Terapeutická hodinka v Labe

chatBård BreienKurz negatívneho mysleniaLabJakub MolnárMartina Mašlárová

Ahoj, videl som ťa na Kurze negatívneho myslenia. Čo na to vravíš? A pokojne bez cenzúry, ako DVTV. Ja som fanúšička, podľa mňa naozaj vydarená inscenácia. Súhlasím, ale z môjho pohľadu by som asi doplnil podvetu, že v kontexte tohto ročníka bola naozaj vydarená. Ale aj všeobecne má svoje kvality (u mňa dominujú určite tie myšlienkové). Akože vtip s pomarančom bol fakt cool. Pravda, kontexty je dôležité brať do úvahy. Myslím, že herecky to bol výrazný posun. Konečne. A v kontexte ostatných školských inscenácií tiež slušné. Poslala by som to na nejaký festival bez hanby. Jednoznačne, herecky sa počúvali, navzájom javiskovo rešpektovali, zbytočne nevyčnievali. To štronzo malo niečo do seba, hoci princíp štronza by som neodporúčal už veľmi ani ochotníkom, ale tu bol super. Príjemne mi to asociovalo film Nedotknuteľní. Už vidím ten titulok: “vozičkári” idú na Zlomvaz. Nedotknuteľných by mohol niekto tiež spraviť a mohlo by to ísť na Dotyky. A keby títo išli na Encounter... v rámci...» pokračovať v čítaní

Až do dna!

Jan WerichFimfárumKBTMiroslava Košťálová

Prostredie krčmy, bujará zábava a nikdy nekončiaci smiech – takto nezačína opis jedného z mnohých piatkov v slovenských mestách a dedinách, ale inscenácia študentov tretieho ročníka bábkarskej tvorby. Tí upriamili pozornosť na rozprávky zo zbierky Fimfárum od významného českého filmového a divadelného herca, spisovateľa a dramatika Jana Wericha. Vo svojich rozprávkach sa s využitím humoru vysmieva typickým ľudským zlozvykom, vďaka čomu vzniká pôsobivý materiál na divadelné spracovanie. Tretiaci z Katedry bábkarskej tvorby VŠMU si na inscenovanie vybrali dva príbehy z Fimfára – František Nebojsa a Až opadá lístie z duba. Študenti boli rozdelení na dve skupiny – vo Františkovi Nebojsa sa predstavili Janka Bartošová, Veronika Horňáková, Šimon Peter Králik, Tara Ružbašánová a Barbora Šoganová a v rozprávke Až opadá lístie z duba to boli Tatiana Galambošová, Simonetta Hladká, Alžbeta Kamenská, Veronika Karolína...» pokračovať v čítaní

Do bábkarského štúdia priletela Alžbetka

Daniel PastirčákLietajúca AlžbetkaKBTKlára Madunická

Dvojica študentov tretieho ročníka bábkarskej tvorby, Šimon Peter Králik a Alžbeta Kamenská 18. decembra 2017 uviedli v bábkarskom štúdiu na Zochovej 1 inscenáciu na motívy Rozprávky o lietajúcej Alžbetke od Daniela Pastirčáka. Tohto autora a jeho tvorbu možno prirovnať k svetoznámemu francúzskemu prozaikovi a esejistovi Antoinovi de Saint-Exupérymu. Píše rozprávky pre dospelých, v ktorých si však prídu na svoje aj deti. Spracúva rozličné filozofické otázky, biblické témy a životopisy svätých, či už ako dramatické (napr. Hra o svätej Dorote) alebo epické texty. Rozprávka o lietajúcej Alžbetke je príbehom o sebaobetovaní pre dobro druhého a o tom, že človek môže dosiahnuť šťastie len vtedy, keď sa celý bezpodmienečne daruje niekomu inému (tieto motívy sa vyskytujú naprieč celou Bibliou). Herecká dvojica Šibeti sa pre spracovanie tejto predlohy rozhodla z vlastnej iniciatívy. Išlo o samostatný študentský projekt...» pokračovať v čítaní

