Autor má zrazu pocit, že to má zmysel

rozhovorAutor na javiskoKlára Madunická

V Kaplnke (DF VŠMU) sa 23. októbra 2017 sa uskutočnil prvý ročník projektu Autor, na javisko! Išlo o spoluprácu katedier réžie a dramaturgie, herectva a divadelných štúdií. Avšak nie len katedry Divadelnej fakulty spolu kooperovali - na vytvorení tejto prezentácie sa podieľali všetky tri fakulty Vysokej školy múzických umení. Prinášame rozhovor s hlavnými tvorcami projektu Autor, na javisko! Jurajom Hanulíkom (réžia, 3. bc) a Alexandrou Rychtarčíkovou (dramaturgia, 3. bc). Čo je vlastne „Autor, na javisko!“? Alexandra: Je to projekt pre prezentáciu študentských textov, ktoré vznikajú na autorskom seminári. Tento rok boli tieto texty realizované aj v spolupráci so študentmi zvuku a RTVS, v rámci platformy Fórum mladých autorov IV. Juraj: Autor na javisko! je pokusom zobraziť na javisku skúsenosť z tvorby rozhlasových minihier v rámci autorského seminára. Výsledok nemá ambíciu tváriť sa ako inscenácia, nie je to dokonca ani inscenované čítanie v...» pokračovať v čítaní

Snívam o kočovnom divadle, s ktorým precestujem svet

rozhovorMartin Frankbábkové divadloMiroslava Košťálová

Martin Frank je absolventom bábkoherectva na KBT DF VŠMU a zároveň novým prírastkom súboru Bábkového divadla na Rázcestí v Banskej Bystrici. Prednedávnom si ukončil bakalárske štúdium na Katedre bábkarskej tvorby. Ako si spomínaš na toto obdobie? Spomínať budem hlavne na ľudí, ktorých som mal možnosť spoznať. Je neuveriteľné, koľko zaujímavých osobností sa môže stretnúť na jednom poschodí. Forma štúdia nás spojila na celé dni, niekedy aj noci. Dokonale sme poznali jeden druhého, vedeli sme, kto má aký zvyk, chuť, vôňu, raňajky, obed či večeru. Bolo to obdobie vzdelávania sa nielen po vedomostnej, ale aj duševnej stránke. Prečo si sa rozhodol študovať bábkoherectvo? Predtým, ako som sa hlásil na školu, som mal možnosť hrať tradičné marionetové divadlo. Kamarát, ktorého som tam spoznal, sa zaujímal o tento divadelný žáner. Pravdepodobne to bol on, kto ma pozitívne ovplyvnil a ukázal mi čaro bábkového divadla. Potom už len stačilo podať prihlášku a pripraviť...» pokračovať v čítaní

Divadelná kritika oslavuje

Divadelná kritika oslavujeJakub Molnár

Priznám sa, na klávesnici som márne hľadal dnes už ikonické písmeno „ø“. V marcovom čísle jediného divadelného časopisu svojho druhu na Slovensku však už bolo použité, ak nerátame anglické špeciály, presne po stýkrát. Mesačník kød oslavoval svoje desiate narodeniny a tomuto výnimočnému výročiu zasvetil aj symbolický deň, presne 27. marca – v Svetový deň divadla. Redakcia v spolupráci s Divadelným ústavom a Štúdiom 12 pripravila zaujímavý program.  V predajni PROSPERO ste si vďaka tejto príležitosti mohli kúpiť vybrané publikácie s 27% zľavou. Oslavy desaťročnice sa konali v priestoroch Štúdia 12, ktoré bolo vďaka Dáši Krištofovičovej, vyzdobené starými číslami kød-u. Programom sprevádzal známy stand-up komik a glosátor Samo Trnka, ktorý svojím príznačným a charakteristickým ostrým humorom vytvoril pár pikantných momentov, no jeho žoviálny prístup k divadlu a redakcii kød-u vyvolával úsmev na tvári. Od všeobecných otázok...» pokračovať v čítaní

Nevyužitý potenciál...?

Svetový deň divadlaAlžbet. Rusnáková

27. marec už každoročne patrí Svetovému dňu divadla a posolstvu, ktoré napíše významný herec či herečka. Autorkou tohtoročného posolstva bola francúzska herečka Isabelle Huppert, ktorá, nehovorila o žiadnej kríze, či nespokojnosti so súčasným stavom divadla. Jej posolstvo je o láske k divadlu, o vzťahu, ktorý sa nedá ukončiť, pretože o to ani nestojíme. Huppert načrtla aj mužskú prevahu v oblasti divadelného umenia. ,,Za 55 rokov som ôsmou ženou, ktorú požiadali, aby predniesla posolstvo, hoci neviem, či je slovo „posolstvo“ správne. Moji predchodcovia (mužský rod sa ponúka!) hovorili o divadle imaginácie, slobody, originality, spomínali multikulturálnosť, krásu, kládli otázky bez odpovedí.  Posledné slová sú až ironickou poznámkou, no zároveň odkazom na to, že divadlo je umenie nekonečné a nedokončené. Kým sa divadlo vyvíja, rastieme aj my. Slovenské divadlá oslávili Svetový deň divadla po svojom, väčšinou veľmi decentne, ba až pietne. Akoby to bol sviatok skostnatený,...» pokračovať v čítaní

