Spálenie. Znovuzrodenie. Morenizovanie.

rozhovorMorenaSNDDominika KavaschováAndrea BučkováEster Horváthová Čuříková

Inscenácia Morena je súčasťou repertoáru SND od konca roka 2018, kedy mala decembrovú premiéru. Sú to už dva roky od jej uvedenia a ja som ju odvtedy videla niekoľkokrát, pričom mám pocit, že sa teší čoraz väčšej obľube. Jej čaro vnímam okrem iného v tom, ako dokáže medzigeneračne fungovať. Novinkou je však album s rovnomenným názvom, Morena. Autorky a predstaviteľky inscenácie i hudobného albumu Dominika Kavaschová a Andrea Bučková sú bývalými študentkami VŠMU, Dominika vyštudovala herectvo, Andrea divadelnú réžiu. Pri príležitosti vydania ich nového CD som sa teda pýtala nielen naň, ale aj na študentské spomienky späté s VŠMU, ich kamarátstvo, vznik inscenácie, ich prepojenie s Orchestrom Jeana Valjeana a na to, čo vlastne znamená proces morenizovania v našich životoch. Bol medzi vami úprimný priateľský vzťah už počas štúdia, hneď od začiatku? Ako si spomínate na školské časy? Dominika: Od prvého ročníka sme sa navzájom vnímali a...» pokračovať v čítaní

Nie je divadlo ako divadlo

anketadivadlo v spoločnostiPetra VeltyováŠimon FroloTamara Vajdíková

Čo pre vás znamená divadlo? Presne túto otázku sa môžete spýtať aj samých seba. Určite vám napadne množstvo rôznorodých a rozsiahlych odpovedí. Čo by ale na túto otázku odpovedali tí, ktorí do divadla nechodia až tak často? Alebo tí, ktorí v divadle trávia väčšinu svojho času? Ako ľudia sme totiž veľmi pestrí, každý máme vlastné postoje, názory, pohľady na vec a inak to nie je ani v tomto prípade. Preto sme sa rozhodli osloviť niekoľko ľudí, z čo najrôznejšieho spektra, aby sa o svoj názor s vami podelili. Súhlasíte s niektorým z nich? Alebo je váš názor úplne iný? Nelka Stančoková, 8 rokov „Rada chodievam do divadla. Videla som predstavenie pre deti Smutný Jonatán a to sa mi veľmi páčilo. Páčilo sa mi, že to bolo celkom vtipné. Zapájali aj deti ‒ napríklad, že majú ísť spievať pesničky alebo tancovať. Videla som aj Kuba, tam sa mi páčilo, že na konci dávali koláče a bolo to aj veľmi vtipné. Asi by som nechcela pracovať v divadle. Ale mám ho rada. Nemám rada...» pokračovať v čítaní

Noc divadiel v pyžamku a papučkách

anketaNoc divadiel 2020divadloonlineKatarína Krokošová

Noc divadiel je tradičné novembrové podujatie, na ktoré sa teší väčšina divadelníkov. Tá tohtoročná však bola čudná, tak ako všetky podujatia v tomto roku. Pozitívom však je, že sa na rozdiel od väčšiny iných podujatí zorganizovala v pôvodnom termíne. Moja Noc divadiel bola chaotická. Človek v tomto online svete akosi podľahne predstave, že môže byť v jednom čase na viacerých miestach. Veď prečo by nie, keď je doma a od vstupu do divadla ho delí len jeden klik. No čo ak ten klik nie je len jeden? Vtedy nastane ten pravý divadelný zmätok, ktorý k tohtoročnej Noci divadiel jednoznačne patril.» pokračovať v čítaní

