Hlavne „netlačiť na pílu“

rozhovorrežisérŠtefan BielikJakub Molnár

Kvalitného humoru je niekedy ako šafranu. Často je nahrádzaný plytkými výsmeškami s absenciou výraznejších estetických kritérií. Je preto potešujúce, že v dnešnej „tekutej modernite“ či pre niekoho „ére prázdnoty“ sa objavujú mladí tvorcovia, ktorí o humore zmýšľajú aj trochu inak. K nim určite patrí aj poslucháč absolventského ročníka réžie na Divadelnej fakulte VŠMU Štefan Bielik. Tvoj režijný prístup smeruje k hravému, miestami sarkastickému humoru. Čo ťa najviac fascinuje a oslovuje na „kultúre smiechu“? Na humore ako takom ma zaujíma predovšetkým jeho citlivosť, od ktorej závisí pozornosť a názor prijímateľa, a zároveň škála farieb, ktorou oplýva. Súčasný humor už nemôžeme vnímať ako „pozostatok karnevalizácie“ alebo iba ako nejakú grotesku. Práve evolučný vývoj nášho umeleckého chápania vetví humor do mnohých foriem, ktoré sú podmienené témou, spoločnosťou, miestom, politikou... Veľa filozofov, kulturológov, divadelných teoretikov sa zaoberá významom...» pokračovať v čítaní

Odkladajme si zo školy na horšie časy

rozhovorpedagógRastislav BallekJakub Molnár

Rastislav Ballek (1971) študoval sociológiu a filozofiu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave a neskôr absolvoval aj divadelnú réžiu na našej škole. Už školskými réžiami a dramatizáciami slovenskej klasiky si získal popularitu a ohlas doma i v zahraničí (Odchod z Bratislavy, Podivíni). Odvtedy vytvoril množstvo pozoruhodných a oceňovaných inscenácií. V súčasnosti spolupracuje s mnohými slovenskými i českými divadlami a od tohto akademického roka pôsobí na VŠMU aj ako pedagóg. Ako si spomínate na Váš prvý kontakt s VŠMU a Vašu prvú študentskú réžiu? VŠMU mala po roku 1989 povesť miesta, kde sa sústreďujú slobodní ľudia. Spojenie umeleckej tvorivosti a občianskej odvahy symbolizovalo étos Nežnej revolúcie a pre našu generáciu to bolo aj poslanie divadla, umenia, kultúry vôbec. To ma priťahovalo. Na svoju prvú školskú réžiu sa už, našťastie, nepamätám, ale pamätám sa, ako ma ohúrili talent a nápaditosť mojich spolužiakov – Jana Štrbáka,...» pokračovať v čítaní

Knihy okolo nás

rozhovormesiac knihyRastislav SmutnýDominika Tekelová

Rastislav Smutný je obrovský milovník, zberateľ, odborník a reštaurátor kníh. Vlastní ich viac ako 4000 a okrem toho sa podieľa na projektoch knižnej osvety a organizuje burzy. Knihám sa venuje od detstva, no prvé zbierky si začal vytvárať asi viac ako pred 20 rokmi. Prevažne sa venuje slovenským dielam, ale zaujíma sa i o svetovú literatúru. Myslíte si, že sa čitatelia menia podľa toho, čo im knižný trh ponúka, alebo sa trh prispôsobuje tomu, čo chcú ľudia čítať? Súčasný slovenský knižný trh sa len máličko (ak vôbec) prispôsobuje svojou ponukou tomu, čo  chcú ľudia čítať. V ponuke sú najmä knižky na „rýchlu spotrebu“, čo je do istej miery odrazom našej dynamickej doby. Takisto vplyv trhu na čitateľský vkus sa podľa mňa často preceňuje. Netvrdím, že vydavateľstvá nenesú svoj podiel zodpovednosti za súčasný stav knižnej ponuky, ale očakávať, že sa vplyvom osvety a zvýšením kvality titulov zmenia čitateľské návyky a preferencie, je utópia. Skôr by to...» pokračovať v čítaní