Nemoralizujúca moralita

Nicolas de la ChesnayOHKBTDiana Pavlačková

Klauni, hororový doktor Frankenstein, všade poletujúce jedlo a pritom stredoveká moralita. Odsúdenie hostiny je jedinečný text, ktorý napriek silnému moralizačnému apelu obsahuje veľmi vtipný potenciál. Alegorické postavy, ako sú napríklad Hostina, Dobré mravy či rozličné choroby na vlastnom príklade varujú človeka pred nástrahami pažravosti, nenásytnosti a chamtivosti. Je zaujímavé, ako sa môže stredoveká téma prelínať so súčasnosťou. Text hry Nicolasa de la Chesnay poslúžil pre študentov bábkarskej katedry ako inšpirácia pri vzniku inscenácie OH!. Režisérka Lucia Lasičková a dramaturg Michal Jurík pretvorili žáner morality do podoby čiernej klauniády. Nástrahy archaického vyznenia textu tak šikovne obišli nemým konaním. Expresívna mimika, veľké gestá a najmä metaforické konanie dokázali jasne kreovať príbeh tohto textu. Inscenácia OH! je teda skôr autorským dielom na námet hry Odsúdenie hostiny. Hlavná dejová linka je paralelná s Chesneyovým príbehom. Postava...» pokračovať v čítaní

Včely, ktoré bijú na poplach

KBTErasmusLindsay EagarStayMiroslava Košťálová

Na Katedre bábkarskej tvorby VŠMU vznikol počas zimného semestra 2017 projekt tretieho ročníka Erasmus študentov – Portugalky Ráquel Dias a Argentínčana Luciana Mansur Nahra. Bábkarský projekt pod názvom Stay vznikol na motívy románu od Lindsay Eagar Hour of the bees. V príbehu sa stretávame so starým otcom Sergiom, trpiacim demenciou, ktorý svojej vnučke Carol rozpráva príbeh o strome, ktorý dokáže zahojiť akúkoľvek ranu, či o včelách, ktoré namiesto medu prinášajú osviežujúci dážď. Režisérka Paula Belická (2. mgr., KBT) rozdeľuje scénu na tri časti, pričom každá z nich má iný význam. V ľavej časti sa spolu stretávajú Sergio s Carol, a on jej rozpráva príbeh o strome a včelách. Bábka Sergia je vyrobená z dreva (Juliána Dubovská, 1. mgr., KBT) a animuje ju Argentínčan Luciano. Starobu a demenciu človeka vyjadruje napríklad prostredníctvom lyžičky, ktorú trasúcimi sa rukami prikladá k ústam bábky. Vnučku Carol stvárňuje...» pokračovať v čítaní

Spoznať cudzinca v sebe samom

zahraničieJAMURolland SchimmelpfennigZlatý drakJakub Molnár

V československom divadelnom kontexte možno badať čoraz častejšie inscenovanie súčasnej drámy. Roland Schimmelpfennig patrí medzi najuvádzanejších súčasných germánskych dramatikov (len v Nemecku uviedli od roku 2000 až 26 jeho dramatických textov) a ani v našich končinách už nie je úplne neznámy (na Slovensku doteraz vzniklo celkom 8 inscenácií). Príjemne však prekvapí, že naštudovať jeho hru Zlatý drak sa rozhodli na akademickej pôde, konkrétne študenti absolventského ročníka na JAMU v Brne. Zatiaľ čo českí diváci mohli spomínanú hru okrem scénického čítania vo Východočeskom divadle v Pardubiciach vidieť aj v Činohernom štúdiu a v uhorskohradišskom Slováckom divadle, na Slovensku doteraz inscenoval Zlatého draka len Svetozár Sprušanský v Divadle Andreja Bagara v Nitre v roku 2014. V texte (a aj v brnianskej inscenácii) nachádzame množstvo tematických línií, primárny je však motív globalizovaného sveta, v ktorom rozhodnutie...» pokračovať v čítaní

Štyrikrát Peer

Henrik IbsenPeer GyntDivadlo LabKlára Madunická

V minulej sezóne mohli diváci na doskách školského divadla Lab vidieť jedno  z vrcholných diel Henrika Ibsena, Pani z mora. Herci absolventského ročníka sa k nórskemu dramatikovi vrátili, aby zužitkovali svoje skúsenosti a znalosti. Novonaštudovaný Peer Gynt by pre nich teda nemal byť nijakým orieškom. Preklad Jaroslava Kaňu, prebásnený Milanom Rúfusom, je veľmi zručný, miestami vtipný, no najmä zrozumiteľný a jazykovo aktuálny. Pomerne výrazné zmeny a škrty v inscenačnom texte tiež prispeli k väčšej prehľadnosti a údernosti diela. Fakt, že všetci herci po celý čas sedia na stoličkách po bokoch javiska a sú neustále aktívnymi súčasťami hlavného diania na javisku, sprevádzajú ho rôznymi zvukmi, melódiami a vstupmi, je veľmi oživujúcim prvkom. Najväčšou nevýhodou tohto riešenia ale je, že divák neustále všetko vidí a vníma. Prestavby scény pôsobia mierne rušivo, avšak nie je to nič, čo by rúcalo celkový umelecký...» pokračovať v čítaní

