Obraz č. 1 ako intímne dobrodružstvo

reaktorrozhovorRoman PoliakEsther Horváthová

V septembri sa v priestoroch Pistoriho paláca v Bratislave uskutočnili dve reprízy performance Obraz č. 1. Tvorcovia v nej otvorili niekoľko okruhov tém, ako napríklad téma viery či sebapoznania, na ktorých pracovali kolektívne. Protagonisti navzájom konfrontovali svoje skúsenosti či názory na jednotlivé otázky, pričom tvorivo využili priestory Pistoriho paláca. Divák mal možnosť absolvovať spolu s nimi sondážny výlet do vlastného vnútra. Dramaturgičkou projektu bola Veronika Frtúsová. Režijne ho spracovali Peter Podolský a Roman Poliak, ktorého som sa opýtala niekoľko otázok.   V bulletine ste uviedli ste, že dielu Obraz č. 1 predchádzal dlhodobý výskumný proces. Ako prebiehala táto výskumná fáza? Na čo ste sa v nej zamerali?   Slovo výskum má v tomto projekte trochu špecifický význam. Nešlo ani tak o výskum v zmysle nejakých ankiet medzi ľuďmi či obsiahleho študovania literatúry. Išlo skôr o výskum v nás samotných, v prehlbovaní svojho „sebapoznania”. Na...» pokračovať v čítaní

PODOBY SLOBODY DIVADELNEJ NITRY

anketafestivalDivadelná Nitra 2019Andrea Boboková

Počas 28. ročníka medzinárodného festivalu Divadelná Nitra, ktorý sa konal v dňoch 27. 9. – 2. 10. 2019, sa viac ako 6000 účastníkov pokúsilo prostredníctvom umenia hľadať odpovede na pálčivé otázky týkajúce sa slobody žitia, tvorenia a bytia vôbec. Medzi nimi aj študenti Divadelnej fakulty Vysokej školy múzických umení v Bratislave.  Rovnako, ako po minulé roky, aj tentokrát organizátori festivalu zvolili tému reflektujúcu dôležité spoločensko-politické udalosti, tvoriace významné medzníky vývoja našej spoločnosti. Bezpochyby bola tohtoročná téma volená najmä s ohľadom na blížiace sa 30. výročie štrngajúcich kľúčov na námestiach a s ním spojeného pádu komunizmu na našom území. No v aktuálnych podmienkach našej spoločnosti sa slovo „sloboda“ v ostatnom období akosi pričasto skloňuje a výročie Nežnej revolúcie nie je jediným dôvodom. V značnej miere k tomu prispieva aj fakt, že spoločenské dianie posledných mesiacov/rokov nabáda ľudí k prebudeniu a zamysleniu sa, čo „slobodné...» pokračovať v čítaní

Myslím si, že film by už nemal ďalej pokračovať

rozhovorfilmLoli paradičkaKamila MitrášováDominika Badžová

Tvorcovia filmu Loli paradička prinášajú pozitívny obraz toho, že farba pleti nie je až taká dôležitá. Film je o rozličných formách prijímania inakosti cez humor a lásku dvoch mladých ľudí. Kamila Mitrášová stvárňuje vo filme postavu mladej hrdej Rómky Veronky, ktorá sa zaľúbi do Neróma Milana (Michal Iľkanin) a ich vzťah sa stretáva s nepochopením jeho matky. Tvorcovia sa inšpirovali skutočným príbehom a hlavná myšlienka filmu: „Milujem Rómku ale pred mamou ju musím skrývať,“ vystihuje reálne a bežné situácie či vzťahy. My sme sa stretli s hlavnou predstaviteľkou filmu a položili sme jej zopár otázok. Pochádzate z obce Bystré, ako si spomínate na detstvo? Je to malá dedinka pri Vranove nad Topľou. Mám piatich súrodencov. Moja sestra pracuje ako sociálna pracovníčka v Senici a ostatní súrodenci, rovnako aj moja mama, pracujú vo fabrike v Prešove. Ja som mala pekné detstvo, oproti domu sme mali škôlku, ktorú sme síce oficiálne...» pokračovať v čítaní

Nože pre nepočujúcich

rozhovorNože v sliepkachBurkovňaBarbora NitschováDaniela BrezániováFanni HostomskáFilip ŠebestaKlára Madunická

