OTÁZKA JE, ČO HĽADÁŠ

rozhovorTemperamentyDivadlo Jána PalárikaAndrej KalinkaIngrida BaginováEster Horváthová

Režisér Temperamentov Andrej Kalinka sa tentoraz namiesto nedivadelných priestorov predstavil so svojou tvorbou v Divadle Jána Palárika v Trnave. Ako už podtitul inscenácie napovedá (Ako sa očesať vo vetre a nezahodiť srdce) divák má možnosť konfrontovať a objavovať samého seba. Ako veľmi náš temperament ovplyvňuje vnímanie sveta nám tvorcovia ukázali na jednotlivých osobnostiach hercov. Jednou z protagonistiek bola aj Ingrida Baginová, ktorá je absolventkou herectva na VŠMU a ktorá mi zodpovedala niekoľko otázok. Ako prebiehal skúšobný proces, v ktorom si bola ako jedna zo spolutvorkýň?  Na začiatok by som chcela povedať, že predtým, ako som začala skúšať s Andrejom Kalinkom, som nevidela žiadny jeho kus. Nevedela som, do čoho idem. Vedela som len, čo sa o ňom rozprávalo medzi hercami a režisérmi, a teda skôr to bolo negatívneho charakteru, najmä čo sa týka samotného procesu a prístupu k performerom. Všetci ma pripravovali na najhoršie. Ale opäť...» pokračovať v čítaní

Jablkovo-koláčovo šťastné bábkarky

reaktorrozhovorArielBarbora ŠoganováMirka Košťálová

Tvorba americkej spisovateľky a poetky Sylvie Plathovej sa stala východiskovým materiálom pohybovo-vizuálnej performancie Ariel, ktorú vytvorili študentky 4. ročníka Katedry bábkarskej tvorby VŠMU v Bratislave. Pre Plathovej poetiku je príznačná krehkosť vnímania vecí a osôb vo svojom okolí. Kedy odštartoval tvorivý proces? Ktoré dobové materiály boli inšpiračným zdrojom? Kedy nadobudla performancia ucelený dramaturgický oblúk? Barbora Šoganová mi odkryla proces tvorby tejto pre mňa výnimočnej performancie. Baška, mohla by si čitateľom Reflektoru priblížiť proces tvorby vašej vizuálno-pohybovej performancie Ariel? Ešte pred začiatkom semestra sme sa spoločne zhodli na autorke Sylvii Plathovej, ktorej sme venovali veľa času tým, že sme si spravili veľmi podrobnú rešerš. Čítali sme jej autobiografiu Sklenený zvon, rôzne životopisy, autentické listy, ktoré sú uverejnené v knihe The Letters of Sylvia Plath, počúvali autentické nahrávky jej básní a rozhovorov, ktoré...» pokračovať v čítaní

„Rozprávky sú tiež ozajstná literatúra”

dramátorv skratke s KatkourozhovorZo života dážďoviekBrian BrestovanskýKatarína Krokošová

Brian Brestovanský je študent štvrtého ročníka divadelnej dramaturgie a dramatickej tvorby. V minulých sezónach spolupracoval na inscenáciách Žart a Samovražda v b-mol. V aktuálnej divadelnej sezóne 2019/2020 sa dramaturgicky podieľal na inscenácii hry Zo života dážďoviek, ktorej autorom je švédsky dramatik Per Olov Enquist. Prečo ste si vybrali práve text Zo života dážďoviek? Výber hry bol tentoraz na režisérovi Patrikovi Samohýlovi, ktorý chcel prostredníctvom tohto textu tlmočiť svoje pocity. Tie súvisia najmä s dnešnými mladými ľuďmi, dvadsiatnikmi, ktorí sa cítia byť vyprahnutí a márni. Ja však ako dramaturg môžem doplniť, že je to najmä o tom, aby každý zostal originálom a prijímal svoj život aj s bolesťami. Môj dramaturgický zástoj spočíval najmä v úprave textu, rozoberaní jednotlivých tém a tiež v živej a plodnej diskusii s hercami. Mňa osobne tento text zaujal, pretože si myslím, že sa vymyká z aktuálneho repertoára Labu svojimi témami, ale aj spôsobom, akým je napísaný....» pokračovať v čítaní