Bratislavský kaviár – Musí byť medzi nami kolegialita a láska

Jakub LužinaMatej MoškoBratislavský kaviárPetra Veltyová

Humoru nie je nikdy dosť, čo poviete? Čo tak si zopakovať čo všetko sa udialo vo svete v poslednom období v  a k tomu všetkému zábavnou formou? Tak presne túto možnosť vám prináša glosátorská show Bratislavský kaviár, za ktorej vznikom spoločne stoja bývalí študenti VŠMU Jakub Lužina a Matej Moško. Odohráva sa, ako už názov naznačuje, v Bratislavských podnikoch. Stretnú sa tam títo dvaja tvorcovia, ďalší traja komici a.... v podstate nikto netuší čo sa stane. Ako píšu aj na stránke tejto show: „Pravidlá nejasné, zábava zaručená“. Čo sa ale skrýva v backstage tohto projektu sme sa rozhodli opýtať priamo pri zdroji. Čo vás viedlo k tomu vytvoriť takúto show? Matej Moško: No, my s Kubom sme už asi od roku 2014 robili vedomostný kvíz v krčme a už keď sme ho vtedy vymýšľali, tak sme uvažovali nad tým, že by sme chceli robiť aj niečo väčšie. A tak postupne sme sa dopracovali k Bratislavskému Kaviáru. Jakub Lužina: Akože...» pokračovať v čítaní

Na slovíčko (!) s LÝDIOU ONDRUŠOVOU

rozhovorDivadlo NUDELýdia OndrušováDominika Horváthová

Síce to trvalo hodnú chvíľku, ale nakoniec sme sa s Lydkou stretli. Nebolo to pri vínku alebo pri inom chutnom drinku, nebolo to vlastne ani osobne, ale cez videohovor. Naša debata bola vtipná hneď od samého začiatku, bez toho, aby sme sa vôbec videli či počuli. Mne sa minútu pred stretnutím reštartoval počítač, následne sa aktualizoval a potom, aby toho ešte nebolo málo, tak mi zrazu nefungovala ani web kamera. Lydka mi píše „V pohodke. Počuj tak idem si nafúkať gumy na bicykel. Zavolaj mi keď budeš ready.“ Tak sme improvizovali. Moje krátke „virtuálne“ stretnutie s umelkyňou Lydkou Ondrušovou bolo nesmierne veselé, priateľské a hlavne ľudské...veď posúďte sami.   Divadlo NUDE, alebo aj Nezávislý útvar divadelnej energie, si spoločne založila so svojimi dvoma bývalými spolužiačkami a priateľkami z VŠMU, vo februári 2017.  Odkiaľ prišiel ten prvotný impulz? My sme neboli priamo spolužiačky. Veronika (najskôr Pavelková) Malgot bola v treťom ročníku a spoznali sme sa na...» pokračovať v čítaní

Zvuková poézia KOMUnikuje

rozhovorzvuková poéziaAnna ČonkováMilan AdamčiakEster Horváthová Čuříková

Začiatkom októbra sa napriek aktuálnej situácii s Covid-19 podarilo uskutočniť performance Anny Čonkovej Stojím a čakám, ktorej súčasťou boli aj študenti VŠMU. V Mirbachovom paláci tak zaznelo niekoľko básní Milana Adamčiaka. Jeho zvuková poézia znela v priestoroch točitého schodiska, pričom sa diváci voľne prechádzali alebo usádzali na jednotlivých poschodiach. Avšak so zvukovou poéziou sa u nás, na našej umeleckej scéne, nestretávame až tak často. Preto ma zaujímalo, čo mi o nej povie Anna Čonková, ktorá s ňou už skúsenosti má. Akú úlohu zastáva zvukovosť a ako sa vôbec performeri orientujú v grafickej partitúre? No a v neposlednom rade: Ako zvuková poézia komunikuje a kto je jej percipientom? Poézia Milana Adamčiaka, ktorá bola predvádzaná v rámci festivalu Novotvar má svoje špecifiká, ide o takzvanú zvukovú poéziu. V čom je prevedenie tohto typu poézie iné? Povedala by som, že v experimentálnej poézii je...» pokračovať v čítaní

Časopis o umení (nielen) pre deti

rozhovorNazdarčasopisPetra VeltyováŠimon Frolo

Nikola Urdzíková a Regina Matejová sa raz, ešte ako študentky konzervatória, rozhodli vytvoriť časopis. Myšlienka vznikla, pretože cítili potrebu bližšie oboznamovať ľudí a najmä deti s umením. Zobrali teda papier, farebné ceruzky, perá a začali tvoriť. Dnes pokračujú nielen v štúdiu na vysokých školách so zameraním na divadlo a hudbu, ale aj v tvorbe tohto výnimočného časopisu. Každé číslo sa venuje inej téme, inému obdobiu. Autorky sú živým príkladom toho, že niekedy stačí nato, aby sa povinnosti stali zábavou, iba idea a chuť niečo vytvoriť. Ako a kedy ste sa dostali k umeniu? Respektíve, čo vás inšpirovalo k tomu tvoriť obsah o umení? NIKA: Vyštudovali sme konzervatórium (hudobno-dramatické umenie). Konkrétne k časopisu  nás podľa mňa dostalo to, že sme išli počas maturitného ročníka, kedy sme na konci roka nemali úplne čo robiť, do Artfora. Tam sme si pozerali časopisy a v spojení s tým, že sa nudíme celé dni, sme si...» pokračovať v čítaní