Ženy v divadle, divadlo v ženách – čo nového na poli slovenského divadelného feminizmu

V roku 2016 sme oslávili 100. výročie narodenia a pripomenuli si 50. výročie smrti Magdy Husákovej-Lokvencovej, prvej ženy režisérky, ktorá sa v polovici minulého storočia dokázala presadiť vo vtedy čisto mužskom svete divadelnej réžie. Jej osobnosť čnie na horizonte dejín slovenského profesionálneho divadla ako jeden z prvých zábleskov akceptácie ženského myslenia a nazerania na divadelné umenie. Aj preto sa jej meno skloňuje vo viacerých štúdiách či publikáciách, ktoré od 90. rokov začali systematicky vyhľadávať a analyzovať prítomnosť ženského aspektu v našom divadle.» pokračovať v čítaní

OST-RA-VAR ako divadelný, tak aj osobný zážitok

OST-RA-VAR 2016

Od 7. až do 11. decembra mali študenti divadelnej fakulty VŠMU možnosť zúčastniť sa divadelného festivalu OST-RA-VAR (tí duchaplnejší a pozornejší z vás, už iste viete, kde sa daný festival konal). Túto možnosť využilo dohromady desať študentov najmä z katedier divadelných štúdii, réžie a dramaturgie. Úlohou niektorých bolo neskôr teoreticky a na kritickej báze prispieť do rozborov jednotlivých inscenácií, ktoré mohli všetci zúčastnení festivalu vidieť. Išlo o zaujímavý stret českej a slovenskej divadelnej kritiky, ako aj tvorby, no vo veľmi príjemnej, ba až priateľskej atmosfére. Na OST-RA-VARE sa predstavilo spolu 15 inscenácii profesionálnych ostravských divadiel (len pre informáciu, v Ostrave sa nachádzajú štyri profesionálne divadlá, sú to: Divadlo loutek Ostrava, Komorní scéna Aréna, Národní divadlo moravskoslezské a Divadlo Petra Bezruče) a štyri inscenácie Off programu, ktoré boli či už z produkcie stále populárnejšej...» pokračovať v čítaní

I v tichu sa dočkáš burácajúceho umenia

Ako napísať prvú vetu tohto príspevku? Príspevku o radosti, tvorivom duchu, búrlivom tichu, bezbrehom pohybe...? A ako by potom mala vyzerať druhá veta? Dovolím si tvrdiť, že ani majstrovské pero Daniila Charmsa by nedokázalo zhmotniť atmosféru, ktorá každý rok na konci novembra veľmi intenzívne PANuje v Liptovskom Mikuláši. Preto mi odpustite, že tento príspevok nebude žiadnou detailnou recenziou, ale akousi snahou priblížiť Vám ten neopakovateľný pocit „so srdcom na dlani“.» pokračovať v čítaní

Nočné postrehy...

Kúzlo divadla nikdy nespí... a preto: V čase svetiel na ulici do divadla večer súci. Neobchádzaj Divadlo LAB! Pozri sa do google máp. 7. ročník divadiel noci chytí ťa do svojej moci. Tak ako aj sedem farieb dúhu tvorí, za sedem dní prejde týždeň celý. Ten, kto šťastiu čísla verí, nech s nami prežije večer celý. Kúzelný či magický, zabudni na svet klasický. Touto cestou by sme radi, pozvali vás kamaráti, na noc, ktorá nezradí, a realitu nahradí. » pokračovať v čítaní

Otvorili sme dvere

Dňa 25. novembra sa na Divadelnej fakulte VŠMU uskutočnil už druhý raz Deň otvorených dverí. Túto akciu iniciovali a koordinovali prodekanka pre študijné záležitosti doc. Barbora Krajč-Zamišková, ArtD. a pedagogička Katedry divadelného manažmentu Zuzana Stranovská, ArtD. Prinášame vám „bleskový“ rozhovor z krátkej „kávičkovej“ pauzy doc. Barbory Krajč-Zamiškovej, ArtD.» pokračovať v čítaní

Skratka do iného sveta

Biela noc 2016festival

Festival Biela noc sa v médiách hrdí charakteristikou „medzinárodný umelecký projekt, ktorý má za úlohu priblížiť širokej verejnosti súčasné formy umenia ako aj netradičné, nepoznané a významné miesta európskych metropol“ (www.bielanoc.sk). Bratislava nie je štandardnou metropolou – svedčí o tom i fakt, že festival do nej prenikol až v roku 2015, teda o päť rokov neskôr ako do Košíc a trinásť rokov po prvom ročníku v Paríži (2002). Väčšina priestorov, kde sa prezentujú umelecké diela, nepatrí k významným dominantám mesta (tých je pomenej), ale skôr k tým netradičným. Medzi viac ako 50 umeleckými objektmi, podujatiami či inštaláciami na tohtoročnom festivale patrili k nezabudnuteľným a divácky najpríťažlivejším kanadský Mrak (zo 6000 žiaroviek) na Kapitulskej ulici, Kvapky (Braňo Bernár) v Sade Janka Kráľa, ozvláštnená budova Národnej banky Slovenska, žiariace UFO na Moste SNP, ale aj exponát študentov z Katedry scénografie...» pokračovať v čítaní

iniciátor
November - 2019
  01 02 03
04 05 06 07 08 09
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
23 24
25 26 27 28 29 30  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com