Predvianočné ukrižovanie

externýŠimon FroloJesus Christ SuperstarDivadlo Jonáša ZáborskéhoPrešov

Na adventnom venci horí tretia sviečka a svet sa chystá oslavovať narodenie Ježiša Krista. Ja tak trochu paradoxne pozastavujem svoj vianočný playlist a za melódie piesne zo svetoznámeho muzikálu, ktorý zobrazuje posledných sedem dní Ježiša, píšem tieto riadky. Tento rok však prináša množstvo zvláštnych situácii a vyzerá to tak, že ani Vianoce nebudú tak úplne „klasické“.  Svetový muzikál Jesus Christ Superstar sa na Slovensku dočkal svojej ďalšej premiéry. Tá najnovšia je z prešovského Divadla Jonáša Záborského. Ako človek, ktorý mal možnosť vidieť bratislavskú premiéru v réžii Jána Ďurovčíka z roku 2015, som si melódie a texty pospevoval už týždeň pred tou prešovskou. Texty Jána Štrassera mám v hlave po celé tie roky, a preto som sa veľmi potešil, že prešovské divadlo tiež zvolilo práve toto libreto. Niekoľkokrát môj spev cez rúško „vyrušili“ malé úpravy, tie však boli naozaj minimálne a vôbec neboli na škodu. Ide o muzikál, ktorého licencia tvorcom neumožňuje veľké zmeny,...» pokračovať v čítaní

Divadlo prežije! Možno je to jeho nový začiatok...

externýBábkové divadlo na RázcestíBábkarská BystricafestivalMichaela Gádošiová

Bábkarská Bystrica je medzinárodný festival súčasného bábkového divadla pre deti aj dospelých. Koná sa každé dva roky v  Banskej Bystrici a  je organizovaný Bábkovým divadlom na Rázcestí.   Tento rok sa mal konať jeho 22. ročník. Tradičný jesenný termín však museli organizátori pre zhoršenie pandemickej situácie presunúť. Nový, decembrový termín mal byť nádejou, že sa festival stihne uskutočniť ešte tento rok. Žiaľ, nestane sa tak.   Medzinárodný festival Bábkarská Bystrica 2020 sa ani v tomto termíne (10. – 13. 12. 2020) neuskutoční. Tohtoročný festival je teda presunutý na jar 2021, konkrétne od 29. apríla do 2. mája 2021. Ako sa hovorí, do tretice všetko dobré! Verme teda spolu s organizátormi, že tento raz to už vyjde.  Práve tento rok mal byť festival súčasťou osláv 60. výročia založenia bábkového divadla v Banskej Bystrici. Bábkové divadlo na Rázcestí (BNDR) je profesionálne divadlo so sídlom v tomto meste a ponúka diela pre deti aj dospelých. Divadlo...» pokračovať v čítaní

Tak to už raz na schôdzi vlastníkov býva

externýVlastníciDivadlo Andreja Bagara v NitreZora Bezáková

Divadlo Andreja Bagara privítalo po nútenej niekoľkotýždňovej „koronaprestávke“ opätovne svojich divákov. Prilákalo ich hneď novým a premiérovým titulom Vlastníci od súčasného českého režiséra a herca Jiřího Havelku. Kritická komédia prezentujúca rôzne ľudské charaktery, ktoré odhaľujú svoje typické črty na jednej spoločnej bytovej schôdzi vlastníkov, príjemne obohatila repertoár nitrianskeho divadla o ďalší súčasný text. Téma Vlastníkov je jednoduchá – zasadnutie domovej schôdze v kultúrnom dome, kde sa stretávajú vlastníci bytového domu. Všetko by bolo v poriadku, ak by táto skupinka nebola zmes ľudí „všeho druhu“. Od mladého katolíckeho páru, biznismenov, gaya s maďarskými koreňmi cez rodinu s tromi deťmi, upätú úradníčku po zaťatého komunistu. Vzhľadom na rôzny pôvod týchto ľudí a s ním spojené rôzne názory každého z nich, vzniká v hre zápletka v podobe nezhôd, nedorozumení a nesúhlasných argumentov. Celá hra je vystavaná na rozličných...» pokračovať v čítaní

