevin: Kvôli bábkovej tvorbe a pretože používajú angličtinu.Oriane: Pretože DAMU je na mojej škole veľmi známa, okrem iného aj pre kreatívne možnosti a možnosť vytvoriť a exportovať svoj vlastný projekt.Leila: Aj ja som si DAMU vybrala najmä kvôli bábkarskej tvorbe, rovnako ako pre variabilitu a väčší výber predmetov.Finlay: Ja som si ju vybral pre lokalitu, reputáciu a širokú škálu možností,...» pokračovať v čítaní

„Čím viac človek vie, tým je slobodnejší“

rozhovorExterný redaktor

Scénický a kostýmový výtvarník Peter Čanecký je jedným z najvyhľadávanejších slovenských divadelných tvorcov u nás aj v zahraničí. Svoje tvorivé koncepty rozvíja hlavne s režisérom Romanom Polákom. Je niekoľkonásobným držiteľom divadelného ocenenia Dosky (v roku 2006 za najlepší kostým divadelnej sezóny v inscenácii hry A. P. Čechova Ivanov v SKD Martin;  v roku 2008 za najlepší kostým divadelnej sezóny v inscenácii R. Poláka Piargy v DAB Nitra; v roku 2009 za najlepší kostým divadelnej sezóny v inscenácii L. N. Tolstoja Anna Kareninová v SND; v roku 2010 za najlepší kostým divadelnej sezóny v inscenácii J. B. Moliera Mizantrop v SKD Martin; v roku 2013 za najlepší kostým divadelnej sezóny v inscenácii F. M. Dostojeského Bratia Karamazovovci v SND - všetky inscenácie v réžií Romana Poláka). Od roku 1991 pôsobí ako pedagóg na Katedre scénickej a kostýmovej tvorby Divadelnej fakulty VŠMU, kde v roku 1998...» pokračovať v čítaní

Tichý hlas povinný kričať

rozhovor

Lenka Garajová je poslucháčkou absolventského ročníka réžie a dramaturgie na Divadelnej fakulte VŠMU. Má za sebou spolupráce s Róbertom Mankoveckým, Mariánom Amslerom, ale aj skúsenosti zo Žilinského mestského divadla. Reflektor sa jej v spoločnom rozhovore pýtal na jej vysokoškolské roky a skúsenosti. Čo ti ako prvé napadne, keby si mala charakterizovať päť rokov na VŠMU? Je to málo. Z časového hľadiska je päť rokov veľa, ale ten čas ubehne rýchlo. Možno preto, že je rozdrobený na semestre, skúškové obdobia, prázdniny, menšie, či väčšie školské projekty. Táto skladačka povinností je pestrá, ale na druhej strane jej chýba istá koncentrovanosť práce. Druhá vec je, že počas školy sa človek málokedy dostane k praktickej robote v divadle. Pojem stáže u nás stále nie je zabehnutý ako povinná súčasť štúdia, hoci by mal, podľa môjho skromného názoru, tvoriť jeden z pilierov vzťahu pedagóg – študent. Na škole je jedinečná možnosť nájsť si profesionálnu, no najmä morálnu oporu v...» pokračovať v čítaní

iniciátor
September - 2019
  01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
24 25 26 27 28 29
30  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com