Nie každý upír musí vycicať život zo svojich hostí

Friedrich MurnauUpír NosferatuKBTKlára Madunická

Študenti tretieho ročníka katedry bábkarskej tvorby si pre svojich divákov pripravili špeciálny projekt. Zadaním bolo spracovanie nemého hraného filmu ako bábkového predstavenia. Bábkari stavili na klasiku a siahli po hororovom fantasy filme od Friedricha Wilhelma Murnau Upír Nosferatu. Pod vedením Marice Mikulovej a kolektívu vznikol projekt, ktorý si predsavzal transformovať nemý film na divadelné dielo. Tretí ročník katedry bábkarskej tvorby sa preto rozdelil na dva tímy, pričom každá z týchto skupín inscenovala jeden titul. Prvou premiérou v rámci projektu bol Upír Nosferatu na námet nemeckého čiernobieleho filmu z roku 1922. Klasický horor nemej éry vychádza zo slávneho Stokerovho románu Dracula, ale kvôli problémom s autorskými právami musel F. W. Murnau zmeniť názov i mená postáv. A tak Hutter – mladý úradník realitnej kancelárie – prichádza do Transylvánie na hrad bohatého kupca, grófa Orloka, kvôli obchodnému kontraktu. Táto snaha sa však...» pokračovať v čítaní

Bábkarský Charlie Chaplin

Charlie ChaplinKIDKBTMiroslava Košťálová

V roku 2018 si pripomíname hneď dve významné udalosti, spojené s osobnosťou britského filmového herca, režiséra a hudobného skladateľa Charlieho Chaplina – 129. výročie jeho narodenia a 97. výročie nemého filmu KID. Bakalárska inscenácia KID sa začína príhovorom samotného režiséra predstavenia, Mateja Feldbauera, ktorý víta divákov z pozície vedúceho zájazdového divadla KID. Režisér využíva princíp divadla v divadle. Okrem toho upriamuje tiež pozornosť na prístroj vmontovaný do paravánu, ktorý obsahuje tlačidlá SIGH, LAUGH a APPLAUSE. V súčinnosti so zmenou osvetlenia tlačidiel Feldabauer vyzýva divákov k interakcii – vždy, keď zasvieti farba na príslušnom políčku, divák si má počas sledovania deja buď povzdychnúť (sigh), zasmiať sa (laugh) alebo zatlieskať (applause). Názov inscenácie odkazuje na Chaplinov prvý celovečerný nemý film The Kid z roku 1921, ktorý bol v jeho tvorbe prelomovým. Vo filme sa stretávame s matkou, ktorá svoje...» pokračovať v čítaní

Nezvyčajná poetika odkryla herecké mantinely

Jean-Luc LagarceLen koniec svetaLabKatarína Krokošová

Na Slovensku sa hry Jeana-Luca Lagarca zatiaľ inscenovali len dvakrát. Hru Som doma a čakám, že príde dážď uviedlo Mestské divadlo Žilina v réžii Tomáša Procházku v roku 2012 a hru Len koniec sveta uviedol v slovenskej premiére v študentskom Divadle Lab študent divadelnej réžie Maximilián Alexander Sobek. Lagarce je francúzsky autor, ktorého hry sa vyznačujú osciláciou medzi epikou a drámou. Takýto typ dramatiky si vyžaduje koncentrovaného herca, schopného upriamiť pozornosť na kvalitu textu. A práve to mohlo byť pre študentov herectva tvrdým orieškom. Hry Len koniec sveta a Som doma a čakám, že príde dážď majú niekoľko spoločných prvkov. V oboch sa po dlhom čase vracia domov syn, ktorý však prichádza preto, lebo umiera. Motív smrti, ktorý je v týchto hrách prítomný, súvisí s faktom, že samotný Lagarce bol HIV pozitívny. V obidvoch hrách sa prelína dráma s epikou a čitateľ sa v istej chvíli nevie rozhodnúť, ku ktorému literárnemu druhu sa má prikloniť. V hrách prevažujú monológy...» pokračovať v čítaní