CIRKUS (nielen) plný absurdity: Divadlo bez domova vytvorilo ďalšiu výpovednú inscenáciu

externýpremiéraDivadlo bez domovaDominika Horváthová

Bohužiaľ, stále sme v období, keď sú prevádzky divadiel a iných kultúrnych inštitúcií obmedzené alebo naopak úplne pozastavené. Kultúra viac-menej ešte stále funguje v online svete. Divadlo bez domova nie je žiadnou výnimkou. Počas druhej novembrovej stredy nám predstavili svoj najnovší divadelný počin s názvom CIRKUS MADRAŠ. Bratislavské Divadlo bez domova sa tentoraz rozhodlo inscenovať krátku divadelnú hru od známeho petrohradského surrealistického literáta menom Daniil Charms. Recepcia Charmsových dramatických textov v slovenských divadlách nemá priveľkú tradíciu, o čom svedčí aj to, že doteraz bola uvedená len jeho jediná hra - Cirkus Šardam, na troch rôznych javiskách (VŠMU, Teatro Tatro, Divadlo bez domova). Charmsov fiktívny svet by sme mohli nazvať ako chaotický či priam nelogický, no práve v tom tkvie čaro - aspoň pre mňa. V jeho dielach, prozaických i dramatických, sa vyskytujú nevysvetliteľné katastrofy rôzneho druhu, snové udalosti, zvláštne charaktery postáv alebo aj...» pokračovať v čítaní

ANNA FRANKOVÁ V OPERNOM ŠATE

Operné štúdio SNDDenník Anny FrankovejKlára Madunická

V sobotu 28. 11. sa v Opernom štúdiu Slovenského národného divadla konala premiéra opery Denník Anny Frankovej pre soprán a komorný orchester od ruského skladateľa 20. storočia, Grigorija Frida. Inscenácia si pripísala mnohé prvenstvá. Ide o prvé uvedenie diela na Slovensku. Zároveň ide o prvý livestream opernej inscenácie Slovenského národného divadla v histórii. A v neposlednom rade je to prvá premiéra Operného štúdia Slovenského národného divadla od jeho otvorenia v roku 2019 (prvé dve plánované premiéry – Greššákova Zuzanka Hraškovie a Händlov Dido a Aeneas sa pre pandémiu koronavírusu neuskutočnili). Fridovu monooperu od jej vzniku v roku 1968 sprevádza množstvo paradoxov a zaujímavostí. Svetová premiéra Denníka Anny Frankovej i napriek autorovým opakovaným žiadostiam prebehla až v roku 1972 v úzkom diváckom kruhu  moskovského Domu skladateľov v koncertnej verzii, len so sprievodným...» pokračovať v čítaní

,,Neznášam ťa - korona!“ v Mestskom divadle Žilina

extrernýMichala TomasyNeznášam ťa!Mestské divadlo ŽilinaLaura Barancová

Žilinské Mestské divadlo otvorilo svoje divadelné brány verejnosti po prvýkrát v piatok 19. 6. Stalo sa tak po dlhej prestávke, ktorú spôsobila pandémia korona vírusu. Nadšenie kultúrneho nadšenca Žiliny, bolo preto o to viac cítiť. Až som si miestami povedala, ako je vlastne dobré, že táto dlhšia odmlka nastala.  Často sa hovorí, že človek si začne vážiť bežné, možno rutinné záležitosti, až keď mu sú odoprené. Medzi také nepochybne patrí aj možnosť ísť napríklad slobodne na divadelné predstavenie, pokojne aj každý deň, ak má človek chuť. Taktiež to bolo cítiť aj pri každodennejších momentoch zo života, ktoré nám boli zrazu zakázané ako napríklad zážitky zo stretnutí s priateľmi niekde pri káve, či spontánnom obede. Náhle sme sa nevedeli spamätať z toho, ako samozrejmé nám všetky takéto udalosti doteraz pripadali. A zrazu sme po pár-mesiacoch karantény mohli opäť sedieť pri stole, ale iba v dvojici. Ďalej už sedíme skupinovo v divadle na...» pokračovať v čítaní

Aj španielske divadlo je nám dnes bližšie

externýdivadloonlineContinuidad de los parquesJaime PujolVeronika Chovancová

Kvôli pandémii prestali hrať aj španielske divadlá, no aj napriek tejto nemilej situácii, myslia na svojich divákov a zverejnili napríklad inscenáciu Continuidad de los parques. Ak by sme to chceli doslovne preložiť do slovenčiny, bola by to Kontinuita parkov. Aby som vám bližšie priblížila hru, mohla by som povedať, že je žánrovo veľmi podobná hrám z repertoáru našej Astorky Korzo 90‘. Ide o komédiu, ktorá sa skladá z ôsmych menších častí. Každá z častí nám prináša obraz reality s prekvapením, absurdnými prvkami alebo nedorozumeniami. Dej sa odohráva v parku. Štyria herci tu hrajú viac ako dvadsať postáv, ktoré sa v parku zrazia, stretnú a to vedie k vtipným a originálnym situáciám. Hra je z repertoáru Teatro Español. Autorom hry je Jaime Pujol a režisérom inscenácie je Sergio Peris-Mencheta. Režisérova práca s príchodmi a odchodmi hercov z javiska je veľmi dynamická a efektívna. Pri ich striedaní nemusíme čakať na zmenu kulís, čo by mohlo rušiť plynulý prechod jednotlivých...» pokračovať v čítaní

