„Tému treba prehlbovať v nových súvislostiach“

Mária Danadová študovala na Katedre bábkarskej tvorby VŠMU, odkiaľ sa plynulo presunula na pražskú Katedru alternativního a loutkového divadla. V rozhovore sme sa porozprávali o tom, v čom ju formovalo štúdium na umeleckých školách, ako s odstupom času spomína na svoje prvé angažmán v Bábkovom divadle na Rázcestí, a na spoluprácu v pražských divadlách. Neobišli sme ani otázku vzťahujúcu sa k fascinácii bábkou.

 

Študovali ste bábkoherectvo na VŠMU v Bratislave a tiež na Katedre alternativního a loutkového divadla v Prahe. V čom bolo pre vás štúdium na rozdielnych školách prospešné?

 

VŠMU ponúkalo najmä možnosti tvorby s rôznymi podobami figuratívnej bábky. Štúdium na „alterne“ v Prahe bolo pre mňa napokon zásadné a určujúce, pedagógovia nás podporovali v tvorivosti, ktorá mohla byť aj drzá, experimentálna, viedli nás k autorskému mysleniu. Ale predovšetkým, pocítila som tam slobodu a dôveru v to, čo robím a ako to robím, ktorá mi na VŠMU dosť chýbala. Takisto ponuka predmetov bola širšia – napríklad pohyb - mali sme hneď niekoľko rôzne zameraných hodín paralelne. Začínali sme rannými rozcvičkami, mali sme javiskový pohyb, tanec, step, šerm, cez polovicu Prahy sme jazdili na hodiny akrobacie.

 

V rokoch 2007-2011 ste boli členkou Bábkového divadla na Rázcestí v Banskej Bystrici. Ako s odstupom času vnímate túto umeleckú etapu vášho života?

 

Ako prínosnú. Nastúpila som do divadla hneď po škole a zotrvala tam niekoľko rokov. Naučila som sa veľa od kolegýň a kolegov, taktiež vnímať svetlo a zvuk ako ďalších rovnocenných partnerov na javisku, s čím som ako študentka nemala veľké skúsenosti. Trochu som sa „vyhrala“, získala skúsenosti v repertoárovom divadle zacielenom na detské aj dospelé publikum. Myslím si, že je to dobrá skúsenosť pre začínajúcich hercov a herečky a dobrá príležitosť na pomenovanie si toho, čo vám chýba a ako chcete/nechcete tvoriť. Keď som pocítila, že som isté možnosti vyčerpala a že sa potrebujem posunúť ďalej, odišla som. S týmto divadlom však sporadicky spolupracujem dodnes.

 

Hosťovali ste v rôznych pražských divadlách, ako napríklad v Divadle Archa, Divadle Ponec a pod. Mohli by ste priblížiť projekty, na ktorých ste participovali?

 

V Divadle Archa sme hrávali Ráj srdce labyrint světa na motívy J. A. Komenského. Išlo o medzinárodný projekt vybraných študentov divadelných umeleckých vysokých škôl z ČR, Slovenska a Poľska, ktorý vznikal pod režijným vedením tandemu tvoriaceho pod značkou SKUTR /Kukučka a Trpišovský/. S touto inscenáciou sme precestovali viacero európskych festivalov. V Divadle Ponec to boli Velmi společenské tance v réžii Jirky Havelku, ktoré vznikali na základe improvizovaných situácií a dialógov. A v experimentálnom priestore NOD som bola súčasťou ďalšieho medzinárodného projektu pod vedením režisérky Petry Tejnorovej: Osobní anamnéza...V roce 1989 mi bylopět let...jaky by se to zastavilo o moji kůži. Išlo o dokumentárno-fyzickú inscenáciu o dobe, v ktorej žili naši rodičia a o ktorej vieme len sprostredkovane. Všetko to boli autorské projekty, ktoré režírovali výrazní tvorcovia. V súčasnosti sú aj pedagógmi na pražskej „alterne“.

 

Patríte k zakladateľkám nezávislého divadelného zoskupenia Odivo, ktoré vytvára inovatívne autorské a bábkové projekty. Okrem toho spolupracujete s ďalšími nezávislými umeleckými zoskupeniami, akými sú Med a prach, Pominuteľné divadlo, Debris company a pod. Prečo je pre vás táto spolupráca dôležitá?

 

Odivo tvoríme spolu s Monikou Kováčovou. Prizývame si na spoluprácu umelcov z rôznych odvetví. Odivo vnímame ako ostrov slobody, v rámci ktorého môžeme tvoriť a tvoríme len to, čo naozaj chceme. Bez vnútorných kompromisov.

