Včely, ktoré bijú na poplach

KBTErasmusLindsay EagarStayMiroslava Košťálová

Na Katedre bábkarskej tvorby VŠMU vznikol počas zimného semestra 2017 projekt tretieho ročníka Erasmus študentov – Portugalky Ráquel Dias a Argentínčana Luciana Mansur Nahra. Bábkarský projekt pod názvom Stay vznikol na motívy románu od Lindsay Eagar Hour of the bees. V príbehu sa stretávame so starým otcom Sergiom, trpiacim demenciou, ktorý svojej vnučke Carol rozpráva príbeh o strome, ktorý dokáže zahojiť akúkoľvek ranu, či o včelách, ktoré namiesto medu prinášajú osviežujúci dážď. Režisérka Paula Belická (2. mgr., KBT) rozdeľuje scénu na tri časti, pričom každá z nich má iný význam. V ľavej časti sa spolu stretávajú Sergio s Carol, a on jej rozpráva príbeh o strome a včelách. Bábka Sergia je vyrobená z dreva (Juliána Dubovská, 1. mgr., KBT) a animuje ju Argentínčan Luciano. Starobu a demenciu človeka vyjadruje napríklad prostredníctvom lyžičky, ktorú trasúcimi sa rukami prikladá k ústam bábky. Vnučku Carol stvárňuje...» pokračovať v čítaní

Spoznať cudzinca v sebe samom

zahraničieJAMURolland SchimmelpfennigZlatý drakJakub Molnár

V československom divadelnom kontexte možno badať čoraz častejšie inscenovanie súčasnej drámy. Roland Schimmelpfennig patrí medzi najuvádzanejších súčasných germánskych dramatikov (len v Nemecku uviedli od roku 2000 až 26 jeho dramatických textov) a ani v našich končinách už nie je úplne neznámy (na Slovensku doteraz vzniklo celkom 8 inscenácií). Príjemne však prekvapí, že naštudovať jeho hru Zlatý drak sa rozhodli na akademickej pôde, konkrétne študenti absolventského ročníka na JAMU v Brne. Zatiaľ čo českí diváci mohli spomínanú hru okrem scénického čítania vo Východočeskom divadle v Pardubiciach vidieť aj v Činohernom štúdiu a v uhorskohradišskom Slováckom divadle, na Slovensku doteraz inscenoval Zlatého draka len Svetozár Sprušanský v Divadle Andreja Bagara v Nitre v roku 2014. V texte (a aj v brnianskej inscenácii) nachádzame množstvo tematických línií, primárny je však motív globalizovaného sveta, v ktorom rozhodnutie...» pokračovať v čítaní

Štyrikrát Peer

Henrik IbsenPeer GyntDivadlo LabKlára Madunická

V minulej sezóne mohli diváci na doskách školského divadla Lab vidieť jedno  z vrcholných diel Henrika Ibsena, Pani z mora. Herci absolventského ročníka sa k nórskemu dramatikovi vrátili, aby zužitkovali svoje skúsenosti a znalosti. Novonaštudovaný Peer Gynt by pre nich teda nemal byť nijakým orieškom. Preklad Jaroslava Kaňu, prebásnený Milanom Rúfusom, je veľmi zručný, miestami vtipný, no najmä zrozumiteľný a jazykovo aktuálny. Pomerne výrazné zmeny a škrty v inscenačnom texte tiež prispeli k väčšej prehľadnosti a údernosti diela. Fakt, že všetci herci po celý čas sedia na stoličkách po bokoch javiska a sú neustále aktívnymi súčasťami hlavného diania na javisku, sprevádzajú ho rôznymi zvukmi, melódiami a vstupmi, je veľmi oživujúcim prvkom. Najväčšou nevýhodou tohto riešenia ale je, že divák neustále všetko vidí a vníma. Prestavby scény pôsobia mierne rušivo, avšak nie je to nič, čo by rúcalo celkový umelecký...» pokračovať v čítaní