Nie je im to jedno

#NiejenamtojednoanketapolitikaTomáš Baňacký

Situácia na Slovensku je v dnešných dňoch veľmi vypätá. Pred mesiacom boli zavraždení dvaja mladí nevinní ľudia. To spôsobilo, že sa na povrch dostávajú ďalšie špinavosti. Spoločnosť je polarizovaná. Vznikajú rôzne zoskupenia a organizácie, ktoré chcú, aby sa v našej krajine žilo lepšie, bez strachu o životy blízkych či naše vlastné. Aj študenti VŠMU vyjadrili svoj postoj na zhromaždeniach a tiež reagovali vlastnými iniciatívami a umeleckými projektmi. Ako naši študenti situáciu vnímajú a ako prežívajú spoločenské dianie?    * Som veľmi smutná z toho, čo sa na Slovensku deje. Takto ďaleko sme museli zájsť?! Teraz to bola smrť Jána a Martiny, kto to bude ďalej a o koľkých nevieme? Ako 19-ročnému tínedžerovi sa mi nepáči postoj, aký ľudia z „vyššej moci“ zastávajú a neviem ani vysloviť to, aké cítim sklamanie a odpor. Nedôverujem im, vidím tie klamárske tváre v telke, novinách a na sociálnych sieťach. Počujem to, čo...» pokračovať v čítaní

Povedať svoj názor, nie dokazovať svoju pravdu

anketadivadelná kritikaKatarína Krokošová

Vzťah medzi tvorbou a kritikou bol odjakživa napätý. Na druhej strane sa však mnohokrát v dejinách z jednej či druhej strany ozývalo volanie po dialógu, po spoločnej snahe otvárať otázky umenia a hľadať na ne odpovede. Jednou z tých otázok je práve funkcia umeleckej kritiky a jej význam pre tvorbu. Preto sme obrátili garde a študentom VŠMU sme dali možnosť nastaviť nám zrkadlo – opýtali sme sa ich dve otázky.     1. Čo si myslíte o aktuálnej pozícii divadelného kritika? 2. Má pre vás práca divadelného kritika zmysel? * Marek (študent herectva) Dlho som tvrdil, že umenie sa netvorí pre odborníkov, a preto som sa na prácu divadelného kritika pozeral cez prsty. Až pri konfrontácii s divadelnou kritikou v praxi som pochopil, že je dôležité, aby divadelným praktikom niekto nastavoval zrkadlo. Vzťah divadelného kritika a praktika sa teda dá pripodobniť  funkcii investigatívneho novinára a politika. Širokú verejnosť informuje, čo sa v divadle deje, pomenúva klady a...» pokračovať v čítaní

Treba sa zaujímať a využiť čas

rozhovorS hudbou vesmírnouWeja Nováková

Sú mladí, blázniví a chcú šíriť mladosť. Dominika, Marek a Sorizzo. Všetci študovali na VŠMU. Spolu tvoria skupinu, ktorá sa volá S hudbou vesmírnou. Do väčšieho povedomia širšej verejnosti sa dostali pesničkou Je nám teplo. Každý „pochádzate“ z VŠMU, z akých odborov? Marek: Ja som divadelka herectvo, Dominika tiež.Sorizzo: A ja som v podstate nič, lebo ja som nedokončil. A ako dlho si tu bol? S: 5 rokov, bol som na zvukovej skladbe na filmovke. Vždy ste chceli študovať na tejto škole? Čo vás priviedlo sem? M: My sme mali predtým takú kapelu, volala sa Hidden Road a keď sme začali točiť a riešiť klipy a koncerty, tak to pre mňa osobne začalo naberať spád. Chodieval som do Bratislavy, zoznamoval som sa s ľuďmi, s hudobníkmi, hercami a tak, a začal som robiť niečo s hlasom, tak sa to nejako preklopilo aj k tomu, že som sa dostal na herectvo. Dominiku sme spoznali vlastne tiež v kapele, využili sme ju...» pokračovať v čítaní

Aj študenti VŠMU vyjadrili sústrasť a svoj postoj k tragickej smrti novinára Jána Kuciaka a jeho priateľky Martiny Kušnírovej