Každá zo spoluprác, či už ide o Med a prach, Divadlo Pôtoň, Pominuteľné divadlo, spoluprácu so Slávou Daubnerovou a Debris company v rámci projektu Miracles a iné má svoje jasné špecifiká. Každý z týchto súčasných osobitých tvorcov a zoskupení vzišiel z rôznych umeleckých prostredí: Andrej Kalinka - skladateľ, Ivka Ditte – Jurčová – divadlo, Maroš Rovňák – výtvarník, Sláva Daubnerová – performancia, Debris company – tanec. To sú však len také jednoslovné škatuľky, z ktorých sa títo tvorcovia vymaňujú a ktoré prekračujú. Rozvíjajú svoj vlastný divadelný, alebo aj nedivadelný jazyk. Pre mňa je každá z týchto spoluprác nesmierne obohacujúca a som za ňu vďačná.

 

Hosťujete aj v Americkom cisárovi, ktorý získal cenu Dosky za najlepšiu inscenáciu sezóny v roku 2018. Ako vznikal tvorivý proces?

 

Tvorivý proces Amerického cisára bol jedným slovom nádherný. Bol rozdelený do niekoľkých tvorivých blokov, začínali sme improvizáciami na témy z knižnej predlohy, hlasovými a pohybovými cvičeniami a postupne sme sa prepracovali k uchopovaniu scenára, ktorý priniesol Michal Ditte. Skúšali sme s výnimkou generálkového týždňa v Bátovciach v Divadle Pôtoň „v bazéne“ plnom hliny. V Pôtoni sme spolu aj bývali, teta Elenka nám varila a neboli sme obmedzovaní bežnou divadelnou prevádzkou. Väčšina skúšok končila o druhej ráno, keďže režisérka Ivka Ditte-Jurčová obľubuje nočné skúšky. Po celý čas s nami bývali a tvorili aj scénografka Katka Cáková a autori hudby Ivana Mer a Cristian Estrella, to tiež nie je bežné. Bolo to samozrejme aj náročné, ale nenáročný proces som ešte nezažila. Myslím, že táto tvorivá atmosféra je cítiť aj z inscenácie.

 

Máte obľúbený druh bábky?

 

Toto je otázka, pri ktorej sa pristavím na dlhšie. Moja fascinácia bábkou, objektom, materiálom sa mení, vyvíja. V súčasnosti ma menej zaujímajú „predvyrobené“ bábky (s výnimkou akejkoľvek vyrobenej bábky z dielne Ivana Martinku, pretože tie vyrážajú dych). Láka ma prchavosť, dočasnosť, pominuteľnosť materiálu, proces vymazávania, miznutia, zanechanie stopy, odtlačku, alebo aj nie. Ak mám uviesť príklad – v autorskom projekte Ariel, ktorý vznikol v spolupráci s tromi šikovnými študentkami Katedry bábkarskej tvorby na motívy básní Sylvie Plathovej, pracujeme v jednom obraze so žuvačkami. Je to materiál, ktorý pred očami divákov podstupuje viacero transformácií cez žuvanie, tvarovanie, vytvorenie figúry, jej animovanie až po deštrukciu, samozrejme všetko má svoj zmysel v súvzťažnosti k téme.

Pred výrobou figuratívnej bábky alebo oživením hmoty či objektu sa zase niekedy radšej vzťahujem k pôvodnému určeniu predmetu, jeho histórii, k tomu, čo pre mňa znamená, k jeho fyzikálnym vlastnostiam a podobne. Ale nie je to vždy tak. Rozhoduje kontext. Sme svedkami novej figurácie bábkového divadla, kde je figúra (v mnohých podobách) súčasťou rôznorodých výrazových prostriedkov. Za najpodstatnejšiu považujem prácu s bábkou, ale rovnako aj prácu s objektom, materiálom, hmotou, telom, ktorá by mala tému prehlbovať, a nie ju ilustrovať. Naplniť ju vnútorným obsahom. Tvorivé jadro často končí pri vymyslení vizuálneho alebo výtvarného kľúča, s ktorým sa už ďalej nepracuje. Tému však treba prehlbovať v nových súvislostiach, nie len si určiť materiál, ale neustále ho premieňať, jeho vnútorný obsah, význam, posúvať v prospech témy.

 

V čom vidíte prínos divadla, na rozdiel od ostatných médií (film, rozhlas)?

V jeho výsade: TU a TERAZ.

 

Miroslava Košťálová

iniciátor
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 27 28
29 30  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com