Vyvážená miera tri-ló-gie

Biljana SrbljanovićBelehradská trilógiaLabDiana Pavlačková

Biljana Srbljanović je súčasná srbská autorka (hoci sa narodila vo Švédsku), ktorá môže byť slovenskej divadelnej verejnosti známa najmä vďaka festivalu Nová dráma a projektu Focus Srbsko (preklady, hosťovanie,...). Hoci boli jej texty na slovenských javiskách inscenované najmä na akademickej a nezávislej scéne, išlo o minimálny počet. Práve preto je pre mňa veľkým potešením, že študenti siahli práve po jej texte. Belehradská trilógia sa doposiaľ u nás neinscenovala a študenti ju uvádzajú vo vlastnom preklade. Srbljanović dokáže jednoduchým a všedným jazykom vystihnúť moderné odcudzené vzťahy a komplexné charaktery postáv. Autorský tím si zvolil vhodný text pre mladý herecký kolektív. V správnom režijnom uchopení sa im darí divákov a diváčky nielen rozosmiať, ale najmä zamyslieť nad závažnými témami, ktoré sa skrývajú v jednoduchých slovách každodenných rozhovorov. Belehradská trilógia spája tri príbehy srbských emigrantov. Berlín (orig. Praha),...» pokračovať v čítaní

Vytrasiem z teba ryžu!

Gene Luen YangAmeričan čínskeho pôvoduKBTMiroslava Košťálová

Gene Luen Yang sa v grafickom románe Američan čínskeho pôvodu zaoberá problematikou emigrácie. Autor poukazuje na to, s čím sa musia prisťahovalci vyrovnať, zobrazuje ich každodenný boj s predsudkami a snahu o začlenenie sa do novej kultúry. Vychádza pritom z vlastných skúseností, takže niet núdzu o autobiografické prvky. Na stále aktuálnejšiu problematiku emigrácie prostredníctvom jeho komiksu zareagovali aj študenti 5. ročníka bábkarskej tvorby. Komiks predstavuje montáž troch príbehových línií. Skrátená legenda o Opičom kráľovi sa strieda s pasážami, v ktorých malý Američan čínskeho pôvodu, Jin Weng, musí bojovať s predsudkami, ktoré pramenia z jeho ázijského vzhľadu (hoci sa narodil v Amerike). Posledná línia sleduje osud Dannyho, ktorý je v kolektíve mimoriadne obľúbeným, no až do chvíle, kým sa nezjaví jeho čínsky bratranec. Švejžužu sa na seba snaží upriamovať pozornosť skrz rôzne bláznovstvá, prostredníctvom ktorého...» pokračovať v čítaní

Cyklickosť prázdnoty

Lars NorénDémoniLabBibiána Švecová

Už celú jednu sezónu (od akademického roku 2016/2017) je v repertoári divadla LAB dráma, či – ako je uvádzané v bulletine a webovej stránke divadla Lab – „novodobá tragédia“  švédskeho dramatika Larsa Norena Démoni.     Inscenácia vznikla v spolupráci režijno-dramaturgickej dvojice Juraja Hanulíka a Alexandry Rychtarčíkovej, ktorí spolupracovali aj pri inscenácii Müllerovi tanečníci od Ákosa Németha. V prípade Démonov dvojica upravila text a sústredila sa na vnútorné problémy a individualitu pohľadov na svet mladej generácie. Interpretácia dramatického textu a použitie (aj) vnútorných monológov zvýrazňovali tému prázdnoty – slov, konania i  vzťahov. Zobrazili boj s „démonom“, ukrytým vo vnútri človeka, ktorému odolávame alebo sa poddávame.     Tému prázdnoty a vyprahnutosti načrtla aj samotná scéna, ktorá bola čistá, sterilná a zaplnená len niekoľkými vankúšmi zastupujúcimi pohovku či...» pokračovať v čítaní

Terapeutická hodinka v Labe

chatBård BreienKurz negatívneho mysleniaLabJakub MolnárMartina Mašlárová

Ahoj, videl som ťa na Kurze negatívneho myslenia. Čo na to vravíš? A pokojne bez cenzúry, ako DVTV. Ja som fanúšička, podľa mňa naozaj vydarená inscenácia. Súhlasím, ale z môjho pohľadu by som asi doplnil podvetu, že v kontexte tohto ročníka bola naozaj vydarená. Ale aj všeobecne má svoje kvality (u mňa dominujú určite tie myšlienkové). Akože vtip s pomarančom bol fakt cool. Pravda, kontexty je dôležité brať do úvahy. Myslím, že herecky to bol výrazný posun. Konečne. A v kontexte ostatných školských inscenácií tiež slušné. Poslala by som to na nejaký festival bez hanby. Jednoznačne, herecky sa počúvali, navzájom javiskovo rešpektovali, zbytočne nevyčnievali. To štronzo malo niečo do seba, hoci princíp štronza by som neodporúčal už veľmi ani ochotníkom, ale tu bol super. Príjemne mi to asociovalo film Nedotknuteľní. Už vidím ten titulok: “vozičkári” idú na Zlomvaz. Nedotknuteľných by mohol niekto tiež spraviť a mohlo by to ísť na Dotyky. A keby títo išli na Encounter... v rámci...» pokračovať v čítaní

Až do dna!