Stále verím, že divadlo má schopnosť meniť ľudí k lepšiemu...

rozhovorrežisérKarol RédliDiana Pavlačková

Karol Rédli je poslucháčom absolventského ročníka réžie na Divadelnej fakulte VŠMU. Premiéra jeho novej a zároveň poslednej študentskej inscenácie Návšteva sa konala 4. 12. 2017 v divadle Lab. Pri tejto príležitosti sme sa ho pýtali na jeho doterajšiu režijnú prácu, na to, ako hodnotí svoje štúdium, ale najmä na samotnú Návštevu. Hry, ktoré si doteraz na škole inscenoval (S vylúčením verejnosti, DNA, Deti Démona a Návšteva), sú texty, ktoré v sebe nesú prvky existencializmu. Postavy sa nachádzajú v hraničnej situácii, sú vystavené zápasu o záchranu vlastného života, ktorý často ohrozuje práve ich najbližšie okolie. Spája ich téma straty základných hodnôt a najmä hodnoty ľudského života. Prečo si vyberáš texty, v ktorých dominujú práve takéto témy?   Je to, v podstate taká moja evolúcia ako človeka, umelca a režiséra. S vylúčením verejnosti je hra komorná, na ktorej som sa chcel naučiť pracovať s hercami. Zároveň má veľmi výraznú...» pokračovať v čítaní

OST-RA-VAR 2017 - nekončiaci beh v akváriu

anketafestivalOST-RA-VAR 2017

(redakčne krátené) Festival Ost-ra-var patrí k už tradičným jesenným destináciám pre divadlachtivých. Aj výpravy z VŠMU sa ho zúčastňujú oddávna, azda už odkedy je Ost-ra-var Ost-ra-varom. Aké divadlo sa varí v Ostrave boli zvedaví aj študenti prvého ročníka Katedry divadelných štúdií a Katedry réžie a dramaturgie, ktorí tento rok tvorili veľkú časť skupiny návštevníkov z Bratislavy. * Keďže som v žiadnom z ostravských divadiel doposiaľ nebol, nevedel som čo očakávať, lepšie povedané, išiel som bez akýchkoľvek očakávaní, predsudkov, absolútne neutrálny. Z môjho pohľadu najpozitívnejšie hodnotím inscenácie Komorní scény Aréna. Výber dramatických textov a samotná ich realizácia bola pre mňa spomedzi všetkých prezentovaných divadiel najlepšia, avšak to neznamená, že ostatné divadlá neboli dobré. Inscenácie divákovi predložili mnoho tém, ktoré sa ho priamo či nepriamo dotýkali. Jednou z takých bola aj inscenácia Komorní scény Smíření. Príbehy druhej svetovej...» pokračovať v čítaní

Autor má zrazu pocit, že to má zmysel

rozhovorAutor na javiskoKlára Madunická

V Kaplnke (DF VŠMU) sa 23. októbra 2017 sa uskutočnil prvý ročník projektu Autor, na javisko! Išlo o spoluprácu katedier réžie a dramaturgie, herectva a divadelných štúdií. Avšak nie len katedry Divadelnej fakulty spolu kooperovali - na vytvorení tejto prezentácie sa podieľali všetky tri fakulty Vysokej školy múzických umení. Prinášame rozhovor s hlavnými tvorcami projektu Autor, na javisko! Jurajom Hanulíkom (réžia, 3. bc) a Alexandrou Rychtarčíkovou (dramaturgia, 3. bc). Čo je vlastne „Autor, na javisko!“? Alexandra: Je to projekt pre prezentáciu študentských textov, ktoré vznikajú na autorskom seminári. Tento rok boli tieto texty realizované aj v spolupráci so študentmi zvuku a RTVS, v rámci platformy Fórum mladých autorov IV. Juraj: Autor na javisko! je pokusom zobraziť na javisku skúsenosť z tvorby rozhlasových minihier v rámci autorského seminára. Výsledok nemá ambíciu tváriť sa ako inscenácia, nie je to dokonca ani inscenované čítanie v...» pokračovať v čítaní

iniciátor
August - 2020
  01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com