Stále verím, že divadlo má schopnosť meniť ľudí k lepšiemu...

rozhovorrežisérKarol RédliDiana Pavlačková

Karol Rédli je poslucháčom absolventského ročníka réžie na Divadelnej fakulte VŠMU. Premiéra jeho novej a zároveň poslednej študentskej inscenácie Návšteva sa konala 4. 12. 2017 v divadle Lab. Pri tejto príležitosti sme sa ho pýtali na jeho doterajšiu režijnú prácu, na to, ako hodnotí svoje štúdium, ale najmä na samotnú Návštevu. Hry, ktoré si doteraz na škole inscenoval (S vylúčením verejnosti, DNA, Deti Démona a Návšteva), sú texty, ktoré v sebe nesú prvky existencializmu. Postavy sa nachádzajú v hraničnej situácii, sú vystavené zápasu o záchranu vlastného života, ktorý často ohrozuje práve ich najbližšie okolie. Spája ich téma straty základných hodnôt a najmä hodnoty ľudského života. Prečo si vyberáš texty, v ktorých dominujú práve takéto témy?   Je to, v podstate taká moja evolúcia ako človeka, umelca a režiséra. S vylúčením verejnosti je hra komorná, na ktorej som sa chcel naučiť pracovať s hercami. Zároveň má veľmi výraznú...» pokračovať v čítaní

OST-RA-VAR 2017 - nekončiaci beh v akváriu

anketafestivalOST-RA-VAR 2017

(redakčne krátené) Festival Ost-ra-var patrí k už tradičným jesenným destináciám pre divadlachtivých. Aj výpravy z VŠMU sa ho zúčastňujú oddávna, azda už odkedy je Ost-ra-var Ost-ra-varom. Aké divadlo sa varí v Ostrave boli zvedaví aj študenti prvého ročníka Katedry divadelných štúdií a Katedry réžie a dramaturgie, ktorí tento rok tvorili veľkú časť skupiny návštevníkov z Bratislavy. * Keďže som v žiadnom z ostravských divadiel doposiaľ nebol, nevedel som čo očakávať, lepšie povedané, išiel som bez akýchkoľvek očakávaní, predsudkov, absolútne neutrálny. Z môjho pohľadu najpozitívnejšie hodnotím inscenácie Komorní scény Aréna. Výber dramatických textov a samotná ich realizácia bola pre mňa spomedzi všetkých prezentovaných divadiel najlepšia, avšak to neznamená, že ostatné divadlá neboli dobré. Inscenácie divákovi predložili mnoho tém, ktoré sa ho priamo či nepriamo dotýkali. Jednou z takých bola aj inscenácia Komorní scény Smíření. Príbehy druhej svetovej...» pokračovať v čítaní

Autor má zrazu pocit, že to má zmysel

rozhovorAutor na javiskoKlára Madunická

V Kaplnke (DF VŠMU) sa 23. októbra 2017 sa uskutočnil prvý ročník projektu Autor, na javisko! Išlo o spoluprácu katedier réžie a dramaturgie, herectva a divadelných štúdií. Avšak nie len katedry Divadelnej fakulty spolu kooperovali - na vytvorení tejto prezentácie sa podieľali všetky tri fakulty Vysokej školy múzických umení. Prinášame rozhovor s hlavnými tvorcami projektu Autor, na javisko! Jurajom Hanulíkom (réžia, 3. bc) a Alexandrou Rychtarčíkovou (dramaturgia, 3. bc). Čo je vlastne „Autor, na javisko!“? Alexandra: Je to projekt pre prezentáciu študentských textov, ktoré vznikajú na autorskom seminári. Tento rok boli tieto texty realizované aj v spolupráci so študentmi zvuku a RTVS, v rámci platformy Fórum mladých autorov IV. Juraj: Autor na javisko! je pokusom zobraziť na javisku skúsenosť z tvorby rozhlasových minihier v rámci autorského seminára. Výsledok nemá ambíciu tváriť sa ako inscenácia, nie je to dokonca ani inscenované čítanie v...» pokračovať v čítaní

Snívam o kočovnom divadle, s ktorým precestujem svet

rozhovorMartin Frankbábkové divadloMiroslava Košťálová

Martin Frank je absolventom bábkoherectva na KBT DF VŠMU a zároveň novým prírastkom súboru Bábkového divadla na Rázcestí v Banskej Bystrici. Prednedávnom si ukončil bakalárske štúdium na Katedre bábkarskej tvorby. Ako si spomínaš na toto obdobie? Spomínať budem hlavne na ľudí, ktorých som mal možnosť spoznať. Je neuveriteľné, koľko zaujímavých osobností sa môže stretnúť na jednom poschodí. Forma štúdia nás spojila na celé dni, niekedy aj noci. Dokonale sme poznali jeden druhého, vedeli sme, kto má aký zvyk, chuť, vôňu, raňajky, obed či večeru. Bolo to obdobie vzdelávania sa nielen po vedomostnej, ale aj duševnej stránke. Prečo si sa rozhodol študovať bábkoherectvo? Predtým, ako som sa hlásil na školu, som mal možnosť hrať tradičné marionetové divadlo. Kamarát, ktorého som tam spoznal, sa zaujímal o tento divadelný žáner. Pravdepodobne to bol on, kto ma pozitívne ovplyvnil a ukázal mi čaro bábkového divadla. Potom už len stačilo podať prihlášku a pripraviť...» pokračovať v čítaní

Divadelná kritika oslavuje

Divadelná kritika oslavujeJakub Molnár

Priznám sa, na klávesnici som márne hľadal dnes už ikonické písmeno „ø“. V marcovom čísle jediného divadelného časopisu svojho druhu na Slovensku však už bolo použité, ak nerátame anglické špeciály, presne po stýkrát. Mesačník kød oslavoval svoje desiate narodeniny a tomuto výnimočnému výročiu zasvetil aj symbolický deň, presne 27. marca – v Svetový deň divadla. Redakcia v spolupráci s Divadelným ústavom a Štúdiom 12 pripravila zaujímavý program.  V predajni PROSPERO ste si vďaka tejto príležitosti mohli kúpiť vybrané publikácie s 27% zľavou. Oslavy desaťročnice sa konali v priestoroch Štúdia 12, ktoré bolo vďaka Dáši Krištofovičovej, vyzdobené starými číslami kød-u. Programom sprevádzal známy stand-up komik a glosátor Samo Trnka, ktorý svojím príznačným a charakteristickým ostrým humorom vytvoril pár pikantných momentov, no jeho žoviálny prístup k divadlu a redakcii kød-u vyvolával úsmev na tvári. Od všeobecných otázok...» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
26 27 28  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com