Na VŠMU sa už stalo dobrým zvykom, že sa okrem tradičného vyučovania uskutočňujú i rôzne zaujímavé projekty. Jedným z nich bolo v minulom akademickom roku predstavenie Ticho, ktoré bolo simultánne tlmočené do posunkového jazyka. V septembri na túto iniciatívu nadviazali ďalší študenti vďaka magisterskému projektu Jany Strížovej. Tá si na spoluprácu prizvala tvorcov inscenácie Nože v sliepkach. Na prípravu, priebeh predstavenia, dojmy a získané skúsenosti som sa pýtala režisérky Barbory Nitschovej (BN), dramaturgičky Daniely Brezániovej (DB) a hercov Fanni Hostomskej (FH) a Filipa Šebestu (FŠ).  Ako vôbec vznikol nápad urobiť predstavenie so simultánnym tlmočením? BN: Ten nápad neprišiel od nás. Piatačka Janka Strížová mala taký magisterský projekt, ktorý sa zameriava na integráciu znevýhodnených skupín divákov. Spolupráca s nepočujúcimi začala už minulý rok. Ďalej sa pripravujú aj predstavenia v Labe pre fyzicky postihnutých...» pokračovať v čítaní

„Tému treba prehlbovať v nových súvislostiach“

Mária Danadová študovala na Katedre bábkarskej tvorby VŠMU, odkiaľ sa plynulo presunula na pražskú Katedru alternativního a loutkového divadla. V rozhovore sme sa porozprávali o tom, v čom ju formovalo štúdium na umeleckých školách, ako s odstupom času spomína na svoje prvé angažmán v Bábkovom divadle na Rázcestí, a na spoluprácu v pražských divadlách. Neobišli sme ani otázku vzťahujúcu sa k fascinácii bábkou. Študovali ste bábkoherectvo na VŠMU v Bratislave a tiež na Katedre alternativního a loutkového divadla v Prahe. V čom bolo pre vás štúdium na rozdielnych školách prospešné? VŠMU ponúkalo najmä možnosti tvorby s rôznymi podobami figuratívnej bábky. Štúdium na „alterne“ v Prahe bolo pre mňa napokon zásadné a určujúce, pedagógovia nás podporovali v tvorivosti, ktorá mohla byť aj drzá, experimentálna, viedli nás k autorskému mysleniu. Ale predovšetkým, pocítila som tam slobodu a dôveru v to, čo robím a ako to robím, ktorá mi na VŠMU dosť chýbala. Takisto ponuka predmetov bola...» pokračovať v čítaní

Absolventi v praxi

anketaabsolventiGabo ŽifčákZuzana StrnátováAdela Dukátová

Gabo Žifčák, stand-up komik 1. Spomienky na školu Spomínam si, že prvýkrát som sa na VŠMU nedostal. Skúšal som to aj na kritiku aj na réžiu a nevyšlo ani jedno. Tak som prvý rok strávil na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Za dva semestre žurnalistiky sa už na mňa nalepilo dosť nato, aby som prijímačky na kritiku druhýkrát spravil. Na rozdiel od KÚ tu bolo oveľa menej učenia. V Ružomberku sme mali už po prvom semestri 16 skúšok a na každú boli kvantá učenia. VŠMU nám namiesto učenia dávala viac priestoru tvoriť. A keď nám inšpirácia chýbala, zbehli sme cez cestu na jednu tekutú. Vtedy ešte do Depresa na Ventúrskej. Nikdy som sa nesnažil byť najlepší v triede. Ono to v podstate ani nešlo, keďže sme boli jeden ročník s Karolom Mišovicom. Ale bol som ročník pána profesora Štefka a na dejiny slovenského divadla nás mal ešte pán docent Jaborník. A to bola radosť počúvať. 2. Škola verzus prax Tu sa mi ťažko odpovedá, pretože som sa nikdy divadelnej kritike po škole nevenoval. Tí, čo...» pokračovať v čítaní

Na čom momentálne pracuješ?

anketaštudentiFrederika BrodzianskaJaroslav VoľanskýMiroslava Košťálová

Na scénografii sa nezaoberáme iba scénou, kostýmom a svetlom, ale aj prácou režiséra a dramaturga. Ako hovorí jeden z našich profesorov, správny scénograf by mal vedieť postaviť stoličku, ušiť sako a zahrať na hudobný nástroj. Na našej katedre sú veľmi obľúbené stoličky... Každý semester sa snažíme venovať nášmu akademickému zadaniu, ktorým bol v zimnom semestri Macbeth od Shakespeara. Pri všetkých ostatných predmetoch, či už teoretických alebo výtvarných, a zle zorganizovanom čase, to všetko stíhame na poslednú chvíľu pred prieskumom. Prieskum je posledným dňom semestra, kde obhajujeme svoje práce pred profesormi a študentmi. Okrem toho mávame na katedre rôzne prednášky a workshopy, niektorí z nás robia aj projekty mimo školy, v oblasti filmu, divadla a pod. Scénografia je skvelý odbor, plný nových poznatkov, vie byť aj zábavná – hlavne, keď máte skvelý kolektív, aký je v našom ateliéri na štvrtom poschodí. Na druhej strane je to...» pokračovať v čítaní