Vtipná absurdita

Roald DahlNonsensedramatizáciaKBTBibiána Švecová

Anglický humor, štipka absurdity, odstup, nečakaný prekvapivý záver... to všetko sú atribúty, ktorými oplýva tvorba (rozprávky, poviedky či autobiografia) Roald Dahla. Aj to bolo inšpiráciou pre bábkarov, ktorí sa nebáli pohrať s jeho textami, čím priniesli na školské divadelné dosky vtipný, ale zároveň trpký obraz o človeku. A možno aj o sebe a o nás. O výber konkrétnych poviedok, ich dramatizáciu a režijné spojenie do celistvého tvaru sa postarala Elégia Štrbová. Svoju voľbu upriamila na štyri poviedky – Zajko Bojko, Gurmán, Aj jahňa môže zabiť a Jed. Texty prepracovala, postavy zrovnoprávnila a každej dala rovnaký priestor na výpoveď. Tým vytvorila zaujímavú syntézu medzi štyrmi rozdielnymi textami,  pričom ich nesúrodý pôvod v inscenácii nebolo možné rozpoznať. V tejto bakalárskej inscenácii sa spájala činohra s bábkovými princípmi, prirodzenosť so štylizáciou. Strohá scénografia (Juliána Dubovská) prácou hercov nadobúdala nové...» pokračovať v čítaní

Projekt: Dve v jednej

Projekt: PiafKBTautorský projektDiana Pavlačková

Chvíľkový pocit prepojenia s osudom iného človeka. Jeho slová akoby naraz zneli s tými v našej hlave. Keď niekto presne slovami definuje naše vlastné myšlienky, akoby zrazu dostali zmysel. Prepojené mysle, prepojené emócie, túžby, priania, sny. Viera Farbiaková prepojila svoj osud s Edith Piaf. Dve ženy v jednej. Dva veľmi krehké príbehy v jednej kocke. A to doslova. V autorskom projekte pod režijným a pedagogickým vedením Petra Tilajčíka zhmotňuje herečka Viera Farbiaková vnútorný svet francúzskej speváčky a zároveň hľadá prepojenia so svojím vlastným životom. Dva príbehy sa prelínajú a miestami ťažko odlíšiť, koho príbeh práve sledujeme. Nie je to však potrebné. Už pred vstupom do sály znejú z reproduktorov krátke životopisné údaje o týchto dvoch ženách. Kde a kedy sa narodili, kam sa presťahovali, odkiaľ boli ich prvé lásky. Diváci a diváčky sa tak už pred začiatkom inscenácie oboznamujú s hlavným konceptom...» pokračovať v čítaní

Vlak, ktorý prináša autentické emócie

William WolfNič. A všetci svätíKBTMiroslava Košťálová

Na vlakovej stanici sa úplnou náhodou stretnú štyria mladí ľudia. Niekto sa nemá kam ponáhľať a niekto sa ponáhľa až príliš, niekto má vyťahanú svetlohnedú bundu, v ktorej nachádza zdroj tepla, a niekomu, naopak, nestačí ani šál ovinutý okolo krku. Dramatický text Williama Wolfa pod názvom Nič. A všetci svätí odzrkadľuje súčasnú krízu mladých ľudí, ktorí sa zamýšľajú nad svojím osudom a kladú si pritom rôzne otázky, napríklad: ,,Kam smerujem?“, prípadne ,,Je toto rozhodnutie správne?“ Realizmus a pravdivosť sú hlavné dramatické ,,ingrediencie“, na základe ktorých je schopný vytvoriť rôzne druhy autentických emócií. Hľadisko tvorcovia rozdelili na dve časti, čo znamenalo pre študentov tretieho ročníka herectva výzvu (keďže museli hrať na obidve strany). Vďaka tomuto scénografickému riešeniu (Klára Zsigrai) nadobudla inscenácia intímny ráz a aj na základe hereckých výkonov sme mohli sledovať prácu s detailom. V inscenácii je prítomné minimum...» pokračovať v čítaní

Na Návštevu sa oplatí ísť!

Friedrich DürrenmattNávštevaDivadlo LabKatarína Krokošová

Známy text švajčiarskeho dramatika Friedricha Dürrenmatta Návšteva starej dámy sa na Slovensku inscenoval už niekoľkokrát. Príbeh miliardárky Claire, ktorá sa rozhodne pomôcť rodnej obci tak, že žiada smrť svojho bývalého milenca, ponúka nadčasové témy, aktuálne aj v súčasnosti. Tvorcovia inscenácie Návšteva, ktorá mala v decembri premiéru v študentskom Divadle Lab, si ako leitmotív zvolili tému manipulácie a ponižovania. Pôvodný text Friedricha Dürrenmatta sa v inscenácii nevyhol potrebným úpravám (Karol Rédli, Hana Tichá), čo naznačuje aj samotný názov inscenácie. Tvorcovia sa pokúsili o výraznú aktualizáciu. Názov mesta Güllen v origináli nie je náhodný. Vychádza zo základu slova „Gülle“, čo v preklade znamená hnojovica. Inscenátori nachádzajú vhodný ekvivalent situovaním deja do Šváboviec. Významotvorné je aj samotné priezvisko starej dámy. Pôvodne Claire Zachanassianová je alúziou na meno vtedy známych boháčov Basila Zaharoffa, Aristotela Onassisa a Calouste Gulbenkiana, v...» pokračovať v čítaní