Rusko sa nemazná s nikým

externýdivadloonlineJuan MayorgaCartas de amor a StalinVeronika Chovancová

Divadelná hra Cartas de amor a Stalin, vo voľnom preklade Zamilované listy Stalinovi, mala premiéru v madridskom divadle Teatro de María Guerrero ešte 8. septembra 1999. Hru napísal španielsky dramatik Juan Mayorga, a je o to zaujímavejšie sledovať prácu autora, ktorý v minulosti nepatril do východného bloku. Samotný fakt, že hra vznikla v španielskom prostredí nám ponúka nový uhol pohľadu na éru sovietskeho komunizmu. Hlavnou postavou drámy je Michail Bulgakov, ktorý sa narodil na Ukrajine, no od roku 1921 žil v Moskve. Dodnes patrí k najväčším satirikom a cynikom ruskej literatúry. Ústrednou témou je sloboda písania a opustenia Ruska. Práve to sú alternatívy, ktoré dramatik Michail Bulgakov navrhuje Stalinovi vo svojom liste z roku 1929, pretože už ďalej nechce podporovať ticho, ktorým ho umlčala cenzúra. Keď diktátor konečne zavolá a zrodí sa malá nádej na úspech, linka sa preruší. Bulgakov sa odvtedy neprestane snažiť o obnovu komunikácie so Stalinom a posiela mu tisícky...» pokračovať v čítaní

Lorcova klasika v domácom divadle

externýdivadloonlineLa casa de Bernarda AlbaFederico Garcia LorcaVeronika Chovancová

Pred takmer štvrťstoročím mala v divadle Teatro María Guerrero de Madrid premiéru hra Federica Garcíu Lorcu. V madridskom divadle uviedli hru pod názvom La casa de Bernarda Alba, ktorú v našom preklade poznáme ako Dom Bernardy Alby. Vďaka možnostiam karantény som sa k nej dostala v prvej polovici tohto mesiaca. Premiéra sa uskutočnila v novembri 1998 a o necelý rok neskôr sa premiéra konala aj v barcelonskom divadle el Teatro Principal. Hra rozpráva príbeh čerstvej vdovy Bernardy, ktorá sa drží tradícií, a tak prikazuje dodržiavanie osemročného smútku pre všetky svoje dcéry. Dcéry uväzní v dome a izoluje ich od okolitého sveta. Konflikt spočíva v tom, že jedna z dcér (najstaršia) sa má vydať za Pepeho, no ukáže sa, že s ním už udržuje vzťah najmladšia dcéra. Mladá dvojica sa pokúsi o útek, ale prichytí ich Bernarda a vystrelí na Pepeho. Najmladšia dcéra (Adela), v domnienke, že Pepe zomrel, spácha samovraždu. Režisérom inscenácie je Calixto Bieito. Bieito využil celú plochu javiska...» pokračovať v čítaní

EVE – ŽENA MNOHÝCH TVÁRÍ (nie z vlastnej vôle)

EVEVeronika Frtúsovádisociatívna porucha osobnostiautorský projektTomáš Baňacký

Jednou z posledných premiér tejto sezóny pred začiatkom protipandemických opatrení bola inscenácia EVE, ktorá je autorským projektom čerpajúcim zo skutočného príbehu Chris Costner Sizemore. Sizemore bola americká žena, ktorej bola v päťdesiatych rokoch minulého storočia diagnostikovaná disociatívna porucha osobnosti. Prípad opísali jej psychológovia v knihe The Three Faces of Eve, na základe ktorej vznikol film s rovnomenným názvom. Sizemore neskôr o svojom probléme napísala aj vlastné knihy. Režisérka a autorka textu Veronika Frtúsová (3.bc KRD) a dramaturgička Viktória Anna Lesayová (1.bc KDŠ) koncipujú inscenáciu chronologicky, podľa postupujúceho stavu samotnej pacientky. Disociatívna porucha osobnosti je duševné ochorenie, ktorého základným znakom je „přítomnost dvou nebo více odlišných identit či osobností v jednom jedinci, které střídavě řídí jeho chování. Každá osobnost má obvykle svoje jméno, svůj věk, vlastní vzpomínky a vzorce jednání.“[1] Tento znak platí aj pre prípad...» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 27 28 29 30 31
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com