Cyklickosť prázdnoty

Lars NorénDémoniLabBibiána Švecová
Démoni (foto Mura Murazu)

Už celú jednu sezónu (od akademického roku 2016/2017) je v repertoári divadla LAB dráma, či – ako je uvádzané v bulletine a webovej stránke divadla Lab – „novodobá tragédia“  švédskeho dramatika Larsa Norena Démoni.

    Inscenácia vznikla v spolupráci režijno-dramaturgickej dvojice Juraja Hanulíka a Alexandry Rychtarčíkovej, ktorí spolupracovali aj pri inscenácii Müllerovi tanečníci od Ákosa Németha. V prípade Démonov dvojica upravila text a sústredila sa na vnútorné problémy a individualitu pohľadov na svet mladej generácie. Interpretácia dramatického textu a použitie (aj) vnútorných monológov zvýrazňovali tému prázdnoty – slov, konania i  vzťahov. Zobrazili boj s „démonom“, ukrytým vo vnútri človeka, ktorému odolávame alebo sa poddávame.

    Tému prázdnoty a vyprahnutosti načrtla aj samotná scéna, ktorá bola čistá, sterilná a zaplnená len niekoľkými vankúšmi zastupujúcimi pohovku či kreslá, pomyselným barom (tácňou s niekoľkými fľašami alkoholu a pohármi) a svätyňou, kde Frank (Peter Ondrejíčka) zapaľoval sviečky a uctieval urnu s popolom svojej nebohej matky. Vstupné dvere do priestoru Kaplnky zohrávali primárny význam vchodových dverí z chodby do bytu, odkiaľ postavy prichádzali a odchádzali. Dvere v pozadí predstavovali vstup do kúpeľne. Náznakovosť scény ponúkala hercom veľký priestor pre herecký prejav. Avšak jedine postavy Tomasa (Michael Vrzala) a Jenny (Kristína Karnátová) boli vnútorne naplnené, hlasovo aj pohybovo prepracované, plastické aj vizuálne zaujímavé. Nielen kostýmami, ale aj hlasovým prejavom, gestami a pohybom naozaj pôsobili ako zrelší manželský pár s deťmi. Jennina intonácia jednotlivých replík postupne gradovala v kontraste s tým, ako sa od nej jej manžel Tomas vzďaľoval a túžil po romániku s Katarínou (Bronislava Kováčiková). Nevyvrcholilo to však hysterickým záchvatom, ale ako zrelá rozumná žena a matka si zachovala dôstojnosť. Tomas svojím hlboko položeným hlasom rovnako pôsobil vyrovnane, hlas zmenil až v momente náhleho pobláznenia a ocitnutia sa v „slepej uličke“, keď mu Frank dával neslušné návrhy alebo ho Katarína chcela zviesť a vyspať sa s ním. Rovnako ako postava Jenny uprednostnil v kritickej chvíli rozum pred márnivosťou a pochabosťou. Snahu naplniť svoju postavu mal aj Peter Ondrejíčka v úlohe Franka ako manipulátora a tyrana. Bolo vidieť tendencie stvárniť zdanlivo nenápadného muža, ktorého však vie rozčúliť aj maličkosť a predovšetkým jeho manželka Katarína. Vonkajšími prostriedkami sa chcel odpútať od Kataríny, ale vnútorne jeho boj nebol prítomný. Na všetko reagoval ukričaným hlasovým prejavom, čím ukrátil svoju postavu o gradáciu. Bronislava Kováčiková svoju postavu Kataríny herecky nenaplnila, bola chladná a správaním skôr interpretovala pubertálne dievča ako manželku. Jej polonahé telo a líškavé správanie nielen k manželovi, ale aj k Tomasovi počas celej inscenácie, podčiarklo v závere myšlienku predávania jej tela, ale iný význam nenadobudlo a pôsobilo lacno až vulgárne.

    Inscenačný tím sa snažil zobraziť komplikovanosť a vyprahnutosť vnútorných svetov, poukázať na pomyselného démona, ktorý manipuluje s telami, s emočným svetom a konaním postáv. Príjemne to kontrastovalo s klavírnou hudbou a operným spevom, ktorá zvýrazňovala myšlienku prázdnoty. Pocit prázdnoty bol však prítomný od začiatku do konca inscenácie, na čom participovali nenaplnené herecké výkony. Cyklickosť a nikdy nekončiaci kolobeh bol zobrazený veľmi priamo a jednoducho, ale herecké výkony nezasiahli diváka prítomnou silnou existenčnou myšlienkou. Postavy si boli vedomé svojich problémov a ich repetitívnosti. Boli trpiteľmi svojho osudu, ktorý nemožno zvrátiť.

Bibiána Švecová

3. bc. KDŠ

Réžia (3. bc., KRD): Juraj Hanulík
Dramaturgia (3. bc., KRD): Alexandra Rychtarčíková
Výprava (3. bc., div. KS): Karina Molnárová
Produkcia (2. mgr., KDM): Natália Kuchtová

Účinkujú (3. bc., KH):
Katarína: Bronislava Kováčiková
Frank: Peter Ondrejička
Jenna: Kristína Kanátová
Tomas: Michael Vrzala

Premiéra: 8. 6. 2017, Štúdio Kaplnka

iniciátor
December - 2019
  01
02 03 04 05 06 07
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com