Prváci o Dážďovkách

Per Olov EnquistZo života dážďoviekLab

„Bolo zaujímavé sledovať dobovú scénografiu Ley Šaryovej, korešpondujúcu s kostýmovou zložkou, ktorú vytvorila Monika Rybárová. Obe sa snažili navodiť dojem uhladenosti a poriadku aristokratického štýlu, ktorý sa vyznačuje svojou dokonalosťou na povrchu. Manželstvo Heibergerovcov bolo taktiež aristokraticky uhladené na povrchu, ale pritom niekde nakrivo. Zaujímavé bolo ako sa tieto vizuálne estetické zložky bijú s vnútrom postáv, ako tlmočia myšlienku autora, že špinavé a nedokonalé je živé a uhladené či potlačené mŕtve.“ Laura Barancová, 1. bc. KDŠ „Inscenácia je založená na životných príbehoch a filozofických úvahách, ktoré si zaslúžia precíznosť jazykových prostriedkov pretavených do reči. Na to, aby divák dobre pochopil, čo sa im postava snaží svojím prehovorom povedať, musia byť rečové  prostriedky použité umne. V tomto predstavení sa herci značne trápili – mali problém s tempom reči, dôrazom a nedôsledne vyslovovali svoje repliky. Formálna stránka reči v tomto...» pokračovať v čítaní

Vitajte u nás doma

rozhovorDOMOV.yKatarína AulitisováRoberta Krmášková

Kedysi bola každý víkend spolu s manželom Ľubomírom Piktorom súčasťou našich domovov prostredníctvom relácie Elá hop! V tvorbe si prešla rôznymi vývojovými fázami a dnes uprednostňuje skôr nedivadelné priestory pred tými divadelnými. So scénografkou Markétou Plachou netvorí len pedagogickú dvojicu na VŠMU, spolupracujú a dopĺňajú sa aj v mnohých iných projektoch. V očiach študentov by dokonca mohli pôsobiť ako Husáková-Lokvencová s Hrabovskou. O tom, ako vyzerala príprava absolventského autorského projektu DOMOV.y, som sa rozprávala s Katarínou Aulitisovou. DOMOV.y je spoločný názov pre autorské bakalárske projekty študentov 3. ročníka bábkarskej tvorby, bábkarskej scénografie a technológie KBT. Pripravovať autorský projekt v tomto ročníku nie je celkom štandardný postup. Ako vzniklo toto rozhodnutie? Bakalársky projekt mal pôvodne so študentami pripravovať Roman Poliak, ale tesne pred uzatvorením dramaturgického plánu bol prijatý na pražskú DAMU, takže ročník ostal bez režiséra....» pokračovať v čítaní

Na čom momentálne pracuješ

anketaštudentiMiroslava KošťálováMichaela GrlickáTomáš Baňacký

Po návrate z pracovnej stáže v pražskom Inštitúte umení – Divadelnom ústave som sa opäť ponorila do školských povinností. Vďaka semináru Súčasná francúzska dramatika som sa začala učiť francúzštinu, takže objavujem čaro tohto mimoriadne krásneho, ale aj náročného jazyka. Počas samoštúdia mi robí spoločnosť môj weimarský stavač Axel, ktorý mi svojou prítomnosťou pripomína, aby som sa nebála nadýchať čerstvého vzduchu. Nezanedbávam ani svoju bakalársku prácu – venujem sa dramatizáciám slovenských románov na javiskách SND po roku 1989 (Dom v stráni, Nevesta hôľ, Rivers of Babylon, Stalo sa prvého septembra). Dobrovoľné „túlanie sa“ po stránkach románov a dramatizácií striedam s písaním poviedok a básní, vďaka čomu nachádzam ideálnu rovnováhu medzi dvoma umeleckými svetmi –  divadlom a literatúrou.  Miroslava Košťálová, 3. bc KDŠ V týchto dňoch najviac času venujem absolventskej inscenácii bábkarskej katedry – The Pear, na ktorej produkčne...» pokračovať v čítaní

Absolventi v praxi

anketaabsolventiMichal KolejákTomáš BakytaTatiana KubáňováNikola Gažová

Tomáš Bakyta tanečný pedagóg Spomienky na školu Moje spomienky na školu sú naozaj úžasné. Nie len na prednášky a semináre, ale aj na chvíle mimo nich. Môj ročník nebol „celkom normálny“ (smiech). V ročníku nás bolo asi 24, z toho na didaktike ľudového tanca sme študovali štyria chalani a jedno dievča. Boli sme aktívny ročník, ktorý chcel byť všade, robiť všetko a všetko vidieť. Naša katedra na Zochovej ulici nás pripravila na dráhu profi umelcov. Moje štúdium bolo trošku zdĺhavejšie, s malými prestávkami. Po bakalárskej štátnej skúške som v ňom nepokračoval, vrátil som sa až o dva roky a dokončil som druhý stupeň s iným ročníkom. Ako sa hovorí, viac rokov viac ľudí, ktorých môžeš spoznať. Najlepší čas môjho života, kde som sa naučil, ako sa o seba postarať.     Škola vs. Prax To bolo, a aj je, veľmi prepojené. Po bakalárskom ročníku som začal učiť na súkromnom konzervatóriu Dezidera Kardoša...» pokračovať v čítaní

