Koronátor I.

koronátoronline výučbadivadloonlineKarol MišovicKatarína Krokošová

Koronátor pedagogický

Mgr. art. Karol Mišovic, PhD. KDŠ

Ako prežívate karanténu?

Spočiatku som si myslel, že budem mať neúmerne veľa času na čítanie kníh a časopisov/pozeranie filmov a televíznych inscenácií, ktoré som celé mesiace, ak nie aj roky, odkladal a hlavne ešte pred Veľkou nocou sám sebe vyhlásim generálne upratovanie celého bytu. Pravda je taká, že som svoje ambície naplnil len minimálne. Práca na novej štúdii, dodatočné písanie recenzií, korektúry niekoľkých starších textov, príprava krátkych edukačných prednášok pre nitriansky DAB, ranné live streamové sledovanie kŕmenia zvierat v nemeckých, holandských a dánskych zoo a najmä online výučba mi zaberajú celé dni a tak sa niekedy ani nenazdám a už je večer, kedy skypujem s priateľmi alebo pozerám online záznamy z nemeckých, anglických a niektorých (dosiaľ nevidených) slovenských divadelných inscenácií. A zrazu je tu noc. A o pár hodín ďalšie ráno a cyklus sa opakuje. No a ten prach... stále ostáva neutretý.

Rady a nápady ako prežiť karanténu

Negoogliť počet nakazených, ale sústrediť sa na niečo, čo vás dokáže odpútať od karanténnej reality. Konkrétne rady nemám. Podľa seba súdim teba, tak mojou radou je jedine môj harmonogram, ktorý je asi úspešný, keďže ešte nepočujem hlasy ako Johanka z Arcu. Monotónnosť zaháňam tým, že sa naplno venujem práci, na ktorej obsahu sa nič nezmenilo. Jedine to, že nevidím kolegov ani študentov v priamom kontakte a večery netrávim priamo v divadlách. Okrem toho sa pokúšam cvičiť, nech úplne fyzicky nespustnem (i keď, keby to niekto natočil, tak študenti majú o silvestrovský program postarané), snažím sa skúšať nové (dokonca i nemäsové) recepty, „chodím“ na online konverzácie z angličtiny, čítam a sledujem to, čo potrebujem k práci a to, čo ma už dlhší čas lákalo, ale z dôvodu časových obmedzení som sa k tomu nedokázal prepracovať. S pani profesorkou Šimkovou sme dokonca nedávno skonštatovali, že po skončení karantény z nás všetkých budú odborníci na nemecké divadlo. Veď ak je táto karanténa na niečo užitočná, tak na sledovanie inscenácií Thomasa Ostermeiera, Nicolasa Stemanna, Christophera Rüpinga, muzikálov Lloyda Webbera a mnoho iného kultúrne výživného programu, ktorý by sa k nám inokedy nedostal. Preto ak mám nejakú radu, tak treba byť po celý deň aktívny, i keď v neexteriérovom prostredí (čítať, pozerať, písať, upratovať...). I keď sa hanbím, že ten prach... stále nie je utretý.

Ako prebieha online výučba vašich predmetov? Ako ju zvládate?

Trochu som sa obával najmä technických parametrov, ktoré online vyučovanie so sebou prináša, ale inštaláciu i zakliknutie „slovenskej jazykovej mutácie“ som zvládol za pár minút. I keď touto cestou chcem veľmi pekne poďakovať kolegyni Martine Mašlárovej za aktívne, trpezlivé a niekoľkonásobné konzultácie počas tých „pár“ minút. To však neznamená, že mi nechýba osobná „face to face“ komunikácia. Práve naopak. Tú nič nenahradí. No pomaly si zvykám. Len ma paradoxne tieto prednášky vyčerpávajú viac, ako tie bežné. Už pomaly mesiac sa zamýšľam nad tým, čím to bude? Žeby som bol taký nervózny z prípadných technických problémov alebo jednoducho preto, že si nemôžem vybúriť energiu počas pochodovania a afektovania po učebni ako zvyknem? Možno oboje. Ale som rád, že sa škola napojila na túto možnosť vyučovania, i keď osobný kontakt je predsa len osobný kontakt. Nehovoriac o tom, že pri ňom študenti aspoň nevidia do mojej obývačky na ten usadený prach.

A ešte pár poznatkov z karantény:

Môj najväčší objav karantény

Film Turbína z roku 1941 so skvelým Eduardom Kohoutom, Mariou Glázrovou či Vítězslavom Vejražkom (kto by o nich zapochyboval?), ale na moje najväčšie prekvapenie, aj s absolútne presvedčivým výkonom Lídy Baarovej... to som dlho rozdýchaval. Vlastne stále tomu nemôžem uveriť, že to nebola len jej talentovaná dablérka.