Deti z Coburgovej ulice spoznávajú svoju identitu prostredníctvom umenia

rozhovorexternýBeáta DanišováRomane čhavore jilestarDominika Badžová

Spevácky súbor Romane čhavore jilesta1 vznikol na jeseň v roku 2018. Založili ho kolegovia z Centra Coburkovo so sídlom v Trnave. My sme sa porozprávali s Beátou Danišovou, ktorá je jednou zo zakladateliek. Centrum Koburgovo vykonáva opatrenia sociálnoprávnej ochrany detí, sociálnej kurately a preventívne programy a aktivity zamerané na deti a ich rodičov. Môžete nám priblížiť čo to presne znamená? Spoločne s kolegami Paulínou Radimákovou a Jánom Kačom sme sa rozhodli začať spolupracovať a vytvárať nové príležitosti pre deti z Coburgovej ulice. Väčšina doterajších aktivít, ktoré boli realizované v danej lokalite boli orientované hlavne na vzdelávanie (najmä detí v predškolskom veku), prípadne na športové aktivity. Keďže mnohé z detí, ktoré sme poznali mali veľmi blízko k hudbe a sám Janko je hudobníkom telom aj dušou rozhodli sme sa, založiť spevácky krúžok. Z počiatku to bol naozaj len akýsi krúžok. Chodili do...» pokračovať v čítaní

Chceme ľuďom priniesť kultúru do obývačiek

reaktoronline festivalRóbert GajdošAj my sme tuPetra Veltyová

Už koncom septembra sa na internete začali objavovať zvláštne obrázky s odkazom  #ajmysmetu. Predzvesťou toho, čo sa bude diať, nám mohol byť iba krátky komentár, informujúci o online festivale. Ubehlo už niekoľko týždňov a spoza neurčitého nápisu sa začali vynárať mená, dátumy a ďalšie informácie. Tieto kúsky skladačky nám začali vytvárať menší obraz. No aj tak máme stále množstvo otázok. Rozhodli sme sa preto obrátiť na organizátora festivalu, Róberta Gajdoša, ktorý neváhal a poskytol nám odpovede.  Kto stojí za touto iniciatívou? Je to iba váš osobný projekt alebo ste v zákulisí viacerí?  Projekt Aj my sme tu! vznikol síce z mojej iniciatívy, ale sú za ním, samozrejme, aj iní ľudia – známi, kamaráti, či muzikanti, ktorých aktuálna situácia veľmi pobúrila a chcú prispieť svojou činnosťou, technickou alebo...» pokračovať v čítaní

Online divadelné záznamy

anketadivadloonlineDominika Tekelová

Ahojte, kamaráti! V týchto neľahkých časoch sme boli s divadlom prepojení len cez online svet. K dispozícii sme dostali množstvo záznamov z divadelných predstavení a mohli sme si opäť pripomenúť inscenácie, ktoré sa už nehrávajú. Zaujímalo nás, ako ste sa konfrontovali s takouto situáciou, či ste záznamy sledovali so zatajeným dychom (podobne ako z priestorov divadla) alebo sa ruka občas pošmykla a z dvojhodinového záznamu bol hodinový? A sledovali ste ich vôbec? 1.) Michaela Hriňová, KRD, 3. roč. bc. Nie. 2.) Adam Nagy, KDŠ, 2. roč. bc. Áno. Jediným plusom bolo, že som si mohol pozrieť skvelé inscenácie, ale tým som aj skončil s pozitívami. Negatív to má veľa. Tým, že inscenácia nie je vytvorená na sledovanie cez obrazovku, tak ma to nechalo chladným. Mnohokrát sa stalo, že som začal sledovať inscenáciu a po 30 minútach som to vypol. Nešla na mňa žiadna energia, atmosféra. Divadlo je preto divadlom, aby som si sadol do sedadla a naživo sledoval predstavenie. Ďalším negatívom...» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 27 28 29 30 31
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com