S tvorcami (nielen) o Margite a Besnej alebo Bola to kauza jak hrom!

rozhovorMargita a BesnáĽuboš BernáthTomáš SurýKlára Madunická

Študenti Hudobnej a tanečnej fakulty VŠMU každoročne prezentujú svoju tvorbu v rámci Operného štúdia VŠMU. Tento rok sa skladateľ Ľuboš Bernáth a režisér Tomáš Surý rozhodli skomponovať a vytvoriť autorskú operu na motívy známej Bottovej balady Margita a Besná ako príspevok k 70. výročiu založenia VŠMU. Premiéra sa konala 8. a 9. mája 2019 v DPOH.  Prečo ste si zvolili autorskú operu? Bolo dôvodom 70. výročie založenia VŠMU, ktorej ste toto dielo venovali, alebo to bol už predtým váš zámer, že chcete urobiť vyslovene autorské dielo?  ĽB: No, napísať operu sme chceli tak či tak.  TS: My sme napísali balet na námet slovenskej rozprávky Berona. Aj sme to ponúkli Katedre tanečnej tvorby. Ale jedného dňa to niekde byrokraticky zastalo a ďalej sa nič nepohlo. ĽB: Takže sme balet odložili. Je kompletne napísaný a jedného dňa sa snáď aj podarí realizovať ho. Potom nám ale napadlo, že by sme mohli napísať operu pre...» pokračovať v čítaní

Amália dýcha zhlboka alebo cesta za svojím snom

reaktorrozhovorAmália dýcha zhlbokaDiana SemanováDominika Badžová

Na Akadémii umení v Banskej Bystrici sa 28. mája 2019 uskutočnila premiéra monodrámy s názvom Amália dýcha zhlboka. Komornú hru napísala rumunská dramatička Alina Nelega, ktorá je dvojnásobnou držiteľkou domácej ceny Dráma roka. Za Amáliu bola tiež v roku 2007 ocenená titulom „Európsky autor roka“ na medzinárodnom divadelnom festivale Heidelberger Stückemarkt v Nemecku. Po Slovensku s ňou pravidelne hosťuje čerstvá absolventka herectva Diana Semanová. Po ukončení štúdia na vysokej škole ste sa rozhodli vrátiť späť do Košíc, do rodného mesta, kde momentálne rozbiehate svoju hereckú kariéru. Kedy ste sa rozhodli stať sa herečkou?  Keď som mala päť rokov, tak som sa z neznámych príčin rozhodla, že ňou budem. Dospelí sa malých detí pýtajú otázku: „Čím chceš byt keď budeš veľká ?“ Ja som vraj sebavedomo odpovedala: „Heječka.“ Na základnej škole som chodila do dramatického krúžku. Moja prvá postava bola mama medvedica. Chodila som tam pár rokov a potom som sa...» pokračovať v čítaní

Absolventi v praxi

anketaabsolventiZuzana HekelUršuľa TurčanováVeronika Žigmundová

Uršuľa Turčanová,  dramaturgička Divadla J. G. Tajovského vo Zvolene, dramatička Spomienky na školu VŠMU som navštevovala na prelome tisícročí. Náš ročník divadelnej réžie a dramaturgie viedol režisér Vladimír Strnisko. Bolo nás osem. Jakub Nvota, Jozef Koleják, Dušan Bajin, Peter Nagy, Fero Vámoši, Danica Ruppeldtová, Monika Michnová a ja. Celý prvý ročník nám Strnisko prízvukoval: „Pozorujte všetko okolo seba.“ A tak som pozorovala. Všetko. Hodiny som sa túlala starým mestom. VŠMU sídlila vtedy na Ventúrskej ulici. Pozorovala som svet deväťdesiatych rokov a zároveň som si predstavovala históriu jednotlivých miest. Rybí trh, Rolandovo námestie, Zelená ulica s ezoterickým obchodíkom, podhradie, Dunaj... Električka, ktorou sme chodievali časť cesty smerom na átriáky v Mlynskej doline, bola vtedy ešte trasovaná ponad hrob rabína Chatama Sofera, čo bol pre mňa fascinujúci príklad prekrývania histórie. Svet pozorujem dodnes. A odkrývanie vrstiev divadelných hier...» pokračovať v čítaní

iniciátor
August - 2019
  01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com