O démonoch v našom okolí

rozhovorJan JančaBibiána Švecová

Krátko po premiérach inscenácie Súhlas sme sa stretli s Janom Jančom, aby sme ho trochu vyspovedali. O zákulisnej práci na inscenácii, o tom, čo ho sprevádzalo, inšpirovalo prípadne odrádzalo počas skúšobného procesu a nakoniec aj o tom, aký má jeho inscenácia presah do súčasnosti. Čo ťa viedlo k výberu Tatarkovho textu Démon súhlasu? Pred prijímačkami na magistra za mnou prišiel Tomáš, že má text, ktorý už asi pol roka dramatizuje. Prihlásili sme sa s týmto textom, ale povedal som, že sa na ňom musí ešte pracovať, pretože mu chýbal divadelný konflikt. Bolo to len filozofovanie. V lete sme nad ním premýšľali. Zvažovali sme aj taký variant, či nebudeme nakoniec inscenovať Ibsena alebo Strindberga. Čo sa v lete dialo ohľadom politiky v Česku a na Slovensku, nás spolu s Tomášom nútilo začať sledovať dezinformačné weby, fake news a podobné kanály. Nakoniec sme uvážili, že by bolo dobré zasadiť Tatarkov text do...» pokračovať v čítaní

Historické dosky 2018

anketaDosky 2018Tatiana Kubáňová

Za sebou máme ďalší krásny divadelný večer! A to napriek tomu, že v nedeľu 7. októbra sa v Historickej budove Slovenského národného divadla nekonalo predstavenie, opona bola odostretá a tvorcovia divadelných inscenácií sedeli v hľadisku. Každý z nás netrpezlivo očakával, kto si tento rok odnesie ocenenie. Tohtoročné Dosky 2018 boli výnimočné – historické, pretože sme si pripomínali 100. výročie založenia Československa, a týmto večerom sme len potvrdili naše neustále pretrvávajúce priateľstvo. Desiatky divadelných kritikov, teoretikov, ale aj novinárov a publicistov hlasovali za víťazov, ktorí sú zverejnení na stránke venovanej ankete (https://www.cenydosky.sk/sk). Celá udalosť bola dômyselná a kultúrne bohatá. Večerom nás sprevádzali moderátori Lucia Siposová a Juraj Rašla. V rámci večera vystúpili aj operní speváci, ktorí svojimi áriami potešili nejedného nadšenca tohto umenia. Aj v tomto roku boli uvedené krátke audiovizuálne zostrihy, tentokrát...» pokračovať v čítaní

ABSOLVENTI V PRAXI

anketaabsolventiMarica ŠiškováAdela Dukátová

Marica Šišková, pedagogička ZUŠ Jozefa Rosinského v Nitre Spomienky na školu Na odbor bábkarská réžia a dramaturgia som nastúpila už v zrelom veku – ako pedagogička na literárno-dramatickom odbore základnej umeleckej školy. Najväčším prínosom bolo pre mňa prehĺbenie teoretických vedomostí z oblasti dejín divadla a absolvovanie kritických seminárov z oblasti dramaturgie a divadelnej kritiky. Čo sa týka priestoru na tvorbu, skôr som cítila isté obmedzenie, pretože som bola zvyknutá tvoriť slobodne a na škole som bola nútená prispôsobiť sa rôznym okolnostiam. Som vďačná za stretnutia s odborníkmi, ktorých si veľmi vážim – Jozef Mokoš, Juraj Nvota, Miro Dacho, Soňa Šimková, Jana Wild, Roman Polák… Vidieť ich počas procesu tvorby ma nesmierne obohacovalo. Škola verzus prax Ako som už spomenula, absolvovala som štúdium po niekoľkoročnej praxi súbežne s postom pedagóga na ZUŠ-ke. Mala som tak uľahčenú pozíciu oproti mladším študentom, takže počas štúdia...» pokračovať v čítaní

iniciátor
December - 2019
  01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com