V Bátovciach sa dejú zázraky

nezávislé divadloBátovceMiraclesKatarína Krokošová

Divadlo Pôtoň, sídliace na vidieku v Bátovciach, je v slovenskom kontexte vnímané predovšetkým ako divadlo, ktoré sa zaoberá spoločenskými témami. Vo svojich inscenáciách sa v minulosti pokúšalo nájsť odpovede na otázky týkajúce sa národnej identity. Tvorcovia však majú pocit, že sa dostali na pomyselné rázcestie, kedy si kladú otázku, ako ďalej a čo všetko ešte má zmysel. Dôvodom istého skepticizmu je strata základných ľudských hodnôt. Čo keď nám zostáva už len veriť v zázraky? Na projekte Miracles (z angl. zázraky, divy) spolupracovalo Divadlo Pôtoň so Slávou Daubnerovou a so zoskupeniami Debris Company a Med a Prach, ktoré sa tiež vyznačujú osobitou poetikou. Počas festivalu Divadelná Nitra 2017 bolo Miracles súčasťou hlavného programu. Na začiatku projektu bol zázrak. Zázrak ako téma, ako neuchopiteľný zjav, ako niečo „nepomenovateľné.“ Všetky štyri zoskupenia hľadali odpoveď na otázku: „Čo je pre mňa zázrak?“ a  mali možnosť pomenovať to svojbytným divadelným jazykom,...» pokračovať v čítaní

Je nutné ostať ticho?

Juraj VáhTichoBibiána ŠvecováJakub Molnár

V minulej sezóne siahol Maximilián Sobek po staršom a zdanlivo takmer zabudnutom dramatickom texte a so študentmi Katedry herectva inscenoval Ticho Juraja Váha.     Vojna, transporty Židov do koncentračných táborov, ľudská naivita či zaslepenosť sú v texte situačne zhutnené do domu rodiny nemeckého úradníka, ktorá v kontraste s okolitými hrôzami druhej svetovej vojny predstavuje zdanlivý pokoj a idylickosť. Mladý utečenec židovského pôvodu Spiegel príde do tohto domu a snaží sa svojho bývalého spolužiaka Adama presvedčiť o reálnosti plynových komôr, dennodennom spaľovaní mŕtvol, medzi ktoré sa dostali aj Spiegelovi rodičia. Ambivalentný názor na jeho príbeh stelesňuje spočiatku Adam, no predovšetkým jeho otec, pre ktorého sú Spiegelove svedectvá skrátka nepochopiteľné a neprípustné. Inscenácia dáva do popredia práve stret týchto svetov, kedy príjemnú atmosféru preruší príchod utečenca z koncentračného tábora,...» pokračovať v čítaní

Biele košele plné krutosti

SKD MartinVojna nemá ženskú tvárDivadelná Nitra 2017Miroslava Košťálová

Tohtoročným mottom festivalu Divadelná Nitra sa stali #fundamentals. Širokospektrálny pojem umožnil každému z divákov, aby prostredníctvom inscenácií našiel kľúčové slová súčasných, ale aj zabudnutých hodnôt. Po zhliadnutí jednej z inscenácií v hlavnom festivalovom programe mi v hlave zasvietil červený výkričník so slovami láska, bolesť, spomienka, život. V hlave sa mi začali vynárať jednotlivé obrazy. Na javisko vchádza muž v čiernom obleku. Zvuk, ktorý vydávajú jeho lakovky signalizuje očakávanie. O chvíľu uvádza na scénu sedem žien, zapne mikrofón na stojane a diabolsky sa zasmeje. Príde nečakane, prejde rýchlo, no jeho úloha nie je bezvýznamná. Práve zapnutím mikrofónu a rýchlym odchodom zo scény vytvára miesto pre sedem žien. Sedem, na prvý pohľad úplne obyčajných žien. Avšak to, čo sa na prvý pohľad javí ako obyčajné, sa v priebehu inscenácie mení na čoraz neuveriteľnejšie. Je to spôsobené prítomnosťou žien na bojovom fronte....» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 29 30
31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com