Vtipná absurdita

Roald DahlNonsensedramatizáciaKBTBibiána Švecová

Anglický humor, štipka absurdity, odstup, nečakaný prekvapivý záver... to všetko sú atribúty, ktorými oplýva tvorba (rozprávky, poviedky či autobiografia) Roald Dahla. Aj to bolo inšpiráciou pre bábkarov, ktorí sa nebáli pohrať s jeho textami, čím priniesli na školské divadelné dosky vtipný, ale zároveň trpký obraz o človeku. A možno aj o sebe a o nás. O výber konkrétnych poviedok, ich dramatizáciu a režijné spojenie do celistvého tvaru sa postarala Elégia Štrbová. Svoju voľbu upriamila na štyri poviedky – Zajko Bojko, Gurmán, Aj jahňa môže zabiť a Jed. Texty prepracovala, postavy zrovnoprávnila a každej dala rovnaký priestor na výpoveď. Tým vytvorila zaujímavú syntézu medzi štyrmi rozdielnymi textami,  pričom ich nesúrodý pôvod v inscenácii nebolo možné rozpoznať. V tejto bakalárskej inscenácii sa spájala činohra s bábkovými princípmi, prirodzenosť so štylizáciou. Strohá scénografia (Juliána Dubovská) prácou hercov nadobúdala nové...» pokračovať v čítaní

Projekt: Dve v jednej

Projekt: PiafKBTautorský projektDiana Pavlačková

Chvíľkový pocit prepojenia s osudom iného človeka. Jeho slová akoby naraz zneli s tými v našej hlave. Keď niekto presne slovami definuje naše vlastné myšlienky, akoby zrazu dostali zmysel. Prepojené mysle, prepojené emócie, túžby, priania, sny. Viera Farbiaková prepojila svoj osud s Edith Piaf. Dve ženy v jednej. Dva veľmi krehké príbehy v jednej kocke. A to doslova. V autorskom projekte pod režijným a pedagogickým vedením Petra Tilajčíka zhmotňuje herečka Viera Farbiaková vnútorný svet francúzskej speváčky a zároveň hľadá prepojenia so svojím vlastným životom. Dva príbehy sa prelínajú a miestami ťažko odlíšiť, koho príbeh práve sledujeme. Nie je to však potrebné. Už pred vstupom do sály znejú z reproduktorov krátke životopisné údaje o týchto dvoch ženách. Kde a kedy sa narodili, kam sa presťahovali, odkiaľ boli ich prvé lásky. Diváci a diváčky sa tak už pred začiatkom inscenácie oboznamujú s hlavným konceptom...» pokračovať v čítaní

Vlak, ktorý prináša autentické emócie

William WolfNič. A všetci svätíKBTMiroslava Košťálová

Na vlakovej stanici sa úplnou náhodou stretnú štyria mladí ľudia. Niekto sa nemá kam ponáhľať a niekto sa ponáhľa až príliš, niekto má vyťahanú svetlohnedú bundu, v ktorej nachádza zdroj tepla, a niekomu, naopak, nestačí ani šál ovinutý okolo krku. Dramatický text Williama Wolfa pod názvom Nič. A všetci svätí odzrkadľuje súčasnú krízu mladých ľudí, ktorí sa zamýšľajú nad svojím osudom a kladú si pritom rôzne otázky, napríklad: ,,Kam smerujem?“, prípadne ,,Je toto rozhodnutie správne?“ Realizmus a pravdivosť sú hlavné dramatické ,,ingrediencie“, na základe ktorých je schopný vytvoriť rôzne druhy autentických emócií. Hľadisko tvorcovia rozdelili na dve časti, čo znamenalo pre študentov tretieho ročníka herectva výzvu (keďže museli hrať na obidve strany). Vďaka tomuto scénografickému riešeniu (Klára Zsigrai) nadobudla inscenácia intímny ráz a aj na základe hereckých výkonov sme mohli sledovať prácu s detailom. V inscenácii je prítomné minimum...» pokračovať v čítaní

iniciátor
September - 2019
  01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
24 25 26 27 28 29
30  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com