Moje najväčšie sklamanie karantény

Recepty, kde nenapíšu, že na rozmixovanie základu šampiňónovej polievky máte mať doma ponorný mixér... ale dalo sa to jesť.

Môj najväčší omyl karantény

Keď si chcete pozrieť film Králiček Jojo, ale pomýlite si ho s Králičkom Petrom a potom sa čudujete, že je tam nejako priveľa zajacov, ale žiadni nacisti.

Moje najväčšie očakávania karantény

Že konečne vyprontujem nábytok a utriem ten prach.

Za odpovede ďakuje Šimon Frolo, 1. bc. KDŠ

 

 

 

Koronátor študentský

Katarína Krokošová, KDŠ

Online vyučovanie

Na začiatku som si myslela, že online vyučovanie je úplná hlúposť a že to za žiadnych okolností nemôže fungovať. Avšak mýlila som sa! Pretože všetky predmety, ktoré som mala v tomto semestri zapísané, fungujú aj online, čo ma teší. Ako výhodu takéhoto typu vyučovania tiež vnímam môj osobný rast, pokiaľ ide o technickú zručnosť a prácu s počítačom. Učíme sa prostredníctvom mailovej komunikácie, chatov, audioprednášok či videohovorov. Ak veríme, že príchod koronavírusu má svoj dôvod, tak v mojom prípade ide azda práve o toto. Výhodou je tiež nútená formulácia vlastných, ale aj nevlastných myšlienok do písanej podoby. Pri náročnejších predmetoch to prospieva, pretože sa nestane, že nezachytíme všetky informácie, ale môžeme sa k nim kedykoľvek vrátiť. Pre rozsiahlejšie práce je karanténa užitočná, pretože ich môžeme prepracovávať takmer každý deň. Prácu si, vďaka tomu, že máme viac času, vieme lepšie rozdeliť.

Avšak ani jedna z týchto výhod nenahradí tú najväčšiu nevýhodu, a tou je osobný kontakt. A teraz nejde len o školu a prácu s ňou spojenú, ale najmä o náš osobný rast, o zdravú rivalitu medzi nami, o kontakt človeka ako takého s okolím, o slobodu, ktorá mi teraz asi najviac chýba. Pretože podobný stav, ako prežívame teraz, prežívam ja osobne vždy, keď mám veľa práce: som doma a pracujem. Ale tá myšlienka, že niečo nie je v poriadku a že nemáme slobodu, je v každom jednom z nás a spôsobuje nenávisť voči tým, ktorých máme radi. Divadlá dávajú na svoje stránky inscenácie, speváci koncertujú z domu, virtuálne môžeme navštíviť najznámejšie miesta sveta a to ma desí. Bojím sa, aby sme nezistili, že sa dá fungovať aj takto, aby sme skrátka nezleniveli. Preto nechcem, aby tu táto online výučba ostala natrvalo a aby sme boli nútení zotrvať v tejto virtuálnej karanténe. Už sa teším, ako sa opäť všetci spolu stretneme.

Ako prežívam karanténu

Momentálne karanténu prežívam pokojne. Som doma s mojimi blízkymi. Teším sa z toho, že sa môžem naplno venovať svojej práci do školy. V podstate mi nič nechýba. Okrem všetkých ľudí, s ktorými som sa počas dňa stretla, chýbajú mi už aj tí, ktorých som nepoznala, ale počas dňa sa len tak mihli okolo mňa. Chýba mi pocit slobody. Desia ma prázdne námestia a nenávistní ľudia v obchodoch. No viem, že to tu takto nebude navždy a v to verím a to ma

nabíja pozitívnou energiou. A tiež to, že keď sa vrátime, budem si užívať každú jednu chvíľu s vami. A to je dosť veľa, čo ma tento koronavírus naučil.

Ako prežiť karanténu

Na to zrejme nie je žiadny návod. Každý si musí prejsť tými svojimi fázami, aby sa upokojil a začal rozmýšľať s chladnou hlavou. Každý na to potrebuje svoj čas. Ja som svoju rovnováhu našla v čase, počas ktorého sa môžem venovať svojej práci a pripraviť sa tak lepšie na to, čo bude, keď karanténa skončí. Ak by som však mohla niečo nám študentom poradiť, tak by moja rada znela asi takto: Využime čas efektívne, kým sa dá, lebo keď sa opäť vrátime do starých koľají, čas začne utekať niekoľkonásobne rýchlejšie ako teraz.

iniciátor
  01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com