Jan WerichFimfárumKBTMiroslava Košťálová

Prostredie krčmy, bujará zábava a nikdy nekončiaci smiech – takto nezačína opis jedného z mnohých piatkov v slovenských mestách a dedinách, ale inscenácia študentov tretieho ročníka bábkarskej tvorby. Tí upriamili pozornosť na rozprávky zo zbierky Fimfárum od významného českého filmového a divadelného herca, spisovateľa a dramatika Jana Wericha. Vo svojich rozprávkach sa s využitím humoru vysmieva typickým ľudským zlozvykom, vďaka čomu vzniká pôsobivý materiál na divadelné spracovanie. Tretiaci z Katedry bábkarskej tvorby VŠMU si na inscenovanie vybrali dva príbehy z Fimfára – František Nebojsa a Až opadá lístie z duba. Študenti boli rozdelení na dve skupiny – vo Františkovi Nebojsa sa predstavili Janka Bartošová, Veronika Horňáková, Šimon Peter Králik, Tara Ružbašánová a Barbora Šoganová a v rozprávke Až opadá lístie z duba to boli Tatiana Galambošová, Simonetta Hladká, Alžbeta Kamenská, Veronika Karolína...» pokračovať v čítaní

Do bábkarského štúdia priletela Alžbetka

Daniel PastirčákLietajúca AlžbetkaKBTKlára Madunická

Dvojica študentov tretieho ročníka bábkarskej tvorby, Šimon Peter Králik a Alžbeta Kamenská 18. decembra 2017 uviedli v bábkarskom štúdiu na Zochovej 1 inscenáciu na motívy Rozprávky o lietajúcej Alžbetke od Daniela Pastirčáka. Tohto autora a jeho tvorbu možno prirovnať k svetoznámemu francúzskemu prozaikovi a esejistovi Antoinovi de Saint-Exupérymu. Píše rozprávky pre dospelých, v ktorých si však prídu na svoje aj deti. Spracúva rozličné filozofické otázky, biblické témy a životopisy svätých, či už ako dramatické (napr. Hra o svätej Dorote) alebo epické texty. Rozprávka o lietajúcej Alžbetke je príbehom o sebaobetovaní pre dobro druhého a o tom, že človek môže dosiahnuť šťastie len vtedy, keď sa celý bezpodmienečne daruje niekomu inému (tieto motívy sa vyskytujú naprieč celou Bibliou). Herecká dvojica Šibeti sa pre spracovanie tejto predlohy rozhodla z vlastnej iniciatívy. Išlo o samostatný študentský projekt...» pokračovať v čítaní

Nemoralizujúca moralita

Nicolas de la ChesnayOHKBTDiana Pavlačková

Klauni, hororový doktor Frankenstein, všade poletujúce jedlo a pritom stredoveká moralita. Odsúdenie hostiny je jedinečný text, ktorý napriek silnému moralizačnému apelu obsahuje veľmi vtipný potenciál. Alegorické postavy, ako sú napríklad Hostina, Dobré mravy či rozličné choroby na vlastnom príklade varujú človeka pred nástrahami pažravosti, nenásytnosti a chamtivosti. Je zaujímavé, ako sa môže stredoveká téma prelínať so súčasnosťou. Text hry Nicolasa de la Chesnay poslúžil pre študentov bábkarskej katedry ako inšpirácia pri vzniku inscenácie OH!. Režisérka Lucia Lasičková a dramaturg Michal Jurík pretvorili žáner morality do podoby čiernej klauniády. Nástrahy archaického vyznenia textu tak šikovne obišli nemým konaním. Expresívna mimika, veľké gestá a najmä metaforické konanie dokázali jasne kreovať príbeh tohto textu. Inscenácia OH! je teda skôr autorským dielom na námet hry Odsúdenie hostiny. Hlavná dejová linka je paralelná s Chesneyovým príbehom. Postava...» pokračovať v čítaní

iniciátor
August - 2019
  01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com