Čierny humor na oddych

Martin McDonaghStratiť ruku v SpokaneLabBibiana Švecová
Stratiť ruku v Spokane

Skromná izbietka chátrajúceho objektu upúta diváka od prvých momentov a vyvolá v ňom otázniky, čo bude ďalej. Krátko po začatí inscenácie však všetky nezodpovedané otázky nachádzajú svoje odpovede a divákovu pozornosť pútajú len situácie miestami korenené írskym, mrazivo čiernym humorom.

Ďalším titulom v rámci bakalárskych réžií Juraja Hanulíka (po inscenácii Ákos Németh: Műllerovi tanečníci, 20. 12. 2017) bola inscenácia Stratiť ruku v Spokane od Martina McDonagha. Od menovaného írskeho dramatika na javisku divadla Lab už uviedli Mrzáka z Inishmaanu. Výber tohto autora možno chápať vďaka jeho špecifickému spracovávaniu aktuálnych tém doplnených o prekvapujúci čierny humor.

Vyššie spomenutá striedmo zariadená hotelová izba je, ako sa divák dozvedá, hlavným a jediným dejiskom celej inscenácie. Paralelné scény vytvárajú jednotlivé prehovory postáv či výstup Tobyho (Matúš Beniak). Priestor izby s príslušným inventárom (skriňa, radiátor, stolík s telefónom) nebol nijako variabilnejšie využitý a spĺňal len primárne funkcie.

Inscenácia stála predovšetkým na hereckých výkonoch, čo sa v tvorbe Juraja Hanulíka objavilo už pri predošlých projektoch. Opäť spolupracoval s Bronislavou Kováčikovou a Matúšom Beniakom (Démoni, Müllerovi tanečníci). Kováčiková bola znovu obsadená do postavy dievčaťa jednoduchšieho zmýšľania, svojím hereckým výkonom nepriniesla na javisko žiadny veľký posun oproti svojim predchádzajúcim postavám. Matúša Beniaka ako černocha Tobyho, ktorý sa vzhľadom, mimikou, gestami ani intonáciou hlasu neponášal na príslušníka čiernej rasy, bolo možné naopak vidieť v novej polohe a v inom hereckom nasadení, pričom jeho herecký výkon bol takmer úplne civilný. Výrazne komickou postavou v inscenácii bol recepčný Mervyn Petra Ondrejičku, ktorý variabilne pracoval predovšetkým s hlasovým a mimickým prejavom. Výraznejším hereckým prejavom zaujal aj Michal Spielmann, ktorý stvárňoval hlavného aktéra celej inscenácie, Carmiechaela. Vnútorný nepokoj, hrubosť a drsnota z neho vyžarovali na diaľku a to cez hlas, mimiku aj pohyb.

Záver inscenácie sa zbytočne naťahoval, energia hercov upadala, čím sa vytrácal správny temporytmus celej inscenácie. Nesmerovalo to ku grandióznemu vyvrcholeniu, to prišlo o niečo skôr a po ňom napätie klesalo. Z režijno-dramaturgického hľadiska by bol vhodný ešte výraznejší zásah do dramatického textu, najmä v závere. Koniec inscenácie spojený s priateľstvom dvoch odlišných ľudí, vyznením takmer ako z amerického seriálu, bol trochu na hranici absurdnosti v porovnaní s predchádzajúcimi udalosťami. Príjemným prekvapením bol výber hudobných motívov, ktoré sa od klavírnych tónov presunuli k raperským „pouličným“ piesňam.

Inscenácia dramatického textu od írskeho dramatika bola plná prekvapení, vtipných situácií a miestami aj napätia. Reagovala na otázku rasovej (ne)znášanlivosti, medziľudských vzťahov, odhaľovala vnútorný svet človeka, pritom ale nijako priamo a konkrétne nereflektovala súčasnosť či spoločenskú situáciu. Paradoxne ide skôr o oddychový titul pre divákov, ktorí sa chcú v divadle predovšetkým zabaviť.

Bibiána Švecová, 3. bc KDŠ

Réžia: Juraj Hanulík (3. r. Bc., Divadelná réžia)
Dramaturgia: Daniela Brezániová (2. r. Bc., Divadelný dramaturgia a dramatická tvorba)
Výprava: Karin Molnárová (3. r. Bc., Divadelný scénografia), Anna Revická (2. r. Bc., Divadelná scénografia)
Produkcia: Barbora Ďurčová (3. r. Bc., Divadelný manažment), Andrea Bacigálová (2. r. Bc., Divadelný manažment)

Účinkujú: 
Michal Spielmann
Peter Ondrejička
Broňa Kováčiková
Matúš Beniak

Premiéra: 23. 4. 2018
Štúdio Burkovňa, Ventúrska 3

iniciátor
August